Muusikoiden.net
01.12.2022

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Line6 Helix
1 2 3 4 559 60 61 62 63 64 65 66
pappasfin
22.12.2021 17:05:12 (muokattu 22.12.2021 17:05:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuin vetäisi käteen villahanska kädessä :)

efunkelist: Miltäköhän se tuntuisi jos kuvailisi liioitellusti? xD

Intisssä aikoinaan joku keksi parhaimman korvikkeen tohon hommaan ja
se oli karvahattu jossa pohjalla kastematoja (ilmeisesti siis tuo vähän eloisampi
korvike).

Sorry, jos on liian roisi kirjoitus niin mode voi poistaa ;D

PappaSFin
WanhaWetäjä
22.12.2021 17:19:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Nyt on edessä Kemper Stage, mikä tärkeintä niin se ei tunnu soittaessa siltä kuin vetäisi käteen villahanska kädessä :)
Se nyt on tullut jo selväksi että sulle Helix ei toimi joten miksi vielä pyörit tällä alueella?

https://youtu.be/Xxd-KlkFk0M
Soitto lähtee soittajasta, ei kamoista.

Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
pappasfin
22.12.2021 18:43:18

WanhaWetäjä: Se nyt on tullut jo selväksi että sulle Helix ei toimi joten miksi vielä pyörit tällä alueella?

https://youtu.be/Xxd-KlkFk0M

Mahtava tekniikka tuossa videossa puhumattakaan että soundit on enemmän kuin kohdillaan ja mika svengi...jumankekka :D

PappaSFin
kimurantti1
22.12.2021 19:26:09 (muokattu 22.12.2021 19:27:00)

WanhaWetäjä: https://youtu.be/Xxd-KlkFk0M

Tässä videossa on mieletön soittaja, hyvä ja omaperäinen tyyli. Samalla videolla kuitenkin hyvin kuulee Helixin dynamiikan puutteen ja kaksiulotteisuuden. Oon taistellut oman HX Stompin kanssa täsmälleen noiden kanssa. Kolmannen osapuolen kaappimallinnokset jeesasi jonkun verran, mutta vain n. kolmasosan matkaa. En saa mitenkään HX Stompia yhtä herkäksi kuin Axe-Fx, joka sekin häviää A/B-testissä olennaisesti oikealle styrkkarille. Nää mallintavat on hyviä työkaluja ja itsekin vedän niillä puolet keikoistani, koska joissain hommissa käytännöllisyys painaa niin paljon enemmän. Olisi kuitenkin karmeaa itsepetosta jos väittäisin, että voisin heivata oikeat styrkkarit ja muka saisin kätevällä digikamppeella aivan yhtä hyvän lopputuloksen.

"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Lego
22.12.2021 19:57:57

kimurantti1: Tässä videossa on mieletön soittaja, hyvä ja omaperäinen tyyli. Samalla videolla kuitenkin hyvin kuulee Helixin dynamiikan puutteen ja kaksiulotteisuuden. Oon taistellut oman HX Stompin kanssa täsmälleen noiden kanssa. Kolmannen osapuolen kaappimallinnokset jeesasi jonkun verran, mutta vain n. kolmasosan matkaa. En saa mitenkään HX Stompia yhtä herkäksi kuin Axe-Fx, joka sekin häviää A/B-testissä olennaisesti oikealle styrkkarille. Nää mallintavat on hyviä työkaluja ja itsekin vedän niillä puolet keikoistani, koska joissain hommissa käytännöllisyys painaa niin paljon enemmän. Olisi kuitenkin karmeaa itsepetosta jos väittäisin, että voisin heivata oikeat styrkkarit ja muka saisin kätevällä digikamppeella aivan yhtä hyvän lopputuloksen.

Tää on vähän veikeä hallita, ihmiset jaksaa valittaa digitaalisuudesta ja sen "hengettömyydestä" vaikka niillä on tehty levyjä iät ja ajat. Mun korvaan kemperin systeemit kuulostaa paskemmalta kuin helixit, omistan molemmat. Inspiraatio löytyy kyllä molemmista. Möin ainoan putkivahvarini (diezel) pois ihan vain sen takia että pystyn inspiroitumaan sekä digitaalista että analogista, sama synahommissa. Vittuako noilla isoilla lootilla tekee kun sama soundi löytyy ihan softasta :D

kimurantti1
22.12.2021 21:43:55 (muokattu 22.12.2021 21:44:04)

Lego: Tää on vähän veikeä hallita, ihmiset jaksaa valittaa digitaalisuudesta ja sen "hengettömyydestä" vaikka niillä on tehty levyjä iät ja ajat. Mun korvaan kemperin systeemit kuulostaa paskemmalta kuin helixit, omistan molemmat. Inspiraatio löytyy kyllä molemmista. Möin ainoan putkivahvarini (diezel) pois ihan vain sen takia että pystyn inspiroitumaan sekä digitaalista että analogista, sama synahommissa. Vittuako noilla isoilla lootilla tekee kun sama soundi löytyy ihan softasta :D

Vastaat tässä eri asiaa kuin mitä kirjoitin. :-) En toki sanonut, etteikö digikamoilla voisi ja olisi tehty levyjä. En myöskään väitä, etteikö digikamoista voisi inspirioitua siinä, missä mistä tahansa laitteesta, josta jotain myönteisiä ominaisuuksia löytyy. "Tosisoittaja vetää millä vaan" on näissä keskusteluissa moneen kertaan kuultu argumentti, joka on täyttä totta, mutta ei kerro itse laitteista ja niiden eroista yhtään mitään, eikä siten liity saati vaikuta aiheeseen millään tavalla.

samiko
22.12.2021 21:50:46

Lego: Tää on vähän veikeä hallita, ihmiset jaksaa valittaa digitaalisuudesta ja sen "hengettömyydestä" vaikka niillä on tehty levyjä iät ja ajat. Mun korvaan kemperin systeemit kuulostaa paskemmalta kuin helixit, omistan molemmat. Inspiraatio löytyy kyllä molemmista. Möin ainoan putkivahvarini (diezel) pois ihan vain sen takia että pystyn inspiroitumaan sekä digitaalista että analogista, sama synahommissa. Vittuako noilla isoilla lootilla tekee kun sama soundi löytyy ihan softasta :D

Jokaiselle kitaristille line6:n munuainen. Kaikki muu on turhaa pröystäilyä. Munuaisella on monet rallit nauhotettu.

stratomaster
22.12.2021 22:32:43 (muokattu 22.12.2021 22:35:34)

samiko: Jokaiselle kitaristille line6:n munuainen. Kaikki muu on turhaa pröystäilyä. Munuaisella on monet rallit nauhotettu.

Hehe, allekirjoittanut on käyttänyt kyseistä vehjettä vuodesta 2007 tähän päivään, esim. kaikki profiilissa linkatut musanäytteet ja lukemattomat skabavedot on äänitetty sillä. Soundeja on yleensä kehuttu. En toki väitä, että nämä nykyiset ei olisi parempia. Helix voisi jopa kiinnostaa.

Tami
22.12.2021 22:33:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei kamoon ukkelit! Edellisellä sivulla muistan miettineeni, että ompas vaihteeksi ihan asiallista keskustelua helixin ongelmista tai puutteista... hyviä huomioita jopa Mr Ärgee:ltä joka on mun mieleen kunnostautunut kovasti riehakkaana nettikeskustelijana.

Nyt sitten mennään taas sinne perinteiselle linjalle, Höh!!

Helixit ja muut mallintavat on hyviä vehkeitä, ja niin ovat vahvistimetkin. Jos joku ei sovi sinulle, siirry seuraavaan. Keskustellaan ennemmin noista huomioista esim. soundien puutteissa ja vinkeistä joilla ihmiset ovat koittaneet tulla vehkeiden kanssa toimeen....

Mun mielestä Stomppi on ihan ok, se tuntuu jotenkin huonommalle kuin mun vahvistimet, se kuulostaa ihan hyvälle bändin kanssa ja yleisön korvaan se on oiva väline kuvaamaan sähkiksenomaisia ääniä....

En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Kuha
22.12.2021 23:14:32

stratomaster: Hehe, allekirjoittanut on käyttänyt kyseistä vehjettä vuodesta 2007 tähän päivään, esim. kaikki profiilissa linkatut musanäytteet ja lukemattomat skabavedot on äänitetty sillä. Soundeja on yleensä kehuttu. En toki väitä, että nämä nykyiset ei olisi parempia. Helix voisi jopa kiinnostaa.

Mä olen soittanut parille levylle Vox Tonelabin kautta, sekin oli täällä käyttökelvottomaksi joskus haukuttu.

Old Fenders never die
Lennu
23.12.2021 20:21:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuha: Mä olen soittanut parille levylle Vox Tonelabin kautta, sekin oli täällä käyttökelvottomaksi joskus haukuttu.

Semmonen mullakin on ollut, oli ihan hyvä lauta.

"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
LaXu
23.12.2021 20:40:48

kimurantti1: Tässä videossa on mieletön soittaja, hyvä ja omaperäinen tyyli. Samalla videolla kuitenkin hyvin kuulee Helixin dynamiikan puutteen ja kaksiulotteisuuden. Oon taistellut oman HX Stompin kanssa täsmälleen noiden kanssa. Kolmannen osapuolen kaappimallinnokset jeesasi jonkun verran, mutta vain n. kolmasosan matkaa. En saa mitenkään HX Stompia yhtä herkäksi kuin Axe-Fx, joka sekin häviää A/B-testissä olennaisesti oikealle styrkkarille. Nää mallintavat on hyviä työkaluja ja itsekin vedän niillä puolet keikoistani, koska joissain hommissa käytännöllisyys painaa niin paljon enemmän. Olisi kuitenkin karmeaa itsepetosta jos väittäisin, että voisin heivata oikeat styrkkarit ja muka saisin kätevällä digikamppeella aivan yhtä hyvän lopputuloksen.

Äänentoistolla ja volalla on väliä. Mielestäni Helix tai Fractal Fryette Power Stationin läpi kitarakaappiin ei kuulosta tai tunnu mitenkään erilaiselta verrattuna että vetääkin putkistyrkkaria saman setupin läpi. Tuntumaa voi tuunata sagilla ym. parametreilla, kompuralla jne.

Vastaavasti studio monitoreihin loadboxin ja Fractalin kaappisimujen läpi ei se putkivahvarikaan ole juuri ihmeellisempi kuin mallinnettu vastine. Erot ovat omasta mielestäni jo "ihan sama" tasolla.

Putkivahvareita toki puoltaa niiden mutkattomuus. Purkki päälle, soundi on yleensä pienellä vaivalla siinä.

kimurantti1
26.12.2021 16:50:25 (muokattu 26.12.2021 16:55:17)

LaXu: Äänentoistolla ja volalla on väliä. Mielestäni Helix tai Fractal Fryette Power Stationin läpi kitarakaappiin ei kuulosta tai tunnu mitenkään erilaiselta verrattuna että vetääkin putkistyrkkaria saman setupin läpi. Tuntumaa voi tuunata sagilla ym. parametreilla, kompuralla jne.

Vastaavasti studio monitoreihin loadboxin ja Fractalin kaappisimujen läpi ei se putkivahvarikaan ole juuri ihmeellisempi kuin mallinnettu vastine. Erot ovat omasta mielestäni jo "ihan sama" tasolla.

Putkivahvareita toki puoltaa niiden mutkattomuus. Purkki päälle, soundi on yleensä pienellä vaivalla siinä.

Oon samaa mieltä, että jos käytetään anyway kaappimallinnosta, pienenee oikean styrkkarin ero verrattuna mallintavaan olennaisesti. Sama homma, jos se soundi ajellaan digitiskin läpi ja lavalle takaisin pikkurillin kynnen kokoisiin korvamonitoreihin (tää on omaa todellisuutta yli puolilla keikoista), pienenee taas oikean styrkkarin ja mallintavan ero. Kaikki vaikuttaa, ja livepuolella käytännöllisyys kovastikin. Sen sijaan studiossa, jos kitara on biisissä olennaisessa osassa, en oo vielä löytänyt mallinnoksille (Fractal, HX Stomp tai plugarit) käyttöä. Oikea vahvistin, oikeanlaisten elementtien kanssa mikitettynä ja hyvien etuasteiden läpi hakkaa mallintavat edelleen selvästi. Tiedän, että moni on tästä eri mieltä. Tiedän myös, että iso osa jengistä (en tässä tarkoita teikäläistä) on ns. diginatiiveja, siis mennyt suoraan mallintaviin eikä ole ikinä omistanutkaan todella hyvää putkivahvistinta. Jos on koko soittotaipaleensa tottunut vetämään digimallinnoksella, ei ole ihmekään, jos sellaisesta saa mieleisemmän soundin kuin putkivahvistimesta.

Haeroe
27.12.2021 09:32:50

kimurantti1: omistanutkaan todella hyvää putkivahvistinta. Jos on koko soittotaipaleensa tottunut vetämään digimallinnoksella, ei ole ihmekään, jos sellaisesta saa mieleisemmän soundin kuin putkivahvistimesta.

Olen omistanut monta toinen toistaan parempaa putkistyrkkaria, mutta ylivoimaisesti parhaat äänitetyt saundit olen saanut ulos Helixistä. Tietenkään Helix ei mitenkään voita "Styrkkari huoneessa" -fiilistä ja tatsia, ja näin ollen todennäköisesti ostan oikean styrkkarin joskus vielä fiilistelyä varten. Sen verran puukorva / paska soittaja olen, että en erota Helixillä tehtyä saundia oikeasta styrkkarista keikalla tai levyllä, mutta kuten kirjoitin olen saanut parhaat saundini Helixillä.

Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
kimurantti1
27.12.2021 16:49:10

Haeroe: Olen omistanut monta toinen toistaan parempaa putkistyrkkaria, mutta ylivoimaisesti parhaat äänitetyt saundit olen saanut ulos Helixistä. Tietenkään Helix ei mitenkään voita "Styrkkari huoneessa" -fiilistä ja tatsia, ja näin ollen todennäköisesti ostan oikean styrkkarin joskus vielä fiilistelyä varten. Sen verran puukorva / paska soittaja olen, että en erota Helixillä tehtyä saundia oikeasta styrkkarista keikalla tai levyllä, mutta kuten kirjoitin olen saanut parhaat saundini Helixillä.

Näiden mallintavien kamppeiden iso etu eittämättä on, että ne yksinkertaistaa äänitysprosessia älyttömästi. Huone, styrkkarin/kaapin sijainti huoneessa, mikit, mikkien sijoittelu, etuasteet, muuntimet - kun kaikki nää muuttujat jää pois äänittelyistä, on paljon vähemmän opeteltavaa. Varsinkin huone on se muuttuja, jonka kanssa useimmat on jumissa. Jos se esim. on liian pieni ja kumisee/jymisee, ei matalista seisovista aalloista ihan noin vaan pääse eroon.

WanhaWetäjä
27.12.2021 21:04:43 (muokattu 27.12.2021 21:06:02)

kimurantti1: Näiden mallintavien kamppeiden iso etu eittämättä on, että ne yksinkertaistaa äänitysprosessia älyttömästi.
Yksinkertaistaa itse äänitystä kyllä mutta luo samalla etenkin tavalliselle kotisoittajille rajattomat soundimahdollisuudet vs vaikkapa yksi analogivahvistin ja joku pedaalilauta.

Huone, styrkkarin/kaapin sijainti huoneessa, mikit, mikkien sijoittelu, etuasteet, muuntimet - kun kaikki nää muuttujat jää pois äänittelyistä, on paljon vähemmän opeteltavaa.
Aika harva voi rakentaa kotiinsa (studio)tilan jossa putkipelin äänentason voi nostaa tasolle että sen soundi pääsee oikeuksiinsa, mitä järkeä on jotain Marsu/Mesa tornia kiduttaa jollain keinokuormilla, sama kun laittais Ferrariin rajoittimen satasen kohdalle. Tietty myös asialliset mikit ja etuset maksavat, tosin aika pikkurahalla saa audiointerfacen jonka etusten laatu varmasti riittää kotidemoajalle.

Varsinkin huone on se muuttuja, jonka kanssa useimmat on jumissa. Jos se esim. on liian pieni ja kumisee/jymisee, ei matalista seisovista aalloista ihan noin vaan pääse eroon.
Sepä se on mullakin ongelma kuin myös se että ei tänne edes mahtuisi kummoistakaan kitaracomboa. Toki autotalli on oven takana joten sinne voisi valjastaa vähän äänekkäämmänkin systeemin ja tallentaa mikillä mutta ehkä säälin naapureita tässä kohtaa, ko tilan äänieristys ulkomaailmaan on aika vaatimaton kuin myös akustiikka on kolkko eli betonilattia, iso alumiininen nosto-ovi ja aika paljon ikkunoita.

Mä olen alottanut soittamisen aikaan jolloin ei ollut vielä tietoakaan mistään mallintavista saati että olisi pystynyt tekemään himassa lähes pro tasoista ääntä joten osaan arvostaa niiden aivan järjetöntä monipuolisuutta vs siihen minkälaiset kamat mulla oli nuoruudessani. Sama pätee DAWeihin, kiippareihin ja oikeastaan kaikkeen mitä tämä päivä tarjoaa. Palstan nuoremmalle polvelle tämä kaikki on ehkä itsestäänselvää kun on päässyt elämään nuoruutensa yltäkylläisen tarjonnan parissa, silti hamutaan aina vaan uutta vaikka olemassaolevaan ei edes aina jakseta perehtyä kunnolla.

Lienemme jo mallintamisähkyn äärellä...
https://www.youtube.com/watch?v=wjx1iwI2iK4

Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
phiit
28.12.2021 08:43:54

WanhaWetäjä:

Mä olen alottanut soittamisen aikaan jolloin ei ollut vielä tietoakaan mistään mallintavista saati että olisi pystynyt tekemään himassa lähes pro tasoista ääntä joten osaan arvostaa niiden aivan järjetöntä monipuolisuutta vs siihen minkälaiset kamat mulla oli nuoruudessani. Sama pätee DAWeihin, kiippareihin ja oikeastaan kaikkeen mitä tämä päivä tarjoaa. Palstan nuoremmalle polvelle tämä kaikki on ehkä itsestäänselvää kun on päässyt elämään nuoruutensa yltäkylläisen tarjonnan parissa, silti hamutaan aina vaan uutta vaikka olemassaolevaan ei edes aina jakseta perehtyä kunnolla.

Tämä hyvinkin, kamala jo ajatella että omastaki soiton alotuksesta jo yli 30v, ei sillon ollu ku 4 raita c kasettitallennin johon jotain köhinää random mikillä tuli vedettyä kirjaimellisesti narulle.

Nykysin on todella paljon helpompaa aivan kaikki mutta väittäisin että itse mallintavat laitteet ollu jo sen 20v täysin käyttökelpoisia vermeitä, ihan sieltä ekasta PODista lähtien josta tänä päivänäkin saa kyllä tarvittaessa kaiken mitä tarttee ulos ja helposti. Eniten mitä tässä on muuttunu on lähinnä kaappimallinnokset ja IR:t sekä mikkien ja tilan emulointi vuosien varrella ei niinkään paljoa itse kuiva vahvistinmallinnus.

gunner
07.01.2022 01:17:38

Vaikka mulla on HX Stomp nykyään käytössä livelaitteena, ei kyllä kotioloissa tule tartuttua näihin lainkaan. Nyt päätin kuitenkin pistää Helix Nativen testiin, ja käyttää sitä GGD Calin kanssa SWOLA-riffissä. Käytössä oli Line6 2204 Mod buustattuna TS808:lla. GGD:n impulsseista oli käytössä Upfront SM57:lla. Ihan ok saundin tuosta lopulta sai aikaiseksi.

https://youtu.be/zHYQgtMYHuY

Jotenkin on silti jäänyt sellainen tuntuma, että varsinkaan oletusasetuksilla nuo Helixin vahvarit eivät hirveästi innosta soittamaan. Aina joutuu hetken pyörittelemään säätimiä, ennen kuin kuulostaa hyvältä. Monet muista plugareista taas tuntuvat tarjoavan heti defaultina sellaisen saundin, joka innostaa soittamaan enemmänkin.

Vauhti korjaa virheet
PekkaM
07.01.2022 06:47:30

Ostin aikoinaan jonkun paketin, jossa oli kasa ir:iä ja presettejä (bilo tjsp) ja sittemmin väännän lähes kaikki omat niiden pohjalta. Hyvä on tullut.

mike tapping
12.01.2022 11:59:29

Tässä ei nyt mitään uutta ja mullistavaa ole, mutta tajusin äsken että hx stompissa kun on stereo send-return niin signaaliketjuun saa tehtyä kaksi efektilooppia. Tämä siksi, että tuumailin miten voisin saada kaapissa lojuvat erilliset säröt, kaiut ynnä muut modulaatiopurnukat hyödynnettyä hx stompin kanssa. Simppeli esimerkki on laittaa säröt FX Leftiin ja kaiut FX Rightiin ja sijoittaa blokit eri puolille Amp-blokkia samaan tapaan kuin oikeiden vahvistimien kanssa.

Onko joku toinenkin kikkaillut näiden kanssa?

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 559 60 61 62 63 64 65 66

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2022, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti