Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5349 350 351 352 353
The Jack
24.04.2021 15:41:45
Kylyma: En näkis ongelmana tuota jos on myymässä tavaraa, sillä jokatapauksessa se on haettava sieltä reenikseltä tai lapsuuskodista tai missä ikinä tuote onkaan. Ellei ostaja sitä hae sieltä missä se kapistus on, ja siinäkin tapauksessa sinne on mentävä.

No, itse olen ostanut useamman kerran vermeitä ilman mitään kuvia ilmoituksessa ja sitten ne on vielä luovuttanut minulle joku sukulainen tai kaveri treenikämpältä tai myyjän vanhasta kodista. Jos vaiva millä jostain välillä hyvinkin edullisesta vehkeestä pääsee eroon nousee liian korkeaksi, niin koko kaupankäynti ei maksa vaivaa.
askomiko
24.04.2021 15:45:42 (muokattu 24.04.2021 15:47:13)
Tori on hyvä, torin hyvyys on suoraan verrannollinen sen aktiivisuuteen. Vuoden tunnuspakko, tai kusipäinen moderointi, tai käyttäjien vittuilu toisilleen ovat kaikki seikkoja jotka ovat omiaan vähentämään torin liikennettä. Kilpailijoita on Facebookin täysin paskat myyntiryhmät, täynnä huijareita oleva Tori.fi, ja lähimarkettien ilmoitustaulut. Pitäkäämme tori hyvänä ja mahdollisimman elävänä. Lappukuvaa saa toki jokainen laittaa ja pyytää mutta esimoderointi lappukuvaa vaatien olisi hanurista.

Muutaman viikon tunnuspakko ehkä vielä menis, karsisi ne jotka ei muista etukäteen tehdä huijauksilleen tunnuksia viikonlopun huumeiden rahantarvetta varten.
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Hynkel
24.04.2021 17:13:56
TTV: Meinaatko, että teet eniten kauppaa alle vuoden olleiden jäsenten kanssa tai että sellaiset olisivat enemmistönä hyvässä torikaupassa? Jos tuo aikaraja koskee vain ilmoitusten luomista, niin eikö vanhat parrat voi laittaa ostoilmoituksia haluamilleen asioille, joihin sitten tuoreetkin jäsenet voi tarjota tavaraansa?

En ehkä eniten, enkä niin sanonutkaan. Mutta useampi kitara tullut ostettu uusilta. Tänä vuonna viimeksi niin, että tunnus oli luotu vain kaupantekoa varten. Vuoden nikkipakko ennen toria olisi ihan aunuksesta.
Onhan tuota leipää tullu mussutettua.
sound of blues
24.04.2021 17:27:33
o0o: Mutta meneekö se narkki rivarissa ekana sen kämpän sisälle minkä ulko-ovi on auki vai lukossa?

Hohhooh.....
TTV
24.04.2021 17:35:00
Hynkel: En ehkä eniten, enkä niin sanonutkaan. Mutta useampi kitara tullut ostettu uusilta. Tänä vuonna viimeksi niin, että tunnus oli luotu vain kaupantekoa varten. Vuoden nikkipakko ennen toria olisi ihan aunuksesta.

Olen itsekin ostanut uusilta ja vanhoilta, yhtään epärehellistä ei omalle kohdalleni ole vielä sattunut. Aikaan sidottu jäsenyys ei tietenkään estä torikauppaa, ainoastaan omien ilmoitusten laittamisen aikalukon aikana. Vuosi voi olla liikaa, mutta joku pari viikkoa tai kuukautta voisi hillitä kaikkein hätäisimpiä helppoheikkejä. Se ei todellakaan tapa toriaktiivisuutta, mutta ei toisaalta myöskään poista epärehellisiä ihmisiä :-/

Omat GAS:it on onnistuneesti vaimenneet kokonaan, joten Tori eläköön puolestani millaisessa muodossa lystää. Aika aktiivisesti noita ilmoituksia tähänkin ketjuun ilmaantuu ja toivottavasti porukka kyselee epäilyttävissä tilanteissa jelppiä meiltä muilta, kuten Torin varoituslaatikossa kehoitetaan.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
askomiko
25.04.2021 11:04:37
Lisään että ostan vuodessa kymmeniä romppeita nimenomaan täältä torilta, näen nuo facebookin ja muut torit vain uhkana tälle hyvälle torille. Kaikkein paras jos kaikki suomen myytävä musatavara olisi täällä eikä kaikenmaailman suljetuissa piiloryhmissä joista Zuckerberg valitsee mitä kenellekin näytetään.
JuSu
25.04.2021 11:12:52 (muokattu 25.04.2021 11:14:14)
askomiko: Lisään että ostan vuodessa kymmeniä romppeita nimenomaan täältä torilta, näen nuo facebookin ja muut torit vain uhkana tälle hyvälle torille. Kaikkein paras jos kaikki suomen myytävä musatavara olisi täällä eikä kaikenmaailman suljetuissa piiloryhmissä joista Zuckerberg valitsee mitä kenellekin näytetään.

Hyvä toki olisi näin, mutta käytäntö valitettavasti on osoittanut, että Mr. Zuckerbergin piiloryhmät on viimeaikoina toimineet myyntihommissa huomattavasti paremmin.

Tietty kokemus on vain omani ja otanta siten varsin suppea.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Laulava Kylätohtori
25.04.2021 16:34:05
o0o: Voihan sen nyt kirjoittaa siihen ilmoitukseen, että tavara on siellä treeniksellä ja kuvia tulee lapun kera sitten myöhemmin ennen kuin kaupat lyödään lukkoon jne. Kait se tavara pitää kuitenkin sieltä toisesta kaupungista tai lapsuudenkodista noutaa ennen kuin sen voi kenellekään lähettää?

Ihmeen mustavalkoisesti tähän nyt suhtaudutaan. Ei ole olemassa mitään täysin aukotonta systeemiä, joten turha sellaista on edes toivoa. Fakta on kuitenkin se, että tällä hetkellä kuka tahansa voi tehdä tunnuksia liukuhihnalta, pölliä kuvat ja tekstit kitarapajan sivuilta ja postata ne samantien torille. Ei _mitään_ suodatusta huijareita varten.

Mielestäni se mustavalkoisuus on ennemminkin lappujen kannattajilla. Tai kyllä itsekin niitä periaatteessa kannatan, mutta niiden hyödyt ovat olemattomia ja haitat hyötyjä suurempia. Jotenkin sitä nyt vaan ajetaan väkisin käyttöön, vaikka hyviä vasta-argumentteja on tullut montakin. Moderointi, lappujen väärennys, kuvapakko, ym...

Kuinka moni lappujen kannattajista olisivat valmiita alkamaan moderaattoreiksi ja ottamaan vastuulleen sen, että käy torin ilmoitukset läpi, hoitaa ja vastaa ilmiantoihin laputtomista myynti-ilmoituksista sekä ottaa yhteyttä kaikkiin laputtoman ilmoituksen jättäneisiin.

Mä en edelleenkään oikein ymmärrä, että mitä turvallisuutta se lappu tuo, koska se on niin hemmetin helppo väärentää. Ja miksi siitä pitää tehdä pakko, koska jokainen halukas voi jo nyt pistää omiin ilmoituksiinsa lappuja, pyytää toisilta kuvia tai keksiä muita keinoja yrittää todentaa vastapuolen henkilöllisyys ja vilpittömyys.

Ja onhan tuossa se riski, että kun huijarit alkavat väärentää lappuja tavalla tai toisella, niin porukka menee ansaan entistä helpommin, koska ajattelevat lappujen tuovan turvallisuutta.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
parek
25.04.2021 20:03:45
Mun puolesta tori voi pysyä nykyisen kaltaisenakin. Itse kyllä varmistan aina omat kauppani kunnolla. Kovinhan täällä vaan monella haluttaisi saada esim. se viime aikojen torihuijari kuriin. Mikään ehdotettu keino vain ei näytä kelpaavan.

Itse olen tehnyt tori.fi kautta myös kauppaa sen verran, että yleensä heti ekasta yhteydenotosta paistaa läpi onko kyseessä kusettaja vai ei. Esim. kerran tuli nimimerkiltä "Leena" seuraava viesti: "Moikka, minulla olisi myytävänä Leica m10-p kamera. Toimii kaikenpuolin,käytetty vain kerran eli ihan uusi. Myydään tarpeettomana. Tarjoa!". Päivänselvä kusetus. Ja niin olikin.
askomiko
25.04.2021 21:14:19
Lappu jota on rutisteltu kirjoittamisen jälkeen, paljon vaikeampi photoshopata. :)
korvaoo
25.04.2021 22:28:51
askomiko: Lappu jota on rutisteltu kirjoittamisen jälkeen, paljon vaikeampi photoshopata. :)

yhtä hankala se on copypasteta mitä suorakin...
kaikki paitsi on turhaa.
Laulava Kylätohtori
25.04.2021 22:41:29
o0o: Mun puolesta tori voi pysyä nykyisen kaltaisenakin. Itse kyllä varmistan aina omat kauppani kunnolla. Kovinhan täällä vaan monella haluttaisi saada esim. se viime aikojen torihuijari kuriin. Mikään ehdotettu keino vain ei näytä kelpaavan.

Voin valottaa omaa näkemystäni sen verran, että kyse ei ole siitä, ettei se käy, vaan sillä ei saada huijareita kuriin. Kyllä laput mulle käy ja se on ihan hyvä keino paikassaan yrittää varmistua myyjän rehellisyydestä, mutta pakkoa en kannata, koska sen hyödyt ovat vähäiset tai olemattomat. Tai ehkä jopa negatiiviset, jos joku sattuu erehtyä pitämään niitä lappuja luotettavina ja haksahtaa siksi huijaukseen.

Muita pakon aiheuttamia ongelmia onkin jo listattu, joten ei niistä sen enempää tässä kohtaa. Mutta edelleen, kannustan kaikkia halukkaita pistämään niitä lappuja ja myös vaatimaan niitä kauppakumppaniltaan. Kunhan pitää mielessä, kuinka helppoa niitä on kuitenkin väärentää, eli perusta luottamustaan niiden varaan.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
parek
25.04.2021 23:19:48
korvaoo: yhtä hankala se on copypasteta mitä suorakin...

Jep! Eikun ostoksille! Tilisiirto käy hyvin, nouto ei onnistu kun on tuo koronanpelko!
https://muusikoiden.net/dyn/users/170191.jpg
Pinewood
25.04.2021 23:55:23
Kannustan kaikkia antamaan palautetta kauppakumppaneille. Ainakin itse tarkistan rutiininomaisesti aina profiilin ja palautehistorian ennen kuin alan hieroa kauppaa. Milloin profiili on luotu, paljonko on aiempia kauppoja ja keiden kanssa niitä on tehty? Vuosien varrella moni kauppa olisi jäänyt kokonaan väliin, ellei myyjällä olisi ollut minut vakuuttanutta palautehistoriaa - ja ehkä ennemminkin niin päin, että jotain ei välttämätöntä on tullut ostettua, kun myyjällä on niin hyvä palautehistoria. Ja vanhoilta hyviltä kauppakumppaneiltahan ostaa muutenkin mielellään.

Palautteet auttavat aktiiveja, mutta ehkä uusien jäsenten kannattaa kokeilla tuota laputusta, jos tavara ei mene muuten kaupaksi.
Hynkel
26.04.2021 00:00:08
Miten semmonen lappu väärennetään uskottavasti ja helposti?
Onhan tuota leipää tullu mussutettua.
Pauli Lappalainen
26.04.2021 08:21:21
Onhan noita kaikenlaisia keinoja huijareiden ja muiden karsimiseksi kokeiltu eri palstoilla mutta vaikeaahan mitään idioottivarmaa systeemiä lienee rakentaa. Mikään ei ole niin kekseliäs kuin ihminen, jolla on vilunki mielessä.

Tuon yhden tapauksen tyyppisiin voisi toimia samantyyppinen ratkaisu kun on Jeep-foorumilla.
Uuden nimimerkin kolme ensimmäistä viestiä menee tarkastukseen ennen julkaisua ja ainakin ensimmäinen kauppailmoitus. Ylläpidollehan se teettää vähän ylimääräistä työtä, mutta ei kait noita uusia jäseniä tule kuin muutama vuorokaudessa.
Piepe
26.04.2021 11:57:27
Hynkel: Miten semmonen lappu väärennetään uskottavasti ja helposti?

Tuossahan oli jo hyvä yritys: https://muusikoiden.net/dyn/users/170191.jpg
Tollasenaankin sattaisi mennä jollekin, puhumattakaan että vähän vielä blurria lappuun yms. niin se on siinä.
Piepe
26.04.2021 12:09:26 (muokattu 26.04.2021 12:11:06)
Pinewood: Kannustan kaikkia antamaan palautetta kauppakumppaneille. Ainakin itse tarkistan rutiininomaisesti aina profiilin ja palautehistorian ennen kuin alan hieroa kauppaa. Milloin profiili on luotu, paljonko on aiempia kauppoja ja keiden kanssa niitä on tehty? Vuosien varrella moni kauppa olisi jäänyt kokonaan väliin, ellei myyjällä olisi ollut minut vakuuttanutta palautehistoriaa - ja ehkä ennemminkin niin päin, että jotain ei välttämätöntä on tullut ostettua, kun myyjällä on niin hyvä palautehistoria. Ja vanhoilta hyviltä kauppakumppaneiltahan ostaa muutenkin mielellään.

Palautteet auttavat aktiiveja, mutta ehkä uusien jäsenten kannattaa kokeilla tuota laputusta, jos tavara ei mene muuten kaupaksi.

Itseäni vähän ruvennut harmittamaan jälkeenpäin kun en ole palautteita pyytänyt, (enkä ole tajunnut niitä antaakaan kun kukaan ei ole pyytänyt). Varmaan neljät-viidetkymmenet onnistuneet kaupat takana mutta ei yhtään kommenttia :D :(

Hmm. Tai jos niistä ei olekaan mennyt maksut perille hoho

e: Anteeks, olihan siellä yks. Kiitti renu :D Menenpä tästä antamaan renulle palautteen.
Tympee Huttunen
26.04.2021 12:36:12
Hynkel: Miten semmonen lappu väärennetään uskottavasti ja helposti?

Tekee lapun, googlaa kuvan ja ottaa kännykällä kuvan näyttöä vasten.
parek
26.04.2021 14:59:39
On ehkä parempi jos tuosta paperilappuhommasta ei tulekaan millään muotoa foorumin tapa. Aika alhaalla tuntuu olevan rima sen suhteen mitä porukka pitää uskottavana kuvamanipulaationa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)