Aihe: Äänityslaitteiston uusiminen. 1 | |
---|---|
![]() 24.10.2007 23:58:43 | |
Elikkä olen siirtymässä vanhasta digitallentimesta uuteen Mac-pohjaiseen äänitysmaailmaan ja kyselisinkin kokeneimmilta tietokonepohjaisten "koti-studio" äänittäjien mielipiteitä/suosituksia uusien laitteiden hankintaan. Suurin ongelma on luultavasti se etten tiedä tarkkaan mitä pitää ottaa huomioon, että kaikki palikat "keskustelisivat" toimivasti keskenään. Itse olen ajatellut joitain tämän suuntaisia laitteistoja: Mini-mac, mikseri esim. Yamaha n12 ja äänityssoftana Cubase 4, Pro tools, Logic 7-8 tai joku muu vastaava. Vastaavia miksereitä kun Yamaha N12 olen katsellut M-audiolta, Tascamilta, Phonicilta. Mutta en ole sulkenut pois ollenkaan vaihtoehtoa erillisestä etuasteesta yms. muista vaihtoehdoista mitkä vaan toimivat. Ideana olisi että laitteisto olisi suhteellisen yksinkertainen ja helposti liikuteltavissa. Vaatimuksina olisi mm: 24-bit 96khz mahdollisuus, firewire USB, 6-8 analog input, jokainen raita tallentuu Macciin omalle raidalleen, mutta ehkä se tärkein minkä sisällä pitäisi pysyä on budjetti ja se mulla on max. 2000€ Eli Tällaista pakettia olisin kasailemassa ja kyselemässä neuvoja viisaammilta! | |
![]() 25.10.2007 01:23:30 | |
Ehkäpä halvin laatuinterface tällä hetkellä on Presonuksen Firepod, siis vanha malli, noin 400€. Mukana tulee joku Cubase. Uuden Macin mukana tulee ihastuttava Garageband. Tarviitko mikseriä välttämättä? Oikea softa on kohtuullisen hankala valinta, mikä nyt sattuu kenenkin käteen sopimaan. Garageband, Cubase, Pro Tools, Digital Performer, Logic, Nuendo tulevat ensimmäiseksi mieleen Macille. Cubasesta, Pro Toolsista ja Logicista löytyy erihintaisia vaihtoehtoja. Garage, Digital Performer ja Nuendo ovat "yhtä kokoa". Ehkäpä kannattaa vain aloittaa jostain softasta, ja sitten kun kokemusta on karttunut jonkin verran, voi siirtyä tarvittaessa johonkin toiseen ohjelmaan. Garageband on älyttömän helppo, suoraviivainen, yksinkertainen ja samalla rajoitettu peli. Lisäplussana yhteensopivuus Logicin kanssa. Pro Tools-leirissä on myös omat plussat ja miinukset. Yhteensopivuus levinneisyyden takia melko hyvä, miinusta on jokaisesta lisäominaisuudesta kovan hinnan maksaminen. Digital Performer on edullinen ominaisuuksiinsa nähden, jos niitä tarvitsee. Lisäksi se on kohtuullisen kevyt ohjelma koneelle ja luotettava. Logic taitaa olla parhaimmillaan softasynapuuhissa, taitaa vaan Garagen ohella olla melko raskas koneelle. Rahasta piittaamatta valitsisin Nuendon, mutta tällä hetkellä, ja varmaan aina...,veivaan Digital Performerilla. Onneksi olen kuitenkin siihen tyytyväinen. Pro Toolsiin en ole koskenut moneen vuoteen, Logicista on esihistoriallisia muistoja(1996-97), Nuendosta OS9n aikaisia, Cubasesta jäi vain mieto haju... Maccina voisi ajatella myös iMaccia, siihen saa mukana tulevan näytön lisäksi lisänäytön. Minimacissa pitää pärjätä yhdellä, eikä mukana tule edes näppistä ja hiirtä! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)