Aihe: Suoraan linjaan soitto ilman etuastetta
1 2
Inevitable
12.01.2024 10:25:02
Hieman erikoisempaa pohdintaa:

Soittelen kotona paljon suoraan äänikorttiin/pikkumikseriin Telellä ilman minkäänlaisia plugineita, olen kovasti mieltynyt tällaiseen täysin kuivaan linjasoundiin.

Onko kukaan teistä, tai kukaan ketä tiedätte, soittanut livenä suoraan linjaan ilman mitään mallintavia tms. etuasteita välissä, esimerkiksi ainoastaan DI-boksin kautta? Onko täysin mahdoton ajatus? Kyllähän jokainen mikseri aina hieman värittää soundia, mutta siitä huolimatta olisi hauska kokeilla joskus pystyisikö keikkailemaan ainoastaan kitaran kanssa.
Jeszse
12.01.2024 10:33:38
Ihan perseeltähän se kuulostaa mutta voihan niin tehdä.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
phiit
12.01.2024 10:39:09
Tapoja on yhtä monta kuin ihmisiäkin, ei ole oikein eikä väärin
p130
12.01.2024 11:37:49

phiit: Tapoja on yhtä monta kuin ihmisiäkin, ei ole oikein eikä väärin

Jos homma tuntuu toimivan, niin voi tietenkin kokeilla. Jos tulee paljon palautetta paskasta soundista tai yleisö häipyy, niin miettii muuta tulevaisuuteen.

Onhan monelle klassikkolevyllekin saatu aikaan hienoa ja toimivaa soundia patterimarsuilla ja muilla kelvottomilla vehkeillä. Toki studio on kuitenkin eri, kuin live...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
phiit
12.01.2024 12:25:34 (muokattu 12.01.2024 12:26:08)
p130:

Onhan monelle klassikkolevyllekin saatu aikaan hienoa ja toimivaa soundia patterimarsuilla ja muilla kelvottomilla vehkeillä. Toki studio on kuitenkin eri, kuin live...

jep ainaki fuzzia suoraan linjaan on käytetty jo 70 luvun alusta lähtien levytyksissä ellei jo aiemminki
discominister
12.01.2024 12:30:18
Itse olen löytänyt, että suoraan linjaan soittamisella saa varsin pätevän clean-soundin varsinkin jos siihen saa jonkun kompressorin ja EQ:n eteen tai jälkeen. Ja tämä on SE disco/rnb soundi, joilla mm. Nile Rodgers ja monet muut soittivat kymmeniä hittejä levyille.

Säröjutut on sitten ihan oma juttunsa.
trih
12.01.2024 12:36:59
Joo säröt ei toimi linjaan. Puhdas soundi voi toimia, mutta joko oma tai miksaajan kompura on kyllä tarpeellinen.
samiko
12.01.2024 12:43:57
Inevitable: Hieman erikoisempaa pohdintaa:

Soittelen kotona paljon suoraan äänikorttiin/pikkumikseriin Telellä ilman minkäänlaisia plugineita, olen kovasti mieltynyt tällaiseen täysin kuivaan linjasoundiin.

Onko kukaan teistä, tai kukaan ketä tiedätte, soittanut livenä suoraan linjaan ilman mitään mallintavia tms. etuasteita välissä, esimerkiksi ainoastaan DI-boksin kautta? Onko täysin mahdoton ajatus? Kyllähän jokainen mikseri aina hieman värittää soundia, mutta siitä huolimatta olisi hauska kokeilla joskus pystyisikö keikkailemaan ainoastaan kitaran kanssa.

Mitä sillä on väliä mitä muut tekee. Jos itsestä kuulostaa hyvälle niin sit se kuulostaa.
phiit
12.01.2024 12:47:07 (muokattu 12.01.2024 12:55:37)
samiko: Mitä sillä on väliä mitä muut tekee. Jos itsestä kuulostaa hyvälle niin sit se kuulostaa.

tää pitäs saada vahvasti takasin, nykysin kaikki just tehää sillä mentaliteetilla 'kun sen pitää kuulostaa siltä ja tältä' ilman että tehtäis enemmän omaa ja kaikki kuulostaa vaan samalta
Inevitable
12.01.2024 12:52:04
discominister: Itse olen löytänyt, että suoraan linjaan soittamisella saa varsin pätevän clean-soundin varsinkin jos siihen saa jonkun kompressorin ja EQ:n eteen tai jälkeen. Ja tämä on SE disco/rnb soundi, joilla mm. Nile Rodgers ja monet muut soittivat kymmeniä hittejä levyille.

Säröjutut on sitten ihan oma juttunsa.

Juu tämän olisin voinut vielä otsikossa tarkentaa, eli nimenomaan tällainen Nile tyyppinen funk soundi tai muuten puhdas näppäilysoundi, säröä ei tulisi mieleenkään yrittää ajella.
Toki tästä kaikesta nyt voidaan päätellä, että fiksuinta on heittää vaikka joku tuollainen Mooerin mini preamppi väliin, niin tulokset ovat jo moninkertaisesti paremmat.
samiko
12.01.2024 13:04:07
Inevitable:
Toki tästä kaikesta nyt voidaan päätellä, että fiksuinta on heittää vaikka joku tuollainen Mooerin mini preamppi väliin, niin tulokset ovat jo moninkertaisesti paremmat.

Siis mistä "tästä kaikesta" ja mistä sä tuon Mooerin tähän repäisit?
J.Nikkanen
12.01.2024 13:25:22
phiit: tää pitäs saada vahvasti takasin, nykysin kaikki just tehää sillä mentaliteetilla 'kun sen pitää kuulostaa siltä ja tältä' ilman että tehtäis enemmän omaa ja kaikki kuulostaa vaan samalta

Syleillään!
basisti1971
12.01.2024 14:33:39
Moi.

phiit: Tapoja on yhtä monta kuin ihmisiäkin, ei ole oikein eikä väärin

^Tämä.

Vaikka bassolla suosinkin lähes poikkeuksetta suoraan lnjaan soittamista niin livenä kuin studiossakin, en ole yrityksistä huolimatta saanut samaa filosofiaa sopimaan kitaran soundimaailmaan.

Mutta...

Inevitable: Soittelen kotona paljon suoraan äänikorttiin/pikkumikseriin Telellä ilman minkäänlaisia plugineita, olen kovasti mieltynyt tällaiseen täysin kuivaan linjasoundiin.

Jos tuolla tapaa saavutettu soundimaailma on mieleinen, on melko varmaa että myös livenä suoraan tiskiin soittaen soundimaailma on myös mieleinen.

Soittodynamiika, kielibalanssi, mikkitekniikka, tonen käyttö ymv. jotka yleensä sähkökitaran soundin tekevät vähemmän miellyttäväksi suoraan linjaan soitettaessa ovat kuitenkin jo pakostikin ratkaistu.

Inevitable: Onko kukaan teistä, tai kukaan ketä tiedätte, soittanut livenä suoraan linjaan ilman mitään mallintavia tms. etuasteita välissä, esimerkiksi ainoastaan DI-boksin kautta?

Itse olen soittanut tuolla tapaa livenä ainoastaan akustisilla kitaroilla.

En osaa nimetä mitään tiettyä artistia joka noin olisi homman hoitanut, mutta varmasti heitäkin on aikojen saatossa ollut useampiakin.
Akustisella ja puoliakustisella soittaneita varmasti paljonkin, lankkuinstrumenteilla varmasti huomattavasti vähemmän.

Inevitable: Onko täysin mahdoton ajatus?

Ainakaan mun mielestä ei mitenkään mahdoton ajatus.

Kunhan tekee soundi -eikä tarkoitushakuinen minimalismi- edellä, tuo lähestymistapa varmasti avaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia.
Eikä vähiten sen vuoksi ettei instrumenttivahvistinten ja efektien suomaan virheiden peittämiseen voi turvautua lainkaan.
Pitää oikeasti soittaa tarkasti ja hyvin ;).

T:Samuli
discominister
15.01.2024 21:44:07
Inevitable: Juu tämän olisin voinut vielä otsikossa tarkentaa, eli nimenomaan tällainen Nile tyyppinen funk soundi tai muuten puhdas näppäilysoundi, säröä ei tulisi mieleenkään yrittää ajella.

Suosittelen etsimään Youtubesta videon, jossa Cory Wong on UA:n vieraana ja ne näyttää siinä kädestä pitäen miten se funk soundi luodaan. Siihen ei lopulta tarvitse kuin EQ:n ja kompressorin.
ituvirtanen
15.01.2024 23:35:36

discominister:...Siihen ei lopulta tarvitse kuin EQ:n ja kompressorin ja osaavat käyttäjät ynnä soittajat. Siitähän se lähtee.

Linjaan soittoa ajatellen Anthony Jacksonilla lienee edelleen kuusikielinen Fodera, jonka ainoasta mikistä menee suora johto pöytään. Ilman yhtään mitään säätöjä. Koska pöydässä niitä riittää ja suorituskyky on patterietupäitä ja hiilikurapotikoita parempi. Studiokäyttöön hyvä idea; kokeilin joskus bassoa ilman mitään säätimiä mutta hankaluus on keikoilla joustavuus. Saundien pitää olla (jalan) ulottuvilla helposti. Vaati ainakin minulta turhan paljon työtä, vaikka sopivat efektit laudoissa on. Kun on kaksi vasenta jalkaa.
Pinewood
16.01.2024 00:37:50 (muokattu 16.01.2024 00:38:11)
discominister: Suosittelen etsimään Youtubesta videon, jossa Cory Wong on UA:n vieraana ja ne näyttää siinä kädestä pitäen miten se funk soundi luodaan. Siihen ei lopulta tarvitse kuin EQ:n ja kompressorin.

Ilmeisesti tämä:
https://youtu.be/Z3fStcglxoQ

Mielenkiintoinen pätkä.
phiit
16.01.2024 08:32:57
J.Nikkanen: Syleillään!

mukana!

ei virhettä
McLeach
16.01.2024 10:35:53
Varmaan jossain lo-fi hommissa menee tai sitten tuplauksena räkäisessä bluessissa. Sellaisenaan en kyl hirveen pitkään kuuntelisi.
PekkaM
16.01.2024 11:08:57
Kerran olin kuuntelemassa keikalla kun Kari Peitsamo jostain syystä lämppäs kaverin bändiä. Sillä oli mukana mikitetty akustinen, jonka se tökkäs suoraan kiinni johonkin monitoriin tai vastaavaan ja kuulosti ihan perseeltä mutta toisaalta ihan Peitsamolta.
samiko
16.01.2024 11:34:19
McLeach: Varmaan jossain lo-fi hommissa menee tai sitten tuplauksena räkäisessä bluessissa. Sellaisenaan en kyl hirveen pitkään kuuntelisi.

Käsittääkseni tässä biisissä kitara on kiskottu suoraan tiskiin. Kyllä ihan mielelläni kuuntelen.

https://www.youtube.com/watch?v=nqyZMjFqFf0

Tää on hieman typerää keskustella että mitä voi ja mitä ei voi tehdä, kaikkea voi tehdä kunhan ei soittokamojaan riko. Sillä on väliä miltä se kuulostaa, ja sekin on mielipide että kuulostaako hyvältä, huonolta vai erittäin huonolta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)