Aihe: Paskasta konvehti? Blackstar HT Club 40
1 2
teemu-t-k
26.10.2021 18:04:02
Kokonaiskuvaa kaiuttimen ja/tai kaiutinkaapin vaihdoksella soundiin kyllä saadaan ja äänen parannustakin, mutta se ei poista ominaisuutta joka tapahtuu preampin sisällä.

Niin, tai siis aika lailla koko vahvarissa. Eihän toi eri kaiuttimien kanssa pelaaminen ole käytännössä muuta kuin rajoitettua ekvalisointia. Saundia saa kyllä muokkailtua ihan korvin kuultavasti mutta vahvistimen / instrumentin / soittajan perussoundia siinä ei kyllä pääse rukkaamaan. Musta ihan hyvä analogia olisi väittäminen, että niitä basso, keskiääni ja diskantti -nappuloita ruuvailemalla saisi vahvistimen soundia muokattua todella merkittävästi , mutta eihän sekään käytännössä yleensä ihan niin mene. Aika monesti sekin ekvalisointi vaan hienosäätää sitä vahvistimen omaa perussoundia.

Olen pohtinut Balckstarin olevan jatkumo Marshallin Jubileesta, jossa varsinainen säröytyminen tehtiin puolijohdediodileikkurilla ja suosittuhan siitä on tullut. Blackstarissa asia on viety tavallaan pidemmälle. Esimerkiksi säröasteen putkelle tulee pienenpieni 1.2 volttia huipusta huippuun signaali, joka ei jaksa sytyttää putkea oikeasti säröytymään.vaikka putki siellä on.

Marsullahan on aika pitkä historia näitä: 2205/2210 JCM800, Jubilee, 4100 JCM900, JMP-1, Valvestate sarjat, jne. Itse näkisin noi aika lailla jatkumona noihin viimeisimpiin Valvestate vahvistamiin joihin olis sitten kehitelty hybridi "putki" pääteaste. Toisin kuin ne ekat Valvestate vahvististimet (esim. 8100), Jubilee, sekä JCM-sarjan Marsut niin Blackstareissa ne etuasteen putket kyllä ihan aikuisten oikeesti on valjastettu tuottaan säröä. Paljonkin söröä.

Putkiasteen jälkeen signaalia käsitellään muutamalla erilaisella opamp-pohjaisella filtterillä joilla on tarkoitus aikaansaada tietynlainen perussoundi jossa ei ole esimerkiksi liikaa tirinää tai sihinää, ja bassojakin tuupataan vähän lisää soundin kuulokuvan isottamiseksi.

Selvää on että yhden asteen diodileikkurilla ei saada aikaan kovin monipuolisesti käyttäytyvät särötintä, lisäksi filtterit rajaavat kitaran mikkien ominaissoundia monotonisemmaksi; nyanssit ei kuulu kovin hyvin.

Itse ratkaisin taannoin asiat modaamalla omat HT-5R ja HT-20R nupit uusiksi. Filtterit pois, vähän eq muutoksia muutamaan paikkaan, diodileikkurit pois, etuasteputkille kunnolla ohjausta ja niiden pientä toimintapistemuokkausta.Ihan eri pelejä ovat nyt, ja kuulostavat putkivahvistimelle nyt.

Nää on näitä makuasioita. Blackstar HT sarjasta saa kyllä ihan autenttista putkisoundia mutta totta on, että se soundi on myöskin todella prosessoitu: Paljon keskitaajuuksien korostusta, säröä, ja silauksena päälle diskanttien ja matalien taajuuksien korostamista. Ymmärrän, että jotkut ei tykkää niin paljon prosessoidusta saundista. Toi taitaa olla se suurin mielipiteitä jakava seikka. Joillekin ne vaan on ns. "vääriä" vahvistimia ja olisi ehkä kannattanut ostaa se 2203, Blackface Fenderi tai AC30.

Päätehän HT:ssä on ihan ok, vaikka trankut ohjaavatkin pääteputkia.

Niin, näissähän on lähinnä MOSFET transistorit vaiheenkääntäjässä triodien sijaan. En ihan äkkiä rupeaisi vertaamaan tota pääteastetta Music Man:eihin. Ihan eri juttu. HT sarjasta saa kyllä ruuvattua ihan autenttista pääteputkisäröä, eri juttu on onko ne vahvistimet sit kuitenkin enemmän suunniteltu toistamaan sitä (hyvin prosessoitua) etuastesäröä. Ite en ihan heti haluaisi olla samassa tilassa, kun joku vääntää noiden 60 tai 100 wattisten vahvarien master nupit kaakkoon. HT5 ja HT1 taas puolestaan pitää vähän liikaa meteliä olohuoneessa tai pikkusessa studiossa. Mutta joo, kyllä noista autenttista pääteputkisäröä saa jos haluaa.
Teijo
29.10.2021 16:36:43 (muokattu 29.10.2021 16:37:04)
Prostator: ...Itse ratkaisin taannoin asiat modaamalla omat HT-5R ja HT-20R nupit uusiksi. Filtterit pois, vähän eq muutoksia muutamaan paikkaan, diodileikkurit pois...

Oletko modannut myös Blackstar HT-Dual pedaaleja (Lerchellä tais olla joskus)? Mulla on ollut sellainen monta vuotta ja välillä se on jäähyllä pidempään mutta taas käytössä. Voin tuoda sen modattavaksi jos saisi siihen jotain kivaa piristystä.
elon arska
29.10.2021 18:43:28
Niin se JuSu vaan pisti konvehdin taas kiertoon :D kamarunq madness never stops
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
JuSu
30.10.2021 00:18:51
elon arska: Niin se JuSu vaan pisti konvehdin taas kiertoon :D kamarunq madness never stops

Joo, oli se siellä torilla hetken... Mutta otin pois, kun se kuitenkin on aika hyvä.

Hulluttelu ei toki silti ole loppumassa.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Prostator
30.10.2021 00:48:31
Teemu tk, on mulla noita putkikoneita itselläkin vaikka mitä ja olen huoltojen yhteydessä soittanut suurinpiirtein kaikkia vahvistimia Bugerasta Metropuoulokseen ja HarleyBentonista Dumbleen , modauksiin lähdin HT osalta kun halusin tutkia saako siitä ns autenttisemman särön. Kyllä saa!
Tietysti joitain miellyttää enemmän se turinasärö ja hyvä että joka makuun koneita löytyy.
Jos nyt oletetaan että HT säröasteessa on putkella paljoltikin merkitystä, niin modattuna sitä vasta onkin!
HT:n reverb on kyllä kelpo.

Itse olen sen verran pitkään tehnyt koneiden kanssa hommia (tuhansia), joten jonkunlainen näkemys noista on tullut laidasta laitaan.

Peterille en ole modannut HT pedaalia, vaikka olen tehnyt hänelle koneita jo 80-luvulla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)