![]() 08.08.2014 13:11:30 | |
---|---|
Laulava Kylätohtori: Avaatko nyt vähän lisää? Avaan! Tuo tuomiohomma oli ihan vaan sivuraiteille ajautumista, eikä minkään sortin kritiikkiä. Ainut kritiikin kohde oli tuo eka lause, jolla tunnuit dumaavan tuon Old Joen mt-palvelukommentin ikään kuin meistä kukaan tässä vois tietää miten tuon asian laita on. Tommonen elämäntyyli on joka tapauksessa oire jostain ongelmasta, oli se sitten mt-piiriin kuuluva tai ei. Laulava Kylätohtori: e. satun itse tietämään tuollaisia patologisia tapauksia erään tuttuni kautta. Sama, mutta kyseessä on kavereita, niiden nykyisiä porukoita, sukulaisia ja saman kylän kasvatteja - ihmisiä joiden kanssa oon kasvanut ja nähnyt miten ne pikku hiljaa lipsuu päin persettä. Näistä ei varmaan yksikään ole ollut semmoinen tyyppi, jonka kohdalla on ollut alusta asti selvää mihin tie vie. Paitsi yksi kaiffari, jonka isä opetti sitä dokaamaan joskus pikkulapsena, kun pitäähän se opetella. Itsekin kiskoin viinaa säännöllisesti ala-asteella ja kaverin vanhemmat kielsi leikkimästä mun kanssa kun olin ihan selkeetä tarkkismatskua ja matkalla rapakkoon. Jäpikät kanto puukkoja povarissa ja vaikka semmoinen kurkulla tuli muutamaan otteeseen oltua, koskaan ei onneksi ketään mun kaveripiiristä sattunut. Ei se mitään ghettoelämää ollut missään nimessä ja mulla oli sentäs hyvä ja lämmin koti, mutta ois sitä voinut turvallisempikin tunne olla lapsuudessa. Monilta puuttui se turvapaikka johon mennä viilentymään. Tuli siellä montussa käytyä sitten teinivuosinakin vähän rajummin. Nykyään menee oikein hyvin, vaikka ~7 vuotta sitten ei kiinnostanut mikään. Näiden kokemusten jälkeen on vähän vaikea suhtautua kovin jyrkkiin tai vähätteleviin näkemyksiin aiheesta. Vuonna 1987-syntyneistä lama-ajan lapsista noin 20% on käynyt psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa ja arviolta 50-60% on kärsinyt mielenterveysongelmista. Tässä vähän osviittaa siitä miten käsittämättömän laaja tuo ongelma on. Ihmettelen vaan millä kompetenssilla pystyy ruveta määrittelemään jonkun jäpän "vain kusipääksi" ja that's it. Kusipää on, on toki. Mutta se kusipäisyys ei varmasti ole ainut määrittelevä atribuutti. Gary the pine: Mä en oo ikinä ymmärtäny näitä ymmärtäjiä, että kun Pena hakkaa spudarijonossa jengiä turpaan, niin Penalla on vaan paha olo, sitä pitää ymmärtää ja auttaa. Se on ilmeisesti ihan sama miten monta kertaa sen selvästi kirjoittaa, että "Ei, juuri tätä en tarkoita" niin kyllä sieltä joku tulee väkisin ymmärtämään väärin kuitenkin. Sulla on nyt varmaan mennyt ymmärtäminen ja hyväksyminen sekasin. Niin kauan kun tämän kaltasia ongelmia ei edes pyritä ymmärtäkään, niille ei voida tehdä mitään. When in doubt, lower your expectations. | |
![]() 08.08.2014 13:33:25 | |
Myrkky Nuoli: Avaan! Tuo tuomiohomma oli ihan vaan sivuraiteille ajautumista, eikä minkään sortin kritiikkiä. Ainut kritiikin kohde oli tuo eka lause, jolla tunnuit dumaavan tuon Old Joen mt-palvelukommentin ikään kuin meistä kukaan tässä vois tietää miten tuon asian laita on. Tommonen elämäntyyli on joka tapauksessa oire jostain ongelmasta, oli se sitten mt-piiriin kuuluva tai ei. No joo, itse viittasin lähinnä siihen menetettyyn ryhmään, jolle ei ole enää mitään tehtävissä. Ihmisiin, jotka jollain kierolla tavalla nauttivat rikollisesta elämästään. Sinänsä oli virhe leimata juuri tämä tapaus sellaiseksi asiaa tarkemmin tietämättä. Sama, mutta kyseessä on kavereita, niiden nykyisiä porukoita, sukulaisia ja saman kylän kasvatteja - ihmisiä joiden kanssa oon kasvanut ja nähnyt miten ne pikku hiljaa lipsuu päin persettä. Näistä ei varmaan yksikään ole ollut semmoinen tyyppi, jonka kohdalla on ollut alusta asti selvää mihin tie vie. Paitsi yksi kaiffari, jonka isä opetti sitä dokaamaan joskus pikkulapsena, kun pitäähän se opetella. Itsekin kiskoin viinaa säännöllisesti ala-asteella ja kaverin vanhemmat kielsi leikkimästä mun kanssa kun olin ihan selkeetä tarkkismatskua ja matkalla rapakkoon. Jäpikät kanto puukkoja povarissa ja vaikka semmoinen kurkulla tuli muutamaan otteeseen oltua, koskaan ei onneksi ketään mun kaveripiiristä sattunut. Ei se mitään ghettoelämää ollut missään nimessä ja mulla oli sentäs hyvä ja lämmin koti, mutta ois sitä voinut turvallisempikin tunne olla lapsuudessa. Monilta puuttui se turvapaikka johon mennä viilentymään. Tuli siellä montussa käytyä sitten teinivuosinakin vähän rajummin. Nykyään menee oikein hyvin, vaikka ~7 vuotta sitten ei kiinnostanut mikään. Näiden kokemusten jälkeen on vähän vaikea suhtautua kovin jyrkkiin tai vähätteleviin näkemyksiin aiheesta. Onhan niitä molempia tapauksia. Sellaisia, jotka vain sattumusten kautta ajautuvat väärälle raiteelle ja ovat sieltä pelastettavissa, mutta vain, jos nämä itse sitä haluavat. Sitten on se toinen ryhmä (juuri se, johon viittasin), jotka eivät ole palautettavissa oikealle tielle, koska nämä eivät sitä itse halua. Uskon, että suurin osa on kanssani samaa mieltä siitä, että ihmistä ei voi pelastaa, ainoastaan auttaa sitä auttamaan itseään. Mutta auttaminen on turhaa ilman ihmisen omaa halua muuttaa asioita. Ja on olemassa myös se ryhmä, joka ei itseään halua auttaa... En ole itsekään ketään automaattisesti tuomitsemassa parantumattomaksi tapaukseksi. Jokainen tapaus on yksilöllinen ja sellaisena se pitää myös käsitellä. Mutta ajatus siitä, että jokainen rikollinen on vain hairahtanut parannettavissa oleva kunnon ihminen, on väärä. Yhtä väärä kuin se, että jokainen rikollinen pitäisi hakata ja lukita loppu iäksi tyrmään sen enempää kyselemättä. Vuonna 1987-syntyneistä lama-ajan lapsista noin 20% on käynyt psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa ja arviolta 50-60% on kärsinyt mielenterveysongelmista. Tässä vähän osviittaa siitä miten käsittämättömän laaja tuo ongelma on. Ihmettelen vaan millä kompetenssilla pystyy ruveta määrittelemään jonkun jäpän "vain kusipääksi" ja that's it. Kusipää on, on toki. Mutta se kusipäisyys ei varmasti ole ainut määrittelevä atribuutti. Kuten sanoin, niin se oli virhe diagnoisoida ja viitata juuri tähän tapaukseen. Mutta kuten jo myöskin mainitsin, niin kaikki rikolliset eivät ole parannettavissa psykiatrisella hoidolla, vaikka se joihin varmasti tehoaisikin. Koko ajatus lähti lähinnä muutamista tietämistäni venkuloista, joihin ei todellakaan tehoa muu kuin kuolema tai loppuelämä linnassa... Aika rajuja lukuja nuo prosenttimäärät.... Jumalat puhuvat hullujen suulla... | |
![]() 08.08.2014 13:37:41 | |
Jeps.. ei meillä taida lopulta olla erimielisyyksiä tän asian suhteen. Ainut vaan, että mun mielestä tuo parantumattomuus on ajatuksena hyödytön ja ajatusleikkinä ehkä jopa vaarallinen, koska se johtaa ajatteluketjuun jossa voidaan perustella miksi ei kannata edes yrittää. Sitä kun on mahdoton ennalta sanoa. Se on tietysti taivahan tosi, että jokainen parantaa itse itsensä saamansa jeesin mahdollistamissa puitteissa. Tai sitten ei paranna. When in doubt, lower your expectations. | |
![]() 08.08.2014 13:38:28 (muokattu 08.08.2014 13:46:19) | |
Laulava Kylätohtori: Ei temperamentti vielä tee geneettisesti rikollista, mutta minusta se on kuitenkin mahdollista, että jos tietyt ominaisuudet sattuvat kohdalleen, niin ihminen on periaatteessa "syntynyt rikolliseksi". Eli hän ei ole vain hairahtanut väärälle tielle ja sieltä pelastettavissa, vaan ihminen on sellainen, että hänestä tulee rikollinen, eikä sitä 'rikollisuutta' saa hänestä poistettua, vaikka kuinka 'hoidetaan', 'ymmärretään', ohjataan oikealle tielle', rangaistaan jne. jne... Ainakaan vielä ei ole todennettu geneettistä tahi biologista perustetta rikollisuudelle. Kun mietin asiaa, niin tietenkin sitä on (edit: tai ainakin voisin kuvitella olevan) synnynnäisiä luonteenpiirteitä, jotka _altistavat_ taparikollisuudelle. Voisin kuvitella, että esim. narsistinen persoonallisuushäiriö ja nettihuijaukset voisivat osoittaa jotain korrelaatiota, jos asiaa tutkitaan. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. | |
![]() 08.08.2014 14:02:05 | |
Laulava Kylätohtori: Linnasta voi jatkaa hommia älypuhelimen avustuksella... No sitten pitänee ottaa se puhelin pois. m. | |
![]() 08.08.2014 14:17:07 | |
Laulava Kylätohtori: ps. ja kyllä, minun mielestäni alkoholismi on sairaus. Ihan yhtälailla kuin liikalihavuus jne? :D kyllä se "sairaus" on vaan siinä mitä ihminen kurkustaan alas tunkee, ei se viina sinne itekseen mene. Kun ei juo niin paranee tästä "sairaudesta", ihmiset on vain niin surkeita otuksia että keksitään typeriä tekosyitä eri asioille. ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ | |
![]() 08.08.2014 14:17:38 | |
Gary the pine: Mua aina huvittaa nää "yhteiskunnassa tietyt ryhmät tekee töitä asian eteen"-tyyppiset kommentit. Tulee vähän niinku yläpuolelta, että olkaatten kärsivällisiä, kyllä me teille sitten kerrotaan kuin tarttee olla että kaikilla on hyvä ja harras olo... Niin no, jos ei asian ymmärtämiseen rahkeet riitä niin kannattaa ottaa se vähän niin kuin että se tulisi jostakin korkeammalta taholta. Ei sitä kannata turhaan stressata sitten jos kerran käsityskyky jää semmoiseen "turpaan pitäis antaa"-uhoamiseen. | |
![]() 08.08.2014 14:24:59 | |
phiit: Ihan yhtälailla kuin liikalihavuus jne? :D kyllä se "sairaus" on vaan siinä mitä ihminen kurkustaan alas tunkee, ei se viina sinne itekseen mene. Kun ei juo niin paranee tästä "sairaudesta", ihmiset on vain niin surkeita otuksia että keksitään typeriä tekosyitä eri asioille. Niinkuin mielenterveysongelmia ei ole - kaikkien pitäis vaan ottaa itseään niskasta kiinni, juoda lasi maitoa ja käydä lenkillä. Kyllähän se niin menee, että jos ei vuoda verta niin ei voi olla sairas. | |
![]() 08.08.2014 14:31:59 (muokattu 08.08.2014 14:33:25) | |
phiit: Ihan yhtälailla kuin liikalihavuus jne? :D kyllä se "sairaus" on vaan siinä mitä ihminen kurkustaan alas tunkee, ei se viina sinne itekseen mene. Kun ei juo niin paranee tästä "sairaudesta", ihmiset on vain niin surkeita otuksia että keksitään typeriä tekosyitä eri asioille. Se on sinänsä yhdentekevää mitä mieltä oot henkilökohtaisesti. Addiktio on kliinisesti määritelty relapsoituva sairaus. Siihen ei toki sairastu muuta kuin omien tekojen seurauksena, mutta se ei tee siitä vähempää sairautta. Alttius addiktioon on myös geneettinen ongelma. Keuhkosyöpäkään ei vissiin oo sairaus jos röökaa? Minusta on jokseenkin mielekkäämpää määritellä sairaudet niin kuin lääketiede ne määrittelee, eikä niin kuin nettifoorumoilla tykätään olla mieltä. When in doubt, lower your expectations. | |
![]() 08.08.2014 14:52:47 | |
Twinkle: Niinkuin mielenterveysongelmia ei ole - kaikkien pitäis vaan ottaa itseään niskasta kiinni, juoda lasi maitoa ja käydä lenkillä. Kyllähän se niin menee, että jos ei vuoda verta niin ei voi olla sairas. Alkoholismi on täysin itseaiheutettua joten säälipisteitä ei heru, valitan mutta ei voi verrastaa oikeisiin mielenterveysongelmiin. ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ | |
![]() 08.08.2014 14:55:23 | |
Myrkky Nuoli: Minusta on jokseenkin mielekkäämpää määritellä sairaudet niin kuin lääketiede ne määrittelee, eikä niin kuin nettifoorumoilla tykätään olla mieltä. :D historian saatossa lääketiedekin "hieman" muuttunut joten aika tyhjentävä vastaus. ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ | |
![]() 08.08.2014 14:56:00 (muokattu 08.08.2014 14:58:35) | |
phiit: Alkoholismi on täysin itseaiheutettua joten säälipisteitä ei heru, valitan mutta ei voi verrastaa oikeisiin mielenterveysongelmiin. Sairaus on sairaus oli se itse aiheutettu tai ei. Mitä ihmettä se itse aiheuttaminen tähän liittyy? Suurin osa sairauksista on enemmän tai vähemmän itse aiheutettuja, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että sairaus on sairaus, jos se täyttää sairauden määritelmän ja on sairaudeksi luokiteltu. Jos alkoholistille tulee maksakirroosi, niin eikö sekään ole sairaus? e. ja voihan mielenterveysongelmatkin olla itse aiheutettuja. Jos olisi koko ikänsä liikkunut, syönyt terveellisesti ja käynyt töissä, niin aika monta mielenterveysongelmaa olisi jäänyt syntymättä. Eli tällä logiikalla nekään eivät ole sairauksia, vaan käyttäytymisellä aiheutettuja ongelmia, jotka on jätettävä ilman hoitoa... Jumalat puhuvat hullujen suulla... | |
![]() 08.08.2014 15:01:14 | |
Myrkky Nuoli: Minusta on jokseenkin mielekkäämpää määritellä sairaudet niin kuin lääketiede ne määrittelee, eikä niin kuin nettifoorumoilla tykätään olla mieltä. Maalaisjärjellä voitaisiin todeta, että normaali ihminen ei ole tapahuijari. | |
![]() 08.08.2014 15:02:42 (muokattu 08.08.2014 15:03:24) | |
Laulava Kylätohtori: Sairaus on sairaus oli se itse aiheutettu tai ei. Mitä ihmettä se itse aiheuttaminen tähän liittyy? Suurin osa sairauksista on enemmän tai vähemmän itse aiheutettuja, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että sairaus on sairaus, jos se täyttää sairauden määritelmän ja on sairaudeksi luokiteltu. Jos alkoholistille tulee maksakirroosi, niin eikö sekään ole sairaus? Sairaus on vain ihmisen keksimä sana aika monelle asialle.. Maksakirroosi on ihan oikea sairaus, en sitä kiistä tietenkään. Siinä on kyse jostain ihan muusta kuin siitä että kaataa viinaa omatoimisesti kurkustaan alas. ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ | |
![]() 08.08.2014 15:08:24 | |
Huijauksiin urautunutta elämäntapaa ei liene sairaudeksi missään luokiteltu. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 08.08.2014 15:11:26 | |
varakeef: Huijauksiin urautunutta elämäntapaa ei liene sairaudeksi missään luokiteltu. ..vielä.. eiköhän joku sitäkin ala liputtaa kohta sairaudeksi, tai vähintään hillitsemishäiriöksi ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ | |
![]() 08.08.2014 15:12:42 | |
Laulava Kylätohtori: Sairaus on sairaus oli se itse aiheutettu tai ei. Mitä ihmettä se itse aiheuttaminen tähän liittyy? Suurin osa sairauksista on enemmän tai vähemmän itse aiheutettuja, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että sairaus on sairaus, jos se täyttää sairauden määritelmän ja on sairaudeksi luokiteltu. Jos alkoholistille tulee maksakirroosi, niin eikö sekään ole sairaus? Yksi hyvä määritelmä sairaudelle on sellainen, jota ei voida hoitaa vain ja ainoastaan vaikuttamalla potilaan itsemääräämisoikeuteen. Koeasetelmaksi sopii vaikkapa autiosaari. Maksakirroosi ei parane itsestään eristämällä potilas autiolle saarelle, mutta riippuvuus alkoholiin katoaa varmasti kun sitä ei ole saatavilla. Koeasetelmalla selviää myös viinan juomisen ero todellisiin mielenterveysongelmiin. Skitsofrenia ei parane itsekseen sekään. m. | |
![]() 08.08.2014 15:12:49 | |
varakeef: Huijauksiin urautunutta elämäntapaa ei liene sairaudeksi missään luokiteltu. Eihän sellaista ole väitettykään? Ennemminkin mietitty sitä, että johtaako jokin sairaus tuollaiseen käytökseen. Vrt. savupiipun päällä istuminen ei ole sairaus. Mutta sairaus voi pistää ihmisen istumaan savupiipun päällä (esim. skitsofrenia). Phiit: ... No, jos haluaa länsimaisen lääketieteen termit määritellä uudestaan, niin siitä vaan. :) Haluaisin vielä kysyä, että oletko sinä niitä, kenen mielestä masennuskaan ei ole sairaus, vaan ihmisen pitäisi ryhdistäytä, lähteä ulos lenkille ja mennä töihin? Jumalat puhuvat hullujen suulla... | |
![]() 08.08.2014 15:16:49 | |
tuquoque: Yksi hyvä määritelmä sairaudelle on sellainen, jota ei voida hoitaa vain ja ainoastaan vaikuttamalla potilaan itsemääräämisoikeuteen. Koeasetelmaksi sopii vaikkapa autiosaari. Maksakirroosi ei parane itsestään eristämällä potilas autiolle saarelle, mutta riippuvuus alkoholiin katoaa varmasti kun sitä ei ole saatavilla. Koeasetelmalla selviää myös viinan juomisen ero todellisiin mielenterveysongelmiin. Skitsofrenia ei parane itsekseen sekään. Kyllähän sitä voidaan erilaisia määritelmiä keksiä. Mutta minulle riittää nämä itseäni viisaampien kehittelemät lääketieteen valmiit määritelmät. Ja kuten Myrkky Nuoli kirjoitti, niin alkoholismi on niiden mukaan sairaus. En tiedä tästä asiasta sen enempää, enkä väitä mitään. Totean vain, että se riittä minulle. Ja toiseksi, alkoholismi ei välttämättä parannu eristämällä ihminen saarelle. Ihminen voi olla juomatta, mutta ei parannu alkoholismista. Hän voi alkaa juomaan heti, kun tulee pois saarelta ja on taas mahdollista saada alkoholia... Jumalat puhuvat hullujen suulla... | |
![]() 08.08.2014 15:17:01 (muokattu 08.08.2014 15:23:31) | |
Laulava Kylätohtori: Haluaisin vielä kysyä, että oletko sinä niitä, kenen mielestä masennuskaan ei ole sairaus, vaan ihmisen pitäisi ryhdistäytä, lähteä ulos lenkille ja mennä töihin? Osittain kyllä mutta kai se jenkkityyliin paranee kohta kusihätäkin kun aletaan vaan syömään enemmän ja enemmän lääkkeitä. Pieni tarkennus että lähiomaisen menetys tai muu esim onnettomuus, vakava sairaus tottakai voi laukaista pahan masennuksen mutta sitten nää "kun vähän kiire töissä eikä oikein kakkakaan tule" ns masennukset paranis aika nopeasti tuolla antamallasi ohjeella. ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)