![]() 05.11.2004 17:41:33 | |
---|---|
Vaikka itse rakentelenkin niin mulla on tapana sanoa jotta en tiedä putkivahvistimista mitään. Näin siksi että kaikki (teoriat, väitteet, komponentit, putkimyytit jne.) pitäisi ensin itse kokeilla ja ne asiat mitä on kokeillut - niistä tietää jotain ja PALJON muusta taas ei. Esim. verrata ptp vs pcb - harvalla lienee aikaa, rahaa tai hyvää tahtoa tuollaiseen järjestelyyn. Uskoisin että hyvin (väljästi) rakennettu pcb hengittää ihan yhtä pitkään kuin ptp. Tuossa alla on kai asiasta ihan kelpo linkki. http://www.bogneramplification.com/Pcboard.htm Mitä tulee vahvistinten pitkään ikään, niin voihan ne isotkin elektrolyytit korvata polypropyleeneillä (jos vahvistimen sisällä on vaan tilaa nyrkin kokoisille palleroille.) Sitten potikat voisivat olla RV4 tyyppisiä, johtavasta muovista, suljettuja ja pitkäikäsiä. Molemmat ovat ihan perusteltuja ratkaisuja esim. luotettavuuden kannalta, hintaa vain alkaa pelkästään konkilla ja potikoilla olla yhtä paljon kuin "tavallisella" vahvistimella kokonaisuudessaan. Ja kun on alkuun kerran päästy niin eiköhän laiteta koko pöytä Vishayn vastuksilla, putkenkannat japanilaisella hifillä ja maalinjat puhtaalla hopealla... yes, avot! Hyvä jos näin on, plussaa rakentajalle. :) Mutta saundi? Siitähän tässä kuitenkin kaikitenkin on kyse ja vasta siitä pitää maksaa. Tämän tosiasian haluan myös oman vahvistimeni kanssa kohdata, tuskin maltan odottaa. Eli vertailu muiden laatupelien kanssa. Ei kai sitä muuta tapaa ostopäätökseen voi ollakkaan. _______________ Asiasta toiseen (taidan kyllä tehdä tästä ihan oman threadin). Kuinka äänitätte hiljaisella soitettavaa vahvistintanne, haluasin demota tätä ominaisuutta vahvistimessani. Ts. kuinka pitäisi mikkietunen tuon kaltaisessa äänityksessä säätää? En tiedä mitä kaikkea romua on esim. Behringerin Mic 100 etusen sisällä, mutta vaikuttaa siltä että kovin lineaarinen se ei taida olla. Muistaakseni oli niin että jos lisäät siitä gainiä, niin se lyö bassot liian ylös...tuo perkele on huijannut itseäni jo monta kertaa. Olen mm. hyljännyt monta kelpoa saundia (mm. m-netin miitissä kerran esittelemäni vahvarin) kun olen LUULLUT ettei se äänity tarpeeksi hyvin. Mikä pahinta, luotin tuohon etuseen niin paljon että muutelin omaa vahvistinta aina sen mukaan että se äänittyisi paremmin ja tuloksena oli väistämättä perin keinotekoinen saundi! Parempaan tulokseen näyttäisi Behringerillä pääsevän jos nostaa pelkästään output säädintä eikä laita gainiä nimeksikään. Mikko | |
![]() 05.11.2004 17:50:46 | |
Mutta saundi? Siitähän tässä kuitenkin kaikitenkin on kyse ja vasta siitä pitää maksaa. Tämän tosiasian haluan myös oman vahvistimeni kanssa kohdata, tuskin maltan odottaa. Eli vertailu muiden laatupelien kanssa. Ei kai sitä muuta tapaa ostopäätökseen voi ollakkaan. Totta, ja useimmille ei varmasti ole mitään väliä millä tekniikalla vahvistin on toteutettu jos se kuulostaa hyvältä ja kestää käyttöä. Asiasta toiseen (taidan kyllä tehdä tästä ihan oman threadin). Kuinka äänitätte hiljaisella soitettavaa vahvistintanne, haluasin demota tätä ominaisuutta vahvistimessani. Minä kun en äänittelystä niin tiedä, mutta oma ehdotukseni olisi jokin lujaa-hiljaa tyyppinen vertailu. Esimerkiksi sama pätkä ensin soitettuna nupit kaakossa ja sen jälkeen pieni "nyt mä väännän volat ykköselle" puhe ja sen jälkeen sama riffi tms. uudelleen. Näin kuulija saa kätevän vertailukohdan. Tietysti itse äänityksessä on varmasti pakko säädellä mikkietusen säätöjä jotta saa sen hiljaisenkin äänen sopivalla äänenvoimakkuudella talteen ja se tietysti muuttaa tulosta johonkin suuntaan. Custom-Soundsin sivuillahan on noita videopätkiä Mad Professorista jossa näytetään vahvistimeen sisäänrakennetun keinokuorman tms. toimintaa juuri edellä mainitulla vertailuperiaatteella, joten sitäkin voi harkita jos saa videokameraa jostain lainaksi tai omistaa sellaisen. | |
![]() 05.11.2004 18:54:51 | |
Ts. kuinka pitäisi mikkietunen tuon kaltaisessa äänityksessä säätää? Mulla on tuommoinen MIC100, ja aika pienellä on mullakin tullut gainia pidettyä siitä. Outputiakaan en oikeastaan ole nostanut kovin ylös. Fostex VF160:een olen tuon kanssa äänittänyt. ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! | |
![]() 06.11.2004 06:41:08 (muokattu 06.11.2004 06:43:49) | |
Minä kun en äänittelystä niin tiedä, mutta oma ehdotukseni olisi jokin lujaa-hiljaa tyyppinen vertailu. Esimerkiksi sama pätkä ensin soitettuna nupit kaakossa ja sen jälkeen pieni "nyt mä väännän volat ykköselle" puhe ja sen jälkeen sama riffi tms. uudelleen. Näin kuulija saa kätevän vertailukohdan. Tietysti itse äänityksessä on varmasti pakko säädellä mikkietusen säätöjä jotta saa sen hiljaisenkin äänen sopivalla äänenvoimakkuudella talteen ja se tietysti muuttaa tulosta johonkin suuntaan. Kokeilu kokeilu ja kokeilu. Kuten eräässä aiemmmassa topikissani kirjoitin, niin pelkkä "normaali" sm57 ei saa tallennettua sitä mikä vie rahat lompakosta ja tuo nautinnon korvalle. Tarvii lisää... Onhan se omituista jos ei kalliita vehkeitä myös äänitetä arvoisellaan tavalla. Edit: Oftopikinoftopikki: Eli tarkoitan siis kitarakamppeita. Muut sitten erikseen... | |
![]() 06.11.2004 12:11:15 | |
Kuten joku sanoi, yksinkertainen on kaunista, ja tuottaa jumalaisen saundin.... www.vilo.net/cornford.htm - when I see a 100 watt amp on the stage of a 150 seat venue, I know that I am in for trouble ... most of the time - | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)