![]() 27.05.2005 10:05:08 | |
---|---|
Joskus, kun joku mielestäni hyvä kitaristi on kokeillut vehkeitäni, se on väännellyt sinne kitaraan, vahvistimiin ja pedaaleihin omat asetuksensa ja kuulostanut todella hyvältä. Sitten kun sen jälkeen olen itse kokeillut samoilla asetuksilla, niin on kuulostanut huonolta. Omilla asetuksilla taas mielestäni soundini on hyvä. Siis voisi ajatella, että soundi elää ja siihen vaikuttaa soittajan ajatus, sormet, kielet, mikrofonit, efektit, vahvistin, kaiuttimet, soittotila, kuuntelijan korvat ja kuuntelijan maku vaihtelevassa suhteessa. Myös kuun vaiheella voi olla merkitystä (varsinkin naisilla). | |
![]() 27.05.2005 11:46:34 | |
Kannattaa muistaa, että mikit millä mikitetään elementit vaikuttavat myös suuresti asiaan. Sitten vielä kätetty mikkietunen ja äänityskalusto. Miksaus ja masterointikin vaikuttavat. Ja sitten se millä skobeilla ja vahvareilla himassa äänitettä kuunnellaan. Tottahan tuo on. Silti, sen verran olen onnistunut keräilemään EJ:n livematskua (DAT äänityksistä radio-/tv- ohjelmiin) noiden levyjen ja opetusvideoiden lisäksi että voi väittää että aika hyvin sieltä pystyy erottamaan onko siellä signaalitiessä se jousikaiku tai kompressori mukana. Mutta eihän ne tietenkään samalta kuullosta kuin levyllä. | |
![]() 27.05.2005 14:14:55 | |
Mä huomasin että SE saundi lähtee Ashdownin putkikombosta joka on täysillä. Siihen perään Marsun 1960, särökanava boostattuna SD-1:llä ja volumea niin paljon kun uskaltaa. Pitäis hankkia keinokuorma. Saundi on hunajainen! Virallisesti semi-pro! | |
![]() 24.08.2005 02:27:34 | |
Sormistahan se soitto lähtee aina ja ikuisesti... Pa?ka on pa?ka... Hyvä on hyvä... | |
![]() 24.08.2005 02:41:29 | |
Soittajastahan se lähtee, en suostu kuulemaan muita mielipiteitä. Tiedättekö, no taatusti tiedätte, sen upean soundin Another prick in the wall part 2:n soolossa. Äänitetty suoraan linjaan di-boksin kautta. | |
![]() 24.08.2005 06:19:07 | |
Soittajastahan se lähtee, en suostu kuulemaan muita mielipiteitä. Tiedättekö, no taatusti tiedätte, sen upean soundin Another prick in the wall part 2:n soolossa. Äänitetty suoraan linjaan di-boksin kautta.... ...jonka jälkeen signaali on pistetty limiterin ja kompuran läpi ja tämän jälkeen kierrätetty vielä Mesa/Boogie combon läpi. Ja vaikka David sen banjolla vetäisi, sen tunnistaisi. Eli sormistahan se lähtee :) Tuumasta toiseen. | |
![]() 24.08.2005 06:53:52 | |
Jos nyt analysoi ja perustelee niin...suurin vaikutus on omasta mielestäni vahvistimella. Sen on huomannut nyt, kun on vuoden sisään tullut soitettua monenlaisella. Seuraavaksi suurin vaikutus on mielestäni kitaralla. Les Paul tyyppisellä ei saa millään samantyyppistä soundia kuin Stratocaster tyyppisellä. Kolmantena pistäisin sitten efektit. Kun kaksi edellä mainittua on kunnossa, efekteistäkin on iloa itselle ja muille. Neljäntenä sitten soittaja. Kun em. asiat ovat kunnossa, on loppu enää soittajasta kiinni. Huomattavaa on, että vielä tässäkin vaiheessa on kaikki mahdollista pilata... | |
![]() 24.08.2005 07:29:32 | |
Käsittääkseni se laulava kitarasoundi tulee Marshallista ja Fenderin stratosta, mutta onko paljon lisähärpäkkeitä välissä? Itse en ainakaan saa mitenkään kyseistä ääntä vastaavista vehkeistä ilman efektejä. Enkä kyllä osaa vetääkään lähellekään samaan tyyliin mutta toi Ericin soundipolitiikka on mielenkiintoinen. Helppo :) www.vilo.net/mp3/ampsamples/Marshall/jtm45xtone/ "Jim Marshall = Mr Loud" -One mans junk is another mans gold- | |
![]() 24.08.2005 11:17:26 | |
Lukiessani tämän ketjun aikaisempia kirjoituksia olen tuuminut, että kyllä ihmiset täällä tietävät mistä puhuvat eli paljon hyviä vastauksia ja erilaisia näkemyksiä on tullut esiin - ja hyvä niin. "Mistä SE soundi lähtee?"-kysymykseen ei ole olemassa yhtä ja ainoaa vastausta. Soundi on monen eri muuttujan summa. Soundiin vaikuttaa soittaja (hänen soittotapansa ja soittaako plektralla vai ilman sekä fyysiset ominaisuutensa esim. sormenpäät, kielien painamiseen käyttämänsä voima jne.), kitara (sen tyyppi, malli, valmistusmateriaalit, mikit, kielet, nauhat jne.), vahvistin (putki- vai transistori, kaiuttimet, säädöt jne.), efektit (efektityyppi, säädöt, eri efektien yhdistelmät jne.), tila missä soitetaan (huoneen akustiikka jne.). Jokaisella em. muuttujalla on soittajasta ja tilanteesta riippuen erilainen ja eri suhteissa oleva vaikutus lopulliseen soundiin. Joskus esim. kitara vaikuttaa enemmän ja joskus taas vähemmän tai joskus pelkästään vaikkapa huonetta vaihtamalla saa soundiin yllättävänkin suuria muutoksia vaikka soittaisi samalla tavalla muuten tai samoilla soittokamoilla. Itse olen huomannut - tai pikemminkin paremmin sisäistänyt - tilan vaikutuksen omakohtaisesti parin viime viikon aikana muutettuani uuteen kotiin ja soitettuani sen erilaisissa huoneissa verrattuna aikaisempaan asuntooni. Ero on selkeä vaikka olen soittanut täsmälleen samoilla kitaroilla ja vahvistimella sekä samoja biisejä samalla tavalla. Eri soittajien ominaissoundit kyllä mielestäni suurimmilta osin syntyvät tämän soittajan soittotavasta kuin tämän käyttämistä laitteista. Hyvä esimerkki on Stevie Ray Vaughan eli lyhennettynä SRV. Mies kuulosti MTV:n Unpluggedissa edelleen itseltään vaikka hän säesti itseään pelkästään 12-kielisellä akustisella kitaralla ilman taustabändiä. SRV:n soundista akustisena erotti välittömästi samat tunnistettavat lickit ja soittotapa oli muutenkin sitä SRV:a jonka tunnistaa sähkökitarabluesista. SRV:n soundissa laitteilla on epäilemättä vähäisempi merkitys kuin ehkä joidenkin muiden soittajien soundissa. Esimerkiksi Brian Mayn soundissa laitteilla on ehkä suurempi merkitys vaikka mies taitava soittaja onkin. Mark Knopfler on SRV:n ohella minusta hyvä esimerkki kitaristista, jonka ominaissoundi syntyy enemmän soittotavasta kuin laitteista. Tässäkin tapauksessa akustinen esimerkki havainnollistaa asiaa hyvin. Rockin historiaa käsittelevän "Roll over Beethoven"-nimisen sarjan kitarasankareita käsittelevässä jaksossa eri kitaristit kuten Knopfler, Jeff Baxter, Pete Townsend, Eddie Van Halen, Santana jne. kertoivat kitaran merkityksestä sekä itselleen että rock-musiikkiin. Tässä jaksossa omassa osuudessa Mark Knopfler kertoi mm. että pitää kitarasta esim. sen takia että sen säveliä voi muokata soittaessaan (tässä tapauksessa kyse ei ollut elektronisista efekteistä vaan kielen venyttämisestä). Markilla oli tuossa kohtauksessa sylissään akustinen kitara ja hän näytti sitten siinä mitä tarkoitti. Mark Knopfler kuulosti tuolla akustisella siinä lyhyessä pätkässäkin aivan samalta Mark Knopflerilta kuin sähkistä soittaessaan. Tuossa lyhyessä akustisessa näytteessä oli edelleen samaa Knopflerin soundia kuin sellaisissa Dire Straits klassikoissa kuten "Money for Nothin´" tai "Sultans of Swing". Näyte oli akustinen ja nuo em. klassikot sähköisiä mutta soittotavan antaman soundin ominaissävy oli täsmälleen sama. Tulipa taas kirjoitettua pitkästikin, mutta pointtini oli että soittajan ominaissoundiin vaikuttavat niin monet tekijät ja nekin erisuuruisissa suhteissa. Ne joiden mielestä laitteet vaikuttavat soundiin eivät ole väärässä kuten ei myöskään se koulukunta joiden mielestä "soundi tulee sormista". "Why I use the Orange AD5? - Cool, compact combo that I dig using." Jake T | |
![]() 24.08.2005 17:26:14 (muokattu 24.08.2005 17:29:37) | |
Aika pitkälle lähtee ihan soittajasta ainakin mun tapauksessa tuo soundi. Oma, ei niin loistava, soittotekniikka kun on melko terävä, äänien pitää tulla selvästi, joten tämä on erittäin tärkeää omassa soundissani. Välillä siis tulee kitaraa rankaistua liiankin kanssa. Kitaran vaikutus soundiin ei ole niinkään suuri, lähinnä vaikuttaa siihen kuinka selkeänä signaali sitten loppujenlopuksi päätyy vahvistimeen, toki kitara tuo aina oman lisänsä soundiin, mutta omalla kohdallani se ei ole niin merkittävä kuin oma soittotatsi. Vahvistimesta taas suurinta roolia näyttelee etuaste, joka taas loihtii ilmoille sen lopullisen särövallin mitä kulloinkin on tarkoitus saada pihalle. Päättärin vaikutus soundiin ei ole edes kitaran veroinen omassa räkissäni, jahka joskus putkipäättäriin erehdyn vaihtamaan niin tämäkin voi kääntyäö toisinpäin. Trankkulla kun ei kummemmin saa lämpöä enää soundiin, joten tyydyn vain siihen että ääntä tulee tarpeeksi ja selkeänä ulos. Viimeinen ja valitettavasti oman systeemin heikoin lenkki eli kaappi taas tulee heti etuasteen jälkeen tärkeimpänä ketjussa, rankkakaan EQ:n vääntäminen ei paikkaa huonon kaapin ominaissoundia. Tämä näiden tärkeysjärjestykseen laittaminen on hieman kaksipiippuinen juttu. Oman soittonsa tunnistaa kyllä helposti, kuuli sitä sitten missä tahansa. Mutta huono vahvistin on myös aina huono vahvistin vaikka mitä tekisi. Tiedä sitten häntä. Kai tässäkin on se "kultainen keskitie" olemassa. | |
![]() 24.08.2005 17:34:09 | |
En nyt jaksanut lukea ollenkaan noita eiempia viestejä, sillä löysin oikean vastauksen jostain muualta. Andy McCoy:"I mean, true sound comes straight from your heart." Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It | |
![]() 24.08.2005 20:35:29 | |
Hei jätkät kertokaa mulle millasia efektejä on Chorus, Reverb ja Delay ku en tiiä yhtään mut monet tuntuu käyttävän noita että millasia ne on? Wahi on ainut minkä tiiän millanen se on ku Hendrix fani oon! ;) | |
![]() 24.08.2005 20:39:51 | |
no lueskelin tossa vanhaa riffiä ja kun juha björninen sano että soundi lähtee soittajan sisältä niin onhan se oltava niin. Propaganda on propagandaa. Kuuntelen mäkin musiikkia, vaikka olen tutustunut MTV:n ohjelmatarjontaan. - Pira
Punttisika #3 Runkku Monsteri #4 | |
![]() 24.08.2005 20:43:36 | |
Hei jätkät kertokaa mulle millasia efektejä on Chorus, Reverb ja Delay ku en tiiä yhtään mut monet tuntuu käyttävän noita että millasia ne on? Wahi on ainut minkä tiiän millanen se on ku Hendrix fani oon! ;) Viitsisitsä vilkaista tuolta: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=11&t=21846&o=0&co=0 Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. | |
![]() 24.08.2005 20:45:09 | |
minulla SE soundi lähtee näistä: 5. Gibson Les Paul Standard/Custom 4. Gibson tai S.Duncan PAF-tyyppiset mikit 3. Efektiläjä joista tärkeimpiä Dunlop 535Q wah, MXR Phase 100, itsetehty fuzz ja Digitech DigiDelay 2. Celestion V30 elementein varustettu 2x12" kaappi 1. Peavey Classic 30 tai Marshall JCM800 50W tuon kaapin päällä + Sormet tietysti "Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925) "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)