seventh son 13.11.2004 12:06:33 (muokattu 13.11.2004 12:07:25) | |
---|
minä taidanki olla ainoo joka käyttää fenderin plekuja? en oikeen tiiä mikä tuo on mutta siinä lukee fender ja extra heavy.... mukavan jäykkä, ite kyllä tykkään... life is pain...
get used to it. |
overtake 13.11.2004 13:54:24 | |
---|
minä taidanki olla ainoo joka käyttää fenderin plekuja? en oikeen tiiä mikä tuo on mutta siinä lukee fender ja extra heavy.... mukavan jäykkä, ite kyllä tykkään... No et nyt sentään. Itselläni on ollut vuosikausia yksi ja sama Fenderin perinteisen mallinen plektra, vahvuutta heavy. Jostakin syystä aina kotona soitellessa tuo plektra osuu mieluiten käteen ja kuin ihmeen kaupalla se on pysynyt toistaiseksi tallessa. Kestäviä pirulaisia lisäksi. Angus Young kertoi eräässä haastattelussa että Fenderin extra heavy plektrat kestävät hänen käytössään vuosia. Tuon lisäksi tykkään soitella Dunlopin tortexeilla ja oikeastaan ihan millä vaan "perinteisen" mallisella kunhan se on suunnilleen 1mm vahvuutta ja pysyy hyvin näpeissä. JazzIII tarttui myös mukaan yksi päivä kitarakaupassa asioidessa, mutta toistaiseksi en ole siihen tykästynyt. Vaatinee totuttelua. It's such a fine line between stupid, and clever. |
Keke Urlaub 13.11.2004 19:32:05 | |
---|
Dunlop USA .58mm tuntuu aivan loistavalta! Tuollainen vaalean punkun värinen. Shake before use. |
Mokoma 14.11.2004 01:14:18 | |
---|
Green Tortex, Gator grip 1,5 mm ja puukonkärjellä kyljistään karhennettu Fenderin Heavy käytössä parhaillaan. |
käsi 14.11.2004 12:41:08 | |
---|
Itse olen nuo dunlopin nylonit 0.73 ja 0.88 todennut melkein parhaiksi. Sitten nuo torteksit samoilla paksuuksilla myös.. Toimii! noi dunlopit on parhaat mitä olenlöytänyt, pysyy hyvin käsissä ja kestää kohtuu kauan ellei huku tai joku "varasta" vittuaks täsä, päivä kerralla kohti kuolemaa |
Sammakko 14.11.2004 13:22:34 | |
---|
Dunlopin jazz I. kaikinpuolin loistava. Osuva lotkautus.. |
zepeteus 14.11.2004 14:33:18 (muokattu 14.11.2004 14:46:39) | |
---|
Dunlopin plekuja yleensä käytössä. Vanha vakioni 0.73mm Tortex, vaivatonta alternatea, mutta läpsyvät plekuäänet häiritsivät. Sweeppauksissa hieman liikaa joustoa. Tortex 1mm, juuri sopivan jämäkkä, hyvä tatsi kaikkeen. Enemmän volumea kielistä, plekuääni ei läpsyvä vaan ennemminkin napsahtava, korostus ylemmillä taajuuksilla. Suorat reunojen kanttaukset tuovat terävän kontaktin kieliin, helppoja plekuhuiluja. Delrin 0.96mm, viistottujen reunojen ansiosta puljahtaa todella helposti kielten yli. Plekuäänet lähes kuulumattomia, korostus matalammalla kuin tortexeissa. Liukkaita, lipsuvat helpommin sormissa. Hieman vähemmän viistottuina ja liukkaina olisivat täydellinen pleku minun tarpeisiin. Nylon 1mm, vähemmän viistoutta reunoissa kuin Delrineissä. Yläosan karhennus takaa hyvän otteen, mutta toisaalta omassa käytössäni liiankin hyvän...pienet hienosäätöliikkeet tulevat enemmän sormien liikkeestä, kuin plekun asennon "automaattisesta" muuttumisesta tilanteen mukaan. Gator 0.96mm, lähellä Tortex 1mm, näitä vaihtelin keskenään miten käteen sattuivat. Tortex 0.88mm, hyvä välimalli kun 1mm tuntuu liian tanakalta, mutta 0.73mm joustaa tai läpsyy liikaa. Muitakin plekuja on sormissa pyörinyt. Ensimmäinen vakiopleku oli Fender Medium. Mieleen on jäänyt, että kuluivat reunoistaan/kärjestään ikävästi koloille, jolloin soitosta tuli töksyvää. D`Andrean .27" olivat pitkään suosikkini, kunnes maahantuonti/saatavuus alkoi tökkiä pahasti joskus 90-luvulla. Dunlopin 73mm tortex on melkolailla samanlainen pleku. Dunlop Jazz III, hyvän tuntuinen kärki, mutta kooltaan liian pieni. Pienessä nitkuttelussa mainio tuntuma, mutta reippaassa soinnuttelussa etusormi liikaa verille. Nylon Jazz XL voisi olla mielenkiintoinen testiteltävä isomman kokonsa puolesta. Sharkfin, tuo hauskasti muotoiltu läpyskä 70-luvulta. Sähkökitaralle en saanut tätä koskaan sopimaan, mutta akustisilla käytin joskus tovin. Yleensä ottaen tuntui liian joustavalta ja sormissa pyörittelyä tuli liikaa, jotta parhaiten sopiva kulma pysyisi kohdillaan. Dunlopin 444R Nylon Fin voisi olla jämäkämmän tuntuinen vaihtoehto, muttei ole ollut tarvetta testata. Erilaiset kolikot, metallia soundiin. Plekuattakki kilahtava, hyviä huiluääniä, mutta reunojen kohokuvioinnit eivät tunnu hyvältä...tarraavat kieliin liikaa. edit: korjaus Fenderiin...siitä on jo aikaa. |
Krice 23.11.2004 23:17:14 | |
---|
Vaihdoin taas plektraa. Tällä kertaa huomasin, että gator grip 1.5mm on sittenkin hyvä, nimenomaan sormilla tilutuksessa. Davan ongelmaksi muodostui se, että en meinannut millään saada soitettua sillä keinotekoisia huiluääniä.. |
Antti 24.11.2004 08:47:29 | |
---|
Taidan siis olla ainut jonka mielestä Davat on loistavia. Tatsi on uskomaton! Et ole yksin. Ostin juuri sellaisen mustan metallikärkisen Davan ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Metallinen kärki tuo kivasti lisää soundia. Yleisesti olen soitellut niillä plekuilla mitä on ollut tarjolla. Läpyskä kuin läpyskä, kaikilla niillä soittelee. Flaxwoodista lähtee Rujo soundi |
Kuha 24.11.2004 09:21:00 | |
---|
Angus Young kertoi eräässä haastattelussa että Fenderin extra heavy plektrat kestävät hänen käytössään vuosia. Heh..mulla on 2 kpl Fenderin extra heavyja vuosimallia n. ~96, joten Angus puhuu asiaa. Enkä ole muita käyttänyt. |
Ze Kink 24.11.2004 13:19:34 (muokattu 24.11.2004 13:28:40) | |
---|
Löysinpä tuossa Jazz III Xl:n jonka olin pois laittanut kun en aikanaan pitänyt sen tatsista. Koitin soittaa sillä ja sehän tuntui aika mahtavalta, paljon paremmalta kuin muistin. Ja terävän kärjen ansiosta tuolla oli tosi tarkka pikata ja se sopi hyvin käteen. Nytpä ovat minulla siis käytössä: Dunlop Tortex 1mm: Mukavan tuntuinen sormissa ja sopii kaikkeen. Ehkä reunat saisi olla vähän pyöreämmät, mutta kun vähän aikaa soittaa niin ne kuluvat juuri sopivaksi. Dunlop Jazz III (punainen): Tarkka ja nopea. Tällä on mukava tiluttaa ja soittaa muita tarkkoja juttuja. Kuluvat sopivan hitaasti. Uutena liukkaita, mutta kun tarpeeksi soittaa niin se kiiltävä pinta kuluu ja ne alkavat pysyä paremmin sormissa. Ongelmana riehakas tyylini soittaa esim. rokkia, eli isken kieliä jopa metrin päästä, hypin (varsinkin lavalla) jne. jolloin etusormi iskee kieliin ja saattaa kipeytyä. Tosin iho on sen verran kovettunut jo että ei enää niin usein tule kipeäksi tai mitään. Miinuksena mainittakoon myös se, että putoilevat helposti soittaessa ja myös katoavat helposti pienen koon takia. Dunlop Jazz III Xl (punainen): Tällä en ole vielä niin paljoa soittanut, joten en oikein osaa kommentoida vielä. Tarkka on ja pysyy melko hyvin sormissa. Ibanez Steve Vai (1mm): Siisti väri (vaaleanpunainen) ja terävämpi kärki kuin Tortexeissa, mikä tuo tarkkuutta. Pysyvät melko hyvin sormissa. Kuluvat kuitenkin vähän tortexeja nopeammin ja ovat kalliita (jotain 1€ kappale muistaakseni). Dunlop Gatorgrip 0.96mm: Pysyy hyvin sormissa pinnoitteen takia, ja on hyvä kaikenlaiseen musiikkiin. Kärki on melkein samanlainen kuin tortexeissa. Pyöreät reunat, joten tiluttaminen on helpompaa (ei takerru kieliin). Ovat myös melkoisen kestäviä. Käyttelen aika usein muitakin plekuja, mutta noita löytyy useimmin taskusta. |
Ze Kink 24.11.2004 13:25:52 | |
---|
Muitakin plekuja on sormissa pyörinyt. Ensimmäinen vakiopleku oli Fender Medium. Niin oli muuten minullakin. On vieläkin yksi niistä tallella, yksilö jolla en ilmeisesti niin paljoa soittanut, koska se on melko ehjä. Muitakin aloitteluplekuja löytyy, kaikissa on kärki kulunut aika erikoisen muotoiseksi. Löytyy ainakin yksi jossa on suurin piirtein ) muotoinen kärki, ja pari sellaista joiden kärki on kulunut teräväksi ja "siirtynyt", vaikea selittää. |
sterbo 24.11.2004 13:27:51 | |
---|
Punainen Jazz III + Planet Wavesin 030" keltaista. Miksi? Koska nuo vain yksinkertaisesti ovat parhaat. "Listeners of progressive rock have often got long and filthy hair, old, colorful and shabby clothes." |
Mrezzye 24.11.2004 13:32:59 | |
---|
minä taidanki olla ainoo joka käyttää fenderin plekuja? en oikeen tiiä mikä tuo on mutta siinä lukee fender ja extra heavy.... mukavan jäykkä, ite kyllä tykkään... Et ole ainoa. Extra Heavylla minäkin painan menemään. Ne valkoiset on parhaita. Ruskeat on vähän löysempiä. Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi |
Sir Härö 24.11.2004 14:18:03 | |
---|
Se "jauho" on siinä sitä varten, että kun sormet hikoaa, niin se hiki imeytyy siihen "jauhoon" ja siitä se grippi tulee. Parhaimpia ns. sisään soitettuna. Mitä ainetta tuo "jauho" on? voiko kaikki plektrat käsitellä sillä? "Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, niin sutennööri se vitut välittää..." Pastilli? |
tuomittu 24.11.2004 14:26:44 | |
---|
Minä käytän niitä vihreitä rokotiilejä. Ne on hyvejä. Älkää korjatko, tarkoituksellista. Älä ala mulle tai tulee napaan. |
Neppimise 27.11.2004 00:06:59 | |
---|
Itselleni parhaiten käteen sopii D'Andrean Jazz Pro 551 0.82 mm. Hieman isompi kuin Jazz III ja "terävämmät" reunat. Ottaa kieleen paremmin kiini. Mörrr |
Öyvind 27.11.2004 00:14:58 | |
---|
pefvkele |
zepeteus 27.11.2004 11:25:35 | |
---|
Kiitos kattavasta läpikäynnistä, Ze Kink. Ibanez Steve Vai (1mm): Siisti väri (vaaleanpunainen) ja terävämpi kärki kuin Tortexeissa, mikä tuo tarkkuutta. Pysyvät melko hyvin sormissa. Kuluvat kuitenkin vähän tortexeja nopeammin ja ovat kalliita (jotain 1€ kappale muistaakseni). Kuinkahan lähellä nuo Vai-plekut mahtaisivat olla Ibanezin tavallisia malleja? Ainakin muotoilultaan Basic Color Series plekut CE14H-WH (valkoinen 1mm) tai Metallic Series CE14H-mallit näyttäisivät olevan lähellä. Voisivat meinaan olla hinnaltaan mukavampia kuin Vai-mallit....harmi ettei löydy paikkakunnalta testiteltäväksi. |