Aihe: Soitinkauppa kuolee silmiemme edessä
1 2 3 4 511 12 13 14 1520 21 22 23 24
Kamart
22.03.2014 11:33:57
Millainen on Thomanninkin palautus prosentti?

Kuinka moni on tinkannut Thomannin kanssa hinnasta?

Entäs kuinka moni on tehnyt Thomannin kanssa vaihtokauppaa?

Kuinka moni on kysynyt Thomannilta mikä olisi tarpeisiini sopiva laite?

Entäs takuu asiat Thomannin kanssa (korjaus, vaihto ...)?

Kyllä noista verkkokaupoista on mukava katsella mitä on tarjolla mutta kyllä minä mieluusti kivijalkaliikeestä ostan vaikka hieman kalliimmalla kuin verkkokaupasta.

Jos verkkokaupasta niin ensin suomalaisista ja sitten vasta ulkomaalaisista.
-HP-
22.03.2014 11:46:38 (muokattu 22.03.2014 11:54:04)
Kamart:

Kyllä noista verkkokaupoista on mukava katsella mitä on tarjolla mutta kyllä minä mieluusti kivijalkaliikeestä ostan vaikka hieman kalliimmalla kuin verkkokaupasta.

Jos verkkokaupasta niin ensin suomalaisista ja sitten vasta ulkomaalaisista.

Olen tehnyt Tomannin kanssa vaihtokauppaa. Tein arvosteluja ja sain kymppien arvosta tavaraa. Ostin kitaran, en pitänyt ja lähetin takaisin. Rahat tilille.

Thomann ei ole huono paikka, vaikka kivijalassa käyn mielummin niin en silti lähde mustamaalaamaan kyseistä lafkaa. Jotain on tehty oikein ja pistää kivijalkoja panostamaan palveluun, heikoimmat ja lepsuimmat tippuu pelistä pois. Ehkä vähän turhankin rankasti, mutta pitää toivoa että vastaliike alkaa purra ja päästään harmoniseen tasapainoon.

E: Ja ettei jää liian positiivinen kuva niin sanottakoon nyt vielä että nykyisen musa-arsenaalini hinnasta 1/10 on Thomannista, 1/2 kivijalasta nupin ja ekan kitaran muodossa ja loput käytettynä.
Kuka väittää ettei kitara muka ole lyömäsoitin?
Antti K
24.03.2014 12:38:59
Thomann ei ole huono paikka, vaikka kivijalassa käyn mielummin niin en silti lähde mustamaalaamaan kyseistä lafkaa. Jotain on tehty oikein ja pistää kivijalkoja panostamaan palveluun, heikoimmat ja lepsuimmat tippuu pelistä pois. Ehkä vähän turhankin rankasti, mutta pitää toivoa että vastaliike alkaa purra ja päästään harmoniseen tasapainoon.

Itse olen ostellut 90-luvun puolestavälistä alkaen soittimia ja musiikkitarvikkeita ja voisin sanoa, että poikkeuksetta olen saanut kaiken tarvitsemani halvemmalla täältä Suomesta - en tosin aina ihan kotikaupungista, mutta Suomesta kuitenkin. Nuukana miehenä sitä on tullut haettua rompetta kauempaankin - eräskin nummelalainen omakotitalo ja sen autotalli tuli hyvinkin tutuksi. Palveluasenteesta kertoo, että isäntä jätti perheateriankin kesken, kun asiakas tuli hakemaan POD-kakkosta. Hintaa kun ihmettelin, kuulin, että jäi siitä sentään kaksikymppiä katetta. Ja tää oli markka-aikaan. Samainen kaveri toi puukylkisellä jenkkifarkulla Yamaha P-kasikymppisen suoraan kotiovelle, kun satuin olemaan sen verran kuumeessa, etten halunnut samana päivänä lähteä hakemaan. Ja molemmissa tapauksissa Thomannin referenssihinnoilla tosiaan pyyhittiin pöytää.

En tiedä miten porukat täällä kauppaa käy, mutta itselleni se hintalappu siinä kitaran kaulassa on vasta lähtökohta hintaneuvotteluille - ei suinkaan se kuuluisa "viimeinen hinta". F-Musiikista olen ostanut kolme jenkki-Fenderiä ja joka kerralla hinnoista on saatu pois kolmenumeroisia summia. En ole edes joka kerralla käyttänyt T-korttia hintaneuvotteluissa, vaan olen saattanut viitata kotimaisiinkin kilpailijoihin, kuten esim. Kokkolan Laitevälitys (musiikkiliike.fi).

Puolitoista vuotta sitten Vantaan F-Musiikissa oli Rolandin V-Piano kaupan. Kyseessä oli melkoisen kolhiintuneen oloinen demoyksilö hintaan 5250€ (ovh. 6500€). Tykästyin laitteeseen ja pyysin tarjousta sähköpostilla. Meilin perusteella hinta putosi 5000 euroon. Laitoin tarjouspyynnöt myös kilpaileviin liikkeisiin Keski-Suomessa ja Hämeessä. Molemmissa liikkeissä oli niin ikään demopiano kaupan hintaan 4500€. Olin jo lähdössä ajelemaan kohti Keski-Suomea, kun hämäläinen kauppias soitti ja lupasi uuden V-Pianon 4500 eurolla. Ja tämän saisi vielä noudettua Rolandin maahantuojalta Vantaalta. Pianoa Vantaalta hakiessani maahantuojan edustaja totesi, että "pikkaisen liian halvalla sait".

Joten - muistakaa tinkiä!
joku muu sikko
24.03.2014 13:30:43 (muokattu 24.03.2014 13:32:40)
Antti K:

Joten - muistakaa tinkiä!

Sinä oot sosiaalinen ja ulospäin suuntautuva ihminen joka haluaa olla kontaktissa myyjien kanssa. Mulle ei mikään ole niin vastenmielistä kuin mennä kauppaan ja alkaa vonkumaan että "anna halvemmalla. Anna nyt. Etkö voi antaa." Kaikki ei vaan osaa eikä halua. Minä haluan klikata netissä vertaapiste fi tai vastaavaa, valita halvimman ja tilata. Näkemättä ketään ja juttelematta kenenkään kanssa sanaakaan.
Ne myyjät jotka haluaa asiakkaikseen tällaisia, laittavat sitten nettihinnat kuntoon ja markkinointia peliin niin että varmasti näkyy.
Mnet torikaupat on eri asia. Mutta silloin jutteleekin kaksi kuluttajaa/harrastajaa keskenään.
zedder
24.03.2014 15:35:50
Niin, kaikki eivät ole "kauppamiehiä". Minä en taida ainakaan olla.

Se että liikkeen tuotteelle ilmoittama hinta on "turvonnut" saattaa pelottaa pois monta potentiaalista asiakasta. Kaikki kun eivät välttämättä tiedä jonkin tietyn myymälän tapaa alentaa lopullista hintaa radikaalisti kauppaneuvottelujen kautta, ja osa mahdollisista ostajista ei edes halua ryhtyä moisiin tinkailuihin.

Taitaa tinkiminen olla muutenkin hiukan samassa tilanteessa kuin soitinkauppa, eli kyseinen perinne on kuolemassa johtuen siitä että nykyisin ollaan totuttu siihen että vähittäismyyntiä harjoittavat yritykset ilmoittavat uusien tuotteiden ja palveluiden hinnat mahdollisimman avoimesti. Hevoskauppa ja käytettyjen autojen kauppa ovat ehkä toki poikkeuksia tuosta säännöstä tänäkin päivänä.

Nuo henkilöt jotka eivät halua tai osaa tinkiä syystä tai toisesta painavat herkästi T-kaupan tilausnappulaa, ja ovat siten osin tahattomasti "tappamassa" kotimaista soitinkauppaa.

Voisi näin ollen olla lähtökohtaisesti hyvä ajatus ilmoittaa realistiset hinnat ilman hulvattomia tinkimisvaroja.
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Sarko
24.03.2014 22:58:00 (muokattu 25.03.2014 00:07:58)
Minua ei kiinnosta tinkaaminen, jos hinta ei miellytä niin ostan sitten muualta, jos niin tarpeelliseksi koen. Mielestäni on asiakkaan etu että hinnoittelu on tehty ns. "läpinäkyvästi" eli juurikin aiemmassa viestissä mainittuja hervottomia tinkausvaroja ei olisi. Suhtautumiseeni tinkaukseen saattaa myös vaikuttaa se, että työskentelen kaupan alalla ja kaikenlaista tinkaamista sekä kynytystä on tullut nähtyä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
naavanka_
25.03.2014 00:06:35 (muokattu 25.03.2014 00:07:08)
Minusta tinkiminen on osa kaupankäynnin kulttuuria ja perinnettä ainakin täällä Savossa.
En voisi kuvitellakkaan että ostaisin torilta tai jostain pikkuputiikista mitään tinkimättä.

Toki marketit ja semmoiset on asia erikseen.

Tai ehkä olen vain se vittumainen kusipää joka tulee aina vinkumaan ja kyselemään.
Sarko
25.03.2014 00:09:48
naavanka_: Minusta tinkiminen on osa kaupankäynnin kulttuuria ja perinnettä ainakin täällä Savossa.
En voisi kuvitellakkaan että ostaisin torilta tai jostain pikkuputiikista mitään tinkimättä.

Toki marketit ja semmoiset on asia erikseen.

Tai ehkä olen vain se vittumainen kusipää joka tulee aina vinkumaan ja kyselemään.

Torit ja pienemmät putiikit voisin ajatella erillisenä juuri tässä tinkausmielessä, paikan "fiiliksestä" ja muista tekijöistä riippuen.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Myrkky Nuoli
25.03.2014 07:47:14
naavanka_: Tai ehkä olen vain se vittumainen kusipää joka tulee aina vinkumaan ja kyselemään.

Suomalaiset tuntuu harmillisen usein olevan tällä kannalla. Minusta tinkaaminen vaan on osa kaupankäyntiä. Ei sitä pakko oo tinkiä, mutta siihen pitää olla varautunut ja jos se käy hermoille niin se on sitten oma ongelma, turha siitä on loukkaantua. Mieluiten nostan kytkintä ja kattelen muualta jos myyjä ei halua olla tekemisissä ihmisen kanssa. Siihenkin on tietty täysi oikeus.
joku muu sikko
25.03.2014 08:47:49
Tässä on varmaan kaksi asiaa, kaupankäynnin kulttuuri on muuttunut eli nykyään ihmiset "kilpailuttaa" jälleenmyyjänsä netissä ja sitten on alueellisia eroja eli pienillä paikkakunnilla tavara halutaan ostaa siltä tutulta mukavalta kauppiaalta. Sitten vain hierotaan hintoja kohdalleen siinä kahvinjuonnin lomassa ohikulkeissaan kun kylällä muutenkin käydään ja juorut vaihdetaan kauppiaan kanssa. Se on osa sitä yhteisöllisyyttä.
Kaikki on muuttunut yhdessä sukupolvessa kun tuli EU ja helppo tavaran liikkuminen sekä internet.
Mutta näin se menee. EU on vapaakauppa-alueena isojen valtioiden etu. Isot ostot, halvemmat hinnat ja sillä painetaan pienien maiden yrittäjät ahtaalle.
Sarko
25.03.2014 09:25:57
Myrkky Nuoli: Suomalaiset tuntuu harmillisen usein olevan tällä kannalla. Minusta tinkaaminen vaan on osa kaupankäyntiä. Ei sitä pakko oo tinkiä, mutta siihen pitää olla varautunut ja jos se käy hermoille niin se on sitten oma ongelma, turha siitä on loukkaantua. Mieluiten nostan kytkintä ja kattelen muualta jos myyjä ei halua olla tekemisissä ihmisen kanssa. Siihenkin on tietty täysi oikeus.

Mun mielestä tää tinkaaminen on kontekstisidonnainen asia: mun mielestä on ihan ok jos ihmiset tinkaavat esim. yksityisessä soitinliikkeessä, jossa tinkaaminen voi olla soveliasta ja hyväksyttävää. Alepan, tai muun vastaavan ketjuliikkeen, kassalla tinkaaminen on taas typerää.
Antti K
25.03.2014 09:38:40 (muokattu 25.03.2014 09:40:05)
Sarko: Minua ei kiinnosta tinkaaminen, jos hinta ei miellytä niin ostan sitten muualta, jos niin tarpeelliseksi koen. Mielestäni on asiakkaan etu että hinnoittelu on tehty ns. "läpinäkyvästi" eli juurikin aiemmassa viestissä mainittuja hervottomia tinkausvaroja ei olisi. Suhtautumiseeni tinkaukseen saattaa myös vaikuttaa se, että työskentelen kaupan alalla ja kaikenlaista tinkaamista sekä kynytystä on tullut nähtyä.

Kauppoja tehdessä ei varmaankaan ole vain yhtä oikeaa tapaa toimia: Toiset (eli ne, joilla siihen on varaa) maksavat mukisematta pyyntihinnan ja toiset yrittävät maksaa juuri niin vähän kuin mahdollista. En minäkään Viikin Prismassa tingi nuudelipaketin hinnasta tai paikallisessa nelostuopista. Mutta autokaupoilla varmaan kuka tahansa meistä yrittäisi saada kaupantekijäisinä ties mitä lisähärpäkettä uuteen Octaviaansa. Joissain tilanteissa tinkiminen on siis enemmän sääntö kuin poikkeus.

Edellisessä postauksessani tarkoituksenani oli vain tuoda esille se tosiasia, että tinkijää ei naureta ulos liikkeestä - edes täällä Suomessa. Mun ei ole vaikea uskoa, että kauppias mieluummin myisi tuotteensa ilmoitettuun hintaan, mutta jos vaihtoehtona on se, että tuote jää kokonaan myymättä asiakkaan lähdettyä kotiin klikkailemaan verkkokaupan sivuja, kauppias varmasti tarkistaa hintaansa mahdollisuuksien rajoissa alaspäin.

Ainakin, jos haluaa pysyä bisneksessä mukana.

EDIT: Tässähän ollaan Sarkon kanssa ihan samoilla linjoilla!
Myrkky Nuoli
25.03.2014 10:17:19
Sarko: Mun mielestä tää tinkaaminen on kontekstisidonnainen asia: mun mielestä on ihan ok jos ihmiset tinkaavat esim. yksityisessä soitinliikkeessä, jossa tinkaaminen voi olla soveliasta ja hyväksyttävää. Alepan, tai muun vastaavan ketjuliikkeen, kassalla tinkaaminen on taas typerää.

Juuno soitin- ja soitintarvikekaupasta puhuin tässä nyt tuota
Sarko
25.03.2014 10:29:05 (muokattu 25.03.2014 10:29:39)
Juu, näin ajattelinkin!
Jamz
25.03.2014 14:07:24
Tinkaus kuuluu mielestäni autokaupoille ja yleensäkin käytetyn tavaran ostoon. Thomann löi aikanaan hinnat suoraan niin alas, että kivijalkaliikkeiden tinkivarahinnat lähinnä nauratti, samalla kun postiautot kuskasi tiet sonnalla soittimia Suomeen.
Raja se on raittiudellakin.
Twinkle
25.03.2014 14:54:46 (muokattu 27.03.2014 14:32:31)
Kamart: Kuinka moni on tinkannut Thomannin kanssa hinnasta?

Ei ole tarvinnut, niiden hinnat suhteessa valikoimaan ja palvelun laatuun on äärimmäisen kilpailukykyiset. Emmie tingi edes suomessa, koska minusta se on vihoviimeistä perseilyä vaihtaa hintaa naamakertoimen mukaan.

No vaihtamista en tee, mutta toisaalta en ees tee sitä suomalaiseen kivijalkaankaan kun ne edellisellä kerralla olisi hyvittänyt pari sataa 900 euron kitarasta. Itse en sattunneesta syystä vie tavaraa ikinä kauppaan vaihdettavaksi, koska minä pystyn torilla tekemään sen saman persneton ihan omin avuinkin.

Kuinka moni on kysynyt Thomannilta mikä olisi tarpeisiini sopiva laite?

Useasti, siellä on iso joukko ihmisiä töissä ja siellä on varmasti väkeä joka tietää. Sinne voi soittaa tai lähettää sähköpostia ja vastaukset tulee nopeasti ja sisältö tähän mennessä on ollut hyvin asiantuntevaa.

Paremmin kuin suomessa, suomessa se soitin saattaa kadota kuukausiksi turneelle pitkin maakuntia ja se tulee takaisin sitten jos tulee. Thomannille kun tekee ensin RMA-pyynnön, kuriiri hakee tavarat himasta, sähköpostiin tippuu tieto kun roju on saapunut saksaan, uudestaan sitten kun se roju on lähtenyt liikkeelle, jolloin kuriiri ronttaa sen kotiin. Välttämättä ei tartte lähteä himasta edes ulos kun takuuasiat on saatu kondikseen. Joskus on jopa käynyt niin, että kuriiri on tuonut uutta tavaraa ja ottanut risan mukaan.

Lähtökohtaisesti suurin syy ostaa thomannillta on sen liikkeen valtava valikoima, sieltä saa samaan pakettiin melkein kaiken mitä tarttee. Toissijaisina syinä tulee takuu ja palvelu. Hinnat ei välttämättä ole enää maailman halvimmat ainakaan isommassa kamssa, mutta sitä tukee mielellään sellaista liikettä, joka arvostaa asiakastaan.
Paul80
31.03.2014 10:53:59
Twinkle: Thomannille kun tekee ensin RMA-pyynnön, kuriiri hakee tavarat himasta, sähköpostiin tippuu tieto kun roju on saapunut saksaan, uudestaan sitten kun se roju on lähtenyt liikkeelle, jolloin kuriiri ronttaa sen kotiin. Välttämättä ei tartte lähteä himasta edes ulos kun takuuasiat on saatu kondikseen. Joskus on jopa käynyt niin, että kuriiri on tuonut uutta tavaraa ja ottanut risan mukaan.

Tuohon on pakko kertoa kaverin kokemuksesta kun tilasi ko kaupasta tuli tavara valmiiksi viallisena.
Heidän mukaan olisi paketti pitänyt viedä postiin omalla kustannuksella (autoton ihminen ja tavara suhteellisen painavaa).

Eli ei se saksanmaallakaan aina toimi.
phiit
31.03.2014 11:15:03 (muokattu 31.03.2014 11:16:24)
Paul80: Tuohon on pakko kertoa kaverin kokemuksesta kun tilasi ko kaupasta tuli tavara valmiiksi viallisena.
Heidän mukaan olisi paketti pitänyt viedä postiin omalla kustannuksella (autoton ihminen ja tavara suhteellisen painavaa).

Eli ei se saksanmaallakaan aina toimi.

Jos tavaran hinta on alle 30e (muistaakseni) niin omaan piikkiin palautus, muuten maksaa Thomann ja printtaat lapun ja liimaat pakettiin ja se on siinä. Toki omakustanteisesti kengänpohjia kuluttamalla se pitää viedä lähipostiin se paketti.

Edit: Paits en oo kertaakaan takuuasioiden kanssa joutunu pelehtimään niin voipi toimia siltä osin vielä mallikkaammin T-kaupassa
LL
31.03.2014 11:49:32
zedder: Niin, kaikki eivät ole "kauppamiehiä". Minä en taida ainakaan olla.

Se että liikkeen tuotteelle ilmoittama hinta on "turvonnut" saattaa pelottaa pois monta potentiaalista asiakasta. Kaikki kun eivät välttämättä tiedä jonkin tietyn myymälän tapaa alentaa lopullista hintaa radikaalisti kauppaneuvottelujen kautta, ja osa mahdollisista ostajista ei edes halua ryhtyä moisiin tinkailuihin.

Taitaa tinkiminen olla muutenkin hiukan samassa tilanteessa kuin soitinkauppa, eli kyseinen perinne on kuolemassa johtuen siitä että nykyisin ollaan totuttu siihen että vähittäismyyntiä harjoittavat yritykset ilmoittavat uusien tuotteiden ja palveluiden hinnat mahdollisimman avoimesti. Hevoskauppa ja käytettyjen autojen kauppa ovat ehkä toki poikkeuksia tuosta säännöstä tänäkin päivänä.

Nuo henkilöt jotka eivät halua tai osaa tinkiä syystä tai toisesta painavat herkästi T-kaupan tilausnappulaa, ja ovat siten osin tahattomasti "tappamassa" kotimaista soitinkauppaa.

Voisi näin ollen olla lähtökohtaisesti hyvä ajatus ilmoittaa realistiset hinnat ilman hulvattomia tinkimisvaroja.

Suomessa tinkimiskulttuuri on sekava. Toisaalta on tyyppejä, jotka yrittävät saada lähikaupassa maitopurkista alennusta. Toisaalta on tyyppejä, jotka ajattelevat tinkimisen loukkaavan myyjää tai tinkimällä asettavat itsensä huonoon valoon. Tinkiminenhän voi olla merkki siitä, että on tultu ostamaan ilman kunnollisia tietoja tuotteesta ja sen hinnasta.

Niin kuin sanoit, hiljainen asiakas on myyjälle pahin. Asiakas, joka ottaa tavaran hyllystä, maksaa mukisematta ja sanoo myyjälle lopussa kiitos, on huono asiakas, vaikka siltä muutaman kympin voisi saadakin enemmän kuin tinkaavalta. Hiljaisen asiakkaan kanssa väliin jää kokonaan vuorovaikutus. Ei hiljaiselle asiakkaalle ole merkitystä keneltä hän ostaa. Ennemmin tai myöhemin tällaiselle asiakkaalle vain hinta on merkityksellinen. Hyväntuulisesta tinkimisestä ja siitä syntyneestä kaupasta jää asiakkaalle positiivinen kokemus, joka houkuttelee uudestaan tekemään kauppoja. Taitaa vielä kertoa myyjästä, joka oli hyvä tyyppi, kavereilleen.

Helppo on syyttää asiakkaita kivijalka liikkeiden häviämisestä, mutta kysyn miten kivijalkaliikkeet ovat kehittäneet omia palvelujaan ja myyntitapojaan Thomannin jälkeen. Minusta ei juurilainkaan. Palvelu on tullut vähän ystävällisemmäksi, mutta niin se olisi pitänyt olla aina. Siitä ei voi plussaa antaa.
Paul80
31.03.2014 12:17:16
phiit: Jos tavaran hinta on alle 30e (muistaakseni) niin omaan piikkiin palautus, muuten maksaa Thomann ja printtaat lapun ja liimaat pakettiin ja se on siinä. Toki omakustanteisesti kengänpohjia kuluttamalla se pitää viedä lähipostiin se paketti.

Edit: Paits en oo kertaakaan takuuasioiden kanssa joutunu pelehtimään niin voipi toimia siltä osin vielä mallikkaammin T-kaupassa

Paitsi kuten jo viestissä mainitsin niin kyseessä oli painava tuote (tais olla kaappi) joka ei alle 30€ maksa. Tuokin oli mielenkiintoista, että kyseessä olin varsin hintava tuote niin silti alkoivat mukisemaan palautuksesta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)