Aihe: Kohinanpoistosoftan käytöstä miksauksessa
1
PIM
01.11.2003 11:56:07
Mitä mieltä täällä ollaan yksittäisen raidan käsittelystä jollain kohinanpoisto-ohjelmalla ennen miksausta?

Kokeilin eilen poistaa kitararaidalta vahvistimen pohjakohinaa CoolEditin kohinanpoistotoiminolla ja mielestäni sain sillä madallettua kitararaidan pohjakohinaa aika reilustikin itse kitarasoundin juurikaan kärsimättä.

Mikä olisi edullinnen (=ilmainen) kohinanpoistosofta, joka toimisi yhtä hyvin ja olisi yhtä helppokäyttöinen kuin CoolEdit, mutta ilman aikarajoitusta.
jPekka
01.11.2003 13:33:14

Mitä mieltä täällä ollaan yksittäisen raidan käsittelystä jollain kohinanpoisto-ohjelmalla ennen miksausta?

Tuohon pätee kai vanha kunnon sääntö: Jos se kuulostaa hyvältä, ajatus on hyvä.

Tyypillinen kitararaidan kohina on vielä yleensä aika siististi tuollaisen softan poistettavissa - on usein taajuuskaistaltaan aika selkeää ja tasaista hurinaa. Olen itse käyttänyt myös Cool Editiä tarvittaessa, hyvin tuloksin.

Toisaalta - joskus se kohina ja surina on osa kitaraosuuden charmia. Tulee mieleen esimerkiksi Egotripin vanha hitti Unihiekkaa, jonka finaalissa se kitaravahvistimen pörinä luo vallan tehokasta jännitettä tyhjään kohtaan ennen lopullista koko bändin rykäystä.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)