Niin. Minkä merkkiset, "hengittävät" vai ei? mikä malli? paljon maksaa? Taajuusvaste? Bassontoisto linjassa muuhun taajuusrepertuaariin? Tahtoo siis hyvät kuulokkeet. Ei saa väsyttää korvia. Itelläni on jotkut aikoinaan 650mk maksaneet nokia(!) merkkiset kuulokkeet, joissa bassontoisto on hienoa, vaan ku korvia särkee jännästi tunnin päässäpitelyn jälkeen. (Bassontoistosta nimenomaan siksi erityismaininta, koska se monasti puuttuu, ja miksailun jälkeen "normikaijuttimilla" kuunneltuna biisissä on bassoa liikaa tai liian vähän) Nyt: Kertokaa omat suosikkinne, perusteluiden kera. henk. koht. intressit on puhdas mielenkiinto ihmisten mieltymyksistä ja oman ostopäätöksen edesauttaminen. |
Itse olen - monen muun tapaan - tykännyt AKG K240 Monitor -mallista. Tasapainoinen toisto, basso ei jytise liikaa eikä diskantti rämise. Kuumahkot päällä (kun ovat isokokoiset), mutta eivät ahdistavat. Tosin omistani hajosi muuan muoviosa, jäljitän parhaillaan varaosaa. - Mitä on biljoona mikrofonia?
- ???
- Yksi megafoni. |
Beyer dt250 tai senkun hd25. perusvehkeitä, joiden luulis passaavan. Näkyy monella studio/liveheebolla. Pidän ääntä, näyn kauas, olen. |
Itse olen - monen muun tapaan - tykännyt AKG K240 Monitor -mallista. Tasapainoinen toisto, basso ei jytise liikaa eikä diskantti rämise. Kuumahkot päällä (kun ovat isokokoiset), mutta eivät ahdistavat. Itse tykkään myös noista. Tarvitsevat tosin hyvän kuulokevahvistimen toimiakseen kunnolla. (Impedanssi 600 Ohm) Bassontoistosta nimenomaan siksi erityismaininta, koska se monasti puuttuu, ja miksailun jälkeen "normikaijuttimilla" kuunneltuna biisissä on bassoa liikaa tai liian vähän Bassoja korostetaan nykyään liikaa. Kaikki muuttuu mössöksi, sen kustannuksella, että "jytisee kunnolla". Kun olin ostamassa kuulokkeita, otin mukaan Audioslaven levyn. Siinä on joissain biiseissä hyvin massiivinen saundi, bassossa brutaali särö jne... Monet bassontoistoltaan "tykimmät" kuulokkeet kuulostivat paremmalta, kun kuunteli kevyempää musiikkia (Tower Of Power), mutta Audioslave erotti jyvät akanoista: Ylikorostetut bassot tekivät musiikista mössöä. Koko homma on oikeastaan tottumuskysymys. Kun tarpeeksi kauan kuuntelee musiikkia ilman ylikorostettuja bassoja, se ei kuulosta enää ohuelta, vaan saa uusia ulottuvuuksia selkeydessään. Vielä jos verrataan kuulokkeita kaiuttimiin, on erona se, että kuulokkeiden kanssa bassot eivät tunnu. Tätä yritetään usein kompensoida buustaamalla bassoja, joka johtaa mössöytymiseen. Kuulokkeiden kuuluu kuulostaa "ohuemmilta" kuin kaiuttimien. Tästä syystä masterointikin olisi syytä tehdä kaiuttimilla. No, joka tapauksessa suosittelen AKG:n k240-kuulokkeita, vaikka jotkut kehtaavat väittää, että niissä on huono bassontoisto. Hinnallakaan niitä ei ole pilattu. "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |