Aihe: Plektroista ja niiden vahvuuksista
1 2 3 4 516 17 18 19 20 21 22
sustain65
22.09.2017 20:43:23
ÄrGee: Niin taitaa olla, en ole vielä osannut päättää kumpi. Yritin kovasti etsiä kaikenlaisia Jazz III:n muotoisia teräväkärkisiä, mutta kooltaan hieman isompia ja paksuudeltaan pienempiä, joissa olisi riittävän napsuva ja kestävä materiaali. Ehkä pitää vielä testata Pickboy Carbon Nylon, sekä Intunegp GrippX. Onkohan muita vastaavia olemassa, koska noiden saatavuus on huono verrattuna Dunlopin plekuihin.

https://www.thomann.de/fi/pickboy_carbon_nylonpick.htm
http://intunegpshopping.com/Merchan … pxXJJbss&Category_Code=GPcustSS

Vähän sama tilanne, tosin en oikeastaan etsi isompia kuin JP signature Jazz III, vaan ehkä pykälän joustavampaa vain, ainakin kokeeksi. Tosin toistaiseksi JP:t on olleet parhaita tälläiselle rokkikomppikitaristille. JP:t kuluvat kyllä minulla aika nopeasti ja uusi pitää ottaa kehiin melko usein.
Mandarax
22.09.2017 21:27:43
ÄrGee: ....Ehkä pitää vielä testata Pickboy Carbon Nylon, sekä Intunegp GrippX.

Itellä on nyt tuo InTuneGP GrippX Model Xjj Jumbo Jazz ollut suosikki jo useamman vuoden. Saa omilla painatuksillaan jopa halvemmalla kuin Dunlopin esikuviaan ja tuntuu olevan kestävämpiäkin. Kantsii pyydystää joku tarjous joita on aika usein (Labor day, 4th of july jne kuukauden parin välein) ja helposti -20...-25% hinnasta pois tilatessa.

http://intunegp.com/category/special
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
ÄrGee
22.09.2017 21:47:01 (muokattu 22.09.2017 21:49:03)
sustain65: Vähän sama tilanne, tosin en oikeastaan etsi isompia kuin JP signature Jazz III, vaan ehkä pykälän joustavampaa vain, ainakin kokeeksi. Tosin toistaiseksi JP:t on olleet parhaita tälläiselle rokkikomppikitaristille. JP:t kuluvat kyllä minulla aika nopeasti ja uusi pitää ottaa kehiin melko usein.

JP:n tuntumaan vaikuttaa merkittävästi se, että kärki on kiillotettu liukkaaksi ja se kapenee keskeltä sivuille. Noita ominaisuuksia ei löydy kovin monesta muusta plektrasta, joten etsintä voi olla vaikeata, ellei löydä jotain 10e/kpl maksavaa butiikki-plektraa. Jazz III Ultex XL on ainakin hieman joustavampi 1,38mm paksuudellaan, ja sitten kaikki muut mitä olen edellä maininnut. Planet Waves Black Ice 1,5mm voisi olla aika lähellä myöskin, sekä helposti saatavilla. Niiden materiaali muistuttaa erittäin paljon Dunlopin Tortexia.

Mandarax: Itellä on nyt tuo InTuneGP GrippX Model Xjj Jumbo Jazz ollut suosikki jo useamman vuoden. Saa omilla painatuksillaan jopa halvemmalla kuin Dunlopin esikuviaan ja tuntuu olevan kestävämpiäkin. Kantsii pyydystää joku tarjous joita on aika usein (Labor day, 4th of july jne kuukauden parin välein) ja helposti -20...-25% hinnasta pois tilatessa.

http://intunegp.com/category/special

Noiden materiaali on vissiin aika lähellä myöskin Dunlopin Tortexia?
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
Mandarax
22.09.2017 23:48:14
ÄrGee: Noiden materiaali on vissiin aika lähellä myöskin Dunlopin Tortexia?

Juu on, ite tykkään tuosta "karheesta" pinnasta, pysyy hyvin terävänä ja 1mm paksunen on tarpeeks jäykkää matskua.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
sustain65
23.09.2017 09:24:27
ÄrGee: JP:n tuntumaan vaikuttaa merkittävästi se, että kärki on kiillotettu liukkaaksi ja se kapenee keskeltä sivuille. Noita ominaisuuksia ei löydy kovin monesta muusta plektrasta, joten etsintä voi olla vaikeata, ellei löydä jotain 10e/kpl maksavaa butiikki-plektraa. Jazz III Ultex XL on ainakin hieman joustavampi 1,38mm paksuudellaan, ja sitten kaikki muut mitä olen edellä maininnut. Planet Waves Black Ice 1,5mm voisi olla aika lähellä myöskin, sekä helposti saatavilla. Niiden materiaali muistuttaa erittäin paljon Dunlopin Tortexia.

Kiitos noista vinkeistä! (+)
Jape69
24.09.2017 14:50:36
Itte tulee käyteltyä Ultex Jazz III Xl plekuja, sitten 1.0 Tortex Jazz III XL
Life is cancer and people shit.
sustain65
24.09.2017 14:57:51
Tänään treenatessa olen soitellut eilen ostamani valikoiman pikkuruisella punaisella Dunlopin Jazz III:lla, vaikuttaa erittäin hyvältä ainakin Allman Brothersin Soulshinen komppailussa.
Turbulence-kitaristi
06.06.2018 21:03:42
Nostetaas tätä keskustelua vähän...

Käytän siis itse sellaista kaksmillistä puista plektraa missä on lovi etusormelle ja syvennys peukalolle. Todella kätevä, olen myös itse hionut ja leikannut pellistä metallisia plektroja joita yksi kaverinikin on alkanut käyttämään ja joudun nyt tehtailemaan niitä hänelle...
Chuck Berry isn't just a legend, he's the rock music itself.
iec
06.06.2018 22:37:53 (muokattu 07.06.2018 14:19:50)

Tällä hetkellä käytössä vuoron perään (mikä sattuu käteen eksymään) Chicken Picks 2.2mm, Dunlop Delrin 2.0mm ja Dunlop Delrin 1.5mm. Nyt kun on noihin paksuihin tottunut, on Dunlopin Tortex 0.88 aika lärpäkkeen ja taipuisan oloinen.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Sotakoira Musti
07.06.2018 11:38:12
Jape69: Itte tulee käyteltyä Ultex Jazz III Xl plekuja, sitten 1.0 Tortex Jazz III XL

Allekirjoitan tuon ekan osalta. Aina kun jostain löytyy, ostamaan kymmenisen kappaletta varastoon. Jäätävän hyvä grippi ja kiva atakki.
Si vis pacem, para bellum.
hevikukko
08.06.2018 01:28:53 (muokattu 08.06.2018 02:28:18)
Luulin että Jazz III on paras, mutta MAX-GRIP on boostattu Jazz III joka ei lipsu. Tatsikin paranee tai pysyy "vähintään" samana soiton alusta loppuun. Plekun pinta on kuin hiekkapaperi :)
Katkennut kieli ei ehjäksi muutu.
Gaines
08.06.2018 10:11:02
Keeleyn kompressorin mukana tuli aikanaan oranssi Gravityn akryyliplektra, taitaa olla 3mm vahvuinen. Aluksi kummastelin sitä, mutta kun on siihen tottunut niin on kyllä omalla tavallaan erinomainen pleku. Saa voimakkaampaa ja "napseampaa" soundia kun tarvitsee sellaista selkeälinjaista pikkausta. Muutoin perusplekuna on Tokain heavy.
Sydän lyö ja parta kasvaa.
iec
08.06.2018 13:39:35 (muokattu 08.06.2018 14:00:55)

Tulipa tämän keskustelusäikeen innoittamana laitettua tilaukseen nämä:

-Dunlop Ultex sharp 2.0mm https://www.jimdunlop.com/product/4 … from=fn&ecList=&ecCategory=

-Dunlop John Petrucci Jazz III 1.5mm https://www.jimdunlop.com/product/4 … from=fn&ecList=&ecCategory=

-Dunlop John Petrucci Flow 2.0mm https://www.jimdunlop.com/product/5 … from=fn&ecList=&ecCategory=

Ihan tyytyväinen olen ollut kyllä Dunlopin Delrin 2.0mm ja 1.5mm plektroihin, paitsi ehkä ovat hieman liukkaita. Kokeilen nyt olisivatko nuo vähän paremmalla pidolla varustettuja vaihtoehtoja.

Ei olleet pahan hintaisia Strings.fi verkkokaupassa, sillä toimituskulut ovat 3,50 euroa. Toki jostain muualta saisi varmaan vielä halvemmalla isomman rompetilauksen yhteydessä.

EDIT: Ai hitsi, olishan tuosta Flow-plektrasta ollut myös Andy James-versio, joka on hieman isompi kooltaan kuin JP-versio. Olisi ehkä ollut mulle kooltaan parempi. Noh... Kokeilen nyt nuo ja kokeillaan sitten myöhemmin muuta jos on tarvetta.
ÄrGee
08.06.2018 14:00:20
iec: Tulipa tämän keskustelusäikeen innoittamana laitettua tilaukseen nämä...

Levytukku olisi toimittanut nuo ilmaiseksi kirjeenä.

Petrucci Flow oli omaan makuun ihan pepusta... nimensä mukaisesti se liukuu kielten yli aika vikkelästi ja kielistä on hankala saada kunnollista tuntumaa ja atakkia.

Kunhan tuota Flowia saapuu johonkin suomalaiseen verkkokauppaan eri paksuisina, niin pitää testata ainakin 1.0mm vaihtoehto.

Kai tässä alkaa vanhuus iskemään, kun alkaa mieltää Jazz-kokoiset plektrat itselleen liian pieneksi ;) Plektraksi on nyt valikoitunut Dunlop Ultex Sharp 1.0mm. Atakki, tuntuma ja ulottuvuus on tuossa kohdillaan. Kyllä noita tulee silti vaihdeltua hieman, mutta liian paksu plektra tuntuu kuin soittaisi tiilellä.
TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero
iec
08.06.2018 14:26:58 (muokattu 08.06.2018 14:31:28)

ÄrGee: Levytukku olisi toimittanut nuo ilmaiseksi kirjeenä.

Petrucci Flow oli omaan makuun ihan pepusta... nimensä mukaisesti se liukuu kielten yli aika vikkelästi ja kielistä on hankala saada kunnollista tuntumaa ja atakkia.

Kunhan tuota Flowia saapuu johonkin suomalaiseen verkkokauppaan eri paksuisina, niin pitää testata ainakin 1.0mm vaihtoehto.

Kai tässä alkaa vanhuus iskemään, kun alkaa mieltää Jazz-kokoiset plektrat itselleen liian pieneksi ;) Plektraksi on nyt valikoitunut Dunlop Ultex Sharp 1.0mm. Atakki, tuntuma ja ulottuvuus on tuossa kohdillaan. Kyllä noita tulee silti vaihdeltua hieman, mutta liian paksu plektra tuntuu kuin soittaisi tiilellä.

Jep. Nämä plektran mallit ja paksuudet ovat soittajakohtaisia makuasioita. Eräs tuttu sai minut höynäytettyä käyttämään Chicken Picksin plektroja ja sen jälkeen olen käyttänyt 1,5-2,2mm plektroja. Varmaan mulla on jotain tekniikkavirhettä, mutta vain noilla paksuilla tuntuu onnistuvan nopea pikkaaminen (heh... mun nopea on muiden slowari.)

Voi ryökäle... meni nyt 3 euroa ja 50 senttiä turhuuksiin ;) Ei vaan aina jaksa kahlata kaikkia potentiaalisia verkkokauppoja läpi. Aika on rahaa. Tuo Strings.fi taisi pompata googlella ensimmäisenä Thomannin jälkeen esiin, kun hain JP-plektroja.
ÄrGee
08.06.2018 14:34:38 (muokattu 08.06.2018 14:39:28)
iec: Jep. Nämä plektran mallit ja paksuudet ovat soittajakohtaisia makuasioita. Eräs tuttu sai minut höynäytettyä käyttämään Chicken Picksin plektroja ja sen jälkeen olen käyttänyt 1,5-2,2mm plektroja. Varmaan mulla on jotain tekniikkavirhettä, mutta vain noilla paksuilla tuntuu onnistuvan nopea pikkaaminen (heh... mun nopea on muiden slowari.)

Kärjen muoto vaikuttaa hyvinkin paljon siihen miten monta nuottia meinaa saada ulos, siksi pidän terävistä plektroista koska niillä se tuntuu olevan helppoa. Kieli vapautuu myös nopeammin plektralla mikä ei jousta, mutta olen yrittänyt hakea tietynlaista tasapainoa nopeaan vapautukseen ja tuntumaan kielestä ennen sitä. Ultex tai joku muu kova materiaali auttaa myös noilla osa-alueilla.

JP:t olikin loppu Levytukusta :) Mitä tuohon Petrucciin tulee, niin "nopea" plektrahan se on. Hyvä nopeisiin sooloihin, ja kompatessa tulee hieman lisää alapäätä soundiin.
TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero
LaMotta
08.06.2018 20:15:48

Ainoa oikea pleku on se mitä m i n ä käytän.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Kontiak
09.07.2020 17:40:40
Esittelyssä Dunlop Jazz III mallisto

https://youtu.be/CjhRhsqWIC4
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
KaRa
09.07.2020 18:13:02 (muokattu 09.07.2020 18:14:31)
Kamalan vahvoja plekuja ihmisillä täällä edelleenkin.
Itse käytän 0.6 iha normi dunloppeja. 0.7 menee vielä jotenkin jos muuta ei käsillä ole, mutta siitä ylöspäin on melko sama vaikka haloilla soittais. Ei ole mieltymys muuttunut taannoisesta.
Offtopic on paras topic.
BigPapa
09.07.2020 18:20:34 (muokattu 09.07.2020 18:23:35)

Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)