Aihe: Les Paul kitaran pintakäsittely 1 2 | |
---|---|
![]() 13.12.2021 23:03:31 | |
rainmaker: Ei tarvitse liimata. Vaikutus soundiin on aika marginaalinen, jos edes kuulonvaraisesti havaittavissa. Mää olin noin 2 viikkoa sitten vakaasti sitä mieltä että liima tai neck thru kaula on ainoa oikea liitos jos sustainia ja soundia kaipaa, sitten tuli taloon pulttikaula Kiesel joka romutti mun periaatteet totaalisesti :/ En kerta kaikkiaan voi käsittää mistä tuo kerää tuon sustainin, mutta voi jesta että se vain soi ja soi ja soi :D Niin ja kyllähän tuo soundikin nyt vaan pieksee suurimman osan kitaroista joita olen päässyt kuulemaan ja koittamaan. kaikki paitsi on turhaa. | |
![]() 14.12.2021 12:29:03 | |
korvaoo: Mää olin noin 2 viikkoa sitten vakaasti sitä mieltä että liima tai neck thru kaula on ainoa oikea liitos jos sustainia ja soundia kaipaa, sitten tuli taloon pulttikaula Kiesel joka romutti mun periaatteet totaalisesti :/ En kerta kaikkiaan voi käsittää mistä tuo kerää tuon sustainin, mutta voi jesta että se vain soi ja soi ja soi :D Niin ja kyllähän tuo soundikin nyt vaan pieksee suurimman osan kitaroista joita olen päässyt kuulemaan ja koittamaan. Onko jotain selkeää yhteyttä siihen, että kaulaliitos vaikuttaisi sustainiin? siis teoriassa kun kyse on värähtelystä, niin jos liitosta ei ole (neck thru) niin se on hyvässä ja pahassa sama värähtelijä. Jos taas on kaulaliitos, niin siinä kn eri puu kropassa kuin kaulassa joten silloin kai puiden keskinäinen mätsääminen on ratkaisevassa roolissa? vai olenko ymmärtänyt kokonaan väärin? mutta jos kaulaliitos on, niin onko sillä oikeasti eroa onko liitos toteutettu ruuveilla vai liimalla? kunhan se vaan on tiukka? | |
![]() 14.12.2021 17:46:36 | |
hallu: Onko jotain selkeää yhteyttä siihen, että kaulaliitos vaikuttaisi sustainiin? siis teoriassa kun kyse on värähtelystä, niin jos liitosta ei ole (neck thru) niin se on hyvässä ja pahassa sama värähtelijä. Jos taas on kaulaliitos, niin siinä kn eri puu kropassa kuin kaulassa joten silloin kai puiden keskinäinen mätsääminen on ratkaisevassa roolissa? vai olenko ymmärtänyt kokonaan väärin? mutta jos kaulaliitos on, niin onko sillä oikeasti eroa onko liitos toteutettu ruuveilla vai liimalla? kunhan se vaan on tiukka? Siis täysin mutulla nakkaan tai miten siis kuvittelin asian ennen olevan, että mitä yhtenäisempi ja tiukempi liitos tai ei liitosta, niin värähtelyt pääsisivät paremmin jatkamaan kaulasta kohden mikrofooneja. Huono liimaliitos olisi toki se huonoin, koska jos liima on yhtään elastista, niin sehän tappaa värähtelyjä enempi tai vähempi tehokkaasti. Mutta pulttiliitoksessa kuvittelin olevan se huono puoli ettei varsinaista liitosta ole lainkaan vaan siinä on kiristetty kaksi eri puuta yhteen, jolloin liitokseen saattaa tulla heijastumia. Sen sijaan tuon Kieselin jälkeen aloin miettimään asiaa uudelleen ja päädyin ajatelmaan, että onkohan sillä liitoksella ja kaulamateriaalilla sitten yhtään mitään merkitystä lankkusähkökitarassa... Otelautamateriaalilla varmasti on, jos ei muuta niin ulkonäkö ja joku merkitys lienee bodyn kansipuulla ainakin kaulan ja mikkien välisellä palasella, jos sellainen on. Vaan en mää oikeasti tiedä, kunhan pyörittelen. kaikki paitsi on turhaa. | |
![]() 14.12.2021 21:55:13 | |
korvaoo: Mää olin noin 2 viikkoa sitten vakaasti sitä mieltä että liima tai neck thru kaula on ainoa oikea liitos jos sustainia ja soundia kaipaa, sitten tuli taloon pulttikaula Kiesel joka romutti mun periaatteet totaalisesti :/ En kerta kaikkiaan voi käsittää mistä tuo kerää tuon sustainin, mutta voi jesta että se vain soi ja soi ja soi :D Niin ja kyllähän tuo soundikin nyt vaan pieksee suurimman osan kitaroista joita olen päässyt kuulemaan ja koittamaan. Hyvin tehty liitos on hyvin tehty liitos. Tälläkin foorumilla esitetään faktana jos vaikka minkälaisia mielipiteitä ja varmasti monet ovat ne myös totena uskoneet. Itsekin aikaisemmin ihan m.netin tietojen perusteella uskoin ja kuvittelin, että soittimia voi rakentaa vain tietyistä puulajeista, koska muuten ne soundaa huonolta. Sitten tein kitaran heikkolaatuisesta männystä, ja kappas, sehän soi ihan yhtä hyvin ja pitkään kuin hyväksytyistä soitinpuista tehdyt vastineensa. Suurin osa tällä foorumilla julistetuista jyrkistä totuuksista kannattaa siis jonkun suodattimen läpi ajatella ja mahdollisuuksien mukaan itse todeta asioiden tila. Toinen hyvä esimerkki tällaisesta "m.netin totuudesta" on tuo kaulaliitos. Aika monta kertaa oon täältä lukenut, kun noita liitoksia on järjestykseen laitettu ja erot ovat kuulemma esim. sustainin suhteen selkeät. Itse en ole ikinä huomannut mitään eroa ainakaan sustainissa erilaisten kaulaliitosten välillä. Useimmiten erot ovat johtuneet jostain muusta kuin kaulan kiinnitystavasta. Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym. | |
![]() 20.12.2021 15:32:08 | |
Omien kokemusten mukaan sustainia kiskotaan lähinnä käytetyistä puista yksilöinä, ei lajina, ja osien hyvistä, tiiviistä liitoksista ml. hardwaren. Teoreettisesti läpikaulaisen pitäisi olla paras ratkaisu, mutta käytännössä liitostyypin merkitys on aikalailla olematon, jos pultti- tai liimaliitos on tehty ja sovitettu oikein. Jos oikein haluaa sukeltaa syvään päähän, voi perehtyä vaikkapa metallien sointieroihin, puiden kuivaukseen Cremonassa (Stradivari) tai liimojen kovuuseroihin: https://mcknightguitars.com/does-gl … ct-the-tone-of-musical-instruments/ Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta vaikutuksen suuruus per asia on yleensä varsin huomaamaton. Ja toki akustisissa päästään vielä syvempiin vesiin. Sellaista en vielä olekaan uskaltautunut rakentamaan. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)