![]() 01.09.2016 02:13:12 | |
---|---|
ÄrGee: EMG:t kannattaa säätää mahdollisimman lähelle, ihan parin millin päähän kielistä ja unohtaa kokonaan tonen ja volan veivaaminen. Kahdeksan kielisen kanssa kannattaa leikata alapäätä aika reippaasti, koska sitä on jo luonnostaan vireen takia olemassa. Jos tavoittelee oikeasti tiukkoja soundeja niin boostaamista ja equttamista muutenkin ei kannata unohtaa. Tuossa kitarassa 25,5" skaala on todennäköisesti aivan liian lyhyt pitämään kahdeksatta kieltä selkeän kuuloisena. Mikä taas johtaa siihen, että matalat taajuudet eivät toistu kovinkaan hyvin. On se mun mielestäni nyt yllättävänkin selkeän kuuloinen - vertailukohtaa ei tosin ole. Tai siis olen kokeillut pidempikinskaalaista kasia, mutta se oli niin paskoissa säädöissä ja/tai paskat kielet, että vaikea sanoa mihin se olisi pystynyt. Kuten sanoin, niin omiin tarpeisiini lyhyt (no siis 25,5") on oikeastaan ainoa mahdollinen - tai ainakin ekaksi kasiksi. En ihan allekirjoita tuota hyvin lähelle kieliä ja sitä kautta säätimien unohtamista. Nää on toki niin makuasioita - ja riippuvaisia monesta muusta muuttujasta (musatyyli, vahvistin ja sen asetukset, kaiutinkaappi, eq-pedaali). Yleisesti ottaen sanon, että hyvin tehdyn kitaran saa taipumaan hyvillä säädöillä yllättäviinkin suorituksiin. Viime vuosina ostamastani noin 30:stä kitarasta (yli puolet on palautunut kiertoon) 1/3 on ollut hyvissä säädöissä, 1/3 välttävissä ja 1/3 synkeän surkeissa - ja kaikissa edellä mainituissa kategorioissa on ollut mukana myös high end -tuotteita. Viimeksi mainittua kategoriaa koskien ei liene ihme, että kitara on päätynyt myyntiin. Yhden ainoan kerran olen joutunut turvautumaan ammatilaisen apuun (paitsi nauhat hiotutan aina ammattilaisella), muuten on tullut priimaa pienellä omalla viitseliäisyydellä, johon lasketaan mukaan myös perehtyminen aiheeseen. Bassoa leikkaan kitarasoundissa muutenkin reippaasti ja näissä ekoissa kasikokeiluissani säädin taisi olla nollilla tai lähes. Jack of all trades - master of none | |
![]() 01.09.2016 21:04:32 | |
Kertokaas joku tästä Ibanez RGIF8 fanned fret mallista ? Millaista on soittaa ? Jostain luin, että barret nauhoilta 1-5 on hankalia, kun nauhat ovat eniten vinossa. Siitä eteenpäin ne suoristuu enemmän ja vastakkaiseen suuntaan viimeisillä nauhoilla 12-24fret. Alkanut tämä kiinnostaa... Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän. | |
![]() 01.09.2016 21:12:47 | |
Kipponi: Kertokaas joku tästä Ibanez RGIF8 fanned fret mallista ? Millaista on soittaa ? Jostain luin, että barret nauhoilta 1-5 on hankalia, kun nauhat ovat eniten vinossa. Siitä eteenpäin ne suoristuu enemmän ja vastakkaiseen suuntaan viimeisillä nauhoilla 12-24fret. Alkanut tämä kiinnostaa... Tuossa mallissa on pari ongelmaa. Ensinnäkin suoraksi nauhaksi on valittu 12. nauha, josta johtuen kaikki sitä alemmat nauhat ovat enemmän vinossa, kun taas ylemmille nauhoille ei tule juurikaan viuhkaa. Monet muut valmistajat sijoittavat tuon suoran nauhan n. 9. nauhan paikkeille, jolloin viuhka on tasaisempi kumpaankin suuntaan. Toinen ongelma on skaala. Nimittäin mielestäni 25.5 - 27.2" on turhan vähän. Omistan itse seiskakielisen 25.5 - 27" skaalalla ja se on täydellinen tuolle kielimäärälle. Yksi kieli lisää vaatisi mielestäni skaalan nostamisen alakielien puolelta esim. 28". Tunnustan, etten ole RGIF8 ehtinyt kokeilemaan, mutta aavistaisin, että sen 8. kieli jää hitusen lerpummaksi kuin olisi tarvis. | |
![]() 01.09.2016 21:36:29 | |
LaXu: Tuossa mallissa on pari ongelmaa. Ensinnäkin suoraksi nauhaksi on valittu 12. nauha, josta johtuen kaikki sitä alemmat nauhat ovat enemmän vinossa, kun taas ylemmille nauhoille ei tule juurikaan viuhkaa. Monet muut valmistajat sijoittavat tuon suoran nauhan n. 9. nauhan paikkeille, jolloin viuhka on tasaisempi kumpaankin suuntaan. Toinen ongelma on skaala. Nimittäin mielestäni 25.5 - 27.2" on turhan vähän. Omistan itse seiskakielisen 25.5 - 27" skaalalla ja se on täydellinen tuolle kielimäärälle. Yksi kieli lisää vaatisi mielestäni skaalan nostamisen alakielien puolelta esim. 28". Tunnustan, etten ole RGIF8 ehtinyt kokeilemaan, mutta aavistaisin, että sen 8. kieli jää hitusen lerpummaksi kuin olisi tarvis. Hyviä huomioita. Missäs 8-kielisessä olisi pidempi skaala paksummilla kielillä ? Onkos "oikeassa" bassokitarassa skaala 30" Höfnerin beatles bassossa. Vai onko vieläkin lyhyempi skaalaisia bassoja ? 28" ilmeisesti juurikin voisi riittää ? Eihän sitä tietenkään sähkökitarasta täysin autenttista basso soundia saakaan. Itseä kiinnostaisi lähinnä 8-kieliset, kun bassoa ei nyt tällä hetkellä ole. Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän. | |
![]() 01.09.2016 21:54:03 (muokattu 01.09.2016 21:54:26) | |
Kipponi: Hyviä huomioita. Missäs 8-kielisessä olisi pidempi skaala paksummilla kielillä ? Onkos "oikeassa" bassokitarassa skaala 30" Höfnerin beatles bassossa. Vai onko vieläkin lyhyempi skaalaisia bassoja ? 28" ilmeisesti juurikin voisi riittää ? Eihän sitä tietenkään sähkökitarasta täysin autenttista basso soundia saakaan. Itseä kiinnostaisi lähinnä 8-kieliset, kun bassoa ei nyt tällä hetkellä ole. Aika naftisti noita multiskaaloja on markkinoilla jos ei putiikkivehkeitä lasketa. Mielestäni ne ovat ideaalija juuri näihin monen kielen skeboihin. Mitä bassotteluun tulee, niin mielestäni bassot bassoina ja kitarat kitaroina, ne on kuitenkin niin erilaisia soittimia. | |
![]() 02.09.2016 10:39:51 | |
Kipponi: Hyviä huomioita. Missäs 8-kielisessä olisi pidempi skaala paksummilla kielillä ? Onkos "oikeassa" bassokitarassa skaala 30" Höfnerin beatles bassossa. Vai onko vieläkin lyhyempi skaalaisia bassoja ? 28" ilmeisesti juurikin voisi riittää ? Eihän sitä tietenkään sähkökitarasta täysin autenttista basso soundia saakaan. Itseä kiinnostaisi lähinnä 8-kieliset, kun bassoa ei nyt tällä hetkellä ole. Jenkkiläisen Rondo Musicin kaupittelemissa Agileissa on saatavilla viuhkaa, joissa skaala on pisimmillään 28 5/8": http://www.rondomusic.com/pendulumpro82528ebemgbkfl.html http://www.rondomusic.com/product8582.html "50-luvun Telecasterin arvo ei ole soitettavuudessa tai äänen värissä vaan siinä, kuinka hyvältä se näyttää ripustettuna seinälle alkuperäisen Andy Warholin ja vähintään 30-vuotiailla mallasviskeillä täytetyn kokotammisen baarikaapin väliin." | |
![]() 02.09.2016 10:57:14 (muokattu 02.09.2016 11:09:33) | |
Räbbänä: Jenkkiläisen Rondo Musicin kaupittelemissa Agileissa on saatavilla viuhkaa, joissa skaala on pisimmillään 28 5/8": http://www.rondomusic.com/pendulumpro82528ebemgbkfl.html http://www.rondomusic.com/product8582.html No perhana tämä onkin komea peli ja nauhat ei ole niin vinossa ekoilta nauhoilta, kuin Ibanezin mallissa. 799 dollars ei paha hinta mitähän maksaisi tulleineen ? Eipä kannatakaan tilailla: "Wait for used here in EU,importing them with the €/$ being essentially 1:1 + shipping,duties,taxes and no warranty wouldn't be a smart move if you ask me,it'd cost a lot and with no guarantee." Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän. | |
![]() 02.09.2016 12:09:06 | |
Strandberg boden Os 8 löytyy itseltä, siinä on fanned fret 26.5-28" mensuuri, joka on aika sopiva. Löytyy myös endurneck kaulaprofiili, joka varmaankin erikoisempia, mitä markkinoilta löytyy, mutta mielestäni sopii kasiin. Aika kallis peli koreantuotokseksi, mutta ihan laadukas. | |
![]() 02.09.2016 21:04:50 | |
Korean tuotoksista puheenollen, mie oon ollu aika tyytyväinen tohon Agilen 28" yhen mikin mörköö, nyt varsinkii ku sain Bkp:n kiinni. | |
![]() 18.09.2016 13:35:51 | |
Tein tommoset pohjat erääseen prokkikseen, josta vielä puuttuu laulu ja mahdollisesti myös bassoraita: https://soundcloud.com/user-1797634 … eam-the-sandman-rises-short-version Tämä siis soitettu 25,5" -skaalaisella kasilla, jossa EMG-aktiivit. Pidempiskaalaisella mun nakit eivät vain taivu tällaisen melodian sormitukseen. Normi e-vireessä. Raitoja kahdessa eri oktaavissa ja niitä on sitten sijoiteltu stereokuvaan. Särönä Metal Muff, Mesa Boogie Stiletto DeuceII clean-kanavan päälle. Two Notes Torpedo Live -keinokuorma. The One -niminen kaappimallinnos (Brunetti_ Neo1512 1x15" + 1x12") ja Ribbon121-niminen mikkimallinnos (Ribbon microphone ruban Royer R121). Jack of all trades - master of none | |
![]() 18.09.2016 14:17:30 | |
RaskasMielinen: Tein tommoset pohjat erääseen prokkikseen, josta vielä puuttuu laulu ja mahdollisesti myös bassoraita: https://soundcloud.com/user-1797634 … eam-the-sandman-rises-short-version Tämä siis soitettu 25,5" -skaalaisella kasilla, jossa EMG-aktiivit. Pidempiskaalaisella mun nakit eivät vain taivu tällaisen melodian sormitukseen. Normi e-vireessä. Raitoja kahdessa eri oktaavissa ja niitä on sitten sijoiteltu stereokuvaan. Särönä Metal Muff, Mesa Boogie Stiletto DeuceII clean-kanavan päälle. Two Notes Torpedo Live -keinokuorma. The One -niminen kaappimallinnos (Brunetti_ Neo1512 1x15" + 1x12") ja Ribbon121-niminen mikkimallinnos (Ribbon microphone ruban Royer R121). Eipä noilla kamoilla ollut odotettavissa muuta kuin muhjua, kun ottaa tämän tyyppisen soittamisen vertailukohdaksi. https://www.youtube.com/watch?v=WQgNW3anEQ8 Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. | |
![]() 18.09.2016 14:33:51 | |
ÄrGee: Eipä noilla kamoilla ollut odotettavissa muuta kuin muhjua, kun ottaa tämän tyyppisen soittamisen vertailukohdaksi. https://www.youtube.com/watch?v=WQgNW3anEQ8 Nooh saniisin, että ainakin miksauksen ja masteroinnin taso on sata kertaa parempi kuin mihin itse pystyn. Lisäksi mulla on tossa liikaa bassoa. Täytynee yrittää uudelleen :) Jack of all trades - master of none | |
![]() 18.09.2016 14:40:45 | |
RaskasMielinen: Nooh saniisin, että ainakin miksauksen ja masteroinnin taso on sata kertaa parempi kuin mihin itse pystyn. Lisäksi mulla on tossa liikaa bassoa. Täytynee yrittää uudelleen :) Se olikin tuossa erittäin hyvällä tasolla. Mutta en sano että kaikkien pitäisi soittaa kasilla jotain Mesguggah tasoiseen tiukkuuteen yltävää extreme/proge metallia :) Itse jos kasin hommaisin, niin lähtisin pyrkimään siihen suuntaan... Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. | |
![]() 18.09.2016 15:07:50 | |
ÄrGee: Se olikin tuossa erittäin hyvällä tasolla. Mutta en sano että kaikkien pitäisi soittaa kasilla jotain Mesguggah tasoiseen tiukkuuteen yltävää extreme/proge metallia :) Itse jos kasin hommaisin, niin lähtisin pyrkimään siihen suuntaan... Samaistun tässä asiassa Ola Englundiin joka on todennu että kasilla on vaikee soittaa metallia kuulostamatta Meshuggahilta. | |
![]() 19.09.2016 22:23:51 (muokattu 19.09.2016 22:24:14) | |
ÄrGee: Se olikin tuossa erittäin hyvällä tasolla. Mutta en sano että kaikkien pitäisi soittaa kasilla jotain Mesguggah tasoiseen tiukkuuteen yltävää extreme/proge metallia :) Itse jos kasin hommaisin, niin lähtisin pyrkimään siihen suuntaan... https://soundcloud.com/user-1797634 … m-the-sandman-rises-short-version-2 eli nyt on edes miksattu paremmin. Ei tuo omaan korvaani ja nimenomaan kyseiseen kontekstiin niin muhjulle kuulosta, mutta... jos nyt tekisin tuosta instrumentaalin kitaralle, niin saattaa olla, että soittaisin siihen botneksi pari raitaa kasilla, mutta sen varsinaisen soudin hakisin kuusikielisellä (seiskaakin tulee käytettyä aika usein). Mun kohdalla kyse oli kokeilusta, toisaalta puhtaasti mielenkiinnosta ja toisaalta siksi, että pidetään parin kaverin/tutun kanssa ensi viikonloppuna keskenämme pientä työpajaa, jossa noin säestettyyn tuotokseen on tarkoitus lisätä myös laulu. Ajattelin että voisi onnistua helpommin - jos nyt ottaa onnistuakseen ollenkaan - jos kitara olisi oktaavia matalemmalta eli ei tunkisi niin paljon laulajan tontille. Siksi hankin kasin. Oli muuten ainakin itselleni aika haastavaa miksata kasikielisellä soitettua materiaalia, mutta tekemällä/kokeilemalla oppii. Nyt leikkasin aika raa'alla kädellä alle 60 Hz- taajuudet sekä tein reilut pudotukset Cubasen parametrisellä eq:lla myös kohtiin 120 Hz, 200 Hz ja 500 Hz ja alueella 1500 - 4500 Hz nostin hieman. Q-arvojen asetuksia nysväsin aika pitkään. Lisäksi käyttelin enemmän Cubasen kompuraa kuin tavallisesti - ja kaikuja paljon vähemmän kuin tavallisesti. Tavallisesti teen tämäntyyppistä monotonista tunnelmamusiikkia ;D https://soundcloud.com/user-1797634 … est-in-darkness-sorrowminded-062016 Jack of all trades - master of none | |
![]() 19.09.2016 22:43:30 (muokattu 19.09.2016 22:45:34) | |
RaskasMielinen: https://soundcloud.com/user-1797634 … m-the-sandman-rises-short-version-2 eli nyt on edes miksattu paremmin... No nyt oli huomattavasti siistitymmän kuuloinen. Olen huomannut matalilla vireillä sen, että matalia taajuuksia saa leikata enemmän kuin 6-kielisellä ihan vahvistimesta saakka. 100Hz on aika hyvä kohta high-pass filtterille ja 10kHz low-pass filtterille. 200Hz on myös aika paha puuroutumisen alue, ja 400-500Hz ohuen pahvilaatikkomaisen soundin alue mitä tuossa kuului mielestäni paljon. Q-asetukset saavat yleensä olla pienellä jotta tiettyjen taajuuksien leikkaaminen olisi mahdollisimman tarkkaa. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. | |
![]() 19.09.2016 23:39:25 | |
ÄrGee: No nyt oli huomattavasti siistitymmän kuuloinen. Olen huomannut matalilla vireillä sen, että matalia taajuuksia saa leikata enemmän kuin 6-kielisellä ihan vahvistimesta saakka. 100Hz on aika hyvä kohta high-pass filtterille ja 10kHz low-pass filtterille. 200Hz on myös aika paha puuroutumisen alue, ja 400-500Hz ohuen pahvilaatikkomaisen soundin alue mitä tuossa kuului mielestäni paljon. Q-asetukset saavat yleensä olla pienellä jotta tiettyjen taajuuksien leikkaaminen olisi mahdollisimman tarkkaa. Ei lisättävää :) Sen verran vielä OT:ia, että tuossa oli särönä Metal Muff ja siitä haettuna fuzzimaisia piirteitä. Pidän sellaisesta soundista tällaiseen musaan ja monesti käytänkin suoraan Big Muffia (modattu) - mutta jos ei mene just nappiin, niin miksaaminen on helposti yhtä tuskaa :D Jack of all trades - master of none | |
![]() 17.11.2016 23:41:49 (muokattu 17.11.2016 23:42:06) | |
RaskasMielisen kasia testanneenna alkoi kuumottaa itelläkin tämmöinen laitos. Onkos kellään kokemuksia tuosta Jaskan kasista, t-kaupasta saisi sellaisilla spekseillä mitä ite halajan kitaralta ihan asialliseen hintaankin. EMG:t pystyy aina vaihtaa passiiveihin...tai Siimor Tunkkasen aktiiveihin (Pegasus/Sentinent vahvoilla aktiivi/passiivirintamalla illan juutuupikuuntelukierroksen jälkeen). https://www.thomann.de/fi/jackson_slatfxmg_3_8.htm -So many assholes, so few bullets- | |
![]() 18.11.2016 00:27:51 (muokattu 18.11.2016 00:28:19) | |
Karhukoira74: RaskasMielisen kasia testanneenna alkoi kuumottaa itelläkin tämmöinen laitos. Onkos kellään kokemuksia tuosta Jaskan kasista, t-kaupasta saisi sellaisilla spekseillä mitä ite halajan kitaralta ihan asialliseen hintaankin. EMG:t pystyy aina vaihtaa passiiveihin...tai Siimor Tunkkasen aktiiveihin (Pegasus/Sentinent vahvoilla aktiivi/passiivirintamalla illan juutuupikuuntelukierroksen jälkeen). https://www.thomann.de/fi/jackson_slatfxmg_3_8.htm Sorry GAS-oireiden aiheuttamisesta :D Olisinko mä nähnyt tuon jaskan jossain kivijalassakin, olisko ollut F-musiikki Vantaa. Soita sinne josko löytyisi suoraan hyllystä testattavaksi. Sitä paitsi suomalaiset kivijalat suostuvat ainakin mun kokemuksen mukaan hyvin thomannin hintaan ja voi saada jopa halvemmallakin. Jack of all trades - master of none | |
![]() 23.11.2016 20:11:46 (muokattu 24.11.2016 00:51:46) | |
Menin sitten laittamaan ton mun vain 25,5" -skaalaisen kasikielisen vireeseen E-A-D-G-B-E-A-D... :D No onhan ne kielet sen verran löysällä, että ei tolla mitään voimasointuja paiskota, mutta Joululaulun melodian soittaminen onnistuu ihan kivasti: https://soundcloud.com/user-1797634 … -joululaulu-2ver-16-by-sorrowminded Jotta vamasti tulisi "tarpeeksi" alakertaa, niin tein "varmuuden vuoksi" raidan myös kitarasyntikalla (GR-55). Laitoin siihen kuoroa sekä kirkkourut, joita niin ikään "varmuuden vuoksi" säädin kaksi oktaavia alemmas. No on tossa yläkertaa tukemassa myös pari raitaa ihan normi E-vireessä olevalla 6-kielisellä. Two Notes Torpedo Livestä nappasin 6-kieliselle kaiutinkaappimallinnokseksi ENGL:in 4xV30:n, mutta se ei toiminut noin matalalle viritetylle kasille. Se saikin kaverikseen 1x15" -bassokaapin mallinnoksen. Molemmat mikitetty Beyerdynamic ribbon M160N -mallinnoksella. Mikäli tuon maaataalan kasin soundi kiinnostaa itsessään, niin tuossa on toinen versio, jossa soundi rakennetaan säkeistö säkeistöltä. https://soundcloud.com/user-1797634 … ulaulu-konsta-jylhas-christmas-song Ekassa säkeistössä on pelkkä kasi ja pikkaisen kitarasynaa. Rummuissa häärii Ezdrummer2. Erilliselle bassoraidalle sen sijaan en kokenut tarvetta... Säröt on rakennettu Mesa Boogie Stileton clean-kanavan päälle yhdistelmällä Digitech TL-2 Metal Distortion ja MI Audio Tube Zone Overdrive. Siistitty Boss EH-2 Enhancerilla ja kohinat vaimennettu ISP DecimatorII G-Stringillä. Nauhoitettu keskellä yötä, kun muu talon väki nukkuu eli monitoroitu kuulokkeilla. Torpedo Live on ison putkivahvistimen paras kaveri ainakin kotistudio-oloissa. EDIT: Mikäli ihmettelette kummallista sovitusta, niin kelailin nuottien ja taukojen pituudet melodian omasta mielestäni parhaan soljuvuuden kannalta. Nauhoittaessa mulla oli apuna pelkkä ride-raita. Valmiiseen sitten lisäilin snarea ja basaria sekä muuta 3/4-tahdin aina joka kolmanneksi iskuksi. Ne seilaavat tahdin alussa, lopussa ja keskellä, koska siis tauot eivät aina kunnioita tahtilajia. Itse kuitenkin halusin mieluummin näin kuin pelkän riden tai muun ja puhumattakaan siitä, että olisin ollut valmis tinkimään haluamistani taukojen pituuksista. Joskus nuo joka kolmannet osuvat, siis sattumalta, kivasti tahdin alkuun tai loppuun ja kahden perättäisen saman nuotin tapauksessa joskus varsin sopivan tuntuisesti myös keskelle. Kipaleen aloitukseen isku sopi mielstäni parhaiten tahdin loppuun. Pianoa soittava vaimoni ei voi sietää ottamiani taiteellisia vapauksia - oikein suuttui tosissaan :D Jack of all trades - master of none | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)