Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 584 85 86 87 88347 348 349 350 351
phiit
08.08.2014 14:55:23
Myrkky Nuoli:
Minusta on jokseenkin mielekkäämpää määritellä sairaudet niin kuin lääketiede ne määrittelee, eikä niin kuin nettifoorumoilla tykätään olla mieltä.

:D historian saatossa lääketiedekin "hieman" muuttunut joten aika tyhjentävä vastaus.
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Laulava Kylätohtori
08.08.2014 14:56:00 (muokattu 08.08.2014 14:58:35)
phiit: Alkoholismi on täysin itseaiheutettua joten säälipisteitä ei heru, valitan mutta ei voi verrastaa oikeisiin mielenterveysongelmiin.

Sairaus on sairaus oli se itse aiheutettu tai ei. Mitä ihmettä se itse aiheuttaminen tähän liittyy? Suurin osa sairauksista on enemmän tai vähemmän itse aiheutettuja, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että sairaus on sairaus, jos se täyttää sairauden määritelmän ja on sairaudeksi luokiteltu.

Jos alkoholistille tulee maksakirroosi, niin eikö sekään ole sairaus?

e. ja voihan mielenterveysongelmatkin olla itse aiheutettuja. Jos olisi koko ikänsä liikkunut, syönyt terveellisesti ja käynyt töissä, niin aika monta mielenterveysongelmaa olisi jäänyt syntymättä. Eli tällä logiikalla nekään eivät ole sairauksia, vaan käyttäytymisellä aiheutettuja ongelmia, jotka on jätettävä ilman hoitoa...
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
Krice
08.08.2014 15:01:14

Myrkky Nuoli: Minusta on jokseenkin mielekkäämpää määritellä sairaudet niin kuin lääketiede ne määrittelee, eikä niin kuin nettifoorumoilla tykätään olla mieltä.

Maalaisjärjellä voitaisiin todeta, että normaali ihminen ei ole tapahuijari.
phiit
08.08.2014 15:02:42 (muokattu 08.08.2014 15:03:24)
Laulava Kylätohtori: Sairaus on sairaus oli se itse aiheutettu tai ei. Mitä ihmettä se itse aiheuttaminen tähän liittyy? Suurin osa sairauksista on enemmän tai vähemmän itse aiheutettuja, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että sairaus on sairaus, jos se täyttää sairauden määritelmän ja on sairaudeksi luokiteltu.

Sairaus on vain ihmisen keksimä sana aika monelle asialle..

Maksakirroosi on ihan oikea sairaus, en sitä kiistä tietenkään. Siinä on kyse jostain ihan muusta kuin siitä että kaataa viinaa omatoimisesti kurkustaan alas.
varakeef
08.08.2014 15:08:24
Huijauksiin urautunutta elämäntapaa ei liene sairaudeksi missään luokiteltu.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
phiit
08.08.2014 15:11:26
varakeef: Huijauksiin urautunutta elämäntapaa ei liene sairaudeksi missään luokiteltu.

..vielä.. eiköhän joku sitäkin ala liputtaa kohta sairaudeksi, tai vähintään hillitsemishäiriöksi
tuquoque
08.08.2014 15:12:42
Laulava Kylätohtori: Sairaus on sairaus oli se itse aiheutettu tai ei. Mitä ihmettä se itse aiheuttaminen tähän liittyy? Suurin osa sairauksista on enemmän tai vähemmän itse aiheutettuja, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että sairaus on sairaus, jos se täyttää sairauden määritelmän ja on sairaudeksi luokiteltu.

Yksi hyvä määritelmä sairaudelle on sellainen, jota ei voida hoitaa vain ja ainoastaan vaikuttamalla potilaan itsemääräämisoikeuteen. Koeasetelmaksi sopii vaikkapa autiosaari. Maksakirroosi ei parane itsestään eristämällä potilas autiolle saarelle, mutta riippuvuus alkoholiin katoaa varmasti kun sitä ei ole saatavilla. Koeasetelmalla selviää myös viinan juomisen ero todellisiin mielenterveysongelmiin. Skitsofrenia ei parane itsekseen sekään.
m.
Laulava Kylätohtori
08.08.2014 15:12:49
varakeef: Huijauksiin urautunutta elämäntapaa ei liene sairaudeksi missään luokiteltu.

Eihän sellaista ole väitettykään? Ennemminkin mietitty sitä, että johtaako jokin sairaus tuollaiseen käytökseen.

Vrt. savupiipun päällä istuminen ei ole sairaus. Mutta sairaus voi pistää ihmisen istumaan savupiipun päällä (esim. skitsofrenia).

Phiit: ...

No, jos haluaa länsimaisen lääketieteen termit määritellä uudestaan, niin siitä vaan. :)

Haluaisin vielä kysyä, että oletko sinä niitä, kenen mielestä masennuskaan ei ole sairaus, vaan ihmisen pitäisi ryhdistäytä, lähteä ulos lenkille ja mennä töihin?
Laulava Kylätohtori
08.08.2014 15:16:49
tuquoque: Yksi hyvä määritelmä sairaudelle on sellainen, jota ei voida hoitaa vain ja ainoastaan vaikuttamalla potilaan itsemääräämisoikeuteen. Koeasetelmaksi sopii vaikkapa autiosaari. Maksakirroosi ei parane itsestään eristämällä potilas autiolle saarelle, mutta riippuvuus alkoholiin katoaa varmasti kun sitä ei ole saatavilla. Koeasetelmalla selviää myös viinan juomisen ero todellisiin mielenterveysongelmiin. Skitsofrenia ei parane itsekseen sekään.

Kyllähän sitä voidaan erilaisia määritelmiä keksiä. Mutta minulle riittää nämä itseäni viisaampien kehittelemät lääketieteen valmiit määritelmät. Ja kuten Myrkky Nuoli kirjoitti, niin alkoholismi on niiden mukaan sairaus. En tiedä tästä asiasta sen enempää, enkä väitä mitään. Totean vain, että se riittä minulle.

Ja toiseksi, alkoholismi ei välttämättä parannu eristämällä ihminen saarelle. Ihminen voi olla juomatta, mutta ei parannu alkoholismista. Hän voi alkaa juomaan heti, kun tulee pois saarelta ja on taas mahdollista saada alkoholia...
phiit
08.08.2014 15:17:01 (muokattu 08.08.2014 15:23:31)
Laulava Kylätohtori:

Haluaisin vielä kysyä, että oletko sinä niitä, kenen mielestä masennuskaan ei ole sairaus, vaan ihmisen pitäisi ryhdistäytä, lähteä ulos lenkille ja mennä töihin?

Osittain kyllä mutta kai se jenkkityyliin paranee kohta kusihätäkin kun aletaan vaan syömään enemmän ja enemmän lääkkeitä.

Pieni tarkennus että lähiomaisen menetys tai muu esim onnettomuus, vakava sairaus tottakai voi laukaista pahan masennuksen mutta sitten nää "kun vähän kiire töissä eikä oikein kakkakaan tule" ns masennukset paranis aika nopeasti tuolla antamallasi ohjeella.
Laulava Kylätohtori
08.08.2014 15:22:03
phiit: Osittain kyllä mutta kai se jenkkityyliin paranee kohta kusihätäkin kun aletaan vaan syömään enemmän ja enemmän lääkkeitä.

Joissain masennustapauksissa kyse on fyysistä muutoksista aivoissa ja niiden toiminnassa. Ja joissain tapauksissa lääkkeillä saadaan normalisoitua nämä häiriötilat. Toki lääkkeitä syötetään paljon turhaankin.

Samoin - muistaakseni - alkoholismi aiheuttaa fyysisiä muutoksia aivoissa. Eli kyse ei ole vain siitä, että 'tekee viinaa mieli'. Saatan olla väärässäkin tosin, mutta jos joku tietää enemmän, niin kertokoon...
tuquoque
08.08.2014 15:48:24
Laulava Kylätohtori: Kyllähän sitä voidaan erilaisia määritelmiä keksiä. Mutta minulle riittää nämä itseäni viisaampien kehittelemät lääketieteen valmiit määritelmät. Ja kuten Myrkky Nuoli kirjoitti, niin alkoholismi on niiden mukaan sairaus. En tiedä tästä asiasta sen enempää, enkä väitä mitään. Totean vain, että se riittä minulle.

Näillähän me mennään, eikä meillä ole valtaa virallisiin määritelmiin vaikuttaa. Kaikki mieliperäiset ongelmat ovat kuitenkin aina tulkinnanvaraisia, eli mielipiteitä. Eikä se oikeastaan muutu miksikään, onko tulkitsijalla valkoinen takki vai ei. Eihän tästä ole kovin kauaa, kun homoseksuaalisuus määriteltiin sairaudeksi, osassa maailmaa vieläkin. Nyt puhaltaa toiset tuulet, entinen sairaus onkin ihan normihommaa.

Mielipiteethän on siitä hauskoja, että niitä voi muuttaa aina halutessaan. Fysiologiset sairaudet taas ovat faktoja. Maksa joko on paskana tai sitten ei, siihen ei mielipiteet vaikuta.
m.
phiit
08.08.2014 15:53:35 (muokattu 08.08.2014 15:54:33)
Laulava Kylätohtori: alkoholismi aiheuttaa fyysisiä muutoksia aivoissa. Eli kyse ei ole vain siitä, että 'tekee viinaa mieli'. Saatan olla väärässäkin tosin, mutta jos joku tietää enemmän, niin kertokoon...

Eli kehittyykö alkoholisteille telekineettisiä kykyjä jolloin se viina oikeasti kaatuu kurkkuun ihan vain ajatuksen voimalla? ;)
Twinkle
08.08.2014 16:05:24
phiit: Eli kehittyykö alkoholisteille telekineettisiä kykyjä jolloin se viina oikeasti kaatuu kurkkuun ihan vain ajatuksen voimalla? ;)

hauskasti sanailtu, hehheh. Mutta jos vakavoidutaan, niin ei se tule, käyttäjä kaataa sen sinne itse koska ei alkoholin puutteesta johtuvat psyykkiset ja fyyiset oireet käy kyseiselle yksilölle sietämättömiksi. Niihin on ihmisiä kuollut.
Laulava Kylätohtori
08.08.2014 16:11:57
tuquoque: Näillähän me mennään, eikä meillä ole valtaa virallisiin määritelmiin vaikuttaa. Kaikki mieliperäiset ongelmat ovat kuitenkin aina tulkinnanvaraisia, eli mielipiteitä. Eikä se oikeastaan muutu miksikään, onko tulkitsijalla valkoinen takki vai ei. Eihän tästä ole kovin kauaa, kun homoseksuaalisuus määriteltiin sairaudeksi, osassa maailmaa vieläkin. Nyt puhaltaa toiset tuulet, entinen sairaus onkin ihan normihommaa.

Näinhän se on juu, mutta yleensä sillä valkoisella takilla ei viitata takin väriin, vaan henkilöön, jolla on vähän enemmän kompetenssia miettiä näitä juttuja kuin meillä satunnaisilla nettiinkirjoittelijoilla. Ja kyllä se kompetenssin ja ymmärryksen määrä vaikuttaa hyvinkin paljon sen tulkinnan järkevyyteen...

Mielipiteethän on siitä hauskoja, että niitä voi muuttaa aina halutessaan. Fysiologiset sairaudet taas ovat faktoja. Maksa joko on paskana tai sitten ei, siihen ei mielipiteet vaikuta.

Mielipiteitä tuleekin muuttaa, jos se mielipide on uuden tiedon valossa väärä. Fysiologiset sairaudet ovat toki helpommin määriteltäviä kuin psykiatriset, mutta kovin mustavalkoiset tulkinnat kannattaa jättää tekemättä, koska maailma ei ole mustavalkoinen...
phiit
08.08.2014 16:15:14
Twinkle: hauskasti sanailtu, hehheh. Mutta jos vakavoidutaan, niin ei se tule, käyttäjä kaataa sen sinne itse koska ei alkoholin puutteesta johtuvat psyykkiset ja fyyiset oireet käy kyseiselle yksilölle sietämättömiksi. Niihin on ihmisiä kuollut.

Eli vieroitusoireet ja kädenliike on sairaus.. :(
tuquoque
08.08.2014 16:26:15 (muokattu 08.08.2014 16:26:46)
Laulava Kylätohtori: Näinhän se on juu, mutta yleensä sillä valkoisella takilla ei viitata takin väriin, vaan henkilöön, jolla on vähän enemmän kompetenssia miettiä näitä juttuja kuin meillä satunnaisilla nettiinkirjoittelijoilla. Ja kyllä se kompetenssin ja ymmärryksen määrä vaikuttaa hyvinkin paljon sen tulkinnan järkevyyteen...

Vähän niin kuin liperi, joka viittaa kompetenssiin miettiä yliluonnollisia asioita, maailman syntyä ja kuoleman jälkeistä elämää. Maallikon kokemukset ei paljon paina ;)
m.
Laulava Kylätohtori
08.08.2014 16:29:42
tuquoque: Vähän niin kuin liperi, joka viittaa kompetenssiin miettiä yliluonnollisia asioita, maailman syntyä ja kuoleman jälkeistä elämää. Maallikon kokemukset ei paljon paina ;)

Liperin käskyjä noudattamalla vältät helvetin. Lääkärin ohjeita noudattamalla vältät alkoholismin. Eli kyllä, täsmää... :)
Gary the pine
08.08.2014 16:38:07
Twinkle: Niin no, jos ei asian ymmärtämiseen rahkeet riitä niin kannattaa ottaa se vähän niin kuin että se tulisi jostakin korkeammalta taholta. Ei sitä kannata turhaan stressata sitten jos kerran käsityskyky jää semmoiseen "turpaan pitäis antaa"-uhoamiseen.

Noh noh, nyt tarkkana...
Tulin, näin, paskoin housuun.
Billsner
08.08.2014 17:05:05 (muokattu 08.08.2014 21:27:51)
phiit: Alkoholismi on täysin itseaiheutettua joten säälipisteitä ei heru, valitan mutta ei voi verrastaa oikeisiin mielenterveysongelmiin.

Harvemmin osallistun näihin keskusteluihin, mutta tähän on pakko tarttua.

Mielenterveysongelmat saattaavat aiheuttaa alkoholismia. Samoten mielenterveysongelmat voivat viedä muihinkin päihteisiin. Valitettavasti tämä toimii myös toisinpäin, että paljon päihteitä käyttävät saattavat saada mielenterveysongelmia.
Supreme General Of Evil
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)