Aihe: UA610 -tiski
1 2
virtalahde
29.12.2008 20:37:13

http://www.uaudio.com/webzine/2008/november/analog.html

Mä jaksan harvoin innostua mistään laiterunkkailusta, mutta tästä pätkästä tulee vain yksinkertaisesti hyvä fiilis. Varsinkin, kun pitää mielessä millainen nero oli herra nimeltään Bill Putnam.

Harmi vaan, ettei nyky-UA:lla ole paljoakaan tekemistä entisen kanssa.
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
jPekka
29.12.2008 22:04:02

Noo, eihän sitä tiedä, vaikka nyky-UA suunnittelisi reissuen ottamista tuotantoon...
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
ejhfi
29.12.2008 22:17:51

Tommosen jos taloon saisi, niin sitä hunajan pissimistä voisi ihan vakavissaan harkita.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
samic
29.12.2008 23:06:45

ompas se ruma! :)
studiokekkonen
29.12.2008 23:36:18

Eiku ihan törkeen hieno!

Mutta niin. UA nyt ja silloin on kaks ihan eri asiaa.
Roberto
30.12.2008 07:42:37

Mutta niin. UA nyt ja silloin on kaks ihan eri asiaa.

Mikäpä ei ole? Niin se vaan menee, väkisinkin.
ejhfi
30.12.2008 08:59:35 (muokattu 30.12.2008 09:00:07)

Mikäpä ei ole? Niin se vaan menee, väkisinkin.

Mä jäin myös kelaamaan tätä "ei ole sama"-juttua. Onhan vintage useimmiten vintage väkisinkin, mutta ei se myöskään välttämättä tarkoita sitä, etteikö uusikin 610-kanava voisi olla hyvä. Vai eikö muka ole? Itse ainakin tykkään. Mullakin on kitarastyrkkarina Marsun JMP 70-luvun alusta. Siihen on vaihdettu putkia ties kuinka monta kertaa, muuntajaa ja konkkaa, mutta silti se a) on JMP ajalta joskus ja b) soundaa itseltään, ellei jopa paremmalta kuin silloin, kun sen orkkiskuntoisena hankein. Onhan se toki niin, että silloin kun Bill Putnam 610:nsä rakensi, niin ei välttämättä noita kaikkia siihen näpräämiään samoja kilkkeitä enää ole saatavilla ja jos hän tekisi sen tänään, niin käyttäisikö hän enää samoja tilbehöörejä kanavan kasaamiseen. Tuskin. No, ennen oli kesät kauniimpia, leipä parempaa jne. mutta ei se vielä mielestäni UA-610:stä scheißeä tee.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Roberto
30.12.2008 09:13:20

Mä jäin myös kelaamaan tätä "ei ole sama"-juttua. Onhan vintage useimmiten vintage väkisinkin, mutta ei se myöskään välttämättä tarkoita sitä, etteikö uusikin 610-kanava voisi olla hyvä. Vai eikö muka ole? Itse ainakin tykkään. Mullakin on kitarastyrkkarina Marsun JMP 70-luvun alusta. Siihen on vaihdettu putkia ties kuinka monta kertaa, muuntajaa ja konkkaa, mutta silti se a) on JMP ajalta joskus ja b) soundaa itseltään, ellei jopa paremmalta kuin silloin, kun sen orkkiskuntoisena hankein. Onhan se toki niin, että silloin kun Bill Putnam 610:nsä rakensi, niin ei välttämättä noita kaikkia siihen näpräämiään samoja kilkkeitä enää ole saatavilla ja jos hän tekisi sen tänään, niin käyttäisikö hän enää samoja tilbehöörejä kanavan kasaamiseen. Tuskin. No, ennen oli kesät kauniimpia, leipä parempaa jne. mutta ei se vielä mielestäni UA-610:stä scheißeä tee.

Jep. U47 on ihan klassikkotapaus tässä suhteessa. Uudet on IHAN PASKOJA ja kaikki vanhat TODELLA HELMIÄ. Kukaan ei vaan enää pysty edes sanomaan mikä se alkuperäinen, uuden U47:n soundi on ollut, eikä mikkejä useastakaan syystä pystytä enää rakentamaan kuten aikanaan on tehty. Feng Shui ja niinpoispäin.
virtalahde
30.12.2008 09:18:51

Mä jäin myös kelaamaan tätä "ei ole sama"-juttua.

Lähinnä tarkoitin sitä innovatiivisuutta joka vanhalla UA:lla oli. Nykyään keskitytään vain tuohon vintagenysväykseen, vähän kuin Kekkosen veljenpojanpojanpojan poika yrittäisi päteä Urho-sedän^3 maineella.

Sitten on tietty muutama legendaarinen kertoma esim. 1176-reissuen vääristä vastusarvoista. :)
Roberto
30.12.2008 09:32:55

Lähinnä tarkoitin sitä innovatiivisuutta joka vanhalla UA:lla oli. Nykyään keskitytään vain tuohon vintagenysväykseen, vähän kuin Kekkosen veljenpojanpojanpojan poika yrittäisi päteä Urho-sedän^3 maineella.

Sitten on tietty muutama legendaarinen kertoma esim. 1176-reissuen vääristä vastusarvoista. :)

Tossa on kyllä tietty pointti, mutta mun mielestä esim. Martinin skeboissa ei oo paljoakaan syytä osin jo yli satavuotiaden asioiden muuttamiseen. Viilausta tietenkin tapahtuu jo ihan tuotantosyistä, mut perussetit pysyy, jos ne on tarpeeksi hyviä.

UA:n, kuten monien muidenkin aikalaistensa innovatiivisuus liittyy vahvasti aikakauteen jolloin ko. kehitys, muun musiikin alan kehityksen ohella, on tapahtunut melkoista tahtia. Nyttemmin moista ei sillä osastolla enää voi oikein tapahtua, vaan sen sijaan plugariwänkkääjät on nykyajan innovaattoreita. Tai vitut on, mut jotenki noin kuitenki :D
virtalahde
30.12.2008 09:43:38

UA:n, kuten monien muidenkin aikalaistensa innovatiivisuus liittyy vahvasti aikakauteen jolloin ko. kehitys, muun musiikin alan kehityksen ohella, on tapahtunut melkoista tahtia. Nyttemmin moista ei sillä osastolla enää voi oikein tapahtua, vaan sen sijaan plugariwänkkääjät on nykyajan innovaattoreita. Tai vitut on, mut jotenki noin kuitenki :D

Tuo kyllä pitää pitkälti paikkansa. Analogipuolellakin tapahtuu yhä innovaatioita - Knif Audio putkipuolella, Crane Song, Elysia ja Neven Ruupertin uusimmat tuotokset trankkupuolella. Noin esimerkkinä.

Reissue-jutuissa ärsyttää lähinnä se, jos ratsastetaan vanhan tuotteen maineella, mutta ei silti tehdä sitä samalla tavalla kuin se joskus on tehty. Siitä UA:lle toki pojot, että ainakin jollain tavalla ne on saaneet painettua hintaa alaspäin esmes noissa 610-etusissa ja ilmeisesti ovat silti ihan hyviä.

Pultec-kloonit ovat kanssa oma juttunsa. Kaikki lafkat yrittävät tehdä jotain sellaista, mutta tähän mennessä vasta Dave Collinsin (ja jonkun, jonka nimeä en juuri muista) pystyyn pistämä Pulse Technologies (hehe) teki ihan oikean kloonin, josta ei enää voi edes puhua re-issuena, vaan se on sama vehje uudella vuosikymmenellä.
jannu
30.12.2008 10:35:32
Aikamoinen pulsa. Olis kiva päästä tyyppaamaan, omaks en uskaltais ku kuitenkin sen rikkoisin enkä osais korjata tai pitää yllä.

Sitä mä en kuitenkaan ymmärrä, että miksi ne tuossa videolla tekee tollasta umpipaskaa kullinrassaamistotoa.
"Hi Wuss-man! We love you Batman!"
studiokekkonen
30.12.2008 14:19:58

Tuo kyllä pitää pitkälti paikkansa. Analogipuolellakin tapahtuu yhä innovaatioita - Knif Audio putkipuolella, Crane Song, Elysia ja Neven Ruupertin uusimmat tuotokset trankkupuolella. Noin esimerkkinä.

Todellakin. Suuri osa noista innovaatioista tapahtuu boutique-osastolla, kun taas isot tuotemerkit (Focusrite, Neumann, UA, nyt myös API Arsenal Audiollaan) on keskittynyt hintojen polkemiseen ja tavaran myyntiin valtavissa määrin kotistudiomarkkinoille. Innovatiivisuus on markkinointi/bisnespuolella, eikä suinkaan laitesuunnittelussa. Eikä siinä mitään, sehän on niiden bisnestä vaan. Kapitalismia. Mutta ei se oo ainakaan mulle kovin kiinnostavaa.

Reissue-jutuissa ärsyttää lähinnä se, jos ratsastetaan vanhan tuotteen maineella, mutta ei silti tehdä sitä samalla tavalla kuin se joskus on tehty. Siitä UA:lle toki pojot, että ainakin jollain tavalla ne on saaneet painettua hintaa alaspäin esmes noissa 610-etusissa ja ilmeisesti ovat silti ihan hyviä.

Juuri näin. Vanhasta saattaa olla joku pieni haju ja tietysti retrohenkinen ulkokuori ja hyvä kate.

Mainittakoon kuitenkin että ainakin UA:n 610-etunen, 2-1176 ja optokompura on ihan hyviä laitteita. Yks noista on jopa ostoslistalla, ei ihan kärkipäässä kuitenkaan tällä hetkellä.
samic
30.12.2008 15:19:32

Sitä mä en kuitenkaan ymmärrä, että miksi ne tuossa videolla tekee tollasta umpipaskaa kullinrassaamistotoa.

eikös noissa UA kaikisa viideoissa oo sellasta musaa :)
Mikael
30.12.2008 15:25:44

Mä oon täs viime aikoina äänitellyt asioita LA610-viipaleella ja jotenkin se on pudonnut pois mun haluan-listalta. Ihan jees mut ei mitenkään legedaarinen pheelis. Se uusi 2-1176 taas on tuntunut tosi hyvältä!
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Master Fader
30.12.2008 19:25:40
Musta taas tuntuu, että se Empirical Labsin heebo on tän hetken innovatiivisin laitesuunnittelija. Se on tehnyt aivan uudella asenteella ja tekniikalla laitteita, joista on tullut moderneja standardeja. Olennaista niissä on se, että ne (Distressor ja Fatso) tuntuvat erittäin käytönnöllisiltä ja että ne soundaa persoonalliselle ja todella hyvälle. Suunnittelu on hyvin modernia sikäli, että se pyrkii tyydytämään tämän ajan äänitäjien visioita ja sikäli, että niissä yhdistyy moderni ja vintage. Esimerkiksi Distressorin gain-reduction -osio ilmeisesti on kopio 1176:sta. Kaikki muu onkin sitten modernia eikä hintakaan päätä huimaa, koska homma hoituu ilman eksoottisia komponentteja.
Master Fader
30.12.2008 19:31:35
Mistäs mä löytäisin jotain tietoa tosta Pulse Technologies -firmasta? Google ei hirveästi auttanut.
virtalahde
30.12.2008 19:59:24 (muokattu 04.01.2009 12:37:07)

Mistäs mä löytäisin jotain tietoa tosta Pulse Technologies -firmasta? Google ei hirveästi auttanut.

My bad. Se olikin Pulse Techniques. Eivät ne sitten sentään voineetkaan napata firman nimeä.

http://www.pulsetechniques.com/

Itse en ole tokikaan kuullut, mutta Dave Collinsiin mulla on uskoa. Sillä on laitesuunnitteluun erittäin terveitä lähestymistapoja.

EDIT: Niin, Empirical Labs kuuluu kyllä samaan kastiin.
Puolikuuro
30.12.2008 22:25:29
umpipaskaa kullinrassaamistotoa

myyvät ne jynkkyleffoihin taustamusiikiksi.
kaukopoika
30.12.2008 22:35:00
Nätti on ja varmasti myös laadukas.Väriltään on kuin vanha peltikuorinen vedettävä herätyskello ja voisin kuvitella ,että tunnin-pari lämmettyään tuoksuu vanhalle voksille!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)