Aihe: Gibson Les Paul - Laatua vai mielikuvia legendasta?
1 2 3 4 513 14 15 16 1720 21 22 23 24
kulmahiomakone
18.03.2005 13:08:46
Kurt Cobain käytti epätrendikkäitä "ritsoja" eli Fenderin vanhoja Mustangeja (pääasiallisina keppeinään) joista tulikin sitten trendikeppejä.

No mutta tässähän keskustellaan loistavan musiikin soittamisesta täysillä ritsoilla. Ei se riitä että on vain soittanut ritsoilla.
trih
18.03.2005 13:15:51
No mutta tässähän keskustellaan loistavan musiikin soittamisesta täysillä ritsoilla. Ei se riitä että on vain soittanut ritsoilla.

Mikäs Nirvanassa on vikana? Kyllä kokonaan uuden poppikategorian luominen vaatii loistavaa musiikkia suuren yleisön mielestä. Suuri yleisöhän tämän äänesti.
Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?" Dad: "It's a universal acronym." Danae: "An acronym of what?" Dad: "We Are Right." — from the cartoon Non Sequitur by Wiley
Gypsy
18.03.2005 13:23:17
Joku kellä on tietoo ja muisti pelaa, niin vois kertoo niistä täysistä ritsoista joilla on soitettu tunnetuille levyille. Niistä on paljon juttua mutta kun ei jaksa kaivaa eikä muista. Ennen ajat oli toiset. Jos oli jonkunnäköset vehkeet niin oli kysyntää bändeihin. Näitä on sitten päätyny levyillekkin.
Artist
18.03.2005 13:25:28
Joku kellä on tietoo ja muisti pelaa, niin vois kertoo niistä täysistä ritsoista joilla on soitettu tunnetuille levyille. Niistä on paljon juttua mutta kun ei jaksa kaivaa eikä muista. Ennen ajat oli toiset. Jos oli jonkunnäköset vehkeet niin oli kysyntää bändeihin. Näitä on sitten päätyny levyillekkin.

Gibsonin doublecut LP Juniorhan oli aikanaan ritsa. Siis halvin Gibsoni, jossa ei saanut vissiinkään intonaatiota kunnolla säädettyä kuntoon. Johnny Thundershan muun muassa tällaista soitti, olivat käsittääkseni hyvinkin halpoja tuolloin 70-luvun alussa.

Myöhemmin on kyllä noidenkin hinnat nousseet melkoisesti.
Gypsy
18.03.2005 13:32:50
Se, että tunnetut muusikot on vetäny tietyillä laitteilla levyille, ei mun mielestä tee ollenkaan turhaks keskustelua sen merkkisten laitteiden laadusta.

Se on mun mielestä sitä oikeeta mainosta firmalle, että kun mä menen kattoon Les Paul foorumia, niin mä nään siellä tyypin kertomuksen joka on tilannu Gibsonilta custom soittimen ja kun sen kääntää ympäri niin tallan ankkuripultit tippuu lattialle.

ja se, että satulat on viilattu perseelleen. Ja se, että monissa 500 euron soittimissa on parempi nauhatyö kun jossain, mikä läpäsee custom shopin laadunvalvonnan.

Jos tää on jonkun mielestä turhaa kitinää perusteella että Gary Moore vetää viisysilespaulilla niin tuntuu vähän kummalliselta.
SoulMan
18.03.2005 17:24:17
Se, että tunnetut muusikot on vetäny tietyillä laitteilla levyille, ei mun mielestä tee ollenkaan turhaks keskustelua sen merkkisten laitteiden laadusta

Just noin.
Mä tiedän tapauksia joissa levyllä on virallisesti käytetty blaablaablaata, mutta studiossa olikin ihan muu kepakko.

Vain studiossa Muusikot käyttää haluamiaan soittimia.
Videoilla ja stagella on käsissä sopimuksessa määritellyt kamat.
Minds are like parachutes. They only function when they are open.
McNulty
21.03.2005 12:40:50
nostetaan... tuli tuossa vastaan maahantuojan kuvastosta Les Paul Digital:

http://www.gibsondigital.com/index.html

Vekkulia ja modernia kun saa jokaisen kielen erilliselle raidalle nauhoitettua. Voi siis helposti leikata soitostaan pois sellaiset kielet joiden ei halunnut soivan. Tai vaikka pistää Flangeria A-kielelle ja delaytä E:lle :)

Saas nähdä koska ne kehittää sellasen värkin että ensikertaa kitaraan koskevakin kuulostaa ammattilaiselta...
kulmahiomakone
21.03.2005 15:38:55
Jos tää on jonkun mielestä turhaa kitinää perusteella että Gary Moore vetää viisysilespaulilla niin tuntuu vähän kummalliselta.

Gary Mooren edesottamukset eivät varmasti tee kitinääsi turhaksi. Sen sijaan voisi olla hyvä miettiä, että mikä on kohtuullista jne. Ihmisellä kun on maaginen kyky löytää paskaa sieltä mistä etsii. Ts. sä voit ottaa minkä hyvänsä valmistajan minkä tahansa tuotteen ja melko varmasti löytyy joltain joku negatiivinen kokemus.

Gibson on kuitenkin aika suuri kitaranvalmistaja. Esim. monesti Gibsonin tuotteisiin verrattavat PRS:n (tai vaikkapa Tokain) kepit jäävät valmistusmääriltään aika kauas taakse (lukuja voisi joku kaivaa, jos jaksaa). Onhan se silloin selvää, että Gibsonin tuotteista löytyy enemmän huonoja kokemuksia kuin PRS:n tuotteista, koska niitä on absoluuttisesti ottaen enemmän. Toisekseen, noilla firmoilla on aika erilaiset historiat ja sitä myötä imagotkin. PRS ei ole ehtinyt ryvettymään samalla tavoin historian saatossa kuin Gibson on.

Niin, en sitten sanonut, että Gibsonit ovat laadukkaita kitaroita, tai että ne ovat yhtä hyviä/huonompia/parempia kuin PRS:t/Tokait. Myöskään en sanonut, että Gibsonin laadusta kitistään turhaan. Ehkä yritin löytää vain syitä sille, miksi Gibsonin tuotteista löytää helposti negatiivista kommenttia niin halutessaan.

Vain studiossa Muusikot käyttää haluamiaan soittimia.
Videoilla ja stagella on käsissä sopimuksessa määritellyt kamat.

Eikö ole "Muusikko", jos ei ole sopimuksia kitaroista valmistajien kanssa? Kelaas nyt vähän, että paljonko esim. Suomessa mahtaa olla esiintyviä artisteja ja kuinka suurella osalla heistä mahtaa olla minkäänlaista sopimusta soitinvalmistajan kanssa. Sä esität asian niin kuin kaikki muusikot soittaisivat mainossopimusten takia lavalla eri kepillä kuin studiossa...
Miihkis
10.05.2006 13:56:52

Waaanha threadi, mutta sivuaa kuitenkin mieltäni askarruttavaa kysymystä niin hyvin ettei tarvinne uuttakaan perustaa.

Tämän päivän stankkujen laadusta puhuttaessa tuntuu syntyvän melkoisia tunteenpurkauksia, mutta miten on 90-luvun alun keppien kanssa? Vaihteliko niidenkin laatu niin valtavasti kuin viimeisen parin vuoden sisään valmistettujen? Entä millaista se laatu sitten ylipäätään oli verrattuna näihin uudempiin?

Nimim. 90-luvun alun käytetty Standard kiikarissa
Juzzu
10.05.2006 14:02:09
Nimim. 90-luvun alun käytetty Standard kiikarissa

No selviäähän se sulle kitaraa räpläämällä, soittamalla ja kuuntelemalla. Ei sitä yksilöä voida äm.netissä arvioida mudun pohjalta.
kimurantti1
10.05.2006 14:06:40
No selviäähän se sulle kitaraa räpläämällä, soittamalla ja kuuntelemalla. Ei sitä yksilöä voida äm.netissä arvioida mudun pohjalta.

Mutta eihän Miihkis kysynyt yhden yksilön laadusta vaan siitä, kuinka tasalaatuisia kitaroita 90-luvun alun Les Paulit ovat.
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
McNulty
10.05.2006 14:09:07
Minulla tosiaan oli aikanaan pieniä ongelmia tämän oman Stankun kanssa... ei kuitenkaan mitään isoja ongelmia. Eli kaula on todella loistava, nauhat ovat kestäneet hienosti ajan hampaan, samoin elektroniikka. Ainoa asia mitä olen joutunut fiksailemaan olivat nuo Kluson Deluxe-tyyppiset virittimet jotka pettivät ja jouduin vaihtamaan uusiin, samoin satulaa on hieman fiksattu yhteen otteeseen tämän 14 vuoden aikana.

Kansipuu on vissiin "kutistunut" hieman kun bindauksen ja rungon takaosan saumassa tuntuu pieni kynnys. Sitä ei vissiin uutena siinä ole ollut.

Jos edukkaasti saat 90-luvun alun LP Standardin niin saat ainakin LP:n ilman kevennysreikiä :) Varaudu vain pieneen fiksailuun (rahallisesti siis), eli jos vaikka tarvii vaihtaa virityskoneistoa tms.
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa"
Juzzu
10.05.2006 14:16:08
Mutta eihän Miihkis kysynyt yhden yksilön laadusta vaan siitä, kuinka tasalaatuisia kitaroita 90-luvun alun Les Paulit ovat.

Nii mutta kai mäkin saa vastata kysymyksiin joita ei ole edes kysytty

;o)
Miihkis
10.05.2006 14:19:00

Jos edukkaasti saat 90-luvun alun LP Standardin niin saat ainakin LP:n ilman kevennysreikiä :) Varaudu vain pieneen fiksailuun (rahallisesti siis), eli jos vaikka tarvii vaihtaa virityskoneistoa tms.

Nojaa, mikä sitten on edukkaasti =) Lopullista hintaa en ole vielä kuullut, mutta lienee aavistuksen verran lähempänä kahta tonnia kuin yhtä... Eli about saman verran taitavat pääsääntöisesti maksaa myös uudemmat käytetyt Standardit.

Mutta kuten sanottua, yksilöitähän nämä. Kyseistä en ole vielä testannut, eli sen vuoksi kyselenkin vähän yleisiä fiiliksiä enkä sitä kannattaako ostaa juuri tämä keppi =)
McNulty
10.05.2006 14:50:36
Nojaa, mikä sitten on edukkaasti =) Lopullista hintaa en ole vielä kuullut, mutta lienee aavistuksen verran lähempänä kahta tonnia kuin yhtä... Eli about saman verran taitavat pääsääntöisesti maksaa myös uudemmat käytetyt Standardit.

Mutta kuten sanottua, yksilöitähän nämä. Kyseistä en ole vielä testannut, eli sen vuoksi kyselenkin vähän yleisiä fiiliksiä enkä sitä kannattaako ostaa juuri tämä keppi =)

Minä ostaisin paljon mielummin käytetyn 90-lukulaisen kuin ihan uuden. Jotenkin vain minulle tulee näistä uusista liikaa mieleen "massatuote" vaikka ovatkin hyviä soittimia. Esim. jos kävisi niin huonosti että oman Cussen ja Stanun menettäisin, syystä riippumatta koittaisin etsiä tilalle käytettyä Customia ja Standardia, kuin että lähtisin uutukaisia tilailemaan... sain vakuutuksesta minkä verran tahansa massia :)
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa"
Juzzu
11.05.2006 12:34:52
Minä ostaisin paljon mielummin käytetyn 90-lukulaisen kuin ihan uuden. Jotenkin vain minulle tulee näistä uusista liikaa mieleen "massatuote" vaikka ovatkin hyviä soittimia.

Mulle tulee uudemmista mieleen taas enemmän 50-luvun les paulit, koska vuoden 2002 jälkeisissa stankuissa on palattu taas wanhanliiton spekseihin ainakin joiltakin osin, mm. soololoven bindingin korkeuden suhteen.
BigPapa
11.05.2006 12:56:50 (muokattu 11.05.2006 12:57:46)

Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
MarkoA
11.05.2006 14:33:48
Tää on laatua
http://cowboymusic.hp.infoseek.co.jp/image7101.jpg
iha itellä samanlainen.

Hieno on. Oispa tuommonen mullaki.
Rutiseeko jos hankaa takaa suojamuoveja ? ;-P
Jos rutisee, niin myy mulle halvalla kun on ihan kelvoton ja p**ka soitin.
- In the days of my youth I was told what it means to be a man, Now I’ve reached the age I’ve tried to do all those things the best I can. - Good times bad times, Led Zeppelin
gator
11.05.2006 14:35:33 (muokattu 11.05.2006 14:40:14)
Ja kielethän oli uudet tai ainakin ollu 2 vuotta sitten.. ;)
Turhapa tähän thriidiin on mitään kirjoitella. Jos jotain kehuu, niin todetaan että jaaha, se on se voksi niin kovin niitten Gibojen kannalla edelleen, varmasti joku "virman" mies.
Paskaa suoltaa markkinoille Nashvillen tehdas, rahastaa vaan. Ihme että niitä senkin verran noilla ammattimiehillä näkee, luulis että olis niitä paremmin tehtyjä ja laadukkaampia kopioita heillä. Turhaa, kaikki turhaa!

Eikös tää ollu nyt vähän asiaton kirjotus. Kukaan ei vielä ollu paskaa kirjottanu tähän threadiin. Kai tätäkin aihetta vois ees yrittää asiallisesti käsitellä?

Edit. Kiriotusvihe
McNulty
11.05.2006 14:40:30
Eikös tää ollu nyt vähän asiaton kirjotus. Kukaan ei vielä ollu paskaa kirjottaa tähän threadiin. Kai tätäkin aihetta vois ees yrittää asiallisesti käsitellä?

Katsos kun... tuo kirjoitus on jo aika vanha ja tätä edelsi useampi Gibson-thread johon fox kirjoitti asiallisesti mutta sieltä tuli vähän tuon suuntaista kommenttia. O Tempora, O Mores :)
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)