Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5233 234 235 236 237444 445 446 447 448
parek
30.12.2017 22:20:47
varakeef: Ja jos modaukseen sisältyy jyrsintää, porausta, hionta tai maalia, niin todennäköisemmin arvo laskee kuin nousee.

Ostin kuukausi sitten meksikon Fenderin, joka sisälsi kaikkia noita modauksia ja vähän päällekin ja maksoin kitarasta melkein tuplasti sen mitä torilla oli vastaavia priimakuntoisia modaamattomia ;) Kaikki modaukset oli IMO vain plussaa...
hallu
30.12.2017 22:27:09
tomaattiorava: Emminä mitää oo myymäs, mietin vain kun tuolla somen puolella jotaan tuunattuja keppejä myyvään.
Mulla on ooveehooltaan 1300e japanissa kasattu keppi mistä maksoin reilun tonnin vajaa 10v sitte. Tilalle vaihdettu 300e mikit, nauhat hiottu, satula vaihdettu, jakki löystyny ja koneisto kulunu aika loppuun.
Tässä nyt kun ollaan niin kannattaiskohan tuommoista ruveta laittamaan kuntoon (nauhojen, koneiston ja jakin vaihto) vaiko vaan uutta hankkimaan....

E: Väärähän on ketju mut ihasama

Tarkoitatko koneistolla virittimiä? ei kyllä mitenkään voi kuvitella, että ne kuluisi loppuun kymmenessä vuodessa. Kannattaisi varmaan ensin huoltaa ne. Yleensä jäykistyneisiin virittimiin auttaa kun ne putsaa ja rasvailee ja kiristää uudelleen. Nauhat voi kyllä kulua vallankin jos soittaa matalalla actionilla (nauhojen vaihto teetettynä semmonen kolmisen sataa riippuu vähän kitarasta). Kyllähän tommosesta tonnin kitarasta vielä rahaa saapi jos sille ostajan onnistuu löytämään. Nyt on kyllä tori väärällään herkkua, että on ostajilla noin pääsääntöisesti mistä valita. Toisaalta tarjonta on aika pitkälti niitä kaikkein tavallisimpia keppejä, mutta jos sulla sattuu olemaan joku vähän harvinaisempi kombinaatio niin joku saattaa hyvinkin kiinnostua.

Jos minä olisin sinä, niin pistäisin ilman muuta kitaran hyvään tikkiin ja tarjoaisin myyntiin tai pitäisin itse, jos siitä oikeinkin hyvä tulee.
Elämä on reiässä rattoisaa......
hallu
30.12.2017 22:28:37
o0o: Ostin kuukausi sitten meksikon Fenderin, joka sisälsi kaikkia noita modauksia ja vähän päällekin ja maksoin kitarasta melkein tuplasti sen mitä torilla oli vastaavia priimakuntoisia modaamattomia ;) Kaikki modaukset oli IMO vain plussaa...

Juu ostajan se vaan tarvii ja joskus voi natsata. Toisaalta taisit ostaa itsellesi pitopelin ;-)
tomaattiorava
30.12.2017 22:43:47
hallu: Tarkoitatko koneistolla virittimiä? ei kyllä mitenkään voi kuvitella, että ne kuluisi loppuun kymmenessä vuodessa. Kannattaisi varmaan ensin huoltaa ne. Yleensä jäykistyneisiin virittimiin auttaa kun ne putsaa ja rasvailee ja kiristää uudelleen.

Hmm, kuuluisko tämmöistä toimenpidettä varten virittimet ottaa irti lavasta?

Nauhat alkaa olemaan kyllä aika kuluneet kun niitä vielä hiottiinkin joskus vuosia sitten. Sinänsä se ei ole haitannut koska mä oon vähän ehkä liiankin matalan äxönin mies, varsinkin tän ko skeban suhteen joka on lähinnä mättöjuttuja varten.
Missä kohtaa sitten nauhat ovat kuluneet täysin loppuun, eikö siinä kohtaa peli muutu käytännössä soittokelvottomaksi? Mitä ylipäänsä pidetään keskiverto kitaran elämänkaarena?

Mutta niinkun totestin, en oo mitään myymässä mutta remontin paikka alkais ehkä pikkuhiljaa olemaan....
hallu
30.12.2017 23:20:53 (muokattu 30.12.2017 23:26:49)
tomaattiorava: Hmm, kuuluisko tämmöistä toimenpidettä varten virittimet ottaa irti lavasta?

Nauhat alkaa olemaan kyllä aika kuluneet kun niitä vielä hiottiinkin joskus vuosia sitten. Sinänsä se ei ole haitannut koska mä oon vähän ehkä liiankin matalan äxönin mies, varsinkin tän ko skeban suhteen joka on lähinnä mättöjuttuja varten.
Missä kohtaa sitten nauhat ovat kuluneet täysin loppuun, eikö siinä kohtaa peli muutu käytännössä soittokelvottomaksi? Mitä ylipäänsä pidetään keskiverto kitaran elämänkaarena?

Mutta niinkun totestin, en oo mitään myymässä mutta remontin paikka alkais ehkä pikkuhiljaa olemaan....

No virittimistä on hankala sanoa kun ei tiedä minkälaiset ja kenen valmistamat ne on. Mulla oli yhdessä kitarassa Sperzelin virittimet niin ei tarvinnut kuin ottaa nupin päistä ruuvit auki, että sai akselit ulos ja puhdisti ja voiteli uudelleen ja laittoi kasaan niin virittimet oli kuin uudet. Kaikkia virittimiä ei ole tarkoitettu aukaistavaksi, mutta se selviää kun irroitat kielet ja alat tutkiä mikä niissä mättää (onko klappia tms. ja katsot näkyykö ruuveja sun muuta joiden kireyttä voi tarkistaa aika usein siitä viritintapin tyvessä olevan holkin kiristysruuvin kiristäminenkin tekee jo ihmeitä). Jos virittimissä ei ole klappia ja ne tuntuvat vain jäykiltä, se voi olla merkki että kestorasvat on jähmettyneet tai silloinkin kannattaa käydä ruuvit ja mutterit läpi olisiko joku liian tiukalla. Jos vaihtoehtona on virittimen vaihtaminen, niin voi kokeilla voidella niitä (esim opelukoneöljyllä on hyvä tunkeutumiskyky ja jäykistynyt viritin voi hyvinkin notkistua jos jostakin välistä saa ujutettua rasvaa koneistoon). Toki on aina mahdollista, että viritin on vahingoittunut jonkin traumaattisen tapahtuman seurauksena, mutta aina kannattaa ensin vähän tutkia ennen kuin säntää ostamaan uuden.

Nauhojen kunnostamisesta kannattaa kysyä kitaratohtorilta nauhat ovat silloin loppu kun niissä ei enää ole varaa hioa. Mutta tässäkin lähtisin sun omasta tuntumasta, että jos niissä ei mikään häiritse sua, niin silloin niillä vielä pääsee. Jos olet ne jo hiotuttanut, niin voi olla, että seuraavan kerran ne pitää vaihtaa osittain tai kokonaan, mutta kyllä se kitaran huoltaja siinä asiassa neuvoo.

Kitaran keskimääräinen ikä/elinkaari? sehän tietenkin riippuu kuinka usein kukanenkin haluaa kitaraansa vaihtaa, mutta periaatteessa kitara on ikuinen, kun siitä pitää huolen eikä riko sitä... ja jos rikkoo, niin yleensä sen voi kunnostaa. Mulla on itselläni vanhin kitara kohta neljäkymmentä vuotta (ja siinä on vielä alkuperäiset virittimet) johon olen teettänyt kylläkin nauhojen vaihdon, mutta muuten se on aika pitkälti semoinen mimmoisena sen kitarapajalta joskus vuonna 1983 kotiin kannoin. Sitten minulla on toinen kitara vuodelta 1981 ja siinä on virittimet toiminnaltaan täysin virheettömät, vaikka eletty elämä ja kilometrit kitarassa muuten näkyy. Jos kitaran puuosat säilyttää muotonsa, niin en keksi kyllä yhtään syytä miksi kitaran elinkaaren pitäisi katketa. Sen vuoksi jos näkee vanhan soittimen joka on hyvin muodossaan, niin sitä aina innostuu, että siinäpä on soitin ikuisuutta varten :-) ei ne nimittäin enää miksikään mene jos ne on jo kestäneen parikymmentäkin vuotta tienpäällä.

E: mun piti vielä lisätä, että ne kaksi muuta kitaraa joita kutsun uusiksi ovat vuosilta 1991 ja 1995 :-D . Mulla on siis neljä kitaraa vuosimallit 1979, 1981, 1991 ja 1995 ja kuten sanottua noita kahta viimeistä pidän "uusina" :-). Ja nää ei siis ole edes ajateltu miksikään keräilykamppeiksi vaan jokainen on soittoa varten ja huollatan ne ihan surutta miettimättä pätkääkään alkuperäisyyksiä.
jhlamm
31.12.2017 19:28:31
tomaattiorava: Emminä mitää oo myymäs, mietin vain kun tuolla somen puolella jotaan tuunattuja keppejä myyvään.
Mulla on ooveehooltaan 1300e japanissa kasattu keppi mistä maksoin reilun tonnin vajaa 10v sitte. Tilalle vaihdettu 300e mikit, nauhat hiottu, satula vaihdettu, jakki löystyny ja koneisto kulunu aika loppuun.
Tässä nyt kun ollaan niin kannattaiskohan tuommoista ruveta laittamaan kuntoon (nauhojen, koneiston ja jakin vaihto) vaiko vaan uutta hankkimaan....

E: Väärähän on ketju mut ihasama

Mietitkö itse laittamista vai huollattamista? Huollattamisessa on se huollon hinta vs. se omaan käteen sopivuus. Itsellä on yksi kohtuullisen edullinen keppi, mutta en vaihtaisi sitä moneen kalliimpaan, koska se on just se oma tikkunsa. Yleisesti ton hintaiset on sitä luokkaa, että se kunnostaminen on kyllä varteenotettava vaihtoehto joka tapauksessa.

Itse laittaessa se on paljon kiinni omasta kärsivällisyydestä ja käden taidosta. Ihmeitä ei vaadita koneiston ja jakin vaihtoon. Ne onnistuu tekemään melkeinpä ketä vain. Nauhojen kanssa vaaditaan hieman enemmän. Mikäli kyseessä on hionta, niin sitä voi itsekin kokeilla, mutta nauhoja en lähtisi ensimmäisenä vaihtamaan.

Sitten tietysti näistä voi tehdä yhdistelmän. Tekee muut itte ja vaihdattaa nauhat ammattilaisella.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Guitarfreak
31.12.2017 22:11:05
jhlamm: ...

Sitten tietysti näistä voi tehdä yhdistelmän. Tekee muut itte ja vaihdattaa nauhat ammattilaisella.

Tai sit tekee ite ja vie ammattilaiselle korjattavaksi/pelastettavaksi :)... siksi oon suosiolla vienyt kaikki muut kun sähköhommat muiden tehtäväksi. Molempien käsien peukut kasvaa keskellä vasenta kämmentä nii..
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
jhlamm
31.12.2017 22:27:20
Guitarfreak: Tai sit tekee ite ja vie ammattilaiselle korjattavaksi/pelastettavaksi :)... siksi oon suosiolla vienyt kaikki muut kun sähköhommat muiden tehtäväksi. Molempien käsien peukut kasvaa keskellä vasenta kämmentä nii..

Totta tämäkin. Tosin jos jakkia koittaa vaihtaa eikä onnistu, niin uuden jakin laittaminen ammattilaisella on melko varmasti saman hintaista oli jakki sitten huonosti tai erittäin huonosti laitettu. Eli tosiaan nauhoihin ei ehkä kannata kajota, mutta eipä kauheasti maksa vaivaa kokeilla kolvata tuollaista tai vaihtaa jakkia.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Guitarfreak
31.12.2017 23:39:09 (muokattu 31.12.2017 23:40:01)
jhlamm: Totta tämäkin. Tosin jos jakkia koittaa vaihtaa eikä onnistu, niin uuden jakin laittaminen ammattilaisella on melko varmasti saman hintaista oli jakki sitten huonosti tai erittäin huonosti laitettu. Eli tosiaan nauhoihin ei ehkä kannata kajota, mutta eipä kauheasti maksa vaivaa kokeilla kolvata tuollaista tai vaihtaa jakkia.

Juu. Nauhat oon antanut olla ja välillä mietityttää pari muutakin juttua mut... koitetaan pärjätä ku ei oo elintaso kiinni kitaroinnin hyvyydestä :)...
Lelut kallistuu - äijät rapistuu. - Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Savu
04.01.2018 23:31:52
Huonosti menee kaupaksi, kun ei edes kyselyitä tulee. Merkintöjä kuitenkin. Yleisesti kitarat tai muu myytävä ei ole ollut torilla pitkään, mutta nyt on jo ennätys menossa. Onko kyse ylitarjonnasta vai ostajien rahatilanteesta kiinni?
-Ibanez freak- Torilla tavataan!
Laulava Kylätohtori
04.01.2018 23:38:41
Savu: Huonosti menee kaupaksi, kun ei edes kyselyitä tulee. Merkintöjä kuitenkin. Yleisesti kitarat tai muu myytävä ei ole ollut torilla pitkään, mutta nyt on jo ennätys menossa. Onko kyse ylitarjonnasta vai ostajien rahatilanteesta kiinni?

Samat tunnelmat. Ei edes renkaanpotkijoita ole näkynyt. No, ehkä parempi niin. :)
More is less.
Epävirtuoosi
04.01.2018 23:51:35
Savu: Huonosti menee kaupaksi, kun ei edes kyselyitä tulee. Merkintöjä kuitenkin. Yleisesti kitarat tai muu myytävä ei ole ollut torilla pitkään, mutta nyt on jo ennätys menossa. Onko kyse ylitarjonnasta vai ostajien rahatilanteesta kiinni?

Tää on laittanut mun kamanvaihtokokeilut jäihin kun niin hidasta. Nyt ylimääräinen rahna menee johonkin ihan turhaan kaik.
Haeroe
05.01.2018 08:54:13

En ole kumpaakaan merkannut muistiin, mutta kumpikin olisi just eikä melkein oikeilla spekseillä super-stratoa. Jos katsoin oikein, kummassakaan ei ole mitään floikkahirvitystä, ja toinen taisi jopa olla kiinteällä tallalla, mikä on vielä hienompaa. Nyt vaan ei ole irrottaa rahaa hankintaan. Omalta osaltani voin siis sanoa, että ylitarjonnasta ei ole kiinni, vaan rahahanat ovat tiukemmalla.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Paasio
06.01.2018 07:05:27

Jacksoni meni heti kaupaksi. 4 tuntia ja kitara oli myyty.
Thanks Phil :)

Ja kohta lähen hakee Fenderii tilalle. Tori rocks.
Vielä kun joku hakee ton Randyn (vink vink)niin kaik hyvin.
Hinta neuvoteltavissa.
Masturbation....Ejaculation....DYNAMATION #Pyhä Yrjänä Support Club Member
Savu
06.01.2018 09:30:13
Haeroe: En ole kumpaakaan merkannut muistiin, mutta kumpikin olisi just eikä melkein oikeilla spekseillä super-stratoa. Jos katsoin oikein, kummassakaan ei ole mitään floikkahirvitystä, ja toinen taisi jopa olla kiinteällä tallalla, mikä on vielä hienompaa. Nyt vaan ei ole irrottaa rahaa hankintaan. Omalta osaltani voin siis sanoa, että ylitarjonnasta ei ole kiinni, vaan rahahanat ovat tiukemmalla.

Jeps, toinen kiinteällä ja toinen tremolo-tallalla, joka on säädetty "kiinteäksi". Saattaa olla, että tuo RT lähteekin heti alkuviikosta. Se tosin ei ole ollut kauaa myynnissä.
Kontiak
06.01.2018 15:25:43
Laulava Kylätohtori: Ei tietenkään tarvitse myydä, jos ei saa haluamaansa hintaa. Ei tässä missään Neuvostoliitossa asuta.

Hyvä kun mainitsit tuon Neuvostoliiton, koska siellähän tosiaan oli tiukat hinnat ilman tinkaamisvaraa ja ihan periaatteellinen viha markkinoita kohtaan.

Koska markkinapaikka on ilmainen, se nimenomaan ei ole pois myyjän pussista. Ei se maksa myyjälle mitään, vaikka roikottaisi vuoden romujaan torilla.

Jos toripaikka olisikin vaikka 10 e / ilmo / viikko, niin silloinhan se kannustaisi miettimään myyntihintoja vähän tarkemmin. Todennäköisempää lienee, että ilmoittelu vähenisi radikaalisti.

Aikahan on lähtökohtaisesti korvaamatonta, mutta jos sille jotakin hintaa ajatellaan, niin erityisen kallistahan se on silloin, kun kyse ei ole liiketoiminnasta: kaikki myynti tapahtuu myyjän vapaa-aikatunneilla!

Jos ei tuo aika kiinnosta, niin sittenhän se markkina vain hyytyy, tavara alkaa roikkumaan myymättä ja ostajat ihmettelemään edelleen, että onko tämä vakavasti otettava markkinapaikka.
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
Kontiak
06.01.2018 15:35:54 (muokattu 06.01.2018 15:37:25)
hallu: Laatu ei ole ihan yksiselitteinen juttu, mutta sanoisin että jos on suht edullinen bulkkikitara joka on huolella paranneltu laatuosilla, niin kyllä se minun silmissä nostaa arvoa. Mutta jos on jo lähtökohtaisesti laadukas kitara, niin sitten se ei ole niin yksiselitteinen juttu.

Mut joo, taisi se tulla tuossa jo aikaisemmin, että jokainen tapaus täytyy harkita erikseen. Joskus modaukset on erittäinkin jees ja joskun ei, joskus ne voi olla hyvä tekosyy tinkiä ja joskus tavara tulee hylättyä modauksen takia.

Eikös tämä ratkea sillä, että modaaja nimeää tuotteen uudelleen? Muistelisin, että tästä olisi maailmanlaajuisessa kitarakamagenressä jokunen ennakkotapaus. ;)
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
Savu
07.01.2018 19:44:53
Savu: Jeps, toinen kiinteällä ja toinen tremolo-tallalla, joka on säädetty "kiinteäksi". Saattaa olla, että tuo RT lähteekin heti alkuviikosta. Se tosin ei ole ollut kauaa myynnissä.

Heti kun kävin avautumassa täällä, niin RG meni kaupaksi.
TTV
07.01.2018 21:08:15
Savu: Heti kun kävin avautumassa täällä, niin RG meni kaupaksi.

Tämä onkin Foorumin virallinen ja hyväksytty itsemainostusketju :-) Saman efektin oon huomannut omien myyntieni nihkeyden päivittelyllä ...
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
varakeef
07.01.2018 21:25:47
Juu, tämä on niille, joilla on edes sen verran häpyä, etteivät mainosta tavaroitaan nyt torilla ällistyttävän halvalla -ketjussa. Ovelimmat buffaavat poskettomissa hintapyynnöissä.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)