dust sucker 07.10.2006 19:49:09 | |
---|
Osaako kukaan neuvoa jonkun kappaleen/kappaleita/levyn, jossa olisi basso hetken verran yksin soimassa, että siitä saisi hyvän referenssin miksaukseen. Siis sellainen perus jykevä hyvä perus rock soundi. Meinaan mun halvoilla lähikenttämonitoreilla ei meinaa saada bassosta selvää tarpeeksi, basso on vaikein pala miksauksessa, eikä sellaista tervettä soundia, jossa olisi vain hyviä tarpeellisia taajuuksia meinaa millään saada aikaan. |
Kukkis 77 07.10.2006 19:55:01 | |
---|
Öh.. No kannattaako miksata ollenkaan niin paskoilla monitoreilla joista ei saa bassosta selvää? "Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" -Aki Kaurismäki |
dust sucker 07.10.2006 20:02:02 (muokattu 07.10.2006 20:17:54) | |
---|
Öh.. No kannattaako miksata ollenkaan niin paskoilla monitoreilla joista ei saa bassosta selvää? Kyllä kannattaa, jos ei ole varaa parempaan. Genelec on haave, Esi Pro 05 parini saavat olla apunani siihen saakka. Toki myvä basso ja bassoetuaste vaikuttavat asiaan myöskin. Tiedän myös sen, ettei huonosta soundista saa miksaamallakaan hyvää. Mutta referenssejähän käytetään. Mm. Eppu Normaali käytti läpi 80-luvun AC/DC:n levyjä särösoundien referensseinä, vaikka monitorit olivat hyvät. Kyllähän AC/DC:n sukulaisuuden muuten ymmärtää, samanlaista lämmintä rapsutustahan Epuillakin toisinaan levyillä on. |
MadMatt 07.10.2006 20:09:32 (muokattu 07.10.2006 20:24:29) | |
---|
Osaako kukaan neuvoa jonkun kappaleen/kappaleita/levyn, jossa olisi basso hetken verran yksin soimassa, että siitä saisi hyvän referenssin miksaukseen. Siis sellainen perus jykevä hyvä perus rock soundi. Meinaan mun halvoilla lähikenttämonitoreilla ei meinaa saada bassosta selvää tarpeeksi, basso on vaikein pala miksauksessa, eikä sellaista tervettä soundia, jossa olisi vain hyviä tarpeellisia taajuuksia meinaa millään saada aikaan. Mahdoton kysymys. Bassosoundi on niin iso osa kokonais soundia ettei yksittäisestä basso referensistä varmaan ole apua. Kaikki vaikuttaa kaikkeen niin paljon varsinkin kun bassosta on kyse. Edit: Hyvät luurit ensihätään. |
dust sucker 07.10.2006 20:17:14 | |
---|
Mahdoton kysymys. Bassosoundi on niin iso osa kokonais soundia ettei yksittäisestä basso referensistä varmaan ole apua. Kaikki vaikuttaa kaikkeen niin paljon kun bassosta on kyse. Edit: Hyvät luurit ensihätään. No noo, mun luurit ovat AKG 240, joita väitetään hyviksi, mutta ei niillä bassosta mitään selvää saa. Ymmärrän kyllä sen, ettei ole olemassa yhtä (1) ainoaa oikeaa soundia, minkään instrumentin kohdalla. Silti, pidän kysymystäni relevanttina, edes teoriassa. |
mr.bungle 07.10.2006 20:18:55 | |
---|
Osaako kukaan neuvoa jonkun kappaleen/kappaleita/levyn, jossa olisi basso hetken verran yksin soimassa, että siitä saisi hyvän referenssin miksaukseen. Siis sellainen perus jykevä hyvä perus rock soundi. Meinaan mun halvoilla lähikenttämonitoreilla ei meinaa saada bassosta selvää tarpeeksi, basso on vaikein pala miksauksessa, eikä sellaista tervettä soundia, jossa olisi vain hyviä tarpeellisia taajuuksia meinaa millään saada aikaan. Anna bassolle tilaa. Hyvä bassosaundi on usein aika lähellä basson omaa luonnollista ääntä. bassolla hanuriin |
MadMatt 07.10.2006 20:22:09 | |
---|
No noo, mun luurit ovat AKG 240, joita väitetään hyviksi, mutta ei niillä bassosta mitään selvää saa. Ymmärrän kyllä sen, ettei ole olemassa yhtä (1) ainoaa oikeaa soundia, minkään instrumentin kohdalla. Silti, pidän kysymystäni relevanttina, edes teoriassa. Ok. Ongelma on siis muualla kuin kuuntelussa. |
Poutapilvi 07.10.2006 20:22:20 | |
---|
Seuraavissa levyissä basso on aika tärkeässä osassa ja kuuluu lähes koko ajan melko hyvin: RHCP: Blood sugar... Faith No More: Angel Dust tai King for a day... Nirvana: Nevermind Mr.Bungle: mikä vaan Ja jos tosiaan halusit perusperus-rockbassoa, niin sitten ehkä se em. AC/DC tai kotimainen vanha kunnon Peer Gunt. Yksittäisiä biisejä en juuri nyt muista, joissa pelkkä basso soi, mutta noistahan niitä löytyy. Ja tässä en ota kantaa monitoritilanteeseesi, vaan vastasin kysymykseesi. |
Timo JM 07.10.2006 21:07:59 | |
---|
Kannatta kuunnella vaikka jotain synan bassoja. Niistä löytyy usein aika hyviä perussoundeja. ...siis mun mielestä. |
Aki 08.10.2006 00:53:47 | |
---|
Anna bassolle tilaa. Toi on ehkä se olennaisin juttu. Basso ja basari ei sais olla päällekkäin, eikä myöskään basso ja kitaroiden tai kiipparien alimmat taajuudet. Myös yltiöpaksusoundinen virveli saattaa peittää bassoa. Tuo basson yksinään kuuleminen tosin ei välttämättä ole hyvä, bändin kanssa toimii yleensä soundi joka on yksinään tosin rumankuuloinen. Ilman että seuraavia työvaiheita varsinaisesti edes kuulee, hi-pass (~80Hz) ja särö saattaa tuoda bassoon juuri haluttua pyöreyttä. Basso saa olla aika pahasti ruvella ennenkuin se bändin seassa kuulostaa säröiseltä. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
kivi 08.10.2006 01:50:33 | |
---|
No noo, mun luurit ovat AKG 240, joita väitetään hyviksi, mutta ei niillä bassosta mitään selvää saa. K240 S vai M? Kyllä niillä juurikin bassosta pitäis saada selvää. Mutta loistavaa bassosoundia: Stranglers - IV Rattus Norvegicus. Jean-Jacques Burnelin bassosoundi on ehkä maailman paras, salaisuutena kaapin revenneet kartiot. |
milcoin 08.10.2006 10:35:14 (muokattu 08.10.2006 10:36:15) | |
---|
Jostain syystä diggaan sitä Guns n´rosesin perverssiä bassosoundia, ja siitä saa saa aika hyvin selvää. Ja RATM:in levyiltä saa kans aika hyvin selvää. Niin ja firesiden elite levyllä on 4 raidan alussa pätkä pelkkää aika perus rokkibassoa. Aika säröllä se on mutta niin ne aika usein onkin. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
juici 08.10.2006 11:01:14 | |
---|
Mutta loistavaa bassosoundia: Stranglers - IV Rattus Norvegicus. Jean-Jacques Burnelin bassosoundi on ehkä maailman paras, salaisuutena kaapin revenneet kartiot. Sieltäkö se räyhä tulee? *heti treenikselle päästyään alkaa poraamaan reikiä elementtiin* Olisiko ihmiskunta nyt onnellisempi, jos nuori Hitler olisi äänittänyt pari gramofonilevyllistä kansanlauluja ja tehnyt sitten haulikolla "cobainit"? -Martti Ripaoja, Sunnuntaisuomalainen 10.9.2006 |
dust sucker 08.10.2006 12:07:10 | |
---|
K240 S vai M? Mun kuulokkeet ovat mallia K 240 DF |
jPekka 08.10.2006 12:12:29 | |
---|
Sieltäkö se räyhä tulee? *heti treenikselle päästyään alkaa poraamaan reikiä elementtiin* Tulee mieleen Robbie Robertsonin aikanaan hatustaan tempaisemat selitykset kitarasoundilleen (kyllästyi selittämään sitä, että kyse oli lähinnä pikkaustekniikasta): "Keitän kieliä pellavaöljyssä." "Viiltelen kaiutinkartioihin hakaristejä." "Minulla on uudelleenkäämityt mikrofonit." (Viimeinen selitys esitettiin eräälle Seymour Duncan -nimiselle kitaristinalulle.) "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
Rise 08.10.2006 13:19:01 | |
---|
Mun kuulokkeet ovat mallia K 240 DF No siinähän se ongelma sitten onkin, eli noissa Diffuse Field versioissa on alapäätä leikattu aika voimakkaasti. Mulla on itselläni ESI nEar5:sten kaverina K 240 M:t kyllä niillä sen alapään pystyy kuuntelemaan ja kohdilleenkin saattamaan. |
masterhat 08.10.2006 14:09:52 (muokattu 08.10.2006 14:10:09) | |
---|
mul on ESI nEar 6,5. ei nekään ole bassokontrolliltaan kovin kaksiset. ajaa kuitenkin asiansa minun käytössä. ja audio-techincan ATH-m40 luurit kyllä toistaa bassoja ihan kivasti ollakseen melko eduliset studioluurit. kandee tsekata. Tehotyttö95 |
Timo JM 08.10.2006 16:43:18 | |
---|
...ja audio-techincan ATH-m40 luurit kyllä toistaa bassoja ihan kivasti ollakseen melko eduliset studioluurit. kandee tsekata. Mulla on samat ja voin sanoa, että niissä on bassoa jopa liikaa. ...siis mun mielestä. |
StJerky 09.10.2006 13:18:29 | |
---|
Esi Pro 05 parini ... ... kuulokkeet ovat mallia K 240 DF Ettet vain piru vie käy minun kellarissa miksaamassa, kun sinulla on samat vehkeet ;-) |
J.Hollström 09.10.2006 13:57:41 (muokattu 09.10.2006 14:01:33) | |
---|
Osaako kukaan neuvoa jonkun kappaleen/kappaleita/levyn, jossa olisi basso hetken verran yksin soimassa, että siitä saisi hyvän referenssin miksaukseen. Ei ole vielä kukaan tainnut vastata tähän itse kysymykseen. Mulla ei tule nyt juuri heti mieleen muuta kuin Tracy Chapmanin Crossroads levyltä 4. biisi "Material World" jossa basso soi alussa yksinään. En tiedä onko sekään nyt mikään loistava referenssi rokkibassoksi, enemmän ehkä kaiuttimien alapään toiston testaukseen sopiva. Soundi on joku aika steriili 5-kielinen hifibasso plekulla soitettuna. Mutta jos joku keksii missä soitetaan (Fenderin) precision bassoa Ampegin rantasaunan kautta mikitettynä, niin siinä on parasta rokkisoundia mitä mistään voi saada. Varmaan näitäkin levyjä on maapallo pullollaan, kun vaan keksi missä se soi edes hetken yksinään. "Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |