![]() 11.08.2006 09:34:11 | |
---|---|
Osa Gibson Les Pauleista voi soida huonosti akustisena (unplugged) ja tuntua ettei sustainia ole lainkaan, vaan kun lyö sen styrkkyyn kiinni niin taivahan (ja helvetin) portit aukeavat. Omituisia tapauksia välillä... eikä sähkökitaraa kannata koskaan tuomita/valita pelkän unplugged-meiningin perusteella. Jep! Kas kun asiassa voi olla sekin juttu, että uudet kitarat täytyy soittaa ns. auki! Itse olen huomannut tämän joka kerta kun olen hankkinut uuden soittimen. Puu yksinkertaisesti ei resonoi hyvin (akustisesti) ellei sitä ole "rämpyttänyt" aktiivisesti muutaman viikon/ (pari kieli settiä vanhoiksi)! Mahonki on erinomainen soitinpuu ja yleensä soi suht hyvin. Myös Saarni yms. puu soi hyvin. Itsekin olen muutaman sähkiksen tehnyt kokeeksi em. puulajeista. Mielestäni puun huono sointi (resonointi) riippu paljon todellakin siitä, ettei niitä ole soitettu auki... Tietysti myös puun huono laatu voi olla kyseessä... | |
![]() 11.08.2006 09:42:08 | |
Tokaimmissa voi olla vaahteran tilalla sykomoria myös. Jopa vähän kalliimmissakin. Sitten, mitä halvempiin kitaroihin mennään, muuttuu puulajit, agathikseen asti, ja kansiviilu voi olla vaan fotoflame eli "kuvakalvo" siinä puun pinnassa. Kas säästöjä raaka-aineissa on saatava, ja voluumia. Tämä oli viikon paras uutinen! Omien kitaroiden arvo nousi useita pykäliä! Parhaan oikean soundin saa vain aidosta Mahongista ja vaahterasta. Mieluummin Honduras mahonki. Sitä tosin ei saa enään nykyään... | |
![]() 11.08.2006 09:48:53 | |
Mieluummin Honduras mahonki. Sitä tosin ei saa enään nykyään... Miksi ei saa? Kyllähän sitä edelleen kasvaa Väli ja Etelä-Amerikassa ja jopa "istutetaan" Aasiassa. Sen hinta voi vaan olla jotain mihin ei ole tottunut :) El zorrero más grande en el mundo Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head. | |
![]() 11.08.2006 09:57:20 | |
Osa Gibson Les Pauleista voi soida huonosti akustisena (unplugged) ja tuntua ettei sustainia ole lainkaan, vaan kun lyö sen styrkkyyn kiinni niin taivahan (ja helvetin) portit aukeavat. Omituisia tapauksia välillä... eikä sähkökitaraa kannata koskaan tuomita/valita pelkän unplugged-meiningin perusteella. Tai sitten pitää osata kuunnella oikeita asioita;) Aloittelijan pahin moka on kuunnella vain akustisen soinnin voimakkuutta sen keston tai äänensävyn sijaan, mitkä ovat paljon tärkeämpiä asioita ja vaikuttavat siihen miltä kitara kuulostaa sähköistettynä. | |
![]() 11.08.2006 10:08:05 | |
Aloittelijan pahin moka on kuunnella vain akustisen soinnin voimakkuutta sen keston tai äänensävyn sijaan, mitkä ovat paljon tärkeämpiä asioita ja vaikuttavat siihen miltä kitara kuulostaa sähköistettynä. Sellainen joka jo osaa kiinnittää näihin asioihin huomiota, ei ole enää aloittelija. Aloittelijalle eniten merkkaa se, soittaako oma idoli samanlaisella kirveellä, paljon kitara maksaa, miltä se näyttää ja yltääkö näpit kaulan ympärille. Vai onko täällä niin valistuneita aloittelijoita, jotka tsekkaa ekana miten esim. badi resonoi? Uskallan epäillä. Se on tosi, että Les Paulien akustinen soundi ei paljasta kitaran luonnetta, toisin kuin stratocastereissa tai teleissä. Straton tai telen uskaltaa ostaa pelkän akustisen klangin perusteella, jos ymmärtää niiden päälle jotain. | |
![]() 11.08.2006 10:13:33 | |
Sellainen joka jo osaa kiinnittää näihin asioihin huomiota, ei ole enää aloittelija. Aloittelijalle eniten merkkaa se, soittaako oma idoli samanlaisella kirveellä, paljon kitara maksaa, miltä se näyttää ja yltääkö näpit kaulan ympärille. Älä nyt suotta ala taas viilaamaan pilkkua. Tuota juuri tarkoitin, vaikka olisi tietysti pitänyt ilmaista asia jotenkin tähän tyyliin: Pahin moka, johon juuri aloittelijat syyllistyy, on .... | |
![]() 11.08.2006 10:15:36 (muokattu 11.08.2006 10:15:48) | |
Älä nyt suotta ala taas viilaamaan pilkkua. Tuota juuri tarkoitin, vaikka olisi tietysti pitänyt ilmaista asia jotenkin tähän tyyliin: Pahin moka, johon juuri aloittelijat syyllistyy, on .... Sorry, ei ollut tarkoitus mollata kirjoitustasi. Tartuin vain tohon aloittelija hommaan ehkä liian kärkevästi. | |
![]() 11.08.2006 11:02:35 (muokattu 11.08.2006 11:06:01) | |
Tai sitten pitää osata kuunnella oikeita asioita;) Aloittelijan pahin moka on kuunnella vain akustisen soinnin voimakkuutta sen keston tai äänensävyn sijaan, mitkä ovat paljon tärkeämpiä asioita ja vaikuttavat siihen miltä kitara kuulostaa sähköistettynä. Mun mielestä akustisessa soundissa kuulluu kaikkein tärkeimpänä tarkastella soittimen balanssia. Eli kuulostaako ikään kuin siltä että eri asemista ja kieliltä soitetut nuotit tulevat samasta soittimesta. Ettei soittimen luonne muutu kun siirrytään asemasta ja kieleltä toiseen. Ja että soinnin voimakkuudet ovat myös balanssissa. Pitkälti voi pitää paikkansa tuo että ei pitäisi tuomita pelkästään soinnin voimakkuuden kannalta. Mutta toisaalta enpä ole vielä kertaakaan törmännyt tilanteeseen jossa kaikki on kondiksessa: soitin balanssissa, hyvät mikit, hyvät säädöt ja voimakas akustinen sointi ja sitten sähköillä soitin olisi täysi tumppu. Se minkä takia itse rummutan melko voimakkaan akustisen soinnin nimeen on sellainen kutina että tuo voimakas sointi kertoo voimakkaasta atakista ja soundin syttymisestä. Kipinästä. Lähes poikkeuksetta komppi ja riffi-soitto tuntuu mukavammalta kitaroilla joissa on voimakas akustinen sointi. Älkää kysykö miksi. Lisäksi kun tuo luonnollinen feed-back on olennainen osa omaa soittoa, uskon että voimakas akustinen sointi tuo oman sävynsä myös siihen ja tekee hommasta helpommin hallittavaa kun hommassa on myös bodia mukana. Enpä tiedä luulottelen tässä vaan. Mutta näitä henkilökohtaisia pähkäilyjä ja päähän pinttymiä täytyy kaikilla olla jotta ostopäätös helpottuu. Ja aloittelijoitahan ei sinänsä ole vaan jokainen on oman tyylinsä mestari. Tähän tulokseen oon päätynyt sillä perusteella että oon huomannu että kaikki muut on jostain syystä parempia soittamaan kun mä. :-) | |
![]() 31.08.2006 16:54:32 | |
Vielä pari kysymystä Epiasiantuntijoille: Mitä eroa on Les Paul Standardilla ja Standard Plussalla? Mistä tiedän kumpi mulla on? Miksiköhän Lespani lakka ei ole kiiltävä vaan hieman himmeä, ei kuitenkaan ihan satiinilakka? Sarjanumeron perusteella (EE-) Kiinankamaa, mutta jotenkin ihan erilainen kuin muut näkemäni uudet Epiyksilöt. Tässä on reunalistoituskin todella tummankeltainen. Eikä kaularaudan suojalevyssä lue kuin "GIBSON". Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos. | |
![]() 31.08.2006 17:05:09 | |
Mitä eroa on Les Paul Standardilla ja Standard Plussalla? Mistä tiedän kumpi mulla on? Plusassa kuviokkaammat puut, tokko muuta eroa. Eikä kaularaudan suojalevyssä lue kuin "GIBSON". Eiks niissä kaikissa Epipuhelimissa?? Siis pystysuoraan tuo teksti.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 31.08.2006 17:09:23 | |
Eiks niissä kaikissa Epipuhelimissa?? Siis pystysuoraan tuo teksti. Ei niissä ihan kaikissa, joissaan on pelkkä Epsilon (siis se epiphonen E) ja joissaan kitaran mallinimi. Torstain tarpeettomat triviat, osa 142. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)