Aihe: Aloittalijalle vehkeet livesoittoon?
1
Semolli
07.04.2025 20:00:51
Tarkoituksena olis siirtyä pikkiusen soittelemaan livenäkin, niin minkälaista settiä tietäjät suosittelee hankittavaksi? Mooer 150GE multiefekti löytyy, mutta siitä en ole oikein hyviä soundeja ulos saanut. Elikkä minkälaista systeemiä suosittelette, että sais ihan hyvät perustonet kliiniin ja rokkihommiin. Vahvistin varmaan, mutta pedaaleja, kö vai mitä?
ubik
08.04.2025 05:42:48
Blackstarin Amped sarjan pedaalivahvistin varmaan hyvä ainakin tsekata kun saa kaappiin ja mikseriin erittäin pätevää soundia suht edullisesti roudaus ystävällisessä paketissa.

Paljon riippuu siitä minkälaisia livehommia ja millaisissa paikoissa on suunnitteilla. Suht tehokas kombo tai nuppi/kaappi on omiaan pienempiin paikkoihin missä ei ole PAta tai sinne ei vedetä kitaroita ollenkaan. Jos taas sellaisia keikkapaikkoja missä vedetään about kaikki mikserin läpi niin vahvistimen tehoilla ei suurta merkitystä ole.

Lisäksi tietty vaikuttaa se millä ne tavarat tulisi sinne keikkapaikalle sitten vietyä. Isoja mööpeleitä kun on hankala kuljetella julkisilla tai muutenkaan. Pedaalimallin vahvistimet on syystäkin erittäin suosittuja
Mikko1978
08.04.2025 05:48:25 (muokattu 08.04.2025 05:48:40)
Katsele mnetin torilta joku mieleinen laite sopivaan hintaan. Nykyisin vaihtoehtoja riittää. Kysymyksiä, joita voi itselle esittää on esim. hintaluokka, efektit, roudattavuus, äänenpaine jne.
dajackal
08.04.2025 12:06:04
Semolli: Mooer 150GE multiefekti löytyy, mutta siitä en ole oikein hyviä soundeja ulos saanut.

Vika lienee säätäjässä ja/tai kunnollisen IR-mallinnuksen puutteessa. Tuohon Mooeriin saa ladattua niitäkin itse ja parantaa soundia merkittävästi. (Vakiona tulevat eivät välttämättä ole kovin kummoisia.)
"Olen kitissyt tästä ennenkin ja tulen kitisemään tulevaisuudessakin." -Penasol "Olisit ollut olematta väärässä, niin ei olisi tarvinnut kenenkään korjata." -Panzer Syrjä
LaMotta
08.04.2025 13:56:46

Livesoittamisen ongelmat kulminoituu monitorointiin ja oman soiton kuulemiseen.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Semolli
10.04.2025 20:26:15
dajackal: Vika lienee säätäjässä ja/tai kunnollisen IR-mallinnuksen puutteessa. Tuohon Mooeriin saa ladattua niitäkin itse ja parantaa soundia merkittävästi. (Vakiona tulevat eivät välttämättä ole kovin kummoisia.)

Se on todennäköisesti juurikin näin, mutta onko tosiaan niin, että esimerkiksi noiden eri IR mallinnusten kanssa mulla pitää olla jokalähtöön ostettuna joku erillinen? Eräälläkin sivustolla oli 197 sivua erilaisia mallinnuksia myynnissä, joten mistä tietää, mikä niistä kannattaa hankkia?
dajackal
10.04.2025 21:33:11
Semolli: Se on todennäköisesti juurikin näin, mutta onko tosiaan niin, että esimerkiksi noiden eri IR mallinnusten kanssa mulla pitää olla jokalähtöön ostettuna joku erillinen? Eräälläkin sivustolla oli 197 sivua erilaisia mallinnuksia myynnissä, joten mistä tietää, mikä niistä kannattaa hankkia?

https://forum.fractalaudio.com/thre … e-best-ir-in-the-world-free.137347/
"Olen kitissyt tästä ennenkin ja tulen kitisemään tulevaisuudessakin." -Penasol "Olisit ollut olematta väärässä, niin ei olisi tarvinnut kenenkään korjata." -Panzer Syrjä
ubik
11.04.2025 07:58:12
Semolli: Se on todennäköisesti juurikin näin, mutta onko tosiaan niin, että esimerkiksi noiden eri IR mallinnusten kanssa mulla pitää olla jokalähtöön ostettuna joku erillinen? Eräälläkin sivustolla oli 197 sivua erilaisia mallinnuksia myynnissä, joten mistä tietää, mikä niistä kannattaa hankkia?

Kyllähän noita löytynee ilmaiseksikin ja sehän on vaan mallinnus yhdestä vahvistimesta/kaiuttimesta ni varmaan yhdelläkin pärjää. Tosin tossa mooerissa itsessäänkin on jo varmasti tarpeeksi säädettäviä vahvistin mallinnuksia millä pääsee alkuun ja ehkä selvenee tarkemmin minkälaista tarvitsee enneku lähtee summanmutikassa romuja ostelemaan.
samiko
11.04.2025 10:03:30

Itse olen sitä mieltä, että jos laitteesta ei saa kohtuullisessa ajassa räpättyä miellyttävää soundia, on hyvin epätodennäköistä että sitä saa myöhemminkään. Ja mitään iiärriä en suosittele ostamaan, ne on sitten mansikkaa jo hyvän makuisen kakun päälle - vaikka joku väittääkin että kaappimallinuksella yöt päiväksi muutetaan.

Vika voi olla säätäjässäkin, mutta se voi olla laitteessakin aivan hyvin, tai jopa molemmissa. Ja vika voi olla myös äänentoistossa. Mielestäni hyvä vinkki on karsia laitteen ketjusta aluksi kaikki turha pois niin säätövirheiden mahdollisuus minimoituu ja säätöjäkin on mahdollisimman vähän.

Vahvistin -> kaiutin ja ei muuta. Ehkä boost eteen jos säröjä haetaan ja jos mikitystä pystyy säätämään niin joku perusmikki. Tietenkin täytyy tietää miltä tuollainen karsittu "kitara suoraan vahvariin" kuulostaa, tai pitäisi kuulostaa. Mutta jos ei kuulosta hyvältä noin, niin ei kuulosta hyvältä vaikka mitä vätkettä tunkee sekaan.

Itse olen viimeaikoina soitellut monella ns. keskihintaisella mallintavalla koska tutut ovat sellaisia hommailleet. Soittaisinko 150GE:llä tai vastaavalla livenä? - soittaisin. Soittaisinko mieluummin oikean vahvarin kanssa? -soittaisin.
jaripat
11.04.2025 10:15:56
Vaihtoehtoina varmaan joku "hyvä" mallintava vahvari (onko niitä?), tai joku hyvä yleisvahvari ja pari pedaalia. Näähän tulee varmasti omien mieltymysten mukaan ja sitten ajan kanssa sen mukaan, mitä kokee tarpeelliseksi. Tietämättä enempää tyylistä tai ryhmästä, voi tosiaan joku mikki (sm57 tai 606 senkku) olla myös tarpeen siihen vahvarin eteen PA:ta varten, jolloin vahvari lavalla toimii monitorina itselle. Ilman mikitystä voi joutua soittamaan kovempaa, kuin viitsii vierestä kuunnella, koska kitara on se, mikä ensimmäisenä uppoaa lihamassaan sankkojen väkijoukkojen tungeksittua paikalle artistia kuulemaan/katsomaan.
Roudattavuus ohjaa kombojen osastolle. Esim Fenderin blues junior on oikein mainio allround amppi, josta löytyy kyllä soundeja, mutta pedaalien kanssa siirtyminen soundista toiseen on toki nopeampaa.
samiko
11.04.2025 10:32:22
Semolli: Tarkoituksena olis siirtyä pikkiusen soittelemaan livenäkin, niin minkälaista settiä tietäjät suosittelee hankittavaksi? Mooer 150GE multiefekti löytyy, mutta siitä en ole oikein hyviä soundeja ulos saanut. Elikkä minkälaista systeemiä suosittelette, että sais ihan hyvät perustonet kliiniin ja rokkihommiin. Vahvistin varmaan, mutta pedaaleja, kö vai mitä?

Jos et saa Mooerista hyvää soundia pihalle, niin en suosittele mitään Katanoitakaan. Yksi vaihtoehto olisi käyttää Mooeria pelkkinä efekteinä ja hommata perushyvä putkivahvistin.

Mitä nyt kukakin perustonella tarkoittaa, mutta miten minä termin ymmärrän niin mun kattaus olisi jotenni niin että efekteinä perus tube screamer, DM2/DD3 delayna, ja joku kaikupurkki. Putkivahvarina olisi melkein mikä vaan Fender tai Marshall, tietenkin tehojen tarpeen mukaan.

MUTTA!, Yksi tuttuni on näitä perusrokkitoneäijiä. Soitellut pääasiassa mallintavilla kotona eikä ole kauheasti tykännyt koska ei kuulosta Slashilta. Oli kuitenkin aikamoinen shokki kuinka "hankala" ja "raaka" tuollainen perus putkivahvistin+od setti on versus pehmeä mallintavasoundi. Eipä tykännyt sitten myöskään "autenttisesta" touhusta eli ei mistään. Syyttää aina laitteita ettei lähe, eikä tule koskaan mieleen missä se vika voisi olla.
wavelength
11.04.2025 13:07:05

Tuosta halpa ja hyvä putkipeli perinnehenkiseen pelimanneiluun: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1997690 . Erinomainen puhdas kanava, joka ottaa hyvin pedaaleja vastaan.

Tai sitten tästä Full Range Flat Response -kaappi Mooerin kaveriksi, jos haluaa tehdä kuin nykyaikaiset ihmeiset ja soittaa digidiginä ja kaappimallinnuksella: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1991795
Kummaa musiikkia: https://linktr.ee/carppine
Sammo
11.04.2025 13:17:01 (muokattu 11.04.2025 13:20:19)
Oletan että aloittajalle tarkoittaa tässä sitä, että paikassa jossa soitetaan (treenis, keikkapaikka) ei välttämättä ole tekniikka ihan mintissä (PA + monitorointi), joten ehkä vähän valtavirrasta poiketen suosittelen tarpeeksi tehokasta vahvistinta, jossa on tarpeeksi headroomia/reserviä siten että se käyttäytyy about samalla tavalla sekä hiljaisella kuin keikkavolilla.

Tällöin etuna on että sekä säröt että vahvistimen eteen tulevat modulaatiot/viiveet kuulostaa about samalta molemmissa tilanteissa. Omasta kokemuksesta "liian" pienitehoisen vahvistimen kansssa ollaan tilanteessa, että sama setti kuulostaa hyvältä joko hiljaisella tai kovalla. Ite tykkään rakentaa oman soundin sillä tavalla, että se ei vaadi kovia äänenpaineita että sillä on kiva soittaa.

Caveat emptor: joskus tuo edellä mainittu johtaa siihen että kaverikitaristi tykittää sitten vieressä järjettömästi kovempaa ja "paremmalla soundilla" (psykoakustiikkaa tämä pääosin...)

Lisäys: itellä on kotona käytössä 30w Two Rock, joka on aivan ihana, mutta keikalle lähtee aina Fender Hot Rod Deluxe tai DV Markin Raw Dawg koska TR kyykkää ennen noita kahta ...
This is on a whole other level. Its level one.
McLeach
11.04.2025 18:13:28 (muokattu 11.04.2025 18:17:38)
Aika ympäripyöreä kysymys kun ei oikeen selviä, että mitä kautta esim mooeria nyt on ajettu. Jos on vikaa soundissa niin se voi tosiaan johtua aika monesta tekijästä matkanvarrella. Uusi vahvistin kannattaa ostaa sitten kun tietää vähän mikä edellisessä tökkii ja miksi.

Eli käytätkö mooeria jonkun vahvistimen edessä vai mistä tuo huono soundi tulee ulos?
Laulava Kylätohtori
11.04.2025 18:18:46
McLeach: Aika ympäripyöreä kysymys kun ei oikeen selviä, että mitä kautta esim mooeria nyt on ajettu. Jos on vikaa soundissa niin se voi tosiaan johtua aika monesta tekijästä matkanvarrella. Uusi vahvistin kannattaa ostaa sitten kun tietää vähän mikä edellisessä tökkii ja miksi.

Eli käytätkö mooeria jonkun vahvistimen edessä vai mistä tuo huono soundi tulee ulos?

Huono soundi voi olla myös soittajan ominaisuus. Ainakin itselläni on.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
McLeach
11.04.2025 18:22:23 (muokattu 11.04.2025 18:23:01)
Laulava Kylätohtori: Huono soundi voi olla myös soittajan ominaisuus. Ainakin itselläni on.

No tämä totta kai, mutta nykyään en enää tiedä arvioidaanko täällä jonkun ilmaisen softan, viiden markan kuulokelähdön vai dumblen full stackin soundia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)