Aihe: masternauha CD 1 | |
---|---|
![]() 14.01.2009 12:52:51 | |
Masternauhan voisi tehdä vaikka Sony CD Architect -ohjelmalla, mutta kannattaako se kuitenkin jättää ammattilaisten tehtäväksi. Itsellä on vain tavallinen toimisto-pc ja siinä kirjoittava cd-asema. Siis riippuuko masterin laatu polttavan cd-aseman ja itse cd-levyn laadusta? Vai eikö niillä ole mitään väliä? Kyse on audio-CD:stä. T. ekaa ja vikaa kertaa levyä tekemässä | |
![]() 14.01.2009 18:22:37 | |
Siis riippuuko masterin laatu polttavan cd-aseman ja itse cd-levyn laadusta? Riippuu. Virheitä tulee, mutta kuinka paljon, riippuu siitä mikä polttava ja cd-media ovat käytössä. Levyjä ja testipolttojaan voi tsekata, jos omistaa sopivan aseman ja/tai softan. Itse olen käyttänyt Plextoolsia Plextorin asemalle ja K-Probea Lite-On:lle, molemmat merkkisidonnaisia. http://www.k-probe.com/what-is-k-probe Exact Audio Copy on ollut sekä hyvä audiorippaaja että polttosofta, tarkastaa jälkensä niin halutessa. Kaupanpäällisiksi ilmainen. http://www.exactaudiocopy.de/ Nero CD/DVD-Speed testailee myös. http://www.cdspeed2000.com/ Audioarkkitehtia olen käyttänyt joskus aikoinaan koostamiseen, mutten koskaan itse polttamiseen tms. , joten joku muu kertonee sen sopivuudesta. CD-r mediasta Verbatim on osoittautunut omassa käytössä nykyään varsin luotettavaksi, tosin juuri ko. merkin "paras" bundle tuotti nätin nipun hylsyjä heti lähdössä. Parasta tulosta haettaessa saattaa joutua testimään muutamia merkkejä, löytääkseen sen omalle asemalle sopivimman. Vai eikö niillä ole mitään väliä? Tämä on tietty henkilökohtaista arvotusta ja riippuu käyttötarkoituksestakin. Jos tavara on omaan käyttöön toistuu ilman ripinöitä ja röpinöitä, tarvitseeko muuta? Vai pitäisikö sen vieläpä säilyä mahdollisimman virheettömänä ja mahdollisimman pitkään? Me olemme kaiketi vielä muutaman vuosikymmenen ajan koe-eläimiä tässä asiassa. Viime kuussa hyväksi testattu tuore cd-r oli jo eilen kaputt, mutta toinen yli 10 vuotta vanha poltto toimii vieläkin jne. Bäkuppeja ei kannata hävittää. Jos tavoitteena on pre-master ammattipajaa varten, virheet olisi tietenkin hyvä pitää minimissä ja joitakin virhetyyppejä ei sallita ollenkaan. Itse kovon kiikuttaminen paikanpäälle ei ole huono vaihtoehto sekään, jos mahdollista. | |
![]() 14.01.2009 18:53:30 | |
Me tehtiin yhden kaverin kanssa "masterointi" puoliksi sillä tavalla, että mä hieman viilasin soundipuolta perusäänisoftassa, ja kaveri teki juurikin tuolla Sonylla sitten ISRC-koodailut sun muut vaadittavat jutut. Lätty lähti sitten jonnekin halpistehtaalle painettavaksi, ja tuloksena ihan oikea myynnissä oleva levy. No ei mikään listaykkönen... | |
![]() 28.01.2009 17:00:50 | |
Mitä muita vaatimuksia master-CD:llä on kuin hyvä laatu? Esim mikä on kappaleiden välisen tauon sopiva pituus? Entä pitääkö loppuun jättää tietty pätkä tyjää jne.. Olen kuullut, että CD-soitin tunnistaa levyn päättymisen lopputauosta..?? | |
![]() 28.01.2009 18:32:10 (muokattu 28.01.2009 18:32:43) | |
Mitä muita vaatimuksia master-CD:llä on kuin hyvä laatu? Esim mikä on kappaleiden välisen tauon sopiva pituus? Entä pitääkö loppuun jättää tietty pätkä tyjää jne.. Olen kuullut, että CD-soitin tunnistaa levyn päättymisen lopputauosta..?? Normi tauko raitojen välissä on kutakuinkin 2 sekuntia, mutta sen polttosoftat ynnäävät yleensä automaattisesti. Ongelmia saattaa tulla, jos jotkin 2 peräkkäistä raitaa pitää saada soimaan peräkkäin ilman taukoa (näin on yllättävän monella rock-levyllä, sekä tietysti klassisessa musiikissa). Vaikka taitaa sekin olla poltto-ohjelmissa aika yleinen ominaisuus. Muut tauot jne. sitten ihan oman maun mukaan, musikaalisella korvalla pääsee pitkälle. Whack Follol De Rah! | |
![]() 28.01.2009 18:57:17 | |
Tuleeko sinne mitään muita koodeja, kuin ISRC? Niin vielä CD:n alun ja lopun tauoista, ne siis voi laittaa oman makunsa mukaan, eikä siis CD-soitin vaadi esim. loppuun pitempaa taukoa, kuten olen kuullut? | |
![]() 28.01.2009 19:00:49 (muokattu 28.01.2009 19:01:43) | |
Ei kai siitä lopun tauosta haittaakaan ole. Varmuuden varalta voi laittaa jokusen sekunnin, jos on pelko että jotkin CD-soittimet käyttäytyvät jotenkin hassusti sen suhteen tms. Mutta ei mulla ikinä ole ollut tuossa mitään ongelmia, enkä ainakaan tietoisesti sinne ole tyhjää lisännyt. Whack Follol De Rah! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)