Aihe: Uutta vahvistinta hankkimassa
1 2 3
Jouni Antero
04.02.2017 20:16:31
- keleen oikoluku kännykässä...
Rumpuja täytyy soittaa siten, että virveliin osutaan säännönmukaisesti!
RaskasMielinen
04.02.2017 23:32:44

Kaveri haki tuossa kitaraansa multa huollosta. Oli vailla jotain edullista ratkaisua kotisoitteluun ja äänittelyyn. Laitoin testaamaan S-Gearia ja Boss Katanaa. S-Gear vei lumieränä, vaikka ei Katanakaan huono ole. Oli mielenkiintoista istua itse vieressä äänimiehenä. Sanottakoon että kyseinen kaveri on noin sata kertaa kovempi kepittäjä kuin minä. Kaveri esitti hyvän kysymyksen, myös itselleni: mihin noita helvetin kalliita perinteisiä vahvistimia enää tarvitaan...? Niinpä. No ehkä just ja just fuzzien kanssa.
"Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours."
hallu
05.02.2017 19:33:42 (muokattu 05.02.2017 19:39:18)
RaskasMielinen: Kaveri haki tuossa kitaraansa multa huollosta. Oli vailla jotain edullista ratkaisua kotisoitteluun ja äänittelyyn. Laitoin testaamaan S-Gearia ja Boss Katanaa. S-Gear vei lumieränä, vaikka ei Katanakaan huono ole. Oli mielenkiintoista istua itse vieressä äänimiehenä. Sanottakoon että kyseinen kaveri on noin sata kertaa kovempi kepittäjä kuin minä. Kaveri esitti hyvän kysymyksen, myös itselleni: mihin noita helvetin kalliita perinteisiä vahvistimia enää tarvitaan...? Niinpä. No ehkä just ja just fuzzien kanssa.

Helvetin kalliita perinteisiä vahvistimia ei tarvita mihinkään, mutta halvoille perinteisille vahvistimille on vielä kysyntää ainakin täällä :-). No jaa Katanasta ei ole kokemusta mutta hinnan puolesta se kyllä kilpailee perinteisten analogivahvistinten kanssa. S-Gear on testattu ja se on ihan jees. Axe ja Kemper ei kilpaile hinnalla. Varmaan energiatehokkuuskin on vanhanaikaisessa putkarissa aika huono.

E: Nyt on ihan pakko linkittää omaa kirjoitukseen vuosien takaa kun osuu sen verran lähelle. Tämmöistä tuumailin vuonna 2012 :-).
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=10799716#p10799716
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
jhlamm
06.02.2017 16:04:01
Itseltä tulisi ääni tuolle peaveyn vypyrille. Vähän isompi riittää sitten bändihommissakin, jos sille tulee ikinä tarvetta, ja kotona siitä 15W versiosta saa enemmän kuin tarpeeksi irti. Tosin 15W:ssä on astetta pienempi elementti, mutta ei itseäni kyllä häirinnyt yhtään.

Tuossa joku totesi, että oli ongelmia tekniikan puolesta. Itse en ikinä tällaiseen törmännyt, eikä eräs kaverinikaan, ketä omisti kyseisen vehkeen.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Laulava Kylätohtori
06.02.2017 16:17:16
hallu: E: Nyt on ihan pakko linkittää omaa kirjoitukseen vuosien takaa kun osuu sen verran lähelle. Tämmöistä tuumailin vuonna 2012 :-).
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=10799716#p10799716

No joo, onhan ne putkivahvistimet olleen kuolemassa ja katoamassa jo melkein 40 vuotta ja tällä hetkellä varmaan menee paremmin kuin koskaan. Ainakin tarjonta on suurempaa ja monipuolisempaa kuin ikinä ennen.

Että mä luulen, että tämä sama kuolema- ja katoamisjankutus jatkuu seuraavat 40 vuotta, mutta putkivahvistimet vaan porskuttaa... :)
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Metalkallo
06.02.2017 17:00:17
Mulla on ainakin sillein, et on pakko olla jotain fyysistä vahvistinta siinä vierellä mitä näpräillä. Ohjelmistot ei vaan tuo sitä samaa tunnetta eikä ne ole mun mielestä niin hauskoja.
Vähemmän on nykyään enemmän
juici
06.02.2017 17:23:56

Metalkallo: Mulla on ainakin sillein, et on pakko olla jotain fyysistä vahvistinta siinä vierellä mitä näpräillä. Ohjelmistot ei vaan tuo sitä samaa tunnetta eikä ne ole mun mielestä niin hauskoja.

Voin allekirjoittaa tämän. Äänityshommissa käytän "helppouden" takia mallinnuksia (Zoom R16 -raiturissa ja GarageBand -softassa) mutta jos haluan soittaa kitaraa omilla ja tutuilla soundeilla niin edelleen sitä varten pitää olla kasa pedaaleja ja pikkucombo.

Minulla on muuten tuo "parjattu" Blackstar HT-5R. Clean-kanava on hyvä ja mutkaton, särökanavasta lähtee omiin tarpeisiin liikaakin säröä, vaikka tosin käytän särökanavankin päälle erillisistä saippulaatikoista lisää runttua. Laudasta löytyy peräjälkeen Boss DS-1, Mojo Hand FX Zephyr Fuzz ja MXR Distortion III.
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
headhead
06.02.2017 17:44:54
Aika usein näkee että putkivahvistimia sanotaan kalliiksi. Mun mielestä se taas on edullinen ratkaisu yksinkertaisen hyvän soundin saamiseen. Neljällä sadalla saa käytetyn putkikombon, josta saa kelvollista ääntä bändinkin kanssa. Jos taas haluaa multiefektiä ja sille vahvistinta, neljällä sadalla ei mitenkään huomattavasti parempaa soundia ainakaan taida saada? Vaikka soundivaihtoehtoja onkin moninkertainen määrä, jos niitä haluaa. Boss katana on kyllä kilpailukykyinen hinnan puolesta jos soundi on yhtä hyvä kuin luvattu, ei ole kokemusta.

Olen myös sitä mieltä että putkivahvistin voi inspiroida soittamaan erilailla, siinä on tiettyä "romantiikkaa". Ja se mielikuva että kaikki on analogista ja voin halutessa kääntää kaikki nupit kaakkoon.
Sanoinko jotain typerää?
LaMotta
06.02.2017 19:53:05 (muokattu 06.02.2017 19:53:26)

headhead: Olen myös sitä mieltä että putkivahvistin voi inspiroida soittamaan erilailla, siinä on tiettyä "romantiikkaa".

Jännää. En soitellessa ajattele lainkaan, että minkä tyyppinen on vahvistin. Itse asiassa en ajattele oikeastaan vahvistinta ollenkaan. Paitsi jos siinä on jotain vialla.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
RaskasMielinen
06.02.2017 20:21:52

Metalkallo: Mulla on ainakin sillein, et on pakko olla jotain fyysistä vahvistinta siinä vierellä mitä näpräillä. Ohjelmistot ei vaan tuo sitä samaa tunnetta eikä ne ole mun mielestä niin hauskoja.

Totta tuokin, mutta lähtee vaan helposti harrastuksen kustannukset lapasesta. S-Gearista, Katanasta jne. huolimatta oma ykköskattaukseni on ja pysyy: 12 suosikkipedaaliani + Mesa Boogie Stiletto + Two Notes Torpedo Live nauhoituksiin ja kuulokesoittoon sekä oikea 4x12" -kaappi kunnon luukuttamiseen.

Aloittajan budjetilla tuosta läjästä ei saa edes pedaalilaudan virtalähdettä, mutta satasen S-Gearilla (edellyttää toki tämän päivän tietokoneen ja ulkoisen äänikortin sekä monitorit/kuulokkeet) pääsee yllättävän lähelle mitä tulee soundien laatuun ja monipuolisuuteen - ja reagoi hyvin myös soittotatsin vaihteluihin. Lisäksi pedaalit toimivat myös S-Gearin edessä. Niiden namikoita voi sitten pyöritellä sydämensä kyllyydestä :)

Toisaalta, kukin käyttäköön rahansa niin kuin parhaaksi katsoo - ja kokeilee mitä viitsii tai on viitsimättä. Kyllä ne Vypurit, THR:t ja Cubetkin ajavat asiansa, käytetyistä neljänhuntin putkicomboista nyt puhumattakaan. Soundihan kuitenkin lähtee sormista, jos on lähteäkseen.
"Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours."
Laulava Kylätohtori
06.02.2017 21:21:52
LaMotta: Jännää. En soitellessa ajattele lainkaan, että minkä tyyppinen on vahvistin. Itse asiassa en ajattele oikeastaan vahvistinta ollenkaan. Paitsi jos siinä on jotain vialla.

Sun musiikissahan ei ollut sun omien sanojen mukaan tunnetta lainkaan. Näin siis olet itse todennut omasta soitostasi. Kai se on ihan sama millä räkkylällä renkutetaan musiikkia, josta puuttuu tunne ja sitä kautta kaikki muukin...
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
headhead
06.02.2017 22:32:58 (muokattu 06.02.2017 22:41:43)
LaMotta: Jännää. En soitellessa ajattele lainkaan, että minkä tyyppinen on vahvistin. Itse asiassa en ajattele oikeastaan vahvistinta ollenkaan. Paitsi jos siinä on jotain vialla.

No se fiilis kun keittää hyvät kahvit, ja napsauttaa vahvistimen päälle ja katselee kun putket alkaa hehkumaan. Kulaus kahvia --> ensimmäinen sointu --> hyvä fiilis.

Edit: Mutta itseasiassa silloin kun aloin ymmärtämään hyväntuntuisen putkivahvistinsoundin päälle, soittotapa muuttui jonkin verran sen mukaan että saa enemmän irti siitä vahvistimesta. Yksinkertasempaa soittoa, enemmän keskittyen dynamiikkaan ynnä muuhun.
Sanoinko jotain typerää?
perttime
22.02.2017 19:35:59
Lainataan ketjua...
Kerrostalovahvistimen hankkiminen olisi ajankohtaista. Vierastan efektien paljoutta ja mallinnusta.

Joku BLACKSTAR HT-1R vaikuttaisi äkkiseltään lupaavalta - tai sitten joku boxi kaiutinmallinnuksella, jota soittaisi hyvien tietsikkakaiuttimien kautta. Ei tarvitse olla putkivehkeitä, kunhan löytyy jonkinlaista kosketusherkkyyttä säröjen käytössä.

Onko lisää ideoita?
Jaketsu
23.02.2017 09:54:17
headhead: No se fiilis kun keittää hyvät kahvit, ja napsauttaa vahvistimen päälle ja katselee kun putket alkaa hehkumaan. Kulaus kahvia --> ensimmäinen sointu --> hyvä fiilis.

Edit: Mutta itseasiassa silloin kun aloin ymmärtämään hyväntuntuisen putkivahvistinsoundin päälle, soittotapa muuttui jonkin verran sen mukaan että saa enemmän irti siitä vahvistimesta. Yksinkertasempaa soittoa, enemmän keskittyen dynamiikkaan ynnä muuhun.

Tää kahvihomma on kyllä meikälläkin aivan ehdoton. Ainut vaan, että lopulta se kahvi jäähtyy kun alkaa Oranki ärjymään jä huomio fokusoituu jännästi muualle. :)
hallu
23.02.2017 11:30:57
perttime: Lainataan ketjua...
Kerrostalovahvistimen hankkiminen olisi ajankohtaista. Vierastan efektien paljoutta ja mallinnusta.

Joku BLACKSTAR HT-1R vaikuttaisi äkkiseltään lupaavalta - tai sitten joku boxi kaiutinmallinnuksella, jota soittaisi hyvien tietsikkakaiuttimien kautta. Ei tarvitse olla putkivehkeitä, kunhan löytyy jonkinlaista kosketusherkkyyttä säröjen käytössä.

Onko lisää ideoita?

No hyvä putkietunen toimisi tarkoitukseesi kuin nenä päähän. Sellaisen kautta voi soittaa suoraan tai sen jatkeeksi voi liittää tietokoneen, aktiivikaiuttimen, kotistereot, korvakuulokkeet, PA:n .... etc. monimuotoisuudessaan ihan ylivertainen ja siitä löytyy kosketusherkkyyttä kun sehän on putkivahvistin ihan täysiverinen sellainen. Toki hyvä putkietuset on kalliita (helposti kalliimpia kuin tuo mainitsemasi Blackstar HT-1R, mutta laatua ja liitettävyyttä tarjoavat sitten myös).

Kosketusherkkiä trankkujakin löytyy (vaikka tuo itse myymäni "vink vink") esimerkiks Tech21 on mielestäni hyvän soittotatsin omaava laitos. Blackstarilta löytyy myös pelkkiä etusia jotka toiminevat tarkoittamallasi tavalla, mutta niistä mulla ei ole kokemusta. Sansamp oli kyllä hyvä, mutta en tiedä saako niitä nykyisin mistään, Tech21 kombojen ytimestähän semmoinen kuulemma löytyy.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Fenton
24.02.2017 10:49:35
Omalla jo kohtalaisella kokemuksellani kehottaisin tutustumaan myös VOXin mallintaviin esim VT30-VT50 jne. Ovat kohtalaisen yksinkertaisia käytää ja erilaisia soundeja riittää kyllä tarpeisiisi.
Jiskariot
24.02.2017 11:51:48
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1229898

Tuosta hyvä nuppi vaikkapa suoraan impulsiin tai onhan tuossa oma kaappiemulointiki mukana. Tymäkät soundit ja kyllä tällä Metsäkukkiakin lähtee oikein heleästi.
perttime
24.02.2017 23:49:16
Saattaapa olla, että pistänkin vanhan Session 75:n kuntoon. Award-Sessionilta kerrottiin, että SG75-BP120 Power Module on taas saatavana ja menee pahamaineisen HY-248 -päätepalikan tilalle. Eiköhän tuon saa säädettyä pienemmällekin...

Jotain etuvahvistintyyppistä ratkaisua voisi ajatella vielä lisäksi - ehkä.
terok.o
26.02.2017 21:42:24
Itse haen putkikomboa ihan makuuhuoneäänentasoilla. Sellaista ettei tarvitsisi uutta heti ostaa. Onko ideoita? Pitäisi taipua vähän kaikenlaiseen, no ei ehkä ihan rankaan heviin taida nuo pystyä.

Vaihtoehtoja olen katellut muutaman satasen vehkeistä esim nämä
https://www.dlxmusic.fi/tuotteet/ki … et/kitaravahvistimet/marshall-dsl5c
https://m.thomann.de/fi/egnater_tweaker_112.htm
https://m.thomann.de/fi/laney_cub12r.htm

Ja tietty blackstar ht5r ja ht1r. Oko ht5r liian kovaääninen säröillä tuohon käyttöön?

Marshalin watttiset juhlamallit on varmaan hyviä, mutta ne taitaa maksaa liikaa.

Vai löytyykö tuohon muutamaan sataseen parempia vaihtoehtoja tuohon tarkoitukseen?

Mallintavat ei oikein innosta.
antnis
26.02.2017 21:57:12
Yksikin watti on aika paljon, jos ei käytetä mitään keinokuormia tai PPIMV etc mastereita.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)