GrooverMan 10.11.2007 00:18:46 | |
---|
Aikanaan hommasin NT1-A:n kotiäänityksiin ja nyt noita muita malleja tsekkaillessa mietin minkälaisia esim. nää putkimikit on, K2 jne.? NT1-A kun ei ihan paras ole.. |
harbapapa 10.11.2007 22:16:04 | |
---|
K 2:n antaa kyllä lauluun sopivaa särmää, mutta instrumentteja äänittäessä pitää olla hyvä akustiikka. K 2 nimittäin poimii aikalailla kaiken huoneesta. Sen herttakuvio tuntuu olevan hiukka laajempi. Ehkä se on sitä läpikuultavuutta ja kolmiuloitteisuutta? Huonolla akustiikalla huonosta soittimesta joku halvempi voi toimia jopa paremmin, mutta sitten kun kaikki on kunnossa k2 loistaa... Erinomaista siinä on tuo säädettävä suuntakuvio. Sillä voi sovittaa "huoneen" määrää ja tehdä "taajuuskorjailuja". Röden muitakin malleja kotoa löytyy ja itse niistä ainakin pidän. Ovat hyvä- ja tasalaatuisia (joku voisi tietysti sanoa että persoonattomia). NT 1-A:sta ei ole mulla kokemuksia, mutta uskon silläkin pärjäävän hyvin. Voiko tän enää ottaa vakavammin? |
GrooverMan 11.11.2007 00:01:34 | |
---|
NT 1-A:sta ei ole mulla kokemuksia, mutta uskon silläkin pärjäävän hyvin. NT 1-A on ihan ok kotiäänityksiin ja demotteluun, mutta jos halutaan esim. lauluun oikeesti hyvää soundia, täytyy mikkivalinnan olla joku muu. Hinta-laatu -suhdehan on kohdillaan. Mutta mielenkiintosta kuulla mielipide K2:sta, täytyy pistää hankkiminen harkintaan. |
Lapis 11.11.2007 00:52:13 | |
---|
NT 1-A on ihan ok kotiäänityksiin ja demotteluun, mutta jos halutaan esim. lauluun oikeesti hyvää soundia, täytyy mikkivalinnan olla joku muu. Hinta-laatu -suhdehan on kohdillaan. Mutta mielenkiintosta kuulla mielipide K2:sta, täytyy pistää hankkiminen harkintaan. Kyllä mä oon vaikkapa NT1:lläkin tehnyt hyvää laulusoundia. Ainakin radiossa on soinut ja kuulostanut hyvältä. Kyllä poijat tapahtuu! |
Mikael 11.11.2007 00:58:07 (muokattu 11.11.2007 16:53:11) | |
---|
Mulla on NTK ja NT1A:ta oon käyttänyt sessioissa ihan hyvällä menstyksellä. Vanhemmasta NT1-mikistä on myös kokemuksia joistain sessioista... Oma mielikuva Rödeläisistä on sellainen perusjees mut sandisti kireä tai kova yleissävy, joka tuntuis olevan aika yleistä monilla moderneilla mikeillä. NTK on ihan oiva laulumikki, mikäli laulaja on tummasävyinen ja ässät on hallussa, mut kepeä-ääiselle ja stadi-ässäiselle laulajalle se saattaa olla ihan myrkkyä. Loistava bassomikki ja rumpuambienssihommissa tosi jees, samoin akustiselle kitaralle poppihommissa toimii hienosti. Kuitenkaan sitä sävyä mitä itse odottaisin putkimikiltä ei siitä oikein tunnu irtoavan - siis sellaista paksua middleä ja samettista yläpäätä... U87 on mun korvaan paljon "putkimaisempi". Ei NTK silti missään nimessä huono mikki ole - päinvastoin omassa hintaluokassaan ja kategoriassaan ihan huippua, mutta yhdeksi ja ainoaksi isokalvoiseksi kattelisin jotain monipuolisempaa. NT1A tuntuis olevan ihan kelpo peruskapula moneen käyttöön muttei mitenkään erikoinen - silti selvästi parempi ja tasapainoisempi kuin vanhempi NT1. Inhimillisyys on hyve. |
Chade Fallstar 11.11.2007 03:41:34 | |
---|
K2 oli todella hyvä puheen äänitykseen kokeneella miesäänellä. Harmi vaan kun alussa ajattelin että "u87, tää on näistä kallein ja sitä suositellaan puheeseen, tällä mennään". U87 oli tässä tapauksessa hieman turhan "helmeilevä" sieltä yläpäästä. Sitä sitten tartti vähän eqlla kesyttää. Mielestäni K2sen soundi oli miellyttävämpi, pehmeämpi diskantista. |
hape 11.11.2007 10:24:46 | |
---|
Mulla on NT2-A joka ei mielestäni ole yhtään niin yläkireä kuin monet halvat isokalvoset, esim. SP B1. Ja hinta (269e St.Paul's) on kyllä kohdallaan. Remember: Don't eat the deadly yellow snow! |
jPekka 11.11.2007 12:35:02 | |
---|
Mulla on NT2-A joka ei mielestäni ole yhtään niin yläkireä kuin monet halvat isokalvoset, esim. SP B1. Ja hinta (269e St.Paul's) on kyllä kohdallaan. Joo, NT2A on tasapainoisempi kuin vanha NT1. Melkein lähempänä tuota Oktavan MK-219:ää. "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
Mikael 11.11.2007 16:57:50 (muokattu 11.11.2007 17:29:24) | |
---|
Mulla on NT2-A joka ei mielestäni ole yhtään niin yläkireä kuin monet halvat isokalvoset, esim. SP B1. Ja hinta (269e St.Paul's) on kyllä kohdallaan. Toi on kyllä kova (siis hyvässä mielessä) hinta ei-kiinalaisesta isokalvoisesta noilla spekseillä + useampi suuntakuvio, leikkurit ja padit. Arvostelutkin on kautta linjan olleet loistavia. Olis kiva testata joskus... jos halutaan esim. lauluun oikeesti hyvää soundia, täytyy mikkivalinnan olla joku muu Tässäpä onkin just se vaikeus. Laulajia on niin paljon erilaisia ja eri sävyisiä, kuten mikkejäkin. AKG C414B-ULS olis kyllä mun valinta yleishyväksi lähtökohdaksi jos vaan yks pitäis olla eikä ihan maltaita maksaa. Oman kokemuksenin mukaan myös AKG C4000b on aika neutraali ja kelpo pyydys. Audio-Technican AT40xx -sarjasta on kans hyviä kokemuksia. Inhimillisyys on hyve. |
GrooverMan 11.11.2007 17:27:49 | |
---|
Laulajia on niin paljon erilaisia ja eri sävyisiä, kuten mikkejäkin. AKG C414B-ULS olis kyllä mun valinta yleishyväksi lähtökohdaksi jos vaan yks pitäis olla eikä ihan maltaita maksaa. Totta. Ja 414 on erittäin pätevä mikki moneen kivaan, kärsinyt vaan kovasti inflaatiota, ilmeisesti siks että jossain vaiheessa oli jokaisen pienemmän studion se ainoa isokalvonen konkka. En hirveän montaa laulajaa NT1-A:lla ole äänittänyt (kun viime aikoina on muitakin vaihtoehtoja ollut) mutta yleisvaikutelmaksi on jäänyt tietty yläpää/ylämiddle kireys. Mutta sehän vois olla esim Eddie Vedderille hyvä valinta kun ääni on pehmeä ja paksu :) |
jPekka 11.11.2007 17:42:49 | |
---|
Toi on kyllä kova (siis hyvässä mielessä) hinta ei-kiinalaisesta isokalvoisesta noilla spekseillä + useampi suuntakuvio, leikkurit ja padit. Arvostelutkin on kautta linjan olleet loistavia. Olis kiva testata joskus... Eiköhän tuon voisi hyvinkin järjestää. Vai pitäisikös se muinainen konkkamikkitesti pistää uusiksi? "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
Mikael 11.11.2007 18:05:45 (muokattu 11.11.2007 18:07:49) | |
---|
Eiköhän tuon voisi hyvinkin järjestää. Vai pitäisikös se muinainen konkkamikkitesti pistää uusiksi? Siinäpä sitä oliskin... välillä on kyl käynyt mielessä toikin. Netissä on vaan nykyään tarjolla aika laadukkaastikin toteutettuja vastaavia, mut onhan se aina eri kun ite tekee. Ehkä jos hommaa jotenkin rajais niin vois olla kivaakin - niinkuin vaikka pienikalvoiset konkat pianolle ja akustiselle kitaralle mikä kiinnostais itteä kovasti. Laulumikkien testaus on vähän niin ja näin kun tosiaan jokainen laulaja on niin oma juttunsa. Mut tollanen missä muuttujat olis vähäisempiä ja homma jotenkin tarkemmin rajattavissa vois toimiakin... Mut pienemmässä mittakaavassa jos sua kiinnostaa niin tuu sen Röden kans joku päivä meidän pajalle niin laitetaan vaik C4000b ja U87 vierelle ja äänitetään vaik pianoa ja akkaria ihan omaks huviks. Näätpä samalla meidän uudet tilat... Inhimillisyys on hyve. |
jPekka 11.11.2007 19:29:41 | |
---|
Mut pienemmässä mittakaavassa jos sua kiinnostaa niin tuu sen Röden kans joku päivä meidän pajalle niin laitetaan vaik C4000b ja U87 vierelle ja äänitetään vaik pianoa ja akkaria ihan omaks huviks. Näätpä samalla meidän uudet tilat... Mm, mikäpä ettei, kun vaan löytyy sopiva ajankohta. Pitäisi tässä ennen joulua suomennella suhteellisen nopeakätisesti herra Hidaskäden omaelämäkerta... "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
flimtrick 12.11.2007 16:02:26 (muokattu 12.11.2007 16:03:10) | |
---|
Mä oon tolla NT1-A:lla kans omaa laulua äänitellyt ja aika kireä on toi yläpää. Ässät tulee aika pahasti ja ei kärsi eq:lla hirveesti korostaa ni alkaa olla jo sietämätön. Naisäänelle taas tuntui istuvan vähän paremmin. Olisko mitään konsteja miten tota yläpäätä sais vähän kuriin, muulla kuin mikkiä vaihtamalla? Tosta Logicin de-esseristä kun ei olemitään hyötyä... paska kun on. Lähinnä esim. onko kokemuksia että auttaako jos laulaa mikkiin vähän eri suunntasta tai jotain? |
Mikael 12.11.2007 16:28:51 (muokattu 12.11.2007 16:31:19) | |
---|
auttaako jos laulaa mikkiin vähän eri suunntasta tai jotain? Auttaa. Kandee tiltata mikkiä vähän joko ylä- tai alaviistoon. Suoraan edestä ja läheltä sssssshihadusvaara on isoin. Testaamalla löytyy helposti paras asento ja etäisyys... Inhimillisyys on hyve. |
mhelin 12.11.2007 16:32:56 (muokattu 12.11.2007 16:34:37) | |
---|
Kannattaa kokeilla myös erilaisia popfilttereitä, ja ylipäänsä pitää sitä riittävän etäällä mikistä. Ps. olisin kiinnostunut vanhasta NT1:stä jos joltain löytyy ... |
anapena 13.11.2007 22:45:42 | |
---|
Tulee mieleen, kun joskus opiskeluaikoina tilattiin maahantuojilta koululle säkillinen isoja konkkamikkejä testattavaksi. Pistettiin mikit riviin, ja puheltiin jokaiseen samaa tekstiä, ja ääniteltiin jokainen mikki omalle raidalleen adatille. Paras taisi olla isoin Neumann ja testin yllättäjä oli silloin tuore tulija Röde NT-2. Rödessä oli valmiiksi hiukka sellainen amerikansoundi, niinkuin olis ollut vähän loudness päällä. Hintaansa nähden silloin todella hyvä, olisko maksanu jotain 3000 markkaa? Neumann pitkän matkan päälle kymppitonnin. Halvemmat yhden suuntakuvion Neumannit eivät olleet mitenkään erikoisia. |
harbapapa 14.11.2007 09:36:29 | |
---|
... testin yllättäjä oli silloin tuore tulija Röde NT-2. Jotenki tuntuu et toi NT-2 on päässy jonkinlaiseen legendan maineeseen. Röde voi varmasti paljon kiittää mainettaa siitä. Olisiko Röde niin suuri tänään ilman NT-2:ta? Olisi ihan kiva kokeilumielessä omistaa... Voiko tän enää ottaa vakavammin? |
PwrChordAccent 14.11.2007 11:44:11 | |
---|
Toi NT-2 on kyllä hintaansa nähden pirun hyvä mikki, vaan en ehkä laittaisi ässävammaiselle naislaulajalle... Eikä saa sekoittaa nykyiseen NT-2A:han. Mulla on sekä toi NT-2- että K2 pääasiallisina laulusieppareina, ja paljolti laulajan ääni sanelee mikkivalinnan. Ps. Jos jollain löytyy NT-2 ilman käyttöä, ostan heti tuolle parin. Ei ole hyvä olla yksin... Ei se haittaa, setä korjaa... |
Jaakkoopuukkoo 14.11.2007 13:03:21 | |
---|
Toi NT-2 on kyllä hintaansa nähden pirun hyvä mikki, vaan en ehkä laittaisi ässävammaiselle naislaulajalle... Eikä saa sekoittaa nykyiseen NT-2A:han. Kumpi nyt siis oli parempi? NT-2 A vissiin ainakin monipuolisempi ominaisuuksien puolesta. En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |