Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 5201 202 203 204 205 206
Gaines
02.09.2021 07:23:43
Gaines: Kokoelma täydentyi hiljattain -84 sunburst Telecasterilla:

https://muusikoiden.net/dyn/users/171563.jpg

.
.
.
Täytyy alkaa etsimään uutta mikkisettiä, ehkä jotain vähän spesiaalimpaa.

En tiedä kuinka spesiaaleihin tuli päädyttyä, mutta eilen tilasin Lundgrenin BJFE-setin. Onko muilla kokemuksia...?
Sydän lyö ja parta kasvaa.
msalama
02.09.2021 07:54:48

Kokoelma täydentyi hiljattain -84 sunburst Telecasterilla.

Ja mä taas puolestani hommasin tämmösen.

https://muusikoiden.net/dyn/users/171599.jpg

Modaamaton skitta ja kunto lähes alkuperäinen. Kakarana vierastin näitä CBS:n muovilakattuja vaahterakauloja, mutta nyt tämä tuntuu kyllä loistavalta käteen. Kaula ja potikat vuodelta -75, sarjiksen mukaan kasattu alkuvuonna -76. Omistin aikoinani vm. -73 samanlaisen, mutta menin tyhmänä myymään pois. Vaan nytpä on taas, joten we-HEY :D
Olevainen x huuhaa = koettu lopputulos
Andy Six
07.09.2021 20:19:39 (muokattu 07.09.2021 21:58:50)
msalama: Ja mä taas puolestani hommasin tämmösen.

Modaamaton skitta ja kunto lähes alkuperäinen. Kakarana vierastin näitä CBS:n muovilakattuja vaahterakauloja, mutta nyt tämä tuntuu kyllä loistavalta käteen. Kaula ja potikat vuodelta -75, sarjiksen mukaan kasattu alkuvuonna -76. Omistin aikoinani vm. -73 samanlaisen, mutta menin tyhmänä myymään pois. Vaan nytpä on taas, joten we-HEY :D

Onpas hieno kitara!
Tämä nyt ei mikään oikea tele ole, mutta voi sillä pop-musiikkia rämpytellä:

https://muusikoiden.net/dyn/users/171649.jpg
Gaines
08.09.2021 07:20:48 (muokattu 08.09.2021 07:34:09)
Sain asennettua Lundgrenit ja säädettyä muutenkin teleä paremmin käteen sopivaksi. Vallan tasapainoiselta setiltä vaikuttaa, vielä ei ole bändikontekstissa päässyt soittamaan mutta kotisoitteluissa ainakin kuulostavat hyvältä. Lämmin, avoin soundi.

https://muusikoiden.net/dyn/users/171692.jpg

^^ Tuo seitkytlukulainen on kyllä hieno, onnea hankinnasta!
Sydän lyö ja parta kasvaa.
msalama
10.09.2021 06:38:35

Kiitos onnitteluista!

Joo, kovasti tykkään Customista. Mintti ja alkuperäinen, ja kumma kyllä pirun hyvä kaula soittaakin vaikka onkin CBS:n muovilakassa uitettu. Vaan ei kuitenkaan liian halko eikä myöskään tikku, joten sopii mulle!
msalama
11.09.2021 20:40:32 (muokattu 11.09.2021 21:51:00)

tämä nyt ei mikään oikea tele ole

Siis set neck Squier? Vai onko kuitenkin pulttikaula? Mutta niin tai näin, niin onhan se ihan oikea Tele. Mulla on kanssa 2018 SQ CV 50's Vintage Blonde, ja se on aivan HELVETIN hyvä kitara. Tosin nauhat lienee kiillottanut ja mahdollisesti virittimet vaihtanut ym. mulle tuntematon eka omistaja, mutta kuitenkin.
Andy Six
12.09.2021 10:39:07
msalama: Siis set neck Squier? Vai onko kuitenkin pulttikaula? Mutta niin tai näin, niin onhan se ihan oikea Tele. Mulla on kanssa 2018 SQ CV 50's Vintage Blonde, ja se on aivan HELVETIN hyvä kitara. Tosin nauhat lienee kiillottanut ja mahdollisesti virittimet vaihtanut ym. mulle tuntematon eka omistaja, mutta kuitenkin.

Set neck, joo. Saa tuosta mikit puolitettua joten sinkkusoundiakin löytyy, joskaan ei tietenkään autenttista tele-soundia.
rheinone
12.09.2021 14:35:12

Kyllä mullekin vielä joskus WR-keppi tulee, sano mun sanoneen. Joko Tele tai Starcaster; läskiä saundia.
"The cost of my desire: Sleep now in the fire!" "Rokapiliä"
msalama
12.09.2021 16:39:19 (muokattu 12.09.2021 16:39:35)

Osta Deluxe. On retee ja läskiä saundia kahesta WR-humpasta vaikka muille jakaa.
GiovanniDiRondo
12.09.2021 20:30:36

Mulla on aikaisempi Fender USA Custom '72 FSR malli, jossa on kaulassa WRH AlNiCo 2- magneetilla. Nyt ostin tän uuden Professional II- sarjan version. Siinä on puolestaan samanlainen mikki alkuperäisellä CuNiFe-magneetilla. En tiedä johtuuko siitä, mutta uudessa kaulamikissä on enemmän erottelevuutta kuin vanhassa.

Useimmissa edullisemmissa Telecaster Custom '72 ja Deluxe kitaroissa on ihan tavalliset humbuckerit, jotka on vaan koristeltu Wide Range Humbuckerin näköiseksi. Ei mikään huono asia sinänsä, mutta hyvä tietää.

Kolmen ruuvin kaulakiinnitys on muuten huono idea. Kummassakin kitarassa kaulaa on joutunut kuljetuksen jäljiltä vähän nitkauttamaan. Muuta issukkaa niissä ei tosiaankaan ole ollut, vaan aivan mahtavia soittimia.
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
Ali
12.09.2021 22:24:43

Komee. Mutta vuodelta '76 ja noin loistavassa kunnossa, mitäs ihmettä!
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less." Twitter - Discogs
msalama
13.09.2021 06:38:02

Joo, uudenveroisessa kunnossa ja modaamaton. Tuli kuulemma jälleenmyyjälle Porvoosta, jossa ilmeisimmin on viettänyt suurimman osan elämäänsä keisissä sängyn alla :D On silti helvetin hyvä soittaa jos nuo CBS:n muovilakkakaulat eivät haittaa; itseäni eivät, eli tykkään kyllä skittasta kovasti. Kyl kelppa!
msalama
13.09.2021 06:40:34 (muokattu 13.09.2021 06:41:13)

on muuten huono idea

Idea ei ole huono, Fenderin käytännön toteutus sen sijaan 70-luvulla kusaisi toisinaan pahasti. Työstivät nimittäin osan kaulakoloista liian isoilla toleransseilla ja liikkuuhan se piru silloin.
Rämppy
13.09.2021 08:55:31 (muokattu 13.09.2021 13:12:53)
msalama: Idea ei ole huono, Fenderin käytännön toteutus sen sijaan 70-luvulla kusaisi toisinaan pahasti. Työstivät nimittäin osan kaulakoloista liian isoilla toleransseilla ja liikkuuhan se piru silloin.

Kolmipulttikiinnitykseen usein liittyvässä mico tilt -systeemissä on semmoinen ominaisuus, että se aiheuttaa toisinaan kaulan tyvipäähän otelaudassa havaittavaa ylämäkeä tai kumparetta. Osuutta on tietysti myös kaulapuiden laadulla, mutta tilttisysteemin käyttö edesauttaa ongelmaa, jos sellaista taipumusta kaulassa on.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Alfons Åberg
13.09.2021 09:05:53 (muokattu 13.09.2021 09:06:48)
Hyvässä nelipulttisessa kaula pysyy jotenkuten paikoillaan ilman ruuvejakin, toisaalta kaulaa ei tarvitse moskalla sovittaa taskuunsa.

Kolmipulttisessa on tilttisysteemin vuoksi paljon pienemmällä pinta-alalla puupinnat vastakkain.
Jälkiruuaksi pari Rennietä ja iso tuoppi Samarinia
msalama
13.09.2021 10:28:05 (muokattu 13.09.2021 10:28:46)

Mahdollisesti kaikki yllämainittu, mutta ainakin mulla tossa seiskakutosessa on tiltti auki, eli ei kulmaa. Ja kaula ihan yhtä stabiili kuin mitä mun uusissa tai vanhoissa nelipulttisissa on ollut, eli ei liiku yhtään mihinkään.
Mikko1978
13.09.2021 11:15:48 (muokattu 13.09.2021 11:23:07)
Fenkun kaulaliitosta ei toimi kunnolla niin, että se voisi ohjata ja pitää sovitteella kaulan oikeassa linjassa. Toiseen suuntaan liitoksessa ei ole oikein puutakaan ohjaamassa kaulaa. Jos liitos on kovin tiukka, niin puiden eläminen aiheuttaa helposti vain ongelmia. Ohjaava liitos asettaa myös valmistustekniikalle tarkkuusvaatimuksia, joihin perinteisin keinoin ei oikein pystytä vastaamaan. Fenkun puuruuveja ei oikein voi kiristää niin tiukalle, että kaula pysyisi aina varmasti linjassaan. Sopivan isku helposti kääntää kaulaa, mutta se on Fenkun ominaisuus. Käyttää vain ruuvit löysällä ja kääntää kaulan takaisin linjaan. Vähän sama kuin säätäisi kaularaudan kireyden sopivaksi.

Hyvillä CNC-koneilla ja tähän tarkoitukseen suunnitellulla liitoksella tuo ohjaavuus onnistuu. Esimerkkeinä vaikka Tom Andersonin liitos kahdella ruuvilla ja Taylorin yhden ruuvin liitos.
p130
13.09.2021 11:57:02

Fenderin kolmipulttinen liitoshan oli Leo Fenderin ajatus. Toteutus vain meni vähän pieleen CBS:llä. Väljällä kaulataskulla olevien kanssakin pärjää kyllä, kun osaa. Yhtään käyttökelvotonta sellaista ei mulla ole vastaan tullut.

Leo siunasi keksinnön myöhemmin käyttämällä kolmen pultin liitosta G&L -kitaroissa. Siitä luovuttiin kuitenkin myöhemmin markkinointisyiden vuoksi, eli liitoksen huonon maineen vuoksi.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
mpekkanen
21.09.2021 11:46:45
Löytyyköhän mistään kotimaan kivijalkaliikkeestä Fender Telecaster Am Pro II vaahteraotelaudalla ja Miami blue värillä?
rheinone
26.09.2021 14:17:57
GiovanniDiRondo: Mulla on aikaisempi Fender USA Custom '72 FSR malli, jossa on kaulassa WRH AlNiCo 2- magneetilla. Nyt ostin tän uuden Professional II- sarjan version. Siinä on puolestaan samanlainen mikki alkuperäisellä CuNiFe-magneetilla. En tiedä johtuuko siitä, mutta uudessa kaulamikissä on enemmän erottelevuutta kuin vanhassa.

Useimmissa edullisemmissa Telecaster Custom '72 ja Deluxe kitaroissa on ihan tavalliset humbuckerit, jotka on vaan koristeltu Wide Range Humbuckerin näköiseksi. Ei mikään huono asia sinänsä, mutta hyvä tietää.

Kolmen ruuvin kaulakiinnitys on muuten huono idea. Kummassakin kitarassa kaulaa on joutunut kuljetuksen jäljiltä vähän nitkauttamaan. Muuta issukkaa niissä ei tosiaankaan ole ollut, vaan aivan mahtavia soittimia.

Myy mulle Professional II ku kyllästyt. Kuva olis kiva!
"Toimi niin, ettei nuorukaiset joudu uusiin sotiin." "Rokapiliä"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)