Aihe: les paul studio vs japanin tokait
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Rämppy
21.05.2018 09:18:14
Urban Baboon: Ohoh! Kitarapaja on mulle se ainoa kitaraliike Suomessa ja käytän sitä edelleen, vaikka asun ulkomailla. Sieltä on aina saanut neuvoa ja poikkeuksellisen hyvää palvelua..

Samaa mieltä palvelun suhteen. Kitarapajalta oon aina saanut neuvoja ja apuja. Ja on sieltä tullut muutama tosi hyvä skebakin hankittua.
In Finland we have this thing called "diu diu".
hallu
21.05.2018 10:20:22
Rämppy: Samaa mieltä palvelun suhteen. Kitarapajalta oon aina saanut neuvoja ja apuja. Ja on sieltä tullut muutama tosi hyvä skebakin hankittua.

Mä ostin yhden kitaran ja kaksi vahvistinta kitarapajalta joskus vuonna 1983. Seuraavan kerran mä menin sinne vuonna -95 parkytä tonnia taskussa, mutta ne ei päästänyt koskemaan kitaroihin joten jäi ostamatta. Nyt vois varmaan käydä katsomassa onko siellä oikeasti meininki muuttunut.
Elämä on reiässä rattoisaa......
Metalkallo
21.05.2018 12:22:03
hallu: Mä ostin yhden kitaran ja kaksi vahvistinta kitarapajalta joskus vuonna 1983. Seuraavan kerran mä menin sinne vuonna -95 parkytä tonnia taskussa, mutta ne ei päästänyt koskemaan kitaroihin joten jäi ostamatta. Nyt vois varmaan käydä katsomassa onko siellä oikeasti meininki muuttunut.

Aika varmasti on muuttunut jos olet viimeksi 20 vuotta sitten käynyt, sinne vaan. :)
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
kojones
21.05.2018 12:39:45
hallu: Mä ostin yhden kitaran ja kaksi vahvistinta kitarapajalta joskus vuonna 1983. Seuraavan kerran mä menin sinne vuonna -95 parkytä tonnia taskussa, mutta ne ei päästänyt koskemaan kitaroihin joten jäi ostamatta. Nyt vois varmaan käydä katsomassa onko siellä oikeasti meininki muuttunut.

Erikoista, ite kävin ekaa kertaa ja ilmoitin heti että en oo ostamassa mitään, mutta teidän parhaita akustisia ois mukava testata. Niitä sitten ihan esiteltiin siinä pari tuntia.
hallu
21.05.2018 12:55:19
kojones: Erikoista, ite kävin ekaa kertaa ja ilmoitin heti että en oo ostamassa mitään, mutta teidän parhaita akustisia ois mukava testata. Niitä sitten ihan esiteltiin siinä pari tuntia.

Sehän on mahdollista, että mulla oli huono tuuri ja siellä oli töissä joku kesäapulainen, joka ei tiennyt miten menetellä. Toisaalta mistäpä sen tietää.... en ole isommin itsekään viitsinyt ottaa asiasta selvää.
Gary Enfield
21.05.2018 12:59:31 (muokattu 21.05.2018 13:00:49)
hallu: Sehän on mahdollista, että mulla oli huono tuuri ja siellä oli töissä joku kesäapulainen, joka ei tiennyt miten menetellä. Toisaalta mistäpä sen tietää.... en ole isommin itsekään viitsinyt ottaa asiasta selvää.

Oliko sulla setelit viuhkana kädessä ja parin %(lue: promille) pohjat?
hallu
21.05.2018 13:06:59
Gary Enfield: Oliko sulla setelit viuhkana kädessä ja parin %(lue: promille) pohjat?

Ei ollut kädessä rahat, mutta maksuvalmius oli mulle niin harvinaista tuohon aikaan, että asia kannattaa mainita koska se oli elämäni juhlahetki kun pääsin ihan oikeasti shoppailemaan kitarakaupoille ja siksi ehkä parin liikkeen nuiva kohtelu jäi mieleen.

Mun pitäs varmaan tänä kesänä ottaa oikein asiaksi mennä tekemään sovinto kitarapajan kanssa :-).
Urban Baboon
21.05.2018 13:40:24

hallu: Ei ollut kädessä rahat, mutta maksuvalmius oli mulle niin harvinaista tuohon aikaan, että asia kannattaa mainita koska se oli elämäni juhlahetki kun pääsin ihan oikeasti shoppailemaan kitarakaupoille ja siksi ehkä parin liikkeen nuiva kohtelu jäi mieleen.

Mun pitäs varmaan tänä kesänä ottaa oikein asiaksi mennä tekemään sovinto kitarapajan kanssa :-).

Muualta saa, mitä saa, mut Kitarapajalta saa laatua! Ü

Ei ole tarkoitus dissata muita liikkeitä, mut tää on oma johtopäätökseni. Sama juttu Custom Soundsin kanssa, kun efekteistä on puhe!
Gary Enfield
21.05.2018 13:48:40
hallu: Ei ollut kädessä rahat, mutta maksuvalmius oli mulle niin harvinaista tuohon aikaan, että asia kannattaa mainita koska se oli elämäni juhlahetki kun pääsin ihan oikeasti shoppailemaan kitarakaupoille ja siksi ehkä parin liikkeen nuiva kohtelu jäi mieleen.

Kai sitä kannattaa koittaa. Mulle ois vastaavassa tilanteessa kyllä käynyt ihan samoin, ei ois miestä siiinä liikkeessä nähty. No, ei ole muutenkaan kun ne kitarapajan lelut tuppaa olla liian kalliita mulle. Tosin Huima lumous/kitarapajassa kävin ostamassa Martinin.
Morri
21.05.2018 21:02:09
fox: Ampiaispesiä on kiva sohia. ;) Onhan se omalla tavallaan hienoa, kun on fanaattisen merkki"uskovainen", oli se merkki sitten mikä hyvänsä. Eiks näin? Omaperäinen suunnittelu ja rakenneratkaisut on toisinaan hyväksi. Pelkkää bonusta saa toki toisilta merkin kannattajilta, kun muistaa muita brändejä, ainakin sivulauseessa, hieman "painaa alaspäin" ja kertoilla tarinoita tueksi. =)

Noh noh, ei saa antaa mennä tunteisiin ;) Mun pointti vaan oli se, että se lavan logo ei saisi merkata mitään, ainakaan ns ylöspäin. Se mitä kirjoitin tuosta CS lespaulista oli vain mun tuntuma kyseisestä useamman tonnin soittimesta, ei vastannut hintalappua MINUSTA ollenkaan. Jos mä moisen haluaisin niin voisin marssia koska vaan kauppaan ostamaan sellaisen. En silti näe sellaista itselleni tarpeelliseksi. Samalla rahalla saa mm suomalaisen soitinrakentajan tekemän vastaavan (paremman) kitaran. Mutta ne ketkä moisilla haluaa soittaa niin soittakoot, ei ole minulta pois.
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
fox
22.05.2018 01:01:58

Morri: Noh noh, ei saa antaa mennä tunteisiin ;)

Niin? Kenellähän se nyt meni isosti tunteisiin, kun vähän toiseen suuntaankin tuli syöttöä? Tietenkin sitä saa heti sellasen "henkisen yliotteen" kun syyttelee toista het kättelyssä siitä, että joo, tunteisiinhan se, tietäähän tuon...
Tokai-uskovainen on kyllä myös eräänlainen.. ;)

Pitääpä nyt ajankuluksi pistää taas ajattelemisen aihetta, katsotaanpa mitä Morrit ja muut T-fanipojjaat tykkää. Ampiaispesän tökkimistä..
Erohan T- ja G- faneilla on se, että ne T-fanipojut aina toteaa, miten perhanan huonoja ja laaduttomia saati muutenkin soittimena ala-arvoisia ne sen toisen puolen (ihan kyllä esimerkkeinä käytetyt..) soittopelit on. Ja ajatella, ihan customshopin kamoja myöten!
Perin harvoin on sitä kuoriämpäriä kipattu sen toisen ryhmän omistajien/soittajien toimesta noitten T- mallien (hih) suuntaan, mitä nyt on kopioiksi mainittu. Mutta täytisen tottahan se on, eiks näin?
Harvemmin kukaan mainitsee, että kyllä tää mun _aito asia Les Pauli_ pesee, linkoaa ja vielä huuhteleekin nuo...

Mainitsit että uskomattoman tasaisen laadun ja huomattavan kestävän rakenteen ym. ym. vuoksi voisit ihan näkemättä ostaa Tokkain, vaan kyllähän siinä on myös mahdollisuus että tulee ns. "kapallinen kakkaa", eipä ne virheettömiä ne(kään) ole. Yhtä lailla niissäkin on tehdaspalautuksia, jotka ei mene edes asiakkaalle asti päädy.Niitä on kaikilla, siis ihan kaikilla.. Myös muita juttuja on vuosien mittaan niitten(kin) laadussa (tai "laadussa") ilmennyt, eiköpähän Tokai Gakki-virman kitarat olleet jonkin aikaa Ishibashin myynnistäkin pois. Näistä ei vaan (yleensä, ja ei koskaan T-fanien toimesta) puhuta.

Eli loppupäätelmänä:
Se Tokai ei kyllä sekään mikään kitaraa kummempi ole. Hyvä toki, mutta ihmetyttää, miksi se ei sitten omilla vahvuuksillaan pärjäile, kun T-fanipoikien pitää aina todistaa, miten se nyt on Gibsoniin verrattuna, millainen ja minkälainen ja kuinka paljon parempi ihan joka osa-alueella.. =)
Voishan sitä Tokaita vaikka vaihteeksi verrata vaikka Ibanezin kuuluisiin lawsuit-kopioihin, tai Navigatoreihin tai..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Gaines
22.05.2018 08:17:17
Turhaa tikkujen raapimista.

Miksi pitää edes verrata, kun kyseessä on kuitenkin niin subjektiivinen juttu. Kokonaisuus on enempi kuin osiensa summa ja päivästä toiseen biorytmit, jingit ja jangit vaikuttavat henkilökohtaiseen kuulemisen ja tuntemisen kokemiseen. Pitkässä juoksussa olisi hyvä keskittyä oman paketin kasaamiseen. Löytää niistä omista kamoista se juttu, millä pääsee eteenpäin. Niiden hankkimiseen vaikuttaa raha ja joskus sen originaalin hommaaminen on mahdotonta. Silloin voi jonkun kopiomerkin saada omaan budjettiin ja vielä niin, että soitin on kelvollinen. Yleistämisen tie on sama kuin krapulan korjaus koskenkorvalla.
Sydän lyö ja parta kasvaa.
hallu
22.05.2018 11:55:14
fox: ............

Eli loppupäätelmänä:
Se Tokai ei kyllä sekään mikään kitaraa kummempi ole. Hyvä toki, mutta ihmetyttää, miksi se ei sitten omilla vahvuuksillaan pärjäile, kun T-fanipoikien pitää aina todistaa, miten se nyt on Gibsoniin verrattuna, millainen ja minkälainen ja kuinka paljon parempi ihan joka osa-alueella.. =)
Voishan sitä Tokaita vaikka vaihteeksi verrata vaikka Ibanezin kuuluisiin lawsuit-kopioihin, tai Navigatoreihin tai..

No miksipä tosiaan ei voisi verrata kopioita keskenään, mutta toisaalta ymmärrän, että kopioa verrataan juuri alkuperäiseen. Nimittäin se alkuperäinen on sen kopion tarkoitus ja mittapuu eikä siksi ole mitään mieltä väittää, että kopio olisi parempi :-). Koska jos kopio olisi "parempi" niin silloinhan se olisi kopiona "huonompi" ;-). Kopion arvo määräytyy siitä kuinka lähelle alkuperäistä se pääsee.... eikö niin.

Minä luulen, että kinastelu kopion hyvyydestä suhteessa alkuperäiseen johtuu siitä, että ei olla oikein yhtä mieltä siitä mitä sillä "alkuperäisellä" tarkoitetaan. Kuten aikaisemmin heitin, että tietyssä mielessä Gibsonin CS kitarat ovat myös kopioita "jostakin", mutta Gibsonin standardit edustaa sitä alkuperäisyyttä. Näin ollen Tokain vertaaminen Gibsonin CS:än on vähän niin kuin kahden kopion vertaamista keskenään ;-D .

No leikki leikkinä. Mutta nyt kun itse soittelen Tokailla (en tunnustaudu fanipojaksi titäkää se ....), niin voisin sanoa että tämä minun Tokai on ainakin helvetin paljon painavampi kuin soittamani Gibsonit. En tiedä onko tässä kevennysporauksia, mutta tää painaa melkeen viis kiloa ja mun käsittääkseni jopa umpipuiset Historikit painaa nelisen kiloa ja R9 maksimissaan 3,7 kg joten tää menee kilolla R9 ohi. Nykyisin painoa pidetään huonon puun merkkinä joten tässä suhteessa Tokai on selvästi huonompi kuin Gibson tosin mulle on kerrottu että kevyempiäkin tokaita on olemassa.

No itse en edelleenkään halua asettua millekään kannalle ja mulle riittää että kitara on hyvä, mutta jos lavassa lukee Gibson niin..........
Morri
23.05.2018 13:08:03
fox: Niin? Kenellähän se nyt meni isosti tunteisiin, kun vähän toiseen suuntaankin tuli syöttöä? Tietenkin sitä saa heti sellasen "henkisen yliotteen" kun syyttelee toista het kättelyssä siitä, että joo, tunteisiinhan se, tietäähän tuon...
Tokai-uskovainen on kyllä myös eräänlainen.. ;)

Pitääpä nyt ajankuluksi pistää taas ajattelemisen aihetta, katsotaanpa mitä Morrit ja muut T-fanipojjaat tykkää. Ampiaispesän tökkimistä..
Erohan T- ja G- faneilla on se, että ne T-fanipojut aina toteaa, miten perhanan huonoja ja laaduttomia saati muutenkin soittimena ala-arvoisia ne sen toisen puolen (ihan kyllä esimerkkeinä käytetyt..) soittopelit on. Ja ajatella, ihan customshopin kamoja myöten!
Perin harvoin on sitä kuoriämpäriä kipattu sen toisen ryhmän omistajien/soittajien toimesta noitten T- mallien (hih) suuntaan, mitä nyt on kopioiksi mainittu. Mutta täytisen tottahan se on, eiks näin?
Harvemmin kukaan mainitsee, että kyllä tää mun _aito asia Les Pauli_ pesee, linkoaa ja vielä huuhteleekin nuo...

Mainitsit että uskomattoman tasaisen laadun ja huomattavan kestävän rakenteen ym. ym. vuoksi voisit ihan näkemättä ostaa Tokkain, vaan kyllähän siinä on myös mahdollisuus että tulee ns. "kapallinen kakkaa", eipä ne virheettömiä ne(kään) ole. Yhtä lailla niissäkin on tehdaspalautuksia, jotka ei mene edes asiakkaalle asti päädy.Niitä on kaikilla, siis ihan kaikilla.. Myös muita juttuja on vuosien mittaan niitten(kin) laadussa (tai "laadussa") ilmennyt, eiköpähän Tokai Gakki-virman kitarat olleet jonkin aikaa Ishibashin myynnistäkin pois. Näistä ei vaan (yleensä, ja ei koskaan T-fanien toimesta) puhuta.

Eli loppupäätelmänä:

Jaa että kenellä meni tunteisiin...en minä avautunut järjettömän pitkällä "puolustuspuheenvuorolla" ja toisaalta kaikki täällä tietävät sinun tunteesi (JA HUOM!!! samoin kuin erinomaisen asiantuntemuksesi) siihen mitä tulee G-merkkiin, enkä minä halunnut kettuilla (jota vastaavasti sinä minua kohtaan esitit). Mutta joo ei mun ole tarkoitus ketään provosoida, kerroin oman fiilikseni tuosta kyseisestä kepistä sivulauseessa eli että minua hämmensi se suhteessa tuohon omaan kopiooni enkä kokenut sen vastaavan kallista hintalappuaan (ei se missään nimessä huono soitin ollut), oikeastaan olen ollut monta kertaa ostamassa G-tuotteita, mutta silti yksi toisensa jälkeen on moinen jäänyt samoista syistä ostamatta. Tällä hetkellä soittokamoissa niin kitaroissa kuin vahvistimissa minulle riittää suomalaisten kitara- ja vahvistinrakentajien tekeleet (plus tämä yksi 41 vuotta vanha kopio).

Mun alkuperäinen pointti ennen tätä hässäkkää oli ottaa kantaa tuohon otsikon vastakkainasetteluun Studio vs Japanin Tokai ja sen suhteen ei liene kenellekään epäselvää kumpi kyseisistä soittimista on (useammin) laadukkaampi ja kummalla saa enemmän rahalle vastinetta.
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
fox
23.05.2018 16:19:56

Morri:
Mun alkuperäinen pointti ennen tätä hässäkkää oli ottaa kantaa tuohon otsikon vastakkainasetteluun Studio vs Japanin Tokai ja sen suhteen ei liene kenellekään epäselvää kumpi kyseisistä soittimista on (useammin) laadukkaampi ja kummalla saa enemmän rahalle vastinetta.

Tokailla ei taida kuitenkaan olla tuosta Gibsonin LP Studiosta kopiota? Pitäisi kaiketi suhteuttaa vertailut mallikohtaisesti, jos jotain vertailua halutaan tehdä. Ihan hajahuomiona: jos ja kun noita Tokai versus originaali tehdään, niin harvemmin sitä vertailua näkee Fender-kopioiden osalta näillä palstoilla. Mistähän moinen johtuu? =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
StJerky
24.05.2018 06:42:43
fox: Tokailla ei taida kuitenkaan olla tuosta Gibsonin LP Studiosta kopiota? Pitäisi kaiketi suhteuttaa vertailut mallikohtaisesti, jos jotain vertailua halutaan tehdä.

Voi ne tehdä hintakohtaisestikin. Jos Tokailla olisi studio, se olisi kai halvempi kuin Gibson. Ei siis voisi vertailla.
hallu
24.05.2018 16:43:27
StJerky: Voi ne tehdä hintakohtaisestikin. Jos Tokailla olisi studio, se olisi kai halvempi kuin Gibson. Ei siis voisi vertailla.

Voi toki, mutta hintakohtainen vertailu ei ole välttis relevantti siltä osin, että Gibson ja Tokai ovat päätyneet täysin toisistaan poikkeavaan ratkaisuun hinnan alentamiseksi. Nimittäin Gibson alentaa hintaa vähentämällä silmäkarkkia, mutta pitämällä laadun ja valmistusmaan korkealla. Tokai alentaa hintaa säilyttämällä silmäkarkin, mutta viemällä tuotannon halpamaihin.

Voi tietenkin vertailla kumpi näistä ratkaisuista on parempi (molemmille varmasti löytyy kannattajansa). Itse pidän Gibsonin ajatuksesta, että halvalla saa vähemmän, mutta yhtä laadukasta. Minä en pidä yhtä paljon Tokain ajatuksesta, että ulkonäöstä ei tingitä. Jos itse joutuisin tinkimään kitarasta, niin tinkisin mieluiten ulkonäöstä ja säästäisin laadun.

Tämähän näkyy tietenkin siinä, että monille soittajille laatu on yhtä kuin ulkonäkö. Porukat taannoin kokoontuivat haukkumaan Gibsoneita "Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin" ketjuun ja kun katsoi niitä kriteereitä mistä Gibsonia morkattiin, oli kyse melkein yksinomaan ulkonäöstä (karkea lakkaus tai ei lakkausta ollenkaan etc.), mikä tuntui katkeralta kun kiinanpojat suoltaa samaan aikaan markkinoille kiiltokuvia pikkurahalla.

No jokainen tietenkin päättää itse mitä arvostaa ja mistä maksaa ja markkinat ratkaisee kuka selviytyy ja kuka joutuu luopumaan. Itse olen kovasti diggaillut nimenomaan Gibsonin tapaa tuottaa halvemman pään mallejaan, joka on ollut kaikista muista valmistajista poikkeava.
metlica
24.05.2018 19:24:47

hallu: Voi toki, mutta hintakohtainen vertailu ei ole välttis relevantti siltä osin, että Gibson ja Tokai ovat päätyneet täysin toisistaan poikkeavaan ratkaisuun hinnan alentamiseksi. Nimittäin Gibson alentaa hintaa vähentämällä silmäkarkkia, mutta pitämällä laadun ja valmistusmaan korkealla. Tokai alentaa hintaa säilyttämällä silmäkarkin, mutta viemällä tuotannon halpamaihin.

Voi tietenkin vertailla kumpi näistä ratkaisuista on parempi (molemmille varmasti löytyy kannattajansa). Itse pidän Gibsonin ajatuksesta, että halvalla saa vähemmän, mutta yhtä laadukasta. Minä en pidä yhtä paljon Tokain ajatuksesta, että ulkonäöstä ei tingitä. Jos itse joutuisin tinkimään kitarasta, niin tinkisin mieluiten ulkonäöstä ja säästäisin laadun.

Tämähän näkyy tietenkin siinä, että monille soittajille laatu on yhtä kuin ulkonäkö. Porukat taannoin kokoontuivat haukkumaan Gibsoneita "Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin" ketjuun ja kun katsoi niitä kriteereitä mistä Gibsonia morkattiin, oli kyse melkein yksinomaan ulkonäöstä (karkea lakkaus tai ei lakkausta ollenkaan etc.), mikä tuntui katkeralta kun kiinanpojat suoltaa samaan aikaan markkinoille kiiltokuvia pikkurahalla.

No jokainen tietenkin päättää itse mitä arvostaa ja mistä maksaa ja markkinat ratkaisee kuka selviytyy ja kuka joutuu luopumaan. Itse olen kovasti diggaillut nimenomaan Gibsonin tapaa tuottaa halvemman pään mallejaan, joka on ollut kaikista muista valmistajista poikkeava.

Niin tokain halpiskitarat on jotain koreakamaa. Mutta studion hinnalla saa japanilaisen tokain jonka laadusta ei ole tingitty..
What's yours?!
sustain65
24.05.2018 20:08:48
fox: Tokailla ei taida kuitenkaan olla tuosta Gibsonin LP Studiosta kopiota? Pitäisi kaiketi suhteuttaa vertailut mallikohtaisesti, jos jotain vertailua halutaan tehdä. Ihan hajahuomiona: jos ja kun noita Tokai versus originaali tehdään, niin harvemmin sitä vertailua näkee Fender-kopioiden osalta näillä palstoilla. Mistähän moinen johtuu? =)

Ainakin minun Tokai-stratoni pesee ja linkoaa CS Fenderit mennen tullen ;-)
hallu
24.05.2018 20:23:07
metlica: ........ Mutta studion hinnalla saa japanilaisen tokain jonka laadusta ei ole tingitty..

Niin käytettynä. Studionkin saa käytettynä korean Tokain hinnalla.... etc. mutta joo olet oikeassa siinä, että Gibsonit ovat kalliimpia ja siksi hintaa pitää vähän suhteuttaa. Toisaalta jos on tonni fyffee ja miettii ostaakko japanin tokai vai ameriikan studio, niin ei siinä ole mitään suhteutamista. Ihmisen on vaan päätettävä mitä arvostaa ja mitä haluaa ja seurattava sitä.... eikä antaa kenenkään enää jälkeenpäin väittää, että olisi tehnyt jotenkin väärän valinnan. Mistä kukaan muu sitä voisi arvioida?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)