Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 5104 105 106 107 108139 140 141 142 143
73nd3r
25.04.2018 08:59:32
Metalkallo: (...) Mikit on asennettu kuin kitara olisi vasenkätinen. (...) Eli jos hommaisin straton normi plexin ja kääntäisin nuo mikit toisinpäin ja tallamikin toiseen kulmaan (kuten normi stratossa), niin soisiko se niin kuin normi strato?
En ole avannut enkä edes soittanut kyseistä mallia, mutta siinä on samat mikit kuin AmOriginal 60 -mallissa.
Eli periaatteessa käännettävissä normaaliksi, mutta kyllä jonkun korva kuulee eroja normistratoon, niin kuin reverselapaisessa aina.
Metalkallo
25.04.2018 10:47:56
73nd3r: En ole avannut enkä edes soittanut kyseistä mallia, mutta siinä on samat mikit kuin AmOriginal 60 -mallissa.
Eli periaatteessa käännettävissä normaaliksi, mutta kyllä jonkun korva kuulee eroja normistratoon, niin kuin reverselapaisessa aina.

Ok, Kiintoisaa. Kiitos.

Runko ja siinä olevat tuossa mun on Hendrix signaturesta, mutta kaula american speciaalin normi 70's lapainen eli ei ole enää reverse kaula (itse vaihdoin kaulan normiin). Tuon mun asettelun takia lähinnä kiinnostaa et voi muuttaa halutessaan mikkien suuntaa ja hieman sointia. Täytyy varmaan hankkia plexi ja kokeilla.

Kiitos. :)

Eroja tosiaan on reverselapaisessa verrattuna normiin, itsekin kuulen ne.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
tomaattiorava
25.04.2018 13:01:35
paskiaispaska: No, alkemia noiden kanssa taitaa olla ihan korvakuulo. Talla ja kaulamikin oon säätäny omaa korvaa miellyttäväks ja balanssiin keskenään ettei hirveetä volumeeittoa tule kun vaihtaa näiden välillä. Keskimikkiin koittanu vähän hakea kontrastia noihin talla- ja kaulamikkiin nähden. Ihan hauska tuli ainakin, kun laitoin keskimikin suht kauas kielistä ja mikkivalitsin asennossa talla+keskimikki. Mietin vaan miten näitä on porukka yleensä tupannu pitämään.

Fenderin sivuilta :

Depress all the strings at the last fret. Using a 6" (150 mm) ruler, measure the distance from the bottom of the first and sixth strings to the top of the pole piece. A good rule of thumb is that the distance should be greatest at the sixth-string neck pickup position, and closest at the first-string bridge pickup position. Follow the measurement guidelines in the chart below as starting points. The distance will vary according to the amount of magnetic pull from the pickup.

Bass Side _Treble Side
Texas Specials _8/64" (3.2 mm) _6/64" (2.4 mm)
Vintage style _6/64" (2.4 mm) _5/64" (2 mm)
Noiseless Series _8/64" (3.2 mm) _6/64" (2.4 mm)
Standard Single-Coil _5/64" (2 mm) _4/64" (1.6 mm)
Humbuckers _4/64" (1.6 mm) _4/64" (1.6 mm)
paskiaispaska
25.04.2018 13:24:38

tomaattiorava: Fenderin sivuilta :

Joo, hyviä ohjearvoja. Tupannu aina kitarat vaan säätämään sillai että kuullostaa hyvältä ja on itelle paras soittaa jne. :) Toi mikkien korkeuski riippuu ihan siitä millasta soundia sieltä kitarasta haluu pihalle.
stratomaster
25.04.2018 13:50:19 (muokattu 25.04.2018 13:52:34)

paskiaispaska: Joo, hyviä ohjearvoja. Tupannu aina kitarat vaan säätämään sillai että kuullostaa hyvältä ja on itelle paras soittaa jne. :) Toi mikkien korkeuski riippuu ihan siitä millasta soundia sieltä kitarasta haluu pihalle.

On ihan ok käyttää korvia tuossa. Katselin joskus Lindy Fralinin ohjeita mikkien korkeuden säätämisestä. Hänen viestinsä oli nimenomaan, että käytä korviasi. Ensin mikkiä niin ylös, että sen kenttä alkaa häiritä kielen värähtelyä. Siitä hiukan alaspäin niin, ettei häiriötä enää kuulu. Siinä huitteilla se sweet spot olisi. Mutta toki tuo on myös vähän makuasia kuten sanot. Itse en ole aikoihin mittaillut mikkien korkeuksia niitä säätäessäni. Jos se kuulostaa hyvältä, se on hyvä.
tomaattiorava
25.04.2018 14:25:15 (muokattu 25.04.2018 14:27:36)
Ainakin humppareilla tulee sellainen luontainen, laulava vibrato kun sweet spotti löytyy, tie sitte onko sama ilmiö yksikelaisilla.
Kyllä tosiaan aika jänniä saundeja saa jos niitä ruuvailee ihan päätyihin, eri juttu sitte onko se hyvä asia... Kaiketi sitä kutsutaan sweet spotiksi siksi että siinä kohtaa mikki pääsee parhaiten oikeuksiinsa ja taajusvasteet ja sustainit ovat optimaalisia.
pappasfin
25.04.2018 16:01:04
stratomaster: On ihan ok käyttää korvia tuossa. Katselin joskus Lindy Fralinin ohjeita mikkien korkeuden säätämisestä. Hänen viestinsä oli nimenomaan, että käytä korviasi. Ensin mikkiä niin ylös, että sen kenttä alkaa häiritä kielen värähtelyä. Siitä hiukan alaspäin niin, ettei häiriötä enää kuulu. Siinä huitteilla se sweet spot olisi. Mutta toki tuo on myös vähän makuasia kuten sanot. Itse en ole aikoihin mittaillut mikkien korkeuksia niitä säätäessäni. Jos se kuulostaa hyvältä, se on hyvä.

Juurikin näin, munkin mielestä paras tapa on niin mikkien säätämisen suhteen kuin muutenkin luottaa korviinsa ja kun kuullostaa hyvältä on se siinä ;D
PappaSFin
Metalkallo
25.04.2018 16:49:30
Mun mielestä humbuckeria tarttee säätää enemmän kuin sinkkua, tai noin ainakin mulla on ollut. Sinkkujen korkeutta ei ole tarvinnut säätää yhtään nykyisessä stratossa, kun taas humppareissa olen joutunut säätämään aina. Humpparit paljon herkempiä noiden korkeuksien kanssa.
Gaines
27.04.2018 14:00:33
Laskin blueberryni seymour duncan 50`s setin ihan pleksin tasolle ja siitä seurasi ihan mielenkiintoisia juttuja. Tubemeisterin sai ruuvata kotikäytössä melkoisen isolle, jolloin koko boksi alkoi resonoimaan makeasti ja heräsi henkiin. Sitten kun vielä sääti kompuran boostiksi ja volumepotikalla pakittaa tasoja niin jo toimii. Overdrivet ja koko homma toimii erottelevasti. Että kannattaa kyllä kokeilla rohkeasti miltä mikäkin säätö vaikuttaa.
Sydän lyö ja parta kasvaa.
Metalkallo
10.05.2018 22:44:47
Kun tuo mun straton runko on Hendrix stratosta ja mikit vasenkätisen mukaisesti eli toisinpäin kuin normisti, niin aattelin tiedustella mitä vaikuttaisi sointiin jos ne kääntäis toisinpäin eli oikeinpäin?

Onko kellään ollut jomminkummin päin ja sitten kääntänyt straton mikit toisinpäin?
73nd3r
11.05.2018 13:13:12 (muokattu 11.05.2018 13:14:28)
Kannattaa kuitenkin muistaa se perusjuttu: silloin kun Jimi Hendrix halusi kuulostaa Stratocasterilta, niin ihan perus-Stratosoundi niistä käännetyistä mikeistäkin lähti. (Tähän pikaedit: siis helvetin hyvä perussoundi, mut se on sit soittaja/sormet juttu.)
Eli: varmasti eroja löytyy kääntäessä, mutta ei siitä mikään radikaali total makeover tule.
Metalkallo
11.05.2018 18:25:32
73nd3r: Kannattaa kuitenkin muistaa se perusjuttu: silloin kun Jimi Hendrix halusi kuulostaa Stratocasterilta, niin ihan perus-Stratosoundi niistä käännetyistä mikeistäkin lähti. (Tähän pikaedit: siis helvetin hyvä perussoundi, mut se on sit soittaja/sormet juttu.)
Eli: varmasti eroja löytyy kääntäessä, mutta ei siitä mikään radikaali total makeover tule.

Tuollaista vähän itsekin arvelin, piti silti tiedustella. Kiitti.
Metalkallo
12.05.2018 04:33:41 (muokattu 12.05.2018 04:36:17)
Tässä muuten vertailua "väärinpäin" vs oikeinpäin olevien strato mikkien kesken.
https://www.youtube.com/watch?v=duSFVrdikmY

En tiedä sitten oliko samat mikit (tuskin), mutta tuosta kyllä kuulee helposti kuinka "väärinpäin" olevat on kirkkaampia kuin oikeinpäin. Samanmoista kuulee joissain muiissakin testeissä.

Itse käänsin oman straton tallamikin "väärinpäin" asennosta oikeinpäin, mutta se on yhä sillein Hendrixmäisesti vinossa tallan suuntaan, et tiedä kuinka paljon vaikutusta sillä on? En kerennyt vielä kokeilemaan mikkiä tätä sepustaessa.

Tuo heppu (Dave Simpson) on kyllä hyvä soittaan, kantsii tsekkaa sen videoita jos ei ole tuttu. :)
Metalkallo
12.05.2018 17:19:21 (muokattu 12.05.2018 17:25:45)
Kokeilinpa nyt tuota mun straton tallamikkiä kun se on oikeinpäin ja kyllähän siinä aika nopsaan pienen eron kuuli "väärinpäin" olevaan. "Väärinpäin" asennossa (oikeakätinen strato ympäri käännetty) tallamikki kuulostaa kirkkaammalta kuin oikeinpäin. Nyt kun se on oikeinpäin, niin soundi on enempi normi straton tallamikki soundi eli hiukan löysempi, tummempi sekä vähän paksumpi. Vaikka se on Hendrix tapaan vinossa toiseen suuntaan, niin sillä ei vaikuttaisi olevan niin suurta vaikutusta sointiin.

Eli nyt mun stratossa tallamikki on normipäin ja keski sekä kaulamikki on väärinpäin. Toimii.

Me like veri muts. Lopputulos on just sitä mitä halusin. :)
WanhaWetäjä
12.05.2018 20:01:59

Metalkallo: Mun mielestä humbuckeria tarttee säätää enemmän kuin sinkkua, tai noin ainakin mulla on ollut.
Mulla menee kyllä just toisinpäin, nykyisessä kitarassa tallahumppari on ok ja kaikki kielet hyvin balanssissa pienellä säädöllä mutta keski/kaulamikit on noiseless sinkkuja ja vaikka miten on koetettu säätää jopa napapaloja niin ei vaan toimi ihan 100%, kyseessä on Kinmanin vintage-tyyppiset stratomikit thinline Telessä eli napapalat on jo oletuksena ihan eri korkeuksilla.

Sinkkujen korkeutta ei ole tarvinnut säätää yhtään nykyisessä stratossa, kun taas humppareissa olen joutunut säätämään aina. Humpparit paljon herkempiä noiden korkeuksien kanssa.
Entäpä tämä sitten https://www.youtube.com/watch?v=1D31TGgcBPo Aika omituista ja luulen että mun tapauksessa on kyse tästä + siitä että olen vasuri.

Aiheesta löytyy tietty infoakin joka varmistaa asian...

Do left handed players need left handed guitar pickups for their left handed guitars?

Generally speaking, the only time you will need a left handed guitar pickup is if you are ordering a pickup with staggered pole pieces. For example, a set of staggered Lollar strat style pickups or a Lollar AlNiCo 3 staggered tele bridge. Because there is 180 degrees difference between a right-handed guitar and a left-handed guitar, the magnet pattern needs to be reversed for left-handed players. But it is ONLY the magnet pattern that is affected by left versus right-handed instruments.

Joopa joo, taitaa mennä mikit vaihtoon.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
LaMotta
12.05.2018 20:04:15

Metalkallo: Tässä muuten vertailua "väärinpäin" vs oikeinpäin olevien strato mikkien kesken.

Tuossa ei ole kyllä mitään ihmeellistä jos kuuluu jotain soundieroa. Sen verran kuitenkin liikahtaa punottujen kielien kohdalla mikki kaulaan päin. Duodam.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Metalkallo
12.05.2018 21:35:28
WanhaWetäjä: Mulla menee kyllä just toisinpäin, nykyisessä kitarassa tallahumppari on ok ja kaikki kielet hyvin balanssissa pienellä säädöllä mutta keski/kaulamikit on noiseless sinkkuja ja vaikka miten on koetettu säätää jopa napapaloja niin ei vaan toimi ihan 100%, kyseessä on Kinmanin vintage-tyyppiset stratomikit thinline Telessä eli napapalat on jo oletuksena ihan eri korkeuksilla.

Joopa joo, taitaa mennä mikit vaihtoon.

Etkö pysty kääntään sun telen mikkejä toisinpäin jos ne on sinkut, niin kuin itse tein tuon mun straton tallamikin kaa, vai ymmärsinkö väärin jutun?
Metalkallo
02.06.2018 21:53:28 (muokattu 03.06.2018 00:25:50)
Käänsin oman Hendrix stratoni mikit toisinpäin eli niin sanotusti oikeinpäin kuten ne yleensä on normi stratoissa ja kyllähän soundi muuttui jonkin verran. Hendrix stratossahan nuo mikit on reversed staggered tai jotain (ovat kuin kitara olisi vasenkätinen/ylös-alas käännetty) jolloin niiden soundi on kirkkaampi sekä ohuempi kuin normi päin olevien mikkien.

Vaikka reversed kuulostaakin myös ihan kivalta, oma mieltymys testien perusteella ajautuu normipäin oleviin mikkeihin. Toki kun mun on Hendrix malli, niin tallamikki on vinossa tallan suuntaan ja se vaikuttaa toki, mutta aika vähän.

Straton mikkien kääntö toisinpäin on ihan kiva keino muuttaa niiden sointia kirkkaammaksi ja hieman ohuemmaksi jos sitä etsii ilman että hommaa uudet mikit. Tietty uusissa mikeissä on muutakin erilaista.

Onko kukaan muu testaillut straton mikkejä tähän tyyliin?
paskiaispaska
04.06.2018 17:21:43

Taitaa stratossa olla keski/kaulamikin tonepotikka rikki tms. Tai tonepotikka kyllä hieman vaikuttaa ääneen, mutta tuntuu ku noita kahesta mikistä ei saa soundia täysin kirkkaaksi - verrattuna tallamikkiin. Aivan perkeleen paljon tummempana soi kaula ja keskimikki. Kuis toi toinen tonepotikka otetaan pois pelistä helpoiten? Eli et sais kaikki mikit saman tonen alle. En tee kahdella yhtään mitään.
73nd3r
04.06.2018 22:20:16
Onks sulla siis nyt yksi tone keski+kaulamikille ja toinen tallamikille?
Ei heti tule mieleen vakiomallia tuolla tavalla, joten ilmeisesti sitä on modattu, ja silloin neuvonta menee hankalammaksi. Mikä Strato, miten modailtu?

Haulla 'master tone stratocaster' tuo setä Google paljon vaihtoehtoja, tietysti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)