Aihe: Fostex 280 kasettiraiturin outo liitäntä
1
kiiski
08.03.2005 12:37:53
Hola!

Ostin käytettynä Fostex 280-raiturin, josta löytyy outo liitäntä. Siinä lukee "Serial port / Model MTC-1" ja liitin on itselleni tuntematon (pieni pyöreä ja 8 pinniä, ei kuitenkaan DIN).

Sain selville Internetin avulla seuraavaa: "Fostex MTC-1: MIDI time code and SMPTE time code reader and generator" Voin ilmeisesti tuon MTC-1:n avulla kirjoittaa raiturin jollekin raidalle jonkinlaisen aikakoodin ja sen avulla tahdistaa vaikka muutaman rumpukoneen raiturin kanssa? Saakohan tuommoisia enää mistään? Entä mitä tuo maininta "Serial port" liittimen vieressä tarkoittaa?

Pähkinänkuoressa: mitä kaikkea saan raituristani irti tuon liitännän avulla?
Jouni Antero
08.03.2005 13:40:56
Oisko mini-midi? Eli ihan adapteripiuha/palikka sen ja tavallisen midin väliin.

Sillä saat ohjattua synkka-koodia joko raituri masterina tai slavena (tarkista manuaali). Yleensä suositellaan, että, "tyhmempi" on master, eli vastaavissa mulla raituri on ohjannut PC:tä. Voit myös synkata useamman eri raiturin keskenään (itse harrastanut joskus sitäkin).

Okei - ei kannanottoja windows-PC:n "älykkyyteen" - eihän??

;)
kiiski
08.03.2005 14:21:11
Oisko mini-midi? Eli ihan adapteripiuha/palikka sen ja tavallisen midin väliin.

Tämä kuulostaisi loogiselta. En googlen kuvahaulla kylläkään löytänyt kuvaa.

(tarkista manuaali)

Ostin käytettynä. Perskele.

Okei - ei kannanottoja windows-PC:n "älykkyyteen" - eihän??

Mulla on Linux-PC itelläni ja voi luoja, että tämä on tyhmä äänipuolen hommissa.

Voiko tuon törkätä siis MIDI-piuhalla suoraan tietokoneeseen kiinni? Eikö kuitenkin jollekin raidalle pitäisi syöttää sitä signaalia, jonka perusteella kone näkisi missä mennään? Onnistuuko se ohjelmallisesti?
Jouni Antero
09.03.2005 13:39:41
Perskule!

Luin otsikon väärin: siis se on analoginen nauhuri! Eh - no liitin lienee silti se mini-midi ja nuo lyhenteet on synkkaus-juttuja (mtc esim: midi time code). Nyt vain en uskalla arvata kuinka tuon kanssa on tarkoitus toimia: sana "generator" nimittäin viittaisi jonkinlaiseen sisäänrakennettuun synkkaus-apuun. Villi arvaus: sieltä saa synkka-koodia, jota voi sitten äänittää nauhalle, jolloin ei tarttisi ulkoista laitetta siihen hommaan, mutta enempiä en oikein uskalla arvailla...eikö webistä löydy manuskaa?
kiiski
09.03.2005 14:32:52
sana "generator" nimittäin viittaisi jonkinlaiseen sisäänrakennettuun synkkaus-apuun.

Joo, mutta tuo tekstinpätkä, josta sana "generator" löytyy, viittaa tuohon Fostex 280 -raituriin liitettävään MTC-1 -synkkaboksiin, eikä itse raituriin.

eikö webistä löydy manuskaa?

Ei. Enimmillään olen löytänyt tämän sivun:
http://www.xs4all.nl/~fjkraan/digaud/fostex280/
Sekä eBay-nettihuutokaupan ilmoituksen kautta löysin jonkinlaisen todella epäselvän skannauksen laitteen spekseistä (löysin sen tänään ja pyhä aikomukseni on ottaa selville mitä siinä lukee).

Tuntuu, että ainoa tapa hyödyntää tuota liitäntää on ostaa se MTC-1 -synkkaboksi käytettynä manuaaleineen. Tuohon raituriinkin olisi kiva löytää manuaali, mutta semmoisesta pitää eBayssa maksaa joku 10 euroa - puolet siitä, mitä raiturista maksoin. Koen tosin raiturin huomattavasti arvokkaammaksi kuin 20 euroa.
myslique
09.03.2005 14:42:05

Koen tosin raiturin huomattavasti arvokkaammaksi kuin 20 euroa.

Kannattaa kokea, mä maksoin 280:sta aikoinaan 4500 markkaa...
manuaali _saattaa_ olla vielä tallella. Jos muistan etsiä niin ja löydän sen niin saat sen sopuhintaan.

-p
--- You must play better now.
kiiski
09.03.2005 14:44:51
Jos muistan etsiä niin ja löydän sen niin saat sen sopuhintaan.

Loistavaa! Suurkiitos avusta.
(Jos et maltakaan myydä alkuperäistä niin kopiokin käy.)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)