efunkelist 15.03.2009 22:58:29 | |
---|
Hakusessa olisi tietyntyyppinen rumpusoundi. Koko setin puolesta. Olen kuullut tämän tapaisia eri yhteyksissä ja arvuuttelen mielessäni minkälaiset rummut on mikitetty, millaisessa tilassa ja millä mikeillä.. Varmasti monilla setupeilla pääsee samaan fiilikseen. Fiilishän on tärkeintä. 0:20 - 0:40 http://www.youtube.com/watch?v=eG2_kpSYxXIKill Bill Vol. 1 Soundtrack - Battle Without Honor Or Humanity Kaipaisin vinkkejä: Miten luoda hallussani olevista rummuista tahi sampleista tuollaista menoa kompuroilla ja reverbeillä? Tai tietääkö joku jotain kaupan samplekirjastoja mistä löytyisi tuollaisia soundeja? Peruskompin päällä tuossa lienee kyllä 1/8-nuotteina jotain haitsushakeria päällä joka vaikuttaa paljon ätmökseen mutta ehkä eniten haluaisin juurikin tuon BASARIN ja VIRVELIN soundin omaan palettiini.. "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) |
ejhfi 15.03.2009 23:07:32 | |
---|
Tai tietääkö joku jotain kaupan samplekirjastoja mistä löytyisi tuollaisia soundeja? Addictive Drumsin ADPak Retrosta löytyy En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
jPekka 15.03.2009 23:47:09 | |
---|
Virvelissä kuulostaisi olevan päällä jonkinlainen metallikolahdus. Pistä nauhuri päälle ja täräytä vasaralla alasinta? "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
ejhfi 16.03.2009 07:12:25 | |
---|
jPekka: Pistä nauhuri päälle ja täräytä vasaralla alasinta? Maxwell's Silver Hammer :) En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
efunkelist 16.03.2009 10:13:23 | |
---|
ejhfi: Addictive Drumsin ADPak Retrosta löytyy Ihan todetusti? Jos sulla on niin viitsisitkö tehdä ihan snadin sample-audion niistä pretty please? =) Mulla on ollut suunnitelmissa ostaa toontracksin ezdrummer ja siihen claustrophobic lisäsetti koska tykkäisin tehdä funk-komppeja. toisaalta rokkiakin tulee kyllä tehtyä... addictive drums ei ole ollenkaan tuttu mutta kehuja siitäkin olen kuullut. ezdrummerista oon demoversion kuluttanu ihan puhki jo, kuola suunpielessä :) täytyy tsekkailla addictiven valmistajien sivut ja ehkä kokeilla demoversiotakin... jos tässä sitten rumpusofta vaikka vaihtuisi ennen nettikauppaan surffaamista. "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) |
efunkelist 16.03.2009 10:14:28 | |
---|
jPekka: Virvelissä kuulostaisi olevan päällä jonkinlainen metallikolahdus. Pistä nauhuri päälle ja täräytä vasaralla alasinta? jotain tällasia sampleja ois tarkoitus töissä tehä verstaan tiloissa kunhan äänityskamppeen sinne joskus saisi roudattua... muutenkin toivoisin että noita rumpusoundeja saisi vaikka waveina eikä kuten nykyään, koko gigatonnisena softana (joka tulee usein moninkertaisesti kalliimmaksi kuin samplelevy) "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) |
Groovi 16.03.2009 14:12:38 | |
---|
Haeksä siis pääasiassa valmiita sämplesoundeja kuin akustisesti tehtyä soundia? Virveliksi joku 4" tai vähän päälle, ehkä mieluiten pronssivirppa ilman mitään demppausta ja suht ylävireinen viritys. Paksuhkolla kapulla siihen sitten kova kantti isku. Sitten kompressoit sen iskuäänen jälkeisen "klangin" sopivan hitaalla atakilla pintaan. Tuollaista samanlaista soundia tapaa funkahtavissa biiseissä, joskaan ei yleensä noin korostettuna alasin - äänenä. Basarisoundista en mee sanoon tietokoneen kajareiden välittämänä yhtään mitään. Ennen oli mahtavia bändejä mutta vaatimatonta tekniikkaa. Nykyään on mahtavaa tekniikkaa mutta vaatimattomia bändejä. |
ejhfi 16.03.2009 17:46:25 | |
---|
efunkelist: Ihan todetusti? Jos sulla on niin viitsisitkö tehdä ihan snadin sample-audion niistä pretty please? =) Aika lähelle ainakin, tosin toi hakemasi on kyllä aika vahvasti efektoitu :) Toi softa on studion koneella, eikä siinä ole verkkoyhteyttä jotta pääsisi tuohon referenssiisi käsiksi, mutta mä katson josko jossain vaiheessa onnistuisin joten kuten jonkun näytepalan laittamaan. En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
efunkelist 16.03.2009 20:52:18 | |
---|
Groovi: Virveliksi joku 4" tai vähän päälle, ehkä mieluiten pronssivirppa ilman mitään demppausta ja suht ylävireinen viritys. Paksuhkolla kapulla siihen sitten kova kantti isku. Sitten kompressoit sen iskuäänen jälkeisen "klangin" sopivan hitaalla atakilla pintaan. Nyt kun tarkemmin tuota kuuntelee niin joo. Tässä alkais olla reseptiin ainesta; hitaalla atakilla lyttyyn kompressoitua soundia. Luulen että sama toimisi basarillakin. Etenkin basarin soundissa on enemmän ambienttia laulamassa kuin itse pömpeli. Tuollaista samanlaista soundia tapaa funkahtavissa biiseissä, joskaan ei yleensä noin korostettuna alasin - äänenä. Funkrokkiahan minä tykkäisin tehdäkin... ;) Aiemmin kun tein raskaampaa musiikkia niin melko metallisia alasin-virveleitä ja soivia pingejä tuli kaiveltua. Luulen kyllä että referenssissäni ei soi metallivirppa vaan joku todella syvä koivuvirveli. Ehkä. No mutta, onhan nuo soundit niin epäluonnolliset että ei varmaan itse rummuilla ole niin paljoa merkitystä kuin gate-kompura-limitteri-räkillä :) Mulle varmaan riittäisi jos saisi juurikin referenssinomaiset iskut sampleina valmiiksi efektoituina. Mutta onhan tässä samalla hyvä vähän opiskella että miten noita soundeja luodaan. Luulen että namiskoita vääntelemällä nuo soundit saa niin ezdrummerista kuin addictivestakin. Tosin addictiven omien sivujen perusteella heidän rytmikirjasto ja rumpujen käyttöliittymä vois enemmän olla mun makuun kuin ezdrummerin... Mutta jälleen sama kuin aina: noiden kahden softan parhaat ominaisuudet kun saisi yksiin kuoriin... ;) "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) |
efunkelist 16.03.2009 20:53:39 | |
---|
ejhfi: Aika lähelle ainakin, tosin toi hakemasi on kyllä aika vahvasti efektoitu :) onhan se joo, mutta ei sen väliä "miten" vaan että "mitä" kun puhutaan soundista ;) Toi softa on studion koneella, eikä siinä ole verkkoyhteyttä jotta pääsisi tuohon referenssiisi käsiksi, mutta mä katson josko jossain vaiheessa onnistuisin joten kuten jonkun näytepalan laittamaan. jos joskus moisen joutaisit tekemään ja linkittämään/sähköpostittaa niin olisin kyllä ilokiitollinen! "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) |
HTMono 16.03.2009 21:00:50 | |
---|
Mulle varmaan riittäisi jos saisi juurikin referenssinomaiset iskut sampleina valmiiksi efektoituina. Mutta onhan tässä samalla hyvä vähän opiskella että miten noita soundeja luodaan. Luulen että namiskoita vääntelemällä nuo soundit saa niin ezdrummerista kuin addictivestakin. Tosin addictiven omien sivujen perusteella heidän rytmikirjasto ja rumpujen käyttöliittymä vois enemmän olla mun makuun kuin ezdrummerin... Näin offtopicina, luulen kans että Addictive on tohon hommaan parempi. Sillä saa kevyemmän musan jutun kyllä suhteellisen hyviks, EZiä oon kerran käyttäny ja sillon jäi siitä käteen vähän sellanen "laiskojen hevimiesten rumpukone"-fiilis, kaikki oli hirmu prosessoitua. Tietysti se Superior voi olla eri juttu, en tiedä. Mutta AD ja Retropack siihen, eiköhän onnistune =) If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves. |
Groovi 16.03.2009 21:40:24 | |
---|
Aiemmin kun tein raskaampaa musiikkia niin melko metallisia alasin-virveleitä ja soivia pingejä tuli kaiveltua. Luulen kyllä että referenssissäni ei soi metallivirppa vaan joku todella syvä koivuvirveli. Ehkä. No mutta, onhan nuo soundit niin epäluonnolliset että ei varmaan itse rummuilla ole niin paljoa merkitystä kuin gate-kompura-limitteri-räkillä :) Juu siis tuossa sun youtuben linkissä soi varmaan puhtaasti sample-soundi, tuskin se edes hatarastikaan pohjautuu mihinkään kovin originelliin virvelisoundiin. Tuo meikäläisen kuvitelma sopivasta setupista oli tosiaankin kuvitelma, jolla ehkä pääsee akustisesti suhteellisen hyvään alkutilanteeseen. Ennen oli mahtavia bändejä mutta vaatimatonta tekniikkaa. Nykyään on mahtavaa tekniikkaa mutta vaatimattomia bändejä. |
efunkelist 17.03.2009 11:19:55 | |
---|
"laiskojen hevimiesten rumpukone"-fiilis dfh:stahan ezdrummerit ovat alkunsa saaneet. noh, tuleehan tuota hiiviäkin harrasteltua ja kovasti gasittelis ezdrummerin claustrophobic-setti. ja kotidemoja kun tulee lähinnä vaan tehtyä niin melko se ja samahan se on millä tekisi. tulee ikävä amigaa ja protrackeria kun niillä joskus tein pohjat neliraiturille ja soitin siihen sitten kitaroita päälle (olen kitaristi enimmäkseen) ja silloin olin eniten tuottelias koko iästäni. yksinkertaisilla kamoilla tuli keskityttyä enemmän itse biiseihin kun nyt nysvää soundeja... amigalla mulla muuten OLI juuri tuollainen virvelisample kuin mitä referenssissäni :) harmi ettei mitään niiltä ajoilta ole tallessa. muutama kohiseva c-kasetti vain... "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) |
aalataur 18.03.2009 21:00:00 (muokattu 18.03.2009 21:05:03) | |
---|
efunkelist: tulee ikävä amigaa ja protrackeria kun niillä joskus tein pohjat neliraiturille ja soitin siihen sitten kitaroita päälle (olen kitaristi enimmäkseen) ja silloin olin eniten tuottelias koko iästäni. yksinkertaisilla kamoilla tuli keskityttyä enemmän itse biiseihin kun nyt nysvää soundeja... EZ on kyllä simppeli, se ei anna liikaa valinnanvaraa että unohtuisi liikaa säätelemään potikoita. Tuota DFH EZX:ää on moitittu tuosta prosessoinnista juuri. Amigan proträkkerillä tuli itsekin tehtyä 90-luvulla. EZ on kummiskin pitkällä siitä, ei asiaan perehtymätön erota niitä oikeista rummuista. Ei edes sitä DFH:iä. Muistan kun sillon kun EZ teki vasta tuloaan, mikserissä joku tyyppi oli käyttänyt sitä ja kymmenet ihmiset kehui siellä, että onpa hyvä rumpali :) Tietty nyt kyllä tunnistaa helposti EZ-soundit biisistä kuin biisistä, kun on niitä niin paljon kuunnellut. Tuo Nashville EZX mun mielestä laajentaa mukavasti soundirepertuaaria rokkipuolella, ne sopii ihan hyvin rokkiinkin ja voi laittaa esim. päällekkäin perus EZ:tiä ja noita, ja miksata tasapainottelemalla niitä vähän erilaista soundia. |
puusormi 24.03.2009 19:54:05 | |
---|
Muistan kun sillon kun EZ teki vasta tuloaan, mikserissä joku tyyppi oli käyttänyt sitä ja kymmenet ihmiset kehui siellä, että onpa hyvä rumpali :) Minultakin ihan tässä talvella ihkaoikea (livepuolen) audioihminen kysyi, että teinkö myös rummut itse yhteen kotistudiossä väsättyyn biisiin. Sanoin että joo. Mies kehui minua yllätävän tarkaksi soittajaksi, vaikkakin fillejä voisin kuulemma vielä vähän hioa. Pitkin hampain piti korjata, että itse siis ohjelmoin EZDrummerilla. Biisi taisi olla joku vanhempi versio tuosta: http://www.kylmamaa.net/mp3/laski_tummuu.mp3 Ja kyllä antaisin vasemman kivekseni jos olisin edes puoliksi niin tarkka rumpali kuin EZDrummeri. Saapiko lähettää terveisiä? |
aalataur 24.03.2009 22:23:30 | |
---|
vaikkakin fillejä voisin kuulemma vielä vähän hioa Hoho... voihan niitä fillejä hioa, mutta tarkkuudessa tuskin oli ongelmaa. |
jPekka 25.03.2009 11:09:27 | |
---|
Tuossa äsken aamuteetä lopetellessani huomasin, että Airamin teräksisestä termospullosta lähtee kynnellä napauttamalla aika lailla oikea soundi. Kaupan kautta samplaamaan vain. 8-) "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
Werihukka 07.04.2009 03:49:35 | |
---|
Nostetaampa vähän.. Muistelin, ettei siitä kauaa ole, kun tällaista kyseltiin. Sanoisin, että aika lähelle tota "snare"-saundia vois päästä jollain korkealle viritetyn timbalen rimshot samplella ja sitä sekottamalla snaren sekaan. Siihen vielä joku gated plate-reverb vielä, niin avot. En siis väitä, että se välttämättä ihan samalta kuulostas, mutta jotain tuon suuntasta vois saada aikaseks sillein. |
efunkelist 07.04.2009 22:58:09 | |
---|
itseasiassa oon kokeillu joskus tuollaista timbalekikkaa mutta hain silloin ihan erilaista soundia. mutta pitää tosiaan experimentoida ihan muitakin ääniä kuin rumpuja, esim em termoskannu :) tää aihe on multa ny unohtunu toviksi kun on ollut muita juttuja mutta periaatteessa linkittämäni esimerkin soundit on AINA ollut mun mieleen ja aina toisinaan tuollaisia tulee haviteltua, eli mulle tämä aihe ei koskaan vanhene. "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) |
Master Fader 08.04.2009 20:19:21 | |
---|
Toi rumpusoundi pitäis olla suhteellisen iisi tehdä. Pohjalla on legendaarinen Zeppelin-looppi, jota on höystetty basari- ja snaresampleilla ja kaiulla. Mikäs siinä. Samaa looppia ovat käyttäneet monet 90-luvulla, mm. Massive Attack ja Björk. |