Niq 06.02.2009 12:18:23 (muokattu 06.02.2009 12:20:28) | |
---|
Olen tässä jo pidempään miettinyt että olisi kiva olla tällainen ketju johon voi heittää oman keskeneräisen biisinsä m.netin arvovaltaisen raadin käsittelyyn. Siis jeesiä siinä että missä vika kun ei toimi, miten saan elementin x upotettua biisiin tai soittimen z kuuluviin, kannattaako vielä tehdä jotain, vai ei yms. vertaistukea. Jotenkin itsestä tuntuu että on turhaa luoda thread jokaiselle biisille minkä miksaukselle tarvii jeesiä ja samalla ne, joita ei kiinnosta kuunnella amatöörien räpellyksiä, voivat jättää ketjun lukematta kokonaan. Tarkoituksena siis ei ole esitellä valmiita tekeleitä, sillehän on oma ketjunsa. Avaan pään omalla räpellykselläni: http://niq.kapsi.fi/lullaby_0602.wma Kuulostaako tää hyvältä? Onko rummut liian in your face vai liikaa huonesoundia vai luulenko vain? Onko basso liian pienellä? Vedänkö raidat takaisin nollille ja alan alusta? :) EDIT: No prkl, sinnehän tuli bouncattua sitten 4 minuuttia ylimääräistä rummunsoittoa biisin perään. Laitan pätkäistyn version kunhan kotiin pääsen. Masterissa ei oo mitään, ei ees pienintä kompuraa tai limitteriä, tarkoitus olisi laittaa nää jollekin toiselle masteroitavaksi... "I have a cunning plan" -Baldrick |
theguru_ 06.02.2009 13:43:03 (muokattu 06.02.2009 13:43:22) | |
---|
edit I switched my output cables around and now when
I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset? |
Kalmo 07.02.2009 02:15:48 | |
---|
Minun kuunteluolosuhteissani ensimmäinen ajatus oli: Laulu liian hiljaa. Rumpujen naturellille "jazz-soundille" ei masteroija voi paljoa tehdä, eli jos ne haluat töpäkämmäksi, niin tee se ensin. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Fonisoul_ 07.02.2009 10:57:05 | |
---|
Minusta tuo toimii hyvin ja rummut ambiensseineen sopii passelisti varsinkin introssa ja säkeistöissä. Laulu meinaa hitusen jäädä kertsissä jalkoihin mutta mielestäni ei liikaa. Tällä kuuntelusetupilla (luurit) en oikestaan enää osaisi auttaa muuta kuin makukysymyksissä. Soul with a capital "S"... |
Kallekorvola 07.02.2009 12:35:22 | |
---|
Minun kuunteluolosuhteissani ensimmäinen ajatus oli: Laulu liian hiljaa. mun mielestä se taas oli tosi lujalla, tai ei oikein "istunut" taustaan. sama kitaran kanssa. toi "delayllä isoa vallia" -meininki ei ole linjassa jatsi-osaston rumpujen ja basson kans... Rumpujen naturellille "jazz-soundille" ei masteroija voi paljoa tehdä, eli jos ne haluat töpäkämmäksi, niin tee se ensin. näinpä. jos haetaan sellasta modernia, raskasta soundia, pitää rummuissakin olla mäyhää. noihin pannuihin sitä toki ei plugareilla saa. pitää soittaa uudestaan, raskaammalla kädellä... tämä siis tietämättä, millainen tuotannon suunta on ollut haussa. jotenkin häiritsi sellainen monien suuntien yhdistely... |
Krister 07.02.2009 17:17:40 (muokattu 07.02.2009 17:20:13) | |
---|
Laulu ja kitara tappelevat elintilasta taajuusviidakossa. Etenkin kertsissä laulu jää kitaran jalkoihin. Molemmat tuntuu säkeistöissä olevan volumen suhteen vähän liian kovalla rumpuihin nähden. Rummuista voi yrittää saada irti lisää telakkaa rinnakkaiskompuroinnilla ja pienellä särötyksellä. Tämä siis IMO. Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin |
jPekka 07.02.2009 20:34:48 | |
---|
Kuten edelliset ovat kommentoineet. Tykkäsin itse biisistä, ja laulajattarella on hieno ääni, jota kannattaisi kyllä nostaa esiin. Rumpujen itse soundeissa pisti korvaan hiljaisemmissa kohdissa ride-pellin soinnittomuus, joka teki siitä vähän turhan kopsahtelevaa. Kihinää ja sustainia pystyisi ehkä kaivelemaan lisää kompuralla (tai jollakin transient designer -tyyppisellä härpättimellä).* Enemmän minua kiusasi etenkin introssa rumpalin taimi, jossa oli jotain kiusallisen epävarmaa ja töksähtelevää. * Jaa, nyt kun kuuntelen noita lopun rumpusooloja 8-), niin kyllähän se ride on äänitetty ihan asiallisesti ja soivasti. Syökö miksausvaiheen kompura pellin soinnin? "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
Niq 08.02.2009 06:56:56 (muokattu 08.02.2009 07:00:43) | |
---|
Enemmän minua kiusasi etenkin introssa rumpalin taimi, jossa oli jotain kiusallisen epävarmaa ja töksähtelevää. Heh heh, voishan se olla editoinnin paikka jos ei-rumpalitkin huomaa jo töksähtelyn. :) * Jaa, nyt kun kuuntelen noita lopun rumpusooloja 8-), niin kyllähän se ride on äänitetty ihan asiallisesti ja soivasti. Syökö miksausvaiheen kompura pellin soinnin? Niin, en tiedä mihin oikein jää. Mulla on siis rummut ryhmässä jossa on pari varovaista kompuraa peräkkäin about 2:1 ja 3:1 ratiolla, liekö siellä sitten atakki liian nopealla, täytyypä vielä ihmetellä. Masterissa ei ole mitään, ei yhtikäs mitään. Jonnekin tonne se hukkuu. Sinänsä hyvä jos tämä herättää vain mielipiteitä eri suuntiin, eikä yhteistä dissausta. En haluaisi mitään hirveän modernia lyttyä ja leveetä ameriikan rumpusoundia. Tässä oli ideana vähän se, että kertsi pitäs olla tosi iso, ja se ei voi olla iso jos säkeistö ei ole pieni. :) EDIT: Mainittakoon että rumpusoundit on tässä lähes naturellit: tomit, virvelin ylämikki ja basarimikit (subkick&tavallinen) on gatetettu, virveliä ja basaria pikkusen kompuroitu ja vähän equtettu. Ja tietenkin tilaan laitettu vähän nauhasimulaattoria. "I have a cunning plan" -Baldrick |
Niq 09.02.2009 00:06:26 | |
---|
"I have a cunning plan" -Baldrick |
myslique 09.02.2009 03:06:34 (muokattu 09.02.2009 04:27:29) | |
---|
http://niq.kapsi.fi/lullaby_0802.wma Neljän minutin kohdalla riden kello tuli jotenkin liikaa esille verrattuna kitaraan. Mukavan ilmavaa ja rentoa menoa, toivottavasti tätä ei hyperkompressoida masteroinnissa paskaksi. Kuuntelin kerran enkä oikeastaan mitenkään tekniseltä kannalta. Jäin vain diggailemaan biisiä :-). Miksi vaihtaa sointua kun ei se sointu vaihtamalla parane? |
varakeef 09.02.2009 10:58:16 (muokattu 09.02.2009 11:00:16) | |
---|
Säkeistöissä virveli pukkaa liian lujaa (ja lyhyenä). Pitäisi laskea, kun rumpali ei ole ymmärtänyt soittaa hiljempaa hiljaisemmissa kohdissa. Jos se olisi myös soitettu säkeistöissä kevyemmällä tatsilla, se soisi pitempään, täyttäisi ja tukisi kappaletta ja solistia. Kertosäkeistöissä tavara lisääntyy kuten on tapana ja balanssi periaatteessa paranee, mutta - kuten valitettavasti on tapana - lisääntynyt möykkä kertosäkeessä ei juuri lisää kokonaisäänenpainetta, vaan kompressiota. Tässä oli ideana vähän se, että kertsi pitäs olla tosi iso, ja se ei voi olla iso jos säkeistö ei ole pieni. :) Ideahan oli ihan oikea... mutta säkeistö ei siis ole minusta kyllin pieni. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Niq 09.02.2009 12:26:38 | |
---|
Säkeistöissä virveli pukkaa liian lujaa (ja lyhyenä). Pitäisi laskea, kun rumpali ei ole ymmärtänyt soittaa hiljempaa hiljaisemmissa kohdissa. Itseasiassa soitin säkeistön hiljempaa, mutta lyttäsin rumpuja enemmän kun kovasti peräänkuulutettiin täällä ja dynamiikkahan siinä pienenee. :) Kuuntelepa tuo 0602 -versio, siinä sen huomaa... Täytyy kikkailla automaation kanssa jotenkin tai jtn. Vinkkejä saa heittää... "I have a cunning plan" -Baldrick |
theguru_ 09.02.2009 16:50:44 (muokattu 09.02.2009 16:50:51) | |
---|
Raidat vaan jakoon niin katsotaan mitä täällä saadaan aikaan. Ja kuka saa. :) I switched my output cables around and now when
I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset? |
Niq 09.02.2009 19:00:04 | |
---|
Raidat vaan jakoon niin katsotaan mitä täällä saadaan aikaan. Ja kuka saa. :) En mä viitti. Päätin selviytyä tästä tällä kertaa itse. Meillä on vahva näkemys miltä tän pitää kuulostaa ja tää on jo aika lähellä sitä. Ei kukaan muu miksaaja pysty sitä toteuttamaan ellei päästä viereen istumaan ja ohjaamaan sitä hommaa. Ja sit se onkin melkein sama miksata itse. On vaan mukava kuulla asiaan omistautuneilta mielipiteitä siitä onko suunta oikea. Ilmeisesti kyllä kun kukaan ei ole vielä ihan paskaksi tuota haukkunut, kuten aikaisemmin on käynyt. Siis kehitystä on tapahtunut. "I have a cunning plan" -Baldrick |
Janie Jones 09.02.2009 23:29:21 (muokattu 10.02.2009 00:19:58) | |
---|
Yhden kuuntelun (0802-versio) perusteella laulu on mun mielestä vähän liikaa irti muusta biisistä säkeistöissä. Hakisin niihin laululle toisenlaista tilaa. Ja/tai sitten vaikutelma voi johtua siitä, että siinä on ainakin eka säkeistössä aikalailla ilmakihinää jollain... en rupea arvailemaan taajuutta. Onko se eka säkeistössä kovemmalla kuin tokassa? (Arvaan että se on laulettu vähän lähempää kuin toka.) Basso on hitusen naru. Toisella kuuntelulla lisähuomioita: panoroisin sitä säkeistöön tulevaa näpykitaraa oikealle aika rankastikin ja nostaisin vasenta kaunista ujellusta. Ehkä tsekkaisin myös kertsin kitaroiden panoroinnin vielä, vois olla leveämpi soundi. Kitarat lujemmalle laidoilla = Radioheadimpaa (Bends) (ja laulukin vois mennä sisemmälle biisiin, silti erottuen edelleen, kun olisi omemmalla pan-kaistallaan?) Virvelissä ei oo säkeistössä mitään vikaa. Rummut on siinä etenkin aika hyvät. (Kertsiin virveli on ehkä vähän kop?) Basso on edelleen hitusen naru, siirtäisin sen sointialuetta vähän alemmas. Kolmas kuuntelu: Isotomi tulee tuolta välillä komeesti esiin. Ja joo, kitarat läpi biisin enemmän laitoihin ja (luokkaa 0,5-2 db) kovemmalle, kiitos. Ja laulussa on ilmakihinää ainakin ekassa säkeistössä, jossa laulu ON kovemmalla kuin tokassa. Ps. Niin ja olihan tää biisikin näköjään mun mielestä innostava, kun tuli noinkin monta kertaa kuunneltua :) Ps2. Sit vielä semmoinen tosi korni juttu tulee mieleen, että vois koittaa lisätä pikkasen delayta kertsin laulun joihinkin pitkiin loppuääniin. Niin että se kasvattaa sitä pitkää ääntä vähän, mutta ei erotu delayna-na-na. Siis aika huomaamattomasti, mutta fiiliksellisesti huomattavasti. She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths) |
lethus1 10.02.2009 09:13:05 | |
---|
En mä viitti. Päätin selviytyä tästä tällä kertaa itse. Meillä on vahva näkemys miltä tän pitää kuulostaa ja tää on jo aika lähellä sitä. Ei kukaan muu miksaaja pysty sitä toteuttamaan ellei päästä viereen istumaan ja ohjaamaan sitä hommaa. Ja sit se onkin melkein sama miksata itse. On vaan mukava kuulla asiaan omistautuneilta mielipiteitä siitä onko suunta oikea. Ilmeisesti kyllä kun kukaan ei ole vielä ihan paskaksi tuota haukkunut, kuten aikaisemmin on käynyt. Siis kehitystä on tapahtunut. Sori offtopikista - itte biisi oli munsta aika hyvä. Tuli mieleen Aqua de Annique ja The Gathering. Epäilenkin ettei ole ihan vahinko ? Vompatti |
Niq 10.02.2009 09:47:51 | |
---|
Sori offtopikista - itte biisi oli munsta aika hyvä. Tuli mieleen Aqua de Annique ja The Gathering. Epäilenkin ettei ole ihan vahinko ? Itse en ole koskaan kuullutkaan kyseisten orkestereiden musiikkia, mutta kitaristista en olisi niin varma. Tän biisin fiilis on semmonen haikea, joten tämmöinen fiilis sopii kyl. On meillä niitä rokkaavampiakin kipaleita, tämähän ei omasta mielestä ole edes tulevan puolipitkän paras kappale, ei edes paras balladi. :) "I have a cunning plan" -Baldrick |
Muovinen 10.02.2009 09:54:36 | |
---|
Mua ei oikeastaan häiritse muu kuin laulun kihinä (kaikki maiskautukset ja muut tahattomuudet tulee selvästi) ja basson kuivuus. Bassossa sais ehkä siis olla enemmän säröä, mutta pyöräkkää sellaista? |
HTMono 10.02.2009 10:16:24 | |
---|
Täytyy sanoa että meitsi diggailee tätä! Bändin soundi on kiva, hieman masentunutta laahaamista kokoajan. Mitä nyt tuo basso on vähän hassun kuivakka munkin mielestä. Linjasoundi? Ilmotahan kun pistät valmiit tuotokset saataville tai tulevat levykauppaan ;) If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves. |
Niq 10.02.2009 10:44:06 | |
---|
Täytyy sanoa että meitsi diggailee tätä! Bändin soundi on kiva, hieman masentunutta laahaamista kokoajan. Mitä nyt tuo basso on vähän hassun kuivakka munkin mielestä. Linjasoundi? Bassossa on pääasiassa linjasoundi ja konkalla mikitettyä kaappisoundia sit kaverina, siellä hi-pass ja vähän lyttyä. Vois tuota kaappisoundia vähän vielä nostaa ehkäpä... "I have a cunning plan" -Baldrick |