Aihe: Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 6
1 2 3 4 5497 498 499 500 501
iec
23.08.2021 10:43:00

empires: Mietin juuri, että harvoin kyllä tinkaan jos hinta kuulostaa kohtuulliselta valmiiksi.

Tämäpä juuri. Jos se on kohtuullinen hinta joka noudattelee normaalia markkinahintaa tai on tavallista edullisempi, niin sehän menee kaupaksi aika äkkiä. Helpointa on soittaa tai laittaa viesti että minä ostan tuon tuolla hinnalla.

Tinkaamista tarvitaan silloin jos myytävä kampe on sellainen jonka haluaisit, mutta siinä on selkeästi "ylihintaa". Esim jos pyyntihinta on yli 0,7x Thomannin hinta tai sitten vaikka kitarassa on paljon naarmuja ja käytönjälkiä, mutta hinta on kuin uudenveroisessa. Jotkuthan yrittivät kyllä kiskurihintoja käytetyistä kitarakamppeista tuossa yhdessä vaiheessa kun liikkeet möivät "ei oo":ta pahimman koronakurimuksen aikoihin. Tässäkin taas markkinatilanne sanelee hintatasoa, eli jos halusi nopeasti jotain, piti siitä maksaa tässä mielessä extraa.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Kefiiri
23.08.2021 10:43:59
empires: Mietin juuri, että harvoin kyllä tinkaan jos hinta kuulostaa kohtuulliselta valmiiksi.

Juu kohtuuhinta osoittaa myyjältä suhteellisuudentajua ja ahneuden puutetta. Ei silloin tingata. Mutta totta ihmeessä pitää katsoa onko tinkivaraa, jos hinta on yläkanttiin. Eihän myyjän sitä hintaa sitten alentaa tarvitse jos ei halua myydä.
En ole musiikin asiantuntija.
iec
23.08.2021 11:06:30 (muokattu 23.08.2021 11:08:41)

munkero: Siellä torilla lukee selkeästi "Hinta:" ja perässä joku numero. Jos tämä konsepti tuntuu mahdottomalta käsittää niin ei ehkä kannata yrittää sieltä ostaa mitään.
.

Silloin ei ole tarvetta tinkaamiselle jos se hinta vastaa selkeästi sen tuotteen käypää arvoa. Se arvon määritys vain on joskus hankalaa. Yleensä myyjän mielestä se myyntihinta on liian matala ja ostajan mielestä ennemminkin liian korkea.

Mistäs tiedät onko myyjä jättänyt hintaan tinkivaraa vai ei, jos ilmoituksessa ei sitä erikseen lue? Eri puolilla Suomea on vähän eri tyylistä kaupankäyntiä. Osa olettaa että aina on tinkivaraa ja osa olettaa että hinta on "kiveen hakattuna" se mikä siellä lukee. Asia on hyvin selkeä silloin jos ilmoitukseen on kirjoitettu että hinta on tiukka. Jos se on ostajan mielestä liikaa, niin silloin sen ilmoituksen voi skipata saman tien. Hyvin helppoa tuossa tapauksessa. Samoin jos katsoo vaikka tämän keskustelusäikeen ilmoituksia, niin niitä yleensä yhdistää sellainen tekijä, että ei tee mieli edes tingata kun pyyntihinta on useimmiten niin tähtitieteellisen korkea, että tuskin edes tinkaaminen toisi sitä järkevälle tasolle. Joissain tapauksissa lienee kyse ihan suoraan vedätysyrityksestä, osassa tapauksia on varmaan takana se, että puoliso on pyytänyt myymään joitakin soitinkamppeita, ja kovalla pyyntihinnalla ne eivät taatusti mene kaupaksi. Osin saattaa syynä olla myös ihmeelliset kuvitelmat siitä oman myytävän yksilön ylivertaisesta paremmuudesta kaikkiin muihin verrattuna tai muuten vain vääristyneet käsitykset yleisestä hintatasosta. Myös soittimien tunnearvo voi vaikuttaa hintaan, eli isoisän vanha Hammondi voi nousta myyjän silmissä arvoon arvaamattomaan, kun taas ostajalle se on taas yksi vanha Hammondi muiden joukossa. Ja yksi vaihtoehto on sitten helppoheikkimäiset yritykset pyytää kovaa hintaa jos joku sattuisi maksamaan (eli viisas tajuaa tingata, mistä sitten tuleekin näitä kauppakulttuurin yhteentörmäyksiä).

Oli muuten erään kerran hauska seurata erään tuttavan tinkausyrityksiä kun sattui vastaan kauppias jolla tosiaan oli tiukat hinnat tuotteissaan. Itse tiesinkin kauppiaan toimintatavat jo etukäteen, mutta seurasin mielenkiinnolla tilannetta :D Myyjä oli kuin Heikki Silvennoinen Tonnin seteli-sketsissä ja tuttava yritti puhella mukavia "Lapin lisien " poistosta ja käytti kaikki muutkin perinteiset tinkauspuheet. Ei tullut kauppoja ja tuttavakin oli äärimmäisen pettynyt ja vihainen ja arveli että kyseinen kauppa menee varmasti konkurssiin alta aikayksikön. (Menisi varmaan alle 3000 ihmisen pienessä maalaiskunnassa, mutta Oulun seudulla on vähän enemmän ostovoimaa, joten ei ole pakko pudottaa hintoja.)

Itsellä on ollut monia kauppoja muusikoiden.netin torin kautta. Jotain olen ostanut suoraan pyyntihinnalla ja joitain olen tingannut. Ja vastaavasti joskus olen myynyt tiukalla hinnalla ja joskus olen suostunut pieneen hinnanalennukseen, kun on ollut tarve päästä jostakin kamppesta eroon. (Feng-sutra ja niin edelleen :D ) .Ei ole tarvinnut haistatella eikä lukea/kuunnella haistatuksia kun osaa käyttäytyä tolkun ihmisen tavalla. Ja joidenkin muusikoden.netin jäsenten kanssa on tullut tehtyä useampiakin kauppoja. Olikohan joku jonka kanssa on tehty jopa kolmet kaupat. Parin eri tyypin kanssa ollaan tehty ainakin kahdet kaupat.
Kefiiri
23.08.2021 11:25:35
Jotkut pitävät tinkaamista pelkästään köyhyyden osoituksena, toiset taas asiaan kuuluvana small talk -osuutena, jonka väliin jättäminen antaa ostajasta amatöörimäisen vaikutelman.
Antti1
23.08.2021 11:27:48 (muokattu 23.08.2021 11:28:05)
Antti1: Juuri tinkasin ja ostelin.

Ostin tänä vuonna pari muutakin kepakkoa, mutta tinkaamatta.
korvaoo
23.08.2021 11:55:23
Mää koitan kyllä melki aina tingata edes vähän, en mitenkään agressiivisesti ja jos on valmiiksi jo halpa, niin skippaan siinä tapauksessa tinkailut, mutta kuuluu vähän niinkun kauppaan se että koitetaan josko saisi otettua löysiä pois... Samaa odotan kyllä niiltä jotka multa ostelee. Toki en valita jos joku multa ostava ei sitten tinkaakaan, mutta aika usein laskeskelen sen verta yläkanttiin hintoja että muutaman prossan voi tingata ja näin tuottaa tyydytystä ostajalle joka sai laskettua edes vähän hintaa.
kaikki paitsi on turhaa.
opel99
23.08.2021 11:58:00
olen välillä itse koittanut tingata hiukan hinnasta ja yhden kerran siihen ei koskaan vastattu mitään mutta olen myös itse tullut hinnassa vastaan viimeksi männä viikonloppuna yhden kepin kanssa,tää on niin henkilökohtaista näemmä miten kukakin tinkaamiseen suhtautuu omat tinkaamisyritykseni on ollu muutaman satasen kepeissä 20-50e ja itse tulen tuonverran vastaan jos on riittävät perusteet
ei se ikä vaan asenne
Kefiiri
23.08.2021 12:25:51
Kokenut tinkaaja osaa tinkiä ystävälliseen sävyyn. Tätä ehkä tinkaamisen vastustajat eivät tajua vaan ajattelevat että tinkaamisessa on aina ruikuttava sävy :)
Haeroe
23.08.2021 13:35:51

munkero:
hakemaan niin hinnoista olen pitänyt kiinni. Ostajahan siinä "sitoutuu" hintaan kun lähtee neuvottelematta noutamaan. Parille olen osoittanut ovea ja kertonut lähimmän otto-automaati sijainnin kun on yritetty tarjota pyynnin alle vasta paikan päällä, aivan sama tultiinko naapurista vai satojen kilometrien päästä.

Mulla on nykyään tapana sanoa noutajalle ennen sovittua noutohetkeä, että hinta on se mikä on. Jos tavara ei olekaan sitä, mitä halutaan, jättää ostamatta. Hinnasta ei enää paikan päällä tingitä. Tämä on toiminut hyvin.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
dajackal
23.08.2021 14:16:34
En minä ainakaan ymmärrä mikä siinä tinkimisessä niin paljon risoo. Jos on kitara, joka on ollut torilla myynnissä jo useamman viikon vaikkapa 650€ hintaan, niin en nyt näe sitä millään tavalla epäkohteliaana jos siitä esittää 600 euron tai vaikka 550 euron tarjouksen. Sehän on myyjälle vain signaali siitä, että kiinnostusta on jos hinta saadaan kohdalleen. Jos tarjous ei myyjälle kelpaa, niin "Ei kiitos" on näppäimistöltä naputeltu parissa sekunnissa.

Eri lukunsa ovat sitten törkeät lowball-tarjoukset tyyliin 60% pyyntihinnasta, mutta eivät nekään omalla kohdallani ole aiheuttaneet kovin kummoista sykkeen nousua.

Mikäli tarjouksia ei halua kuunnella, niin tällöin on mielestäni hyvä mainita ilmoituksessa erikseen, että hinta on tiukka tms (kuten esim. munkero tekeekin). Tällöin asiasta ei jää epäselvyyttä ja kaltaiseni tinkimisestä tykkäävät tietävät heti että jos esitetty hinta ei miellytä niin kauppoihin ei päästä.
iec
23.08.2021 14:20:21

Haeroe: Mulla on nykyään tapana sanoa noutajalle ennen sovittua noutohetkeä, että hinta on se mikä on. Jos tavara ei olekaan sitä, mitä halutaan, jättää ostamatta. Hinnasta ei enää paikan päällä tingitä. Tämä on toiminut hyvin.

Tämä on hyvin selkeä pelisääntö ja oikein toimiva tapa.

Tein muuten kerran yhdelle tinkaajalle sellaisen jutun eläintarvikkeiden kanssa, että olin varautunut antamaan kaikki marsujen tarvikkeet mitä marsujen häkin lisäksi mulla oli kaupan päälle sillä valmiiksi edullisella häkin hinnalla. Ostaja sitten tuli uudenkarhealla E-sarjan Mersulla pihaan (ilmeisesti varsinaisen ostajan isäpappa, kun naispuolinen soittaja ei ollut itse mukana hakemassa) ja alkoi tingata ihan hulluna hintaa alaspäin paikan päällä ja käyttäytyi muutenkin erittäin ärsyttävästi. Taisin pudottaa 5 euroa hintaa, mutta jätin antamatta noin 30 euron arvoiset muut tarvikkeet (mitä ilmoituksessa ei mainittu ollenkaan). Lahjoitin ne sitten ilmaiseksi yhdelle työkaverille. Olisin muuten jättänyt myymättä kokonaan kyseiselle tyypille, mutta kyseinen häkki oli niin iso tilanviejä varastossa, että halusin siitä eroon, enkä halunnut roskiinkaan heittää ihan ekologisuuden takia.

Paras "tinkaus" ikinä oli se, kun möin täysin toimivan ja kohtuullisen siistissä kunnossa olevan keraamisen lattialieden eräälle nuorelle naiselle. Hänellä oli isä tai setä mukana kantoapuna hakemassa liettä ja tämä mies kysyi sitten vakavalla naamalla, että yksi asia pittää varmistaa ennenkö ostetaan. Minä sitten kysyin että niin mikä asia? Tyyppi sanoi: "Tulleeko sillä hyvvää ruokaa?" Sanoin siihen sitten hymyssä suin että tullee, tullee :D Seuraavaksi kannettiin liesi auton kyytiin ja ostaja oli tyytyväinen ja myyjäkin jäi oikein hyvälle mielelle.
JuSu
23.08.2021 14:25:12 (muokattu 23.08.2021 14:27:00)
dajackal: En minä ainakaan ymmärrä mikä siinä tinkimisessä niin paljon risoo.

Ei mua perusteltu ja asiallinen tinkiminen risokaan. Itseä pännii se, kun kun useamman satasen vehkeeseen väkisin yritetään tinkiä muutaman euron postikuluja tms. nappikauppaa. Sen sijaan että maksettaisiin reilusti pyydetty 400 euroa + postit ja kättä päälle, niin pitäisi saada tuote 394,10 eurolla ja voivotellaan, ettei vaan jäisi kauppa parista eurosta kiinni.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Antti1
23.08.2021 14:28:51
Samaten tinkaajaa voi mietityttää, että mikä vitun kitupiikki tuokin nyt on, kun ei voi tasarahaan sopia kauppaa.

Itse ostan pääosin uutta, niin ei tarvitse sekaantua muutenkaan mihinkään käytettyyn, kusenpolttamaan paskaan. Näin vapaasti Kriceä lainaten.
JuSu
23.08.2021 14:32:53 (muokattu 23.08.2021 14:38:25)
Antti1: Samaten tinkaajaa voi mietityttää, että mikä vitun kitupiikki tuokin nyt on, kun ei voi tasarahaan sopia kauppaa.

Totta. Mutta jos minä olen myyjänä hintani määritellyt, niin kumpi on vitumpi kitupiikki, se joka ylipäätään viitsii yrittää sitä asetelmaa muuttaa taskurahojen vuoksi, ja säästää viikonlopun karkkirahat, vai se, joka pitää kiinni siitä määrittämästään myyntihinnasta?

Makuasia, sano Musti.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Laulava Kylätohtori
23.08.2021 14:38:11
Antti1: Samaten tinkaajaa voi mietityttää, että mikä vitun kitupiikki tuokin nyt on, kun ei voi tasarahaan sopia kauppaa.

Itse ostan pääosin uutta, niin ei tarvitse sekaantua muutenkaan mihinkään käytettyyn, kusenpolttamaan paskaan. Näin vapaasti Kriceä lainaten.

Tästä kommentista tulee mieleen ne tyypit, jotka lainaavat toiselta pari kymppiä tai ostavat muutaman kympin tuotteen velaksi. Sitten kun maksua ei kuulu kuukauteen ja menee kysymään, että mites se velka, niin alkaa kauhea ulina, että miten sun elämäsi voi olla parista kympistä kiinni ja en minä ainakaan kehtaisi paria kymppiä toiselta tivata.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Tympee Huttunen
23.08.2021 15:36:22
Silloin on hyvä diili, kun ostaja ja myyjä ovat molemmat tyytyväisiä. Pieni tinkaus on ihan sopivaa, jos se tuohon ylläolevaan sopii. Monen monta kertaa olen tingannut toimituskulut hintaan ja myyjänä hyväksynyt niiden tinkaamisen.
Antti1
23.08.2021 15:58:13
Tympee Huttunen: Silloin on hyvä diili, kun ostaja ja myyjä ovat molemmat tyytyväisiä. Pieni tinkaus on ihan sopivaa, jos se tuohon ylläolevaan sopii. Monen monta kertaa olen tingannut toimituskulut hintaan ja myyjänä hyväksynyt niiden tinkaamisen.

Mulla vähän sama. Jokainen kauppa omanlaisensa ainakin mulla. Epämieluisista saa ja kannattaa kieltäytyä, myös se ostaja.
horseface
23.08.2021 16:08:06
Itse saatan hyvinkin kysyä, onko hinnassa yhtään neuvotteluvaraa tai syntyykö kaupat esim. 150 euron pedaalista 130 eurolla. Joskus onnistuu, joskus ei. Tämä edellyttää tietysti sitä, että hinta ei jo valmiiksi ole vedetty kipurajalle, jolloin tinkausyritys olisi lähinnä epäkohteliasta. Sen sijaan en koskaan ala enää tingata paikan päällä kaupantekotilanteessa, jos sinne asti on päästy. Siitä on nimittäin ihan liikaa omakohtaista kokemusta; neuvottelut on neuvoteltu mutta paikan päällä rahaa löytyykin se pari sataa vähemmän kuin selvästi sovittiin etukäteen.
Huutamalla ne asiat selviää.
novo
23.08.2021 16:25:15
Itehän olen yleensä jättänyt tinkivaran, monesti myös sen kertonut ilmoituksessa.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
empires
23.08.2021 18:14:44
Se että välillä ilmoituksessa on hinta ja perässä lukee"tinkivaraa" vähän. Miksei siihen voi samantien laittaa oikeaa myyntihintaa. Tietenkin ostajaa lämmittää kun myyjä laittaa hintaan +50€ ja antaa saman verran alennusta tinkimisen jälkeen.
Lights are on but nobody is home..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)