Aihe: c-kasettien siirto cd:lle
1
Loopis
08.03.2007 11:13:29
Täällä oli joskus hyväkin topic asiasta mutta en nyt edes haulla löytäny.

Eli, miten saa parhaimman lopputuloksen kun siirtää c-kassuja cd:lle. Mulla on Cubase SX3 ohjelma. Eli miten saa kohinaa pois ja tasoja säädettyä. Täällä tosiaan joskus oli juttua miten vanhoista kassuista parhaiten sais parempi tasosia. Mut kun en edes muista mitä kaikki plugareita siinä oli mainittu.

Kiitos taas etukäteen.
kivi
10.03.2007 21:53:48 (muokattu 10.03.2007 21:57:12)
Täällä oli joskus hyväkin topic asiasta mutta en nyt edes haulla löytäny.

Eli, miten saa parhaimman lopputuloksen kun siirtää c-kassuja cd:lle.

Kohinanpoisto on makuasia, ja ainakin mun nähdäkseni se syö kasettisoundista jotain olennaista. Muutenkin näkisin kasettisoundin "modernisoimisen" plugeilla olevan pitkässä juoksussa sekä turhaa että haitallista, vaikka aluksi kuulostaisikin "paremmalta".
(Lainausmerkkien välissä olevat sanat lausutaan ääntä värisyttäen. :-) )

Kasetit menevät pilalle ajan kanssa lähinnä siksi, että nauhan liima kuoleutuu ja äänipäätä vasten painautuva tyyny likaantuu tai kovettuu. Oma ratkaisuni äskettäin kun digitoin cd- ja vinyylijulkaisua varten muutamankymmentä 25-27 vuoden takaista halpaa kasettia oli ottaa paras mahdollinen dekki, demagnetoida äänipäät ja pestä ne huolella isopropanolilla ja sen jälkeen varovasti laittaa kasetti koneeseen ja äänittää koneelle kertaakaan pysäyttämättä. Ilman mitään kelailuja tai koekuunteluja - varmana tietona että rauta rapisee nauhasta koko ajan joten ensimmäisen kuuntelun on oltava "se otto".

Jotkut suosittelevat lisäksi ostamaan yhden parasta mahdollista laatua olevan kasetin "kuoriksi" joihin sitten laitetaan kulloinkin siirrettävä nauha. Tällä tavalla ainakin tyyny ja nauharata ovat puhtaat ja kunnossa - mä en tähän lähtenyt koska pelkäsin turmelevani ohuet nauhakiekot niitä irroittaessani. Tyynyjen kunnon tarkistin kyllä.

Kasetissa on yleensä aika hyvä kompressio jo valmiiksi, joten kunhan RMS-taso huitelee kivasti keltaisen rajalla eikä signaali missään vaiheessa klippaa punaiselle, on luvassa jo varsin toimivaa materiaalia. Jälkikäteen voi laskea (eli nostaa) biisikohtaisesti ylimmät piikit vaikka -0,3dB -tasolle niin kuulostaa jo aika hyvältä.

Kasettien masterointi aidon kuuloisiksi levyiksi olikin sitten oma ongelmansa, ja pehmeänsuttuisen soundin vaaliminen vaati huomattavaa askelta taaksepäin nykyaikaisista masterointimetodeista. Esimerkiksi puhtaimmankin kompressorin käyttö todettiin varsin arveluttavaksi vaikka käytössä oli vain parasta mahdollista ammattimasterointikalustoa, ja sekin enimmäkseen rautana eikä plugeina, plugipuolella yleisesti hyväsoundisella Voxengo Elephant -limitterillä nollatasoa laskiessa taas oli aivan laskentamallista kiinni koska signaali kadotti lämpönsä, ja näin siis vaikka varsinaista limitointia ei edes esiintynyt.

Lopulta mentiin aivan kieli keskellä suuta alkuperäisen tallenteen ehdoilla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
unikeko
10.03.2007 22:29:01

Miksi tarvii saada kohina jne. pois, ainakaan täysin... itse kuuntelen vinyylejä sillon tällön ja se on must parasta että on luonnollinen soundi ja se hakkaakin tämän päivän soundit sen takia. Jos saat c-kasetin Cd:lle niin en suosittele tekemään mitään, kuin pakolliset noisereductionit vai mitä hell ne onkaan... :)
EP
10.03.2007 22:35:45 (muokattu 10.03.2007 22:36:33)
Mä justiin siirsin kasetilta ensin PC :lle ja sitten CD :lle!
Ensin nauhoitin sen Sonariin, muutin audioksi ja sitten poltin CD:lle, noinko se pitäisi tehdä, vai onko jokin helpompi tapa?

..En mä kuullu mitään kohinoita. 8))
kivi
10.03.2007 22:37:54 (muokattu 10.03.2007 22:41:28)
Miksi tarvii saada kohina jne. pois --- mitään, kuin pakolliset noisereductionit vai mitä hell ne onkaan... :)

Ne on just kohinanpoistoa, eli ei niitäkään. Ei mitään, peak-taso vain liki nollaa, ja se on siinä.

Ensin nauhoitin sen Sonariin, muutin audioksi ja sitten poltin CD:lle, noinko se pitäisi tehdä, vai onko jokin helpompi tapa?

Kyllä se sonarin raitakin on audiota. Jos et aio muokata raitaa, voit aivan hyvin äänittää sen alunperinkin 16bit 44.1KHz asetuksilla, sitten vain raitaan markerit kohdalleen jossain editointiohjelmassa että cd-soittimesi löytää eri biisit, ja polttaen cd:lle.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
EP
10.03.2007 23:26:08
..Kyllä se sonarin raitakin on audiota..

Öh, joo! Niinpä tietenki.. :)
Aki
25.03.2007 01:28:10

Onko C-kasetti 5v sitten treenikämpällä äänitetty demo, vaiko 35v sitten äänitetty isoisän haastattelu? Vaikuttaa kovasti työskentelytapaan. Nuo vanhat haastattelut on ehdottomasti tarttenu kohinanpoistoa, monikaistakompuraa, ja rajua EQ:ta, jotta olisivat kuuntelukelpoisia.

Paras kohinanpoisto johon olen törmännyt on Reaperin mukana tuleva ReaFir. Kokeilepa huviksesi. Toki, liika on aina liikaa, mutta sillä saa tehtyä kohinasta noise profilen, jonka avulla parantuvuus on helposti hyvin suurta.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)