![]() 09.08.2021 21:52:17 | |
---|---|
BigPapa: "SS indicates Jescar's stainless steel wire. SS eats normal tools fairly fast, which means you have to buy diamond stuff if you work with it very often. " No työkalut varmaankin kuluu, kun kyseessä melkolailla kovempi materiaali, kuin normi nauha. "I have done enough stainless to know what it did to my tool budget, and saw that the stainless frets still wore out pretty fast, and so I've stopped using it. Your mileage may vary. I'll stick with nickel for the traditionalists, orwhen I canwith EVO, which is a dream to install. It's the most durable fretwire I know of." Mitä tulee niiden rosterinauhojen kulumiseen, niin siitä ei itselllä ole havaintoa, mutta ilmeisesti tällä sepällä on ja mikäs keskustelu se on jossa ei vähintäänkin kyseenalaisteta ammatikseen mm. nauhojen parissa paljon työskennellyttä kitarakorjaajaa. Aika iso ristiriita, että työstämiseen tarvitaan timanttiviilat, mutta normikielet syö nauhat siinä missä muutkin. Eiköhän tuon sepän antipatiat tule juuri siitä, ettei halua niitä asentaa tai hioa. | |
![]() 09.08.2021 21:52:31 | |
msalama: Ähäkutti, yllytyshulluna avaan tämänkin. Ja totean heti, että kysymys on mielestäni turha, koska saahan se maksaa aivan mitä hyvänsä maan ja taivaan väliltä, koska pakko ei ole ostaa mitään omalle lompuukille - ja omille periaatteille - sopimatonta. Mutta status maksaa. Eikä niitä tehtaan varastossa maanneita NOS-vintagekitaroita alkuperäiseen listahintaan $289.50 taideta tulla juuri näkemään, vaikka kaikki sellaisen (tai 10) haluaisivatkin, joten on se nyt luojan lykky että meillä kuitenkin on nämä Skujut sun muut Epiluurit. Mutta kuinka kallis on sitten vielä halpis ja millä perusteella? Mulla on kanissa yksi lespa. Haen pois lokakuussa. Tilasin Kiinasta molemmat EVH ;t 1978 ja circles Unchained. Ihan hyvät puut. Toki Floikkaa piti laittaa oikealla raudalla. Mikit oli hyvät molemmissa. Hyvä työnjälki paitsi satula oli poraamatta läpi ruuveille. Noh . Maksoin verot ,mikä nyt maksetaan jokapaketista. Eipä kiinnosta tilailu enää. Muutaman satasen abaut 350-500 maksaa toimiva hyväsaundinen skeba. celestion G12-S 20 vatt 1975, näitä 2 paria Carlsrbro Scorpion 2 kaappia. Nepä ne on. Kokeilin wgs Reaper molemmissa, aika sama oli, mutta aito on aito. | |
![]() 09.08.2021 23:06:59 | |
Mikko1978: Itse ajattelin tuon niin, että oikein alas säädetyillä kielillä ei voi soittaa kuin hennolla tatsilla, joka pidentää nauhojen ikää. Niin no joo, tuossa on kyllä järkeä myös. | |
![]() 10.08.2021 06:38:35 (muokattu 10.08.2021 06:38:46) | |
Pelimonni: Mulla on kanissa yksi lespa. Haen pois lokakuussa. Tilasin Kiinasta molemmat EVH ;t 1978 ja circles Unchained. Ihan hyvät puut. Toki Floikkaa piti laittaa oikealla raudalla. Mikit oli hyvät molemmissa. Hyvä työnjälki paitsi satula oli poraamatta läpi ruuveille. Noh . Maksoin verot ,mikä nyt maksetaan jokapaketista. Eipä kiinnosta tilailu enää. Muutaman satasen abaut 350-500 maksaa toimiva hyväsaundinen skeba. Siis tilasit kaksi piraattikitaraa Kiinasta yhteensä noin 800€ ja Les Paul on kanissa? | |
![]() 10.08.2021 08:54:01 (muokattu 10.08.2021 09:02:39) | |
Tympee Huttunen: Siis tilasit kaksi piraattikitaraa Kiinasta yhteensä noin 800€ ja Les Paul on kanissa? Niin että paljon piraattikitara saa maksaa? Minun mielipide asiaan on että maksimissaan 0 euroa. | |
![]() 10.08.2021 20:48:02 | |
Niin paljon, kuin on mahdollista saada haalittua budjettia kasaan. Yleensä sitä on raapinut aina jonkin verran enemmän kuin alkuun on ajatellut, etenkin kun on johonkin höyrähtänyt kunnolla. Vielä ei ole itsellä tullut sitä hintaluokkaa vastaan, jossa voisi ajatella, että nyt ei lisärahalla enää saa oikeastaan mitään olennaista. Se tosin kertoo siitä, että on pyöritty vielä pikkurahoissa. Sydän lyö ja parta kasvaa. | |
![]() 12.08.2021 09:36:00 | |
Jos ei muuten ole vielä youtube kanavista ajan tasalla: Trogly's Guitar Show. Kaveri mm. purkaa 20k$ Flying V:n https://www.youtube.com/watch?v=8pIkM57aYWc Philip McKnight. Tyypin käsien läpi käy kitaroita ritsoista custom shoppeihin ja osaa myös laittaa niitä ihan "alusta" frettien asennuksesta lähtien. Tietää mistä puhuu. Hyvää matskua "voiko halpa olla hyvä" pohdintoihin: Plek'd Squier: https://youtu.be/zPeMLjoCUpQ 400$ Guitar A Pro would use: https://www.youtube.com/watch?v=rriCCmIW7_A 75$ runkoon uusitaan kaikki: https://youtu.be/ewoVHSqfra0 EytschPi42. Harley Bentoneista McMulleihin: https://www.youtube.com/watch?v=j6cqIsHhsvQ Sitten on tietysti kotimainen vaihtoehto. Ruokangas, jonka näkemyksistä saa myös hyvää mietittävää. EytschPi42n kanssa keskustelu, juurikin kitaroiden hinnoista: https://youtu.be/j_xXYuckLPw Lisäksi on ainakin Agufish, Darrel Braun Guitars jne, mutta molempien ulosanti on ehkä hieman yltiöpositiivinen. Toisaalta mielenkiintoisia videoita löytyy heiltäkin, ja kitaroita käydään läpi ihan joka hintaluokasta. Mitään totuuden sanaahan nämä eivät mikään missään nimessä ole, mutta varsinkin McKnight on todella asiallinen ja sanoo melko suoraan, jos käsissä on kakkaa. | |
![]() 12.08.2021 16:16:54 | |
mielenkiintoinen video toi missä ruokangas keskusteli henningin kanssa kitaroiden hinnoista,itse harrastelijana olen tehnyt sellaisen havainnon että mutamalla sadalla löytää käytettynä jo hyvän soittimen varsinkin japanbrändeiltä mutta on mulla ollut 400e uutena maksanut epiphonen essikin joka oli yllättävän asiallinen keppi kokeilla essijohdannaista halvalla toisaalta mulla ei ole kokemusta isokalliista usa/japan CS kepeistä eikä butiikkikepeistä ei se ikä vaan asenne | |
![]() 17.08.2021 10:01:45 | |
Mä oon tässä yli 40 vuoden kamarunkkailun tuloksena tullut siihen tulokseen, että itse en maksa kitarasta yli 500 euroa nykypäivänä, vaikka joskus on tullut maksettua kymppi välirahaakin vaihtokaupassa siitä "once in a lifetime dream come true vintage" stratosta. Niin monta 50-250 euron hyvää kitaraa on kertynyt omiin kokoelmiin ja kaikki yli 500:n kitarat on saanut lähteä. Nykypäivän halpiksetkin on niin hyviä, että nillä heittää keikkaa siinä missä tonnin kahden skeboillakin. Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. | |
![]() 17.08.2021 10:47:39 (muokattu 17.08.2021 10:52:39) | |
Kitarahan saa maksaa sen verran kuin kitaran ostaja kokee sopivaksi. Se on täysin henkilökohtainen asia. Osa menee järjen kautta ja osa tunteen kautta, mutta luultavasti suurimmalla osalla ostopäätökseen ja kitaran maksimihintaan vaikuttaa tottakai taloustilanteen lisäksi sekä järki että tunnepuoli. Omien havaintojeni ja kokemukseni perusteella sähkökitaroista 500....1000 euron hintahaarukassa saa todella hyviä soittimia. Alle 500 hintaluokassa tehdään jo jonkin verran kompromisseja esim mikrofonien laadussa, mutta usein niilläkin mikrofoneilla pärjää. Sitten kun mennään sinne alle 200 euron hintaluokkaan, on nauhatyö tai nauhojen viimeistely yms jo vähän tuurin kauppaa. Etsimällä ja kokeilemalla voi löytyä loistavia yksilöitä. Toki jos on osaamista hioa itse nauhat ja tehdä kaikki mahdollinen säätö ja huolto ihan itse, voi sellaisestakin saada ihan ok soittimen, kunhan kaula on muuten asiallinen ja metalliosat eivät ole halvinta tinapeltiä. Oikeastaan se on melkeinpä todennäköisyyslaskentaa, eli todennäköisesti saat kalliimmalla laadukkaamman soittimen ja yksilöiden väliset erot ovat pienempiä. Halvemmissa soittimissa voi löytyä hyvä edullisesti, mutta vastaavasti yksilöiden väliset erot ovat suurempia. Itselläni taitaa olla halvin soitin tällä hetkellä uutena noin 500 euroa ja se on ihan asiallinen. Yksi parhaista kitaroista hinta-laatu -suhteeltaan oli mulla hetken aikaa ollut Reverend Sensei Jr, joka oli uutena noin 800 euron kitara. Sen nauhatyö ja osien laatu oli kyllä ihan priimaa. Olisin pitänyt sen, ellei kaula olisi ollut profiililtaan aavistuksen väärän mallinen itselleni. Vastaavasti käytettyinä sitten (olettaen 30%...50% hinnanpudotus) voisi sanoa että hyviä kitaroita löytyy aika helposti 250...700 eurolla. Hyvällä tuurilla käytetty kitara on juuri huollettu ja säädetty ammattilaisen toimesta. Esim jos on nauhat hiottu kunnolla, voi saada edullisestikin todella hyvän kitaran pitkäksi aikaa. Joskus noissa uusissa kitaroissa alkavat ne nauhanpäät törröttämään Suomen ilmastossa kuivina talvikuukausina. Moni aktiiviharrastaja käy fiksauttamassa nauhanpäät kitarahuollossa, joten se huoli on sitten hoidettu käytetyssä soittimessa - tai sitten ei ;) Itse katson kitaraa ostaessa sitä soitettavuutta ja ergonomiaa ja asiallista viimeistelyä (ulkonäöllä ja painolla on myös merkitystä). Jos kitaran mikit ovat vähän kehnommat, ne pystyy kyllä vaihtamaan ihan helposti, kunhan mikit ovat standardikokoiset. Jos taas kaikki rauta&elektroniikkaosat ovat kehnompaa laatua, kuten oikein halvoissa kitaroissa, en koe fiksuksi omalla kohdalla alkaa niitä tuunaamaan paremmiksi. Tosiaan nykyään edullisiempienkin kitaroiden laatu on parantunut verrattuna 10-20v takaiseen aikaan. Soittaamaan pystyy halvemmallakin, mutta jos on kovin tarkka siitä millainen kitaran pitää olla, joutuu siihen satsaamaan vähän enemmän rahaa. (Jotenkin tuntuu että Muusikoiden.nettiin on löytänyt tiensä aika moni "hifistelijä" joihin taidan itsekin lukeutua.) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 17.08.2021 13:40:12 | |
iec: Sitten kun mennään sinne alle 200 euron hintaluokkaan, on nauhatyö tai nauhojen viimeistely yms jo vähän tuurin kauppaa. Jäikö tästä yks nolla pois? :D muuten kyllä samoilla linjoilla, mutta mua tyydyttäviä nauhatöitä näkee harvoin. Saa ne pajalla sitten hienoksi. Viimeksi eilen soitin 1850e kitaraa, jonka nauhoissa oli sanomista. Jätetään merkki mainitsematta, ettei joku pahoita mieltään. Huikea peli toki muuten, mutta vähän irvistän jos 2k kitara pitää käyttää sepällä ekana päivänä. Kai se on nykymaailmaa sitten. | |
![]() 17.08.2021 15:03:53 | |
Kitara saa maksaa sen verran mitä itse on valmis maksamaan. Aiheen voi sulkea. Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan. | |
![]() 17.08.2021 15:23:19 | |
Heroin: Jäikö tästä yks nolla pois? :D muuten kyllä samoilla linjoilla, mutta mua tyydyttäviä nauhatöitä näkee harvoin. Saa ne pajalla sitten hienoksi. Viimeksi eilen soitin 1850e kitaraa, jonka nauhoissa oli sanomista. Jätetään merkki mainitsematta, ettei joku pahoita mieltään. Huikea peli toki muuten, mutta vähän irvistän jos 2k kitara pitää käyttää sepällä ekana päivänä. Kai se on nykymaailmaa sitten. Jätin hifistelyaspektin pois tuosta hintaluokasta. Itsekin olen aika vaativa nauhatyön suhteen ja käytännössä niitä täydellisiä ei tule kovin monesti nokan eteen. Oma PRS Santana III oli kyllä 100% priimaa kun ostin sen käytettynä. Samoin Reverend Sensei Jr. Myös pojan Schecter Stealth C1 FR oli uutena nauhatyön puolesta ihan täydellinen. Että löytyy niitä. Itse tarkoitan huonolla nauhatyöllä/viimeistelyllä/kaulalla sitä, että kitarassa ei saa millään ilveellä actionia matalalle ilman että siellä jonkin nauhan kohdalla särisee. Silloin joutuu nostamaan kielet tarpeettoman korkealle ja pitää hakea reliefin ja kielten korkeuden kompromissia. Kieltämättä olen myös sitä mieltä että 2k kitarassa nauhatyön pitää olla täydellinen. Nauhojen hionta maksaa kuitenkin yli 150 euroa. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 17.08.2021 16:44:29 | |
iec: Jätin hifistelyaspektin pois tuosta hintaluokasta. Itsekin olen aika vaativa nauhatyön suhteen ja käytännössä niitä täydellisiä ei tule kovin monesti nokan eteen. Oma PRS Santana III oli kyllä 100% priimaa kun ostin sen käytettynä. Samoin Reverend Sensei Jr. Myös pojan Schecter Stealth C1 FR oli uutena nauhatyön puolesta ihan täydellinen. Että löytyy niitä. Itse tarkoitan huonolla nauhatyöllä/viimeistelyllä/kaulalla sitä, että kitarassa ei saa millään ilveellä actionia matalalle ilman että siellä jonkin nauhan kohdalla särisee. Silloin joutuu nostamaan kielet tarpeettoman korkealle ja pitää hakea reliefin ja kielten korkeuden kompromissia. Kieltämättä olen myös sitä mieltä että 2k kitarassa nauhatyön pitää olla täydellinen. Nauhojen hionta maksaa kuitenkin yli 150 euroa. Varmasti löytyy, onhan semmoisia ollut itselläkin, mutta en ole osannut hintaan sitä niin sitoa. Toki niitä huonoja on kalliimmissa vähemmän. Samaa tarkoitan huonolla nauhatyöllä, mutta en koe itseäni hifistelijäksi. Minusta se on kitaran lähtökohta ja perusasia; kaula pysyy suorassa ja kestää, nauhat hyvät, vire pysyy. Loppu on kastiketta. Tampereella saa hieman edullisemminkin nauhat hiottua, mutta minusta tuo hinta on todella vähän siihen verrattuna, paljonko täytyy laittaa lisää rahaa "siedettävät nauhat" vs "virheettömät nauhat" kitaraan uutena. KaRa: Kitara saa maksaa sen verran mitä itse on valmis maksamaan. Aiheen voi sulkea. Tai ehkä voit olla osallistumatta, jos ei kiinnosta? Minusta tämä on edelleen mielenkiintoinen aihe, kiersi kehtää tai ei. | |
![]() 17.08.2021 17:53:13 | |
Akustinen saa maksaa enemmän, pariin tonniin asti, sähkiksen on irrottava alle tonnilla. Näin ajatusleikkinä. En ole aikeissa ostaa uusia skeboja. | |
![]() 17.08.2021 18:28:37 | |
Heroin: Viimeksi eilen soitin 1850e kitaraa, jonka nauhoissa oli sanomista. Jätetään merkki mainitsematta, ettei joku pahoita mieltään. Aah, siis Gibson? Monkey see, monkey do. | |
![]() 17.08.2021 19:27:17 (muokattu 17.08.2021 20:17:39) | |
Tälläinen Ibanez 2352 Telecaster joillekin varmaankin saa maksaa jonkin 300-500€. Mulle tuo on korvaamaton, toinen sähkis, joka mulla koskaan on ollut - v. 1973 - ja sain sen takaisin muutama vuosi takaperin. Hintaa ei voi määrittää, eikä niin paljoa tuohuksia löydy, että lähtisi. Tänään tuli asennettua uudet 70's F virittimet vanhojen löystyneiden pärisevien ja särisevien tilalle. https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4798.jpg https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4948.jpg https://www.thomann.de/fi/fender_70tuner.htm | |
![]() 17.08.2021 21:08:29 | |
rautapieru: Aah, siis Gibson? En myönnä, enkä kiellä :D | |
![]() 17.08.2021 21:31:52 | |
Terävät nauhanpäät on kyllä sellaiset että en reunalistallisen otelaudan kanssa voi sallia. Itsellä löytyy muutama 2000-luvun lopun japsi-Jacksonia, joiden nauhatyö on aivan erinomaista! Sääli että tuohon rahaan ei saa enää vastaavaa laatua. Käytettynähän nämä on lyömättömiä. Reunalistaton otelauta on sinänsä helppo, että sitö on helppo työstää ja pyöristää. Ja asiaan; en kauheasti yli tonnia haluaisi maksaa käytetystä, uusia en olekaan ostanut. Paskaa soittoa jo syksystä 2008 | |
![]() 18.08.2021 14:44:32 | |
Heroin: En myönnä, enkä kiellä :D Sä mitään oo kokeillut :D | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)