Aihe: Halvemmat "ES-335":et
1 2 3 4 534 35 36 37 3846 47 48 49 50
Laulava Kylätohtori
31.12.2015 12:37:54
hallu: Gibsonin koverrettukoppaisessa olen aina luullut, että sen sähköisesti tulisi olla samanlainen kuin umpikoppainen tai porattukoppainenkin, että niiden porausten ja koverrusten tarkoitus on ainoastaan keventää kitaraa ilman että soundi muuttuu. Muuttuuko se?? merkittäsävsi? onko niissä samanlaiset mikit samoissa säädöissä, illä olet asiaa kokeillut? akustisesti ne tietenkin soundaa erilaiselta ontto ja umpinainen, mutta onko niillä oikeasti sähköisesti eroa??

LP:llä ja ES LP:llä eli onttokoppaisella Les Paulilla on huikea ero soundissa - siis sähköisessä soundissa. Kokeilin just kitarapajalla.

Attack ja kaikki oli ihan erilaisia. Samoin kaulamikin soundi oli luonteeltaan uskomattoman erilainen verrattuna tavallisiin lespoihin tai edes esseihin -tai edes siihen Les Paul Lightiin. Siitä puuttui se 'tunkkaisuus', joka vaivaa lespoja mikeistä riippumatta. ES LP:ssä oli paljon avoimempi ja "raikkaampi" soundi. Samoin attackissa oli sellaista enemmän straton suuntaan olevaa napsua.

Ero oli kyllä omiin puurokorviin selkeä ja todellinen, eikä selitettävissä mikeillä. Kuten enemmän mikkien kanssa pelanneet tietävät, niin se on kuitenkin aika rajallista, mitä oikeasti kahdella saman tyylisellä mikillä saa soundia muutettua. Just imo, ymmv, ym. disclaimerit päälle, ettei tarvitse puukeskusteluun lähteä. ;)
They pass too much electricity. -SRV
hallu
31.12.2015 12:58:34
Laulava Kylätohtori: LP:llä ja ES LP:llä eli onttokoppaisella Les Paulilla on huikea ero soundissa - siis sähköisessä soundissa. Kokeilin just kitarapajalla.

Attack ja kaikki oli ihan erilaisia. Samoin kaulamikin soundi oli luonteeltaan uskomattoman erilainen verrattuna tavallisiin lespoihin tai edes esseihin -tai edes siihen Les Paul Lightiin. Siitä puuttui se 'tunkkaisuus', joka vaivaa lespoja mikeistä riippumatta. ES LP:ssä oli paljon avoimempi ja "raikkaampi" soundi. Samoin attackissa oli sellaista enemmän straton suuntaan olevaa napsua.

Ero oli kyllä omiin puurokorviin selkeä ja todellinen, eikä selitettävissä mikeillä. Kuten enemmän mikkien kanssa pelanneet tietävät, niin se on kuitenkin aika rajallista, mitä oikeasti kahdella saman tyylisellä mikillä saa soundia muutettua. Just imo, ymmv, ym. disclaimerit päälle, ettei tarvitse puukeskusteluun lähteä. ;)

No siis todellakin :-) minä en tiennyt edes tuollaista kitaraa olevan :-D piti ihan käydä katsomassa speksit ja eihän se ole lähelläkään LP:tä edes speksien puolesta. Varmasti on atakki erilainen kun on rakenteellisesti ES ja nuo miktihän on ES LP:sä PAF tyyppiset Alnico 2 ja Alnico3 kun tallamikki LP:sä on kuitenkin Alnico5 sillä peruskattauksella. Kyllä kyllä..... ei ne voi mitenkään olla saman soundiset.....

Minä luulin, että puhuttiin siitä uudesta LP standardista jossa on koverrettu koppa. Käsittääkseni tuo ES LP ei ole myöskään thinlinen kaltainen vaan on ihan vanerikannella ES:in tapaan.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
tumppusormi
31.12.2015 13:31:15
hallu:Minä luulin, että puhuttiin siitä uudesta LP standardista jossa on koverrettu koppa. Käsittääkseni tuo ES LP ei ole myöskään thinlinen kaltainen vaan on ihan vanerikannella ES:in tapaan.

Olin siinä käsityksessä että Gibson kokeili noita koverrettuja LP stankkuja vain vuoden 2008 malleissa (chambered). Ihan hyvä jos taas tekevät noita. Toimii kotisoitossa ihan hyvin kun niillä voimakkuuksilla ei äänen pitäisi vielä kiertää.
hallu
31.12.2015 13:46:29
tumppusormi: Olin siinä käsityksessä että Gibson kokeili noita koverrettuja LP stankkuja vain vuoden 2008 malleissa (chambered). Ihan hyvä jos taas tekevät noita. Toimii kotisoitossa ihan hyvin kun niillä voimakkuuksilla ei äänen pitäisi vielä kiertää.

Ei koverrettukoppaisen stankun äänen pitäisi kiertää sen enempää kuin umpirunkoisenkaan, koska se kansi on paksumpi kuin (ES-tyyppisissä) ja lisäksi paremmin tuettu (ne kevennyksethän on semmoisia kammioita siellä).
Laulava Kylätohtori
31.12.2015 13:55:20
hallu: No siis todellakin :-) minä en tiennyt edes tuollaista kitaraa olevan :-D piti ihan käydä katsomassa speksit ja eihän se ole lähelläkään LP:tä edes speksien puolesta. Varmasti on atakki erilainen kun on rakenteellisesti ES ja nuo miktihän on ES LP:sä PAF tyyppiset Alnico 2 ja Alnico3 kun tallamikki LP:sä on kuitenkin Alnico5 sillä peruskattauksella. Kyllä kyllä..... ei ne voi mitenkään olla saman soundiset.....

Minä luulin, että puhuttiin siitä uudesta LP standardista jossa on koverrettu koppa. Käsittääkseni tuo ES LP ei ole myöskään thinlinen kaltainen vaan on ihan vanerikannella ES:in tapaan.

No uusi LP std varmasti kuulostaa LP:ltä. :)

Mulla oli pointtina lähinnä, että kun tuolla puuketjussa jo annoin aika paljon periksi puiden vaikutuksesta (siis ettei vaikuta), niin silti näissä on aika yllättävän iso ero soundissa (eri malleissa siis). Ja osassa taisi olla samat mikitkin ja kaikissa oli kuitenkin hyvin saman henkiset. Mikin korkeudet varmasti heittelivät, mutta eipä sillä korkeuden säädöllä nyt ihmeitä tehdä. Lähinnä niillä on se sweet spot ja siinä pieni säätövara ja sen jälkeen soundi menee vaan huonoksi, jos paljon ruuvaa.

Samoin esim. Tokain soundi muuttui loppuviimeksi yllättävän vähän, kun vaihdoin siihen Gibsonin mikkien tilalle omat mikit. Se sama räyhäkkyys, josta kirjoitin aikaisemmin ja jonka luulin johtuvat mikeistä, oli tallella. Toki soundi muuttui, mutta se tiety perusluonne säilyi samana. Ja minusta näin on ollut kaikkien muidenkin kitaroiden kohdalla. Mikkejä voi vaihdella, soundi muuttuu, mutta sellainen tietty perussoundi säilyy kitarassa mikeistä riippumatta. Ja kun saman mikkisetin pistää toiseen kitaraan, niin se kuulostaa eriltä.

Voin toki olla väärässäkin, mutta näin omilla epäluotettavilla korvilla olen tämän asian nähnyt...
Gabe
31.12.2015 14:01:48
Laulava Kylätohtori: No uusi LP std varmasti kuulostaa LP:ltä. :)

Mulla oli pointtina lähinnä, että kun tuolla puuketjussa jo annoin aika paljon periksi puiden vaikutuksesta (siis ettei vaikuta), niin silti näissä on aika yllättävän iso ero soundissa (eri malleissa siis). Ja osassa taisi olla samat mikitkin ja kaikissa oli kuitenkin hyvin saman henkiset. Mikin korkeudet varmasti heittelivät, mutta eipä sillä korkeuden säädöllä nyt ihmeitä tehdä. Lähinnä niillä on se sweet spot ja siinä pieni säätövara ja sen jälkeen soundi menee vaan huonoksi, jos paljon ruuvaa.

Samoin esim. Tokain soundi muuttui loppuviimeksi yllättävän vähän, kun vaihdoin siihen Gibsonin mikkien tilalle omat mikit. Se sama räyhäkkyys, josta kirjoitin aikaisemmin ja jonka luulin johtuvat mikeistä, oli tallella. Toki soundi muuttui, mutta se tiety perusluonne säilyi samana. Ja minusta näin on ollut kaikkien muidenkin kitaroiden kohdalla. Mikkejä voi vaihdella, soundi muuttuu, mutta sellainen tietty perussoundi säilyy kitarassa mikeistä riippumatta. Ja kun saman mikkisetin pistää toiseen kitaraan, niin se kuulostaa eriltä.

Voin toki olla väärässäkin, mutta näin omilla epäluotettavilla korvilla olen tämän asian nähnyt...

Samanlaisia kokemuksia täällä..
hallu
31.12.2015 14:36:05
Laulava Kylätohtori: No uusi LP std varmasti kuulostaa LP:ltä. :)

No minä en niistä puista tiedä enkä tosiaanakaan halua niistä vääntää, mutta mielestäni kitaran rakenteella on aika selvä vaikutus ja ninmenomaan atakki sustain ja se hiipuminen (mitä se nyt englanniksi onkaan) on erilainen ja erirakenteisissa kitaroissa se tulee selvästi esille ja nähdäkseni se on mikeistä riippumaton asia miten se ääni syttyy (tai vaikuttaahan se sähköinen signaaliketju tietenkin, mutta ei mennä siihen nyt).

Meinaan, että LP:sä ja ES:issä on ihan mikkiriippumaton ero olemassa mielestäni. Tuo LP ES vaikutti lähinnä ES:ltä pienemmälle soittajalle. Eli jos täysikokoinen ES ei mahu kainaloon niin LP ES mahtuu varmana. Sehän näyttää vähän samalta kuin se epiluurin wildcat.

Itse näkisin, että puoliakustisten (ES ja muut kaltaisensa keskipalkilliset) sointiin vaikuttaa juurikin se väräjävä kansi luoden niille kitaroille ihan omanlaisensa tavan syttyä ja sammua. LP ES menee mielestäni enemmän sinne ES tontille kuin LP tontille rakenteellisesti (olisiko ollut peräti ES:iäkin ontompi koppa LP ES:sä? en ole varma kun vaan kuvassa sen näin).
edenbeast
31.12.2015 14:56:56
Onko kukaan testannut tuota benttonin halvinta kopiota, olikohan malli hb-35? Hintaa näytti olevan 185e. Saiskohan tuosta rakenneltua jonkinasteisesti toimivan pelin...
Laulava Kylätohtori
31.12.2015 15:01:48
hallu: No minä en niistä puista tiedä enkä tosiaanakaan halua niistä vääntää, mutta mielestäni kitaran rakenteella on aika selvä vaikutus ja ninmenomaan atakki sustain ja se hiipuminen (mitä se nyt englanniksi onkaan) on erilainen ja erirakenteisissa kitaroissa se tulee selvästi esille ja nähdäkseni se on mikeistä riippumaton asia miten se ääni syttyy (tai vaikuttaahan se sähköinen signaaliketju tietenkin, mutta ei mennä siihen nyt).

Meinaan, että LP:sä ja ES:issä on ihan mikkiriippumaton ero olemassa mielestäni. Tuo LP ES vaikutti lähinnä ES:ltä pienemmälle soittajalle. Eli jos täysikokoinen ES ei mahu kainaloon niin LP ES mahtuu varmana. Sehän näyttää vähän samalta kuin se epiluurin wildcat.

Itse näkisin, että puoliakustisten (ES ja muut kaltaisensa keskipalkilliset) sointiin vaikuttaa juurikin se väräjävä kansi luoden niille kitaroille ihan omanlaisensa tavan syttyä ja sammua. LP ES menee mielestäni enemmän sinne ES tontille kuin LP tontille rakenteellisesti (olisiko ollut peräti ES:iäkin ontompi koppa LP ES:sä? en ole varma kun vaan kuvassa sen näin).

Samaa mieltä. Paitsi, että minusta LP:llä ja Essillä on eroa myös siinä itse perussoundissa, ei ainoastaan attackissa ja hiipumisessa. LP on vaan jotenkin tasapainoisempi ja "sisäsiistimpi", olipa niissä mitkä mikit tahansa. Siis noin vähän yleistäen jne.. Ei oteta nyt liian tosissaan. :)

Mutta se ES LP oli kyllä veikeä tapaus. Jotenkin juu enemmän Essin kaltainen, mutta silti ihan erilainen. Enpä tiedä, mutta minusta se oli enemmän oma juttunsa kuin Essi tai LP. Olisi hauska kuulla parempikorvaisten kokemuksia vähän laajemmalta rintamalta ES LP:stä, anyone?
Myrkky Nuoli
31.12.2015 15:05:29
Laulava Kylätohtori: LP on vaan jotenkin tasapainoisempi ja "sisäsiistimpi", olipa niissä mitkä mikit tahansa.

Hyvin kuvailtu. Oman kokemuksen mukaan Essin purevuus on lähempänä SG:tä kuin Les Paulia. LP on semmoinen tosi kompressoitunut ja kompakti, essi on paljon rajumpi ja primitiivisempi.
More Nintendo, less Marshall.
Jorma Rysky
31.12.2015 16:15:11
edenbeast: Onko kukaan testannut tuota benttonin halvinta kopiota, olikohan malli hb-35? Hintaa näytti olevan 185e. Saiskohan tuosta rakenneltua jonkinasteisesti toimivan pelin...

https://muusikoiden.net/artikkelit/1166

Tiedä sitten ovatko kaikki erät samaa tavaraa.
hallu
31.12.2015 16:38:32
Laulava Kylätohtori: Samaa mieltä. Paitsi, että minusta LP:llä ja Essillä on eroa myös siinä itse perussoundissa, ei ainoastaan attackissa ja hiipumisessa. LP on vaan jotenkin tasapainoisempi ja "sisäsiistimpi", olipa niissä mitkä mikit tahansa. Siis noin vähän yleistäen jne.. Ei oteta nyt liian tosissaan. :)

Mutta se ES LP oli kyllä veikeä tapaus. Jotenkin juu enemmän Essin kaltainen, mutta silti ihan erilainen. Enpä tiedä, mutta minusta se oli enemmän oma juttunsa kuin Essi tai LP. Olisi hauska kuulla parempikorvaisten kokemuksia vähän laajemmalta rintamalta ES LP:stä, anyone?

Juu tuota samaa asiaa mä justiinsa tarkoitan sitä semmoista napakkuutta, mä vaan ajattelin että se napakkuus tulee siitä äänen erilaisesta syttymisestä, mutta enhän minä tiedä. Olen vaan pähkäillyt miksi ne kuulostaa erilaisilta, vakka mikit on samanlaiset.
edenbeast
31.12.2015 18:48:49
Jorma Rysky: https://muusikoiden.net/artikkelit/1166

Tiedä sitten ovatko kaikki erät samaa tavaraa.

Kiitos. Olin näköjään missannut tuon. Pitänee laittaa tilaukseen ellei käytettynä löydy jotain puoliakustisen raatoa.
kekkuliheikki
01.01.2016 15:49:08
As200 loyty ihan lahelta. Huomenna tai sunnuntaina kokeilemaan.
En allekirjoita.
hallu
01.01.2016 15:54:48
kekkuliheikki: As200 loyty ihan lahelta. Huomenna tai sunnuntaina kokeilemaan.

Hyvästi selvä päivä :-D ei maar AS200 on käisttämättömän hieno kitara ja mun mielestä sillä on soitettu maailman hienoimpia kitarasoundeja (John Scofield). Kerro sitten miten kävi huuteleepi suomessa torilla semmoisesta 1200 euroa, saapi varmaan ranskanmaalta vähän järkevämmällä hinnalla :-).
hallu
01.01.2016 20:50:19
Kävin kuuntelemassa netissä muutaman LesPaul vs ES335 testin ja minusta ne soundaa hyvin samanlaisilta, mutta ES:n soundi on ehkä inan verran ilmavampi tms. Intouduin testaamaan noita omianikin eli laitoin sanelukoneen suoraan vahvistimen eteen ja soitin molemmilla kitaroilla saman riffin tallamikillä ja mielestäni se ero on melko iso.... siis yllättävän iso. Insimmäinen kitara on LesPaul ja jälkimmäinen SA2200 ja molemmat tallamikillä. Vahvistin vibrochamp ja sanlukone Olympus LS12. Siinä jälkimmäisessä otossa vaikutti äänen tasapaino olevan hiukan eritavalla ja mietin, voiko se tosiaan johtua pelkästään kitarasta vai olisinko vahngossa liikauttanut sanelukonetta siinä ympärillä hääriessä (silmämääräisesti en huomannut, mutta äänen tasapaino on vähän erilainen molemmissa otoissa). Ei siis tieteellinen koe vaan tommonen pikainen pätkä, mutta mielestäni ero on aika iso (vaikka aikaisemmin olin jotankin pitänyt että ne kuulostaa ihansamanlaisilta, mutta tolleen peräjälkeen ne on kyllä tosi erilaisia).

http://maihinnousu.net/s/25347 no siinäpä se on jos joku haluaa ihmetellä sitä.
sustain65
02.01.2016 08:49:56
hallu: Kävin kuuntelemassa netissä muutaman LesPaul vs ES335 testin ja minusta ne soundaa hyvin samanlaisilta, mutta ES:n soundi on ehkä inan verran ilmavampi tms. Intouduin testaamaan noita omianikin eli laitoin sanelukoneen suoraan vahvistimen eteen ja soitin molemmilla kitaroilla saman riffin tallamikillä ja mielestäni se ero on melko iso.... siis yllättävän iso. Insimmäinen kitara on LesPaul ja jälkimmäinen SA2200 ja molemmat tallamikillä. Vahvistin vibrochamp ja sanlukone Olympus LS12. Siinä jälkimmäisessä otossa vaikutti äänen tasapaino olevan hiukan eritavalla ja mietin, voiko se tosiaan johtua pelkästään kitarasta vai olisinko vahngossa liikauttanut sanelukonetta siinä ympärillä hääriessä (silmämääräisesti en huomannut, mutta äänen tasapaino on vähän erilainen molemmissa otoissa). Ei siis tieteellinen koe vaan tommonen pikainen pätkä, mutta mielestäni ero on aika iso (vaikka aikaisemmin olin jotankin pitänyt että ne kuulostaa ihansamanlaisilta, mutta tolleen peräjälkeen ne on kyllä tosi erilaisia).

http://maihinnousu.net/s/25347 no siinäpä se on jos joku haluaa ihmetellä sitä.

Ensimmäinen kitara tulee stereokuvassa enemmän oikealta ja toinen kitara taasen enemmän vasemmalta puolelta. Joten äänittämisen teossa on ainakin jokin ero. Ja onko mahdollista että akustista ääntä vuosi merkittävästi äänitykseen mukaan? Sehän voisi vaikuttaa myös.
hallu
02.01.2016 12:43:35
sustain65: Ensimmäinen kitara tulee stereokuvassa enemmän oikealta ja toinen kitara taasen enemmän vasemmalta puolelta. Joten äänittämisen teossa on ainakin jokin ero. Ja onko mahdollista että akustista ääntä vuosi merkittävästi äänitykseen mukaan? Sehän voisi vaikuttaa myös.

Joo tuollaisen havainnon tein itsekin, mutta en huomannut äänittämisen aikana, että sanelukone olisi siirtynyt. Olen varmasti tönäissyt sitä kitaraa vaihtaessani ja se selittänee tuon muutoksen stereokuvassa. On mahdollista, että akustista ääntä olisi valunut mukaan, mutta en pidä sitä todennäköisenä. Toki olin vain metrin tai puolentoista päässä sanelukoneesta kitaroineni, mutta vahvistin oli aika isolla (noin puoleenväliin avattu.... tai pikkuisen alle puolen välin) ja sanelukone oli melkein kaiuttimen etuverkossa kiinni parin sentin päässä korkeintaan ja sähkökitaran akustinen ääni on niin hiljainen etten usko sen voineen merkittävästi sinne vuotaa (muut yskimiset ja aiheuttamiani hälyäänet tulivat niin vaimeasti etten usko akustisen äänen vuotaneen merkittävästi ainakaan). Kaikki kuuluva siinä äänityksessä kielten kihinoitä ja käsittelyääniä myöten tulee vahvistimen kaiuttimesta.

Voisin tänään oikeastaan värkätä uuden nauhoituksen vakioidummalla asettelulla (eli katson erityisen huolellisesti että en töni sanelukonetta) ja en tiedä onko automaattinen tasonsääntö oikea ratkaisu kahteen eri klippiin, vai pitäisikö äänittää yhdellä otolla ja vaihtaa vain kitaraa välillä? semmoisen voisin tehdä tänään jospa se tulos olisi sittenkin erilainen. Minustakin nuo kuulosti hätkähdyttävän erilaisilta tuossa mun klipissä.
hallu
02.01.2016 15:58:14 (muokattu 02.01.2016 18:17:23)
sustain65: Ensimmäinen kitara tulee stereokuvassa enemmän oikealta ja toinen kitara taasen enemmän vasemmalta puolelta. Joten äänittämisen teossa on ainakin jokin ero. Ja onko mahdollista että akustista ääntä vuosi merkittävästi äänitykseen mukaan? Sehän voisi vaikuttaa myös.

Juup, nyt tein uuden äänityksen yhdellä klipillä, jossa varmasti sanelukone pysyi paikallaan eikä stereokuvassa ole muutoksia. Leikkasin klipin keskeltä kitaran vaihdon aiheuttamat hälyt pois vertailun helpottamisesksi. Ensin siis LesPaul ja sitten AS2200. Mielestäni ero on edelleen aika merkittävä, vaikka molemmissa on alnico5 humppari tallassa..... tosin onhan ne eri mikit ja käämilankaa voi olla eri määrät ja tiedä onko noi säädötkään millilleen samat mutta sikäli kun silmällä erottaan niin samat. Kielet on eri merkkiset mutta saman paksuiset ja lessussa voi olla jonkun verran venhemmat kielet, mikä voi vaikuttaa tuohon äänen kirkkauteen osaltaan, mutta silti.

http://maihinnousu.net/s/25348

E: mun mielestä lessun atakki on napakampi, mutta soundi on jotenkin midlevoittoisempi siinä. Yamahan atakki tuntuu vähän pehmeämmältä ja siinä tuntuu oleva botnea enemmän ja sen midle voisi olla jopa vähän kuopalla eli erilainen se minusta on, mutta en tiedä onko havaintoni oikein. Sanokaa te muut jos keksitte mikä siinä on.
'Niin ja minä pidin noita soundeja aluksi hyvin samanlaisina kun soittelin kitaroilla, mutta tässä äänityksessä suorastaan hätkähdin kuinka erilaiset ne on. Sen napakkuus jutun oli huomannut jo aikaisemmin mutta tuohon Yamahan botneen en ollut kiinnittänyt vielä huomiota.
tumppusormi
02.01.2016 17:57:16
hallu: Juup, nyt tein uuden äänityksen yhdellä klipillä, jossa varmasti sanelukone pysyi paikallaan eikä stereokuvassa ole muutoksia. Leikkasin klipin keskeltä kitaran vaihdon aiheuttamat hälyt pois vertailun helpottamisesksi. Ensin siis LesPaul ja sitten AS2200. Mielestäni ero on edelleen aika merkittävä, vaikka molemmissa on alnico5 humppari tallassa..... tosin onhan ne eri mikit ja käämilankaa voi olla eri määrät ja tiedä onko noi säädötkään millilleen samat mutta sikäli kun silmällä erottaan niin samat. Kielet on eri merkkiset mutta saman paksuiset ja lessussa voi olla jonkun verran venhemmat kielet, mikä voi vaikuttaa tuohon äänen kirkkauteen osaltaan, mutta silti.

http://maihinnousu.net/s/25348

E: mun mielestä lessun atakki on napakampi, mutta soundi on jotenkin midllevoittoisempi siinä. Yamahan atakki tuntuu vähän pehmeämmältä ja siinä tuntuu oleva botnea enemmän ja sen midlle voisi olla jopa vähän kuopalla eli erilainen se minusta on, mutta en tiedä onko havaintoni oikein. Sanokaa te muut jos keksitte mikä siinä on.
'Niin ja minä pidin noita soundeja aluksi hyvin samanlaisina kun soittelin kitaroilla, mutta tässä äänityksessä suorastaan hätkähdin kuinka erilaiset ne on. Sen napakkuus jutun oli huomannut jo aikaisemmin mutta tuohon Yamahan botneen en ollut kiinnittänyt vielä huomiota.

Tässä on soundit samalla tasolla mutta todellakin erilaiset. Yammun pehmeä semi hollow atackin huomaa mutta tuosta kirkkaammasta äänestä en kokemattomana voi sanoa mitään. Oma semi soi myös kirkkaammin kuin nuo kiinteärunkoiseni, mutta mikit ja potikat ja konkat myös erilaiset muihin verrattuna. Olisi kiva kyllä tietää onko toi kirkkaus myös rakenteesta johtuvaa. Tietysti on tuo vaarallinen sana puut. Ehkä, mutta jos tosiaan puut selittäisi asian, niin missään muussa näytteessä tähän mennessä ero ei ole ollut noin suuri. Hyvän kuuloinen toi jammu silti.

Soititko muuten kumpaakin kitaraa samalla tavalla/tatsilla? Mun mielestäni Lespasta saa tuollaista matalahkoa semi hollow ääntä ulos kun sillä soittaa vähän pehmeämmin. Ei tietenkään aivan samanlaista mutta sellaista joka voisi huijata kuulijaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)