Aihe: ECM8000 -mikki 1 | |
---|---|
![]() 20.09.2008 17:27:59 | |
Mihin muuhun olette kyseistä Ulin mikkiä käyttäneet kuin mittaamistarkotuksiin? Toimiiko esim. livenä rumpu-overina / haikkamikkinä? Tarvis hommata sellainen tuon DSP8024:n kaveriksi. | |
![]() 20.09.2008 19:45:07 | |
Mihin muuhun olette kyseistä Ulin mikkiä käyttäneet kuin mittaamistarkotuksiin? Toimiiko esim. livenä rumpu-overina / haikkamikkinä? Bänditreenien taltiointiin oon käyttäny periaatteella yks mikki keskelle huonetta. Ajaa asiansa. Oon kuullu kyllä käytettävän rumpuovereina, mutta tila kandee olla hyvä kun se on pallokuvioinen, eli en välttämättä missään pienessä betonikellarissa niitä overeina käyttäs. Remember: Don't eat the deadly yellow snow! | |
![]() 20.09.2008 20:40:59 | |
Ambienssimikkinä joskus kokeilin, eikä se ihan huono ollut En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan | |
![]() 20.09.2008 22:59:58 | |
Mä oon äänittänyt tolla ihan yllättäviinkin paikkoihin päätyneitä raitoja hyvällä menestyksellä. Rumpuambienssina se on oikein toimiva, hiljaisiin juttuihin se kohisee usein liikaa. Hyvä ostos se kuitenkin on. Overiksi en laittaisi, mutta en laittaisi mitään muutakaan pallomikkiä. | |
![]() 21.09.2008 11:50:00 | |
Rumpuambienssina se on oikein toimiva, hiljaisiin juttuihin se kohisee usein liikaa. Hyvä ostos se kuitenkin on. Ambienssimikkinä minäkin olen semmosta käyttänyt usein ja hienosti on toiminut. Lisäksi lähiaikoina olen testaillut tuota myös akustiselle, jotain hauskaa on ollut siinäkin mutta pitää testailla vielä enempi. Overiksi en laittaisi, mutta en laittaisi mitään muutakaan pallomikkiä. Mä olen kerran kokeillut mono-overina ja kyllä se jotenkin onnistui muistaakseni. Tosin silloin ei tavoiteltu kovinkaan "hyvää" soundia. ;D | |
![]() 21.09.2008 13:36:37 | |
Mä oon törkkiny sitä äänitystarkoituksessa melkein mihin vaan, aina kun olen tarvinnut stereoparia, mulla on siis kaksi niitä. Yksittäistä en ole käyttänyt mihinkään, paitti kun olen huvikseni mittaillut jotain kuuntelua. Ei ole tullut mieleenikään käyttää sitä livetilanteessa, siis äänentoistossa. Kuitenkin ihan ok mikki, vertailuja mihinkään en ole halunnut tehdä...eikä tuossa hintaluokassa kovin montaa verrokkia edes ole, ja DPAhan ei kannata vertailla! | |
![]() 21.09.2008 14:21:43 | |
Olen joskus kokeillut sitä myös laulun äänitykseen - kun pallokuvioisessa ei ole proksimiteettiefektiä, siihen voi laulaa ihan huulet kiinni tuulisuojassa ilman että kumisee. Sopinee erityisen hyvin taustakööreihin, kun ei kovin paljoa korostele yläpäätäkään. "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) | |
![]() 21.09.2008 17:29:57 | |
Overiksi en laittaisi, mutta en laittaisi mitään muutakaan pallomikkiä. hmm.. mä kyllä oon palloillut overeiden kanssa ja tykännytkin. mulla on sellaiset vanhat milabin peräpuikon näköiset pienet pallokuvioiset jotka toimii tosi hyvin sellaiseen vanhemman/jazzimman tyyliseen menoon hienosti just overheadeina. Inhimillisyys on hyve. | |
![]() 21.09.2008 23:33:20 | |
Tuosta mallista ei ole kuulohavaintoa, lähinnä smaartin kaverina. Mutta itse tehdä räpsäytin (ilmeisesti)vastaavalla kapselilla varustetun diy mikit riff'lehden ohjein, ja nuo mikit löytää tiensä helposti yllättäviinkin paikkoihin. Hintaa tuli kappaleelle noin 7 € kun oli osia ennestään ihan kivasti. Tosin taitaa tuo B-laite sisältää pienen etusen? Tilamikkinä esimerkiksi rummuilla maino, hiljasemmillä soittimilla kohina on usein ongelma. http://www.snoud.fi
http://nikolaasonen.blogspot.com | |
![]() 22.09.2008 09:43:24 | |
Jostain syystä en ole tästä mikistä saanut koskaan miellyttävää soundia irti. Vika ei sinäänsä ole mikissä, vaan mikkityypissä. Suora taajuusvaste jotenkin syö kaiken särmän soundista. | |
![]() 22.09.2008 11:13:34 (muokattu 22.09.2008 11:15:16) | |
Suora taajuusvaste jotenkin syö kaiken särmän soundista. Tässä olis ainesta tonne johonkin hifi-keskustelupalstalle... Mä olin joskus muinoin ostamassa kajareita himaan ja testailin erilaisia ja sit muistaakseni muinoiselta Hifi-klubilta oli jotku mööpelit tsekissä ja en tykännyt, joten palautin ne niin myyjä oli asiasta jotenkin nyreissään ja tokas vähän silleen alentuvasti jotta "no niin mut näissä on kato suora taajuusvaste" :D Inhimillisyys on hyve. | |
![]() 22.09.2008 11:58:23 (muokattu 22.09.2008 11:59:04) | |
Tuosta mallista ei ole kuulohavaintoa, lähinnä smaartin kaverina. Mutta itse tehdä räpsäytin (ilmeisesti)vastaavalla kapselilla varustetun diy mikit riff'lehden ohjein, ja nuo mikit löytää tiensä helposti yllättäviinkin paikkoihin. Hintaa tuli kappaleelle noin 7 € kun oli osia ennestään ihan kivasti. Tosin taitaa tuo B-laite sisältää pienen etusen? Tilamikkinä esimerkiksi rummuilla maino, hiljasemmillä soittimilla kohina on usein ongelma. Mäkin tein tuollaisen riff-mikin jollain umpiborneolaisella kapselilla, mikä sattui Partcosta löytymään...lopputulos ihan paska...Todella vaikeaa löytää sitä alkuperäistä kapselia mistään, taitaa olla jo niin vanhaa mallia. Uudempi "vastaava" ei ainakaan Martin Kantolan mukaan ole mistään kotoisin. Niitä kuitenkin löytyy, ja hommasin pari sellaista Radioduosta. En ole vielä jaksanut tehdä vaihto-operaatiota...toinen yksilö on kokonaan kasaamatta, odotan inspiraatiota. Sinänsä pirun näppärän ja hauskan näkönen mikki! | |
![]() 22.09.2008 14:22:26 | |
Suuret kiitokset vastauksista, taitaakin siis lähtä samantien pari tuollaista tilaukseen. Rokrok. | |
![]() 22.09.2008 15:11:17 | |
Mäkin tein tuollaisen riff-mikin jollain umpiborneolaisella kapselilla, mikä sattui Partcosta löytymään...lopputulos ihan paska...Todella vaikeaa löytää sitä alkuperäistä kapselia mistään, taitaa olla jo niin vanhaa mallia. Uudempi "vastaava" ei ainakaan Martin Kantolan mukaan ole mistään kotoisin. Niitä kuitenkin löytyy, ja hommasin pari sellaista Radioduosta. En ole vielä jaksanut tehdä vaihto-operaatiota...toinen yksilö on kokonaan kasaamatta, odotan inspiraatiota. Sinänsä pirun näppärän ja hauskan näkönen mikki! Jep MCE-4000:a saa radioduosta. Speksien mukaan aika paljon kehnompi kun alkuperäinen MCE-2000, ehkä. Hauska muuten toi Behringerin mallin nimi ECM -> MCE http://www.snoud.fi
http://nikolaasonen.blogspot.com | |
![]() 22.09.2008 15:19:44 (muokattu 22.09.2008 15:35:36) | |
Noi Panasonicin WM61-A kapselit on aika hyviä: http://cgi.ebay.co.uk/5-Panasonic-W … 240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14 Sellaisen etusen kanssa joka on AC-kytketty, tai siis jossa on konkat ennen ekoja transistoripiirejä (siis käytännössä lähes kaikki muuntajattomat trankkumikkietuset, eli esim. ADA8000, Mackie, Behringer, Soundcraft etc. mikserit, ja Neven uudet Portico etuset) ei kapselin kytkeminen käyttämään phantomia ole kovin monimutkaista. Laitetaan vaan kapselin plussa XLR-plugin 2-pinniin, kapselin miikka (maa) kapselin 3-pinniin ja tästä 3-pinnistä 15 kilo-ohmin vastus 1-pinniin, jolloin normaaleilla n. 40 - 45 V phantom-jännitteillä tuon läpi kulkee n. 2 mA virta joka aiheuttaa sen verran jännitehäviötä että kapselin yli vaikuttaa n. 10 V jännite (voi olla vähän isompi, mutta se kapselin sisällä oleva FET kestää kai jotain 15V). Siis toi kapseli kelluu siinä 48V ja 38V (käytännössä jotain 46V ja 36V ainakin yhdellä Behringerin mikserillä mitattuna) jännitteen välissä. Ihan rumpujen lähimikityksessä tuo ei toimi, eli menee särölle, mutta ei käsittääkseni niin herkästi kuin ECM8000. Ulostuloa voisi pädätä H-vaimentimella (lisää kylläkin kohinaa kun kovin pieniä vastuksia ei voi käyttää kapselin suurehkon lähtöimpedanssin vuoksi). Sopiva kotelo mikille olisi esim. Neutric NC3 MX (http://www.thomann.de/fi/neutrik_nc_3mx.htm). Kapselin runko ei saa muuten olla yhteydessä maahan (siis 1-pinniin), vetää tuon 15k vastuksen maihin, ja kapseli kärähtää. Jos haluaa parantaa tuota kytkentää niin vastuksen voi korvata n. 2 mA vakiovirtalähteellä eli käytännössä valikoidulla FET:illä (G ja S yhteen ja pinniin 1, D pinniin 3, joku JFET tyyppinen transistori pitää olla, en osaa sanoa mikä, ilmeisesti ainakin J113 ja 2N4390 voisivat olla sopivia arvoiltaan mutta niitä pitäisi mittailla). | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)