![]() 27.06.2015 00:03:53 | |
---|---|
freakingenius: Onpas mainiot korvat sulla! Tosiaan vahvari on Peavey Classic 50 ja pääsärö on Sl Drive, jota MXR Distortion+ boostaa. Heh, meinasin sanoa että EL84-pääte mut en uskaltanut. Purkkia en olis tunnistanut. Helppo sanoa tässä vaiheessa :) | |
![]() 27.06.2015 00:36:55 | |
Arkka: Heh, meinasin sanoa että EL84-pääte mut en uskaltanut. Purkkia en olis tunnistanut. Helppo sanoa tässä vaiheessa :) Jep! Rob Chapmanin ja Lee Andertonsin blindfolden testejä on kiva katella "silmät kiinni" ja arpuutella mukana. Alkaa aina epäillä omaa arvausta kun ei näe :) https://www.youtube.com/watch?v=3ETyUo6DbA4 https://www.youtube.com/watch?v=5KtMaMq27J8 | |
![]() 27.06.2015 02:00:54 | |
freakingenius: Onpas mainiot korvat sulla! Tosiaan vahvari on Peavey Classic 50.. Vanhempi Classicci vaiko uudempi? Eli 70-lukulainen vai?
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 27.06.2015 19:10:11 | |
fox: Vanhempi Classicci vaiko uudempi? Eli 70-lukulainen vai? Jotenkin mulla on käsitys että ois 90-luvulta, mutta en oo varma. | |
![]() 28.06.2015 16:03:06 | |
![]() 28.06.2015 23:42:14 (muokattu 29.06.2015 06:13:54) | |
Ilmeisesti tässä sitten päädyttiin taas äänittelemään erilaisia soundeja ja niistä sitten pitäisi jonkun tietää millä on soitettu???? Soundiinhan vaikuttaa kitaran ja vahvarin lisäksi soittaja itse. Tässä tapauksessa kun näitä äänitetään ja myös sitten joillakin pelillä (ehkä) kuunnellaankin, myös äänityskalusto ja ne laitteet joilla musiikki tai soitto toistetaan--->vaikuttavat kokonaisuuten todella paljon. Muuttujia on jo sopassa niin paljon, että mahdollinen putki tai trankku vahvistimen soundi on lähes mahdoton kuulla äänityksestä. Äänityshän kuitenkin tallennetaan jollekkin formaatille ja se laitetaan sitten tietokoneelle. On aivan mahdoton saada sellaista soundia tietokoneesta ulos jollaiselta se on kuulostanut vielä äänitysvaiheessa. Soundi voi toki olla hyvä, olipa se sitten alkujaan soitettu putkivehkeellä tai trankulla, mutta tietoneesta kun sitä kuuntelee niin se ei enää kuulosta samalta. Ei sittenkään vaikka olisi hyvät kuulokkeet tai muut vehkeet joilla sitä tietokoneen soundia kuunnellaan. Tietokoneen omista kajareista ei varmaan patteri marsua erota pleksi nupista+hyvästä kaapista, että mielestäni on aika turhaa laittaa näitä nauhoituksia ja sitten kysyä millä soitettu? Tietysti jos tuntee äänityksen tekijän, niin silloin voi hänen soittotyylinsä ja soittokamansa perusteella arvata. Joskus voi osua jopa melko oikeaankin. Jos taas joku pystyy kuulemaan jostain nauhoituksesta, että siinä on käytetty esim: -leppärunkoista Fender stratocasteria ruusupuu otelaudalla vuodelta 82 johon on mikit vaihdettu myöhemmin EMG S malleihin. -Kitaran ja vahvarin välissä on Fulltone '70 pedal mark I sarjaa ja MXR Dyna Comp sitten soolossa. -Vahvarina toimii Fender Pro Junior combo, mutta sen omaa kajaria ei ole käytetty ja siitä on laitettu hämäyksen vuoksi sitten Harley Bentonin 4X12 kaappiin. jne.... Jos joku pystyy nauhoituksista erottamaan käytetyt vahvistimet, kitarat, kajarit ja mahdolliset efektit niin täytyypä sanoa, että mahtaa olla musiikin kuuntelu aika raskasta touhua. Jos nimittäin kaikista mahdollisesta hutusta( ja muustakin) jota radiosta ja telkkaristakin tulee, niin tietää(?) millä ne on oikeasti äänitetty ja soitettu. Nuo nauhoitukset voivat olla ihan hyviä jos se soitettu musiikki on sellaista(eli hyvää), mutta se millä vehkeillä on alunperin soitettu on aika yhdentekevä asia. Ainakaan se ei liity aiheeseen trankku ja putkivahvareiden erot. E:Itsellä on Fenderin Pro Junior combo ja sen soundeista voin sanoa, että sen soundi muuttuu hyvinkin paljon mitä enemmän volumea avaa. Muutenhan siinä ei volumen lisäksi ole kuin tone. Maailmasta löytyy todella paljon hyviä ja myös huonoja soundeja jotka on soitettu/nauhoitettu joko trankku/putki/näiden kahden jollaisella hybridillä tai sitten näillä uudemmilla digitaallisilla mallintavilla laitteilla. Itselle merkkaa kuitenkin eniten se kuulostaako kokonaisuus hyvältä ja muu on oikeastaan aika yhdentekevää. Vaikka hommaisin täysin samanlaiset soittimet ja vahvistimet kuin jollain kitaristilla josta tykkään, niin on aika epätodennäköistä että soundini olisi sama vaikka vahvarin asetukset olisivat kaikki täysin samoja. Samoin kielien, plekujen, vireiden ja monien muidenkin asioiden suhteen. | |
![]() 29.06.2015 00:25:51 | |
Jos kerran niin sanot niin ei laiteta lisää.. | |
![]() 29.06.2015 01:12:41 | |
mpekkanen: Ilmeisesti tässä sitten päädyttiin taas äänittelemään erilaisia soundeja ja niistä sitten pitäisi jonkun tietää millä on soitettu???? No aika hyviä arvauksia on jo nähtykin. Älä ota liian tosissaan, leikkimielistähän tämä ;) Muuttujia on jo sopassa niin paljon, että mahdollinen putki tai trankku vahvistimen soundi on lähes mahdoton kuulla äänityksestä. Riippuu ihan äänitteestä. Esim. tsekkaa tää alkuriffi: https://www.youtube.com/watch?v=boqRNDZmw1c Jos on luukuttanut putkaria master yhellätoista ni tunnistaa kyllä tollasen putkipäätteen kyykytyksen oitis. | |
![]() 29.06.2015 09:50:07 | |
mpekkanen: Ilmeisesti tässä sitten päädyttiin taas äänittelemään erilaisia soundeja ja niistä sitten pitäisi jonkun tietää millä on soitettu???? ........................ No mutta sehän on juurikin se juttu minkä sanoit. Senhän nää ääninäytteet osoittaa ihan konkreettisesti ja esimerkkien valossa. Kiitoksia vaan kaikille teille jotka ääninäytteitä iloksemme luovutatte. Siis mitä soundeja siitä putkesta haetaan ja minkälaisilla kaikilla konsteilla se voidaan saada aikaiseksi. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 29.06.2015 10:10:26 (muokattu 29.06.2015 10:10:51) | |
En tiedä miltä tämä kuulostaa kultakorvien korviin, mutta kiva ainakin oli nauhoitella näillä soundeilla. https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/CHANGES.mp3 Rytmikitarat on boss gt-100 ja kaappimalli ReCabinetista. Soolokitarat vedin Guitar Rigillä ekaa kertaa kokeilumielessä. Tästä vielä toinen vanhempi: https://dl.dropboxusercontent.com/u … 0Vilkko%20-%20Gorilla%20Hideout.mp3 Tuolla on rytmikitarassa Laney IRT Studio (putki, jonka myin pois koska ei tuonut mitään lisäarvoa itselleni) ja kaappimalli niinikään ReCabinet. Soolokitarat on suoraan boss gt-100:lla. | |
![]() 30.06.2015 02:37:31 | |
Jucciz: Tässä toinen pätkä. Millä kamoilla? https://dl.dropboxusercontent.com/u/4302688/krj.mp3 essi ja fenkku Yleensä soittaja on signaaliketjun heikoin lenkki | |
![]() 25.01.2017 12:58:00 (muokattu 25.01.2017 13:03:09) | |
Huom! Olet kirjoittamassa yli 575 päivää vanhaan aiheeseen! Joo mutta pakko taas kommentoida tänne. Olen huomannut, että keikalla kun vahvistimet mikitetään ammattilaisen toimesta ja saundi tulee hyvän PA:n läpi. On aivan sama tuleeko kitara saundi putki vai trankku vahvistimesta. Trankuissakin on eroja. Ja myös sillä minkä kaapin läpi soittaa. Myös trankku/ja putki combojen elementeissä on eroja. Mutta pointti on se, että erot näiden kahden vahvistintyypin välillä ovat pieniä, kun puhutaan kunnon vahvistimista, eikä leluista. Itse olen soittanut putki ja trankku peleillä. Olen omistanut kalliita putki laitteita samoin kuten keskihintaisia trankkujakin. Trankulla vedetty: https://www.youtube.com/watch?v=vRs5gFeVChk MG mies https://www.youtube.com/watch?v=kXID5J3cKBY Sarvipäinen piru on hyvä ystävä. Sitä kunnioittaa kaikki. | |
![]() 25.05.2017 06:28:58 | |
Huom! Olet kirjoittamassa yli 119 päivää vanhaan aiheeseen! No eihän tämä aihe vanhene koskaan. Luin noita vanhoja kirjoituksiani ja olen edelleen jokseenkin samaa mieltä, mutta nyt olen ollut enemmän transistorivahvistinten kanssa tekemisissä, niin olen huomannut erään seikan. Eron joka näyttää tulevan esille useamman vahvistimen kohdalla säännönmukaisesti. Nimittäin kohina. Näyttää siltä, että transistorivahvistimet pitävät semmoista ihme suhinaa tai pihinää jonka voimakkuus tietty vaihtelee jonkin verran vahvistinyksilöstä toiseen, mutta aina sitä jonkin verran tuntuu olevan. Tätä suhinaa ei putkivahvistimissa tunnu olevan !?!? törmäsin omassa transistorivahvistimessani siihen ja luulin vahvistimen olevan rikki, mutta huolto piti suhinaa ihan normaalina ja muuan ihminen totesi, että "ainahan ne suhisee". En halunnut aluksi hyväksyä sitä selitystä koska en ymmärtänyt (enkä ymmärrä vieläkään) miksi transistoreissa olisi jotain suhinaa mitä putkilaitteissa ei ole. Nyt olen useampia trankkuvahvareita kuunnellut sekä kokeillut ja pakko myöntää, että kyllä niissä aina semmoinen pihinä tulee esille ennemmin tai myöhemmin. Ihan aktiivimonitoreissakin. Yhdessäkään putkivahvistimessa en ole tällaista "suhina" efektiä kuullut. Olisi mukavaa jos joku kokeneempi ja viisaampi ottaisi kantaa, että onko havaintoni oikea ja jos joku tietäisi vieläpä sen, että mistä moinen johtuu (mikäli se ei ole minun houreisen mieleni luoma HALLUsinaatio). Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 25.05.2017 09:12:30 (muokattu 25.05.2017 09:15:39) | |
Äkkiseltään olisin sanonut että kyllähän kaikki vahvistimet suhisevat kun tarkkaan kuuntelee, mutta pitäisi varmaan tarkistaa asia empiirisesti. Sitä en usko että kohina olisi puolijohdelaitteisiin väistämättä liittyvä ominaisuus. Eiväthän asialliset hifi-vahvistimetkaan kohise. Ja keskustelun jatkoa ajatellen: kohina on sellainen auki olevaa vesihanaa muistuttava ääni, hurinat taas niitä kissan kehräystä muistuttavia pörinöitä. Nämä käsitteet tuppaavat porukalla välillä sekoittumaan. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 25.05.2017 09:25:23 (muokattu 25.05.2017 09:28:23) | |
Kefiiri: Äkkiseltään olisin sanonut että kyllähän kaikki vahvistimet suhisevat kun tarkkaan kuuntelee, mutta pitäisi varmaan tarkistaa asia empiirisesti. Sitä en usko että kohina olisi puolijohdelaitteisiin väistämättä liittyvä ominaisuus. Eiväthän asialliset hifi-vahvistimetkaan kohise. Voit olla oikeassa, mutta juurikin empiirisesti olen asiaa tutkaillut. Ei se suhina merkittävää ole signaalisuhteesta käsin tarkasteltuna, mutta .... no en tiedä. Siksi otin tämän asian puheeksi josko se on optinen harha. Tämä lähti siitä, että minulle sanottiin, että "ainahan trankut suhisee" ja siksi aloin kiinnittää erityisesti huomiota asiaan. Ainakin muutaman kitaravahvistimen kohdalla ero on ollut selkeä ja johdonmukainen, mutta viimeksi keikalla kiinnitin huomiota että sama suhina kuului kulmamonitorista. Kitaravahvistimista yksi oli uudehko Blackstar ID60 ja sitten oli pari vanhempaa. Eihän sitä kohinaa jostain hifivahvistimesta edes kuule, jos ei käännä volaa täysille ja pistä korvaa kiinni kajariin, mutta ainakin omat Yamaha HS7 aktiivimonitoreista kohinan voi kuulla ja vanhempi Sony viritinvahvistimesta sen kuulee kun kääntää nupit kaakkoon. Kyllä putkivahvistimistakin sivuääntä tulee kun kääntää volaa, mutta ei samanlaista suhinaa. En tiedä, voin olla väärässäkin ja siksi haluaisin muiden mielipiteitä kuulla. Kefiiri: Ja keskustelun jatkoa ajatellen: kohina on sellainen auki olevaa vesihanaa muistuttava ääni, hurinat taas niitä kissan kehräystä muistuttavia pörinöitä. Nämä käsitteet tuppaavat porukalla välillä sekoittumaan. Juuri kuvaamaasi kohinaa tarkoitan. Suhinaa ei hurinaa. Kuin vesihana tai pensaassa suhiseva tuuli. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 25.05.2017 11:30:46 | |
Transistori- ja putkivahvistinta voisi verrata sähkö- ja puulämmitteiseen saunaan. Splash One | |
![]() 25.05.2017 12:29:41 | |
heviäijä: Transistori- ja putkivahvistinta voisi verrata sähkö- ja puulämmitteiseen saunaan. Putkivahvistimesta oletetaan tulevan savua ja transistorivahvistimesta ei? (joku hymiö) | |
![]() 25.05.2017 12:30:00 | |
Kyllä mä näkisin, että putki- ja transistorivahvistimen merkittävin ero on lähinnä tuossa päätevahvistimen puolella. Minun mielestä putkipääteasteen säröytyminen vaan jotenkin toimii yhdessä sen kaiutinkaapin kanssa. Mikitettynä tuolla ei paljoa liene merkitystä. Etuasteessa suosisin transistoreita. Etuastesärö on helppo mallintaa tai tuottaa pedaalilla, mutta transistorivahvistimen "täysin puhdasta" saundia ei putkivahvistimella saa aikaiseksi. Mitä tulee tuohon keikkatilanteeseen, niin transistoripäätteen volan säätö ei muuta saundia niin kuin putkivahvistimen. Mutta sopiva keinokuorma toki on hyvä väline tuossa kohtaa. Ehkä ideaali 2-kanavainen combo olisi mulle trankku-etuaste-putki-pääte-hybridi, jossa olisi keinokuorma ja kakkoskanavassa putkisäröä mallintava piiri. Mut kyllähän se vahvistimen laatu on se mikä on tärkeämpää kuin teknologia. Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. | |
![]() 25.05.2017 15:26:31 | |
Mitäs väki tuumailee puolestaan Music Maneista? Eikös noissa etuaste ole transistoreilla toteutettu ja pääteaste sitten puolestaan putkilla. Youtube-pätkien perusteella aika hienot puhtaat tuntuu noista irtoavan, eikä käytettynä hinnatkaan ole kovin pahoja. | |
![]() 25.05.2017 15:55:31 | |
Joo, eipä näyttänytkään olevan kirkossakuulutettu juttu tämä suhina asia. Itse olin siitä jo niin vakuuttunut, että innostuin vihdoin keksineeni mikä ero trankku ja putkikoneella on, mutta jos kukaan muu ei ole tähän asiaan kiinnittänyt huomiota, niin en uskalla luottaa pelkästään omaan huomiokykyyni ja otantaani. Noin kahdeksan - kymmenen vahvistimen otannassani tämä suhina-ilmiö vaikuttaa johdonmukaiselta, mutta vahvistimet ovat eritehoisia ja niiden kytkennöissä on kaikenmaailman muitakin eroavaisuuksia joten kyse voi olla jostakin muustakin kuin putki vs transistorista. Luettelen nyt kuitenkin laitteet joissa olen noita havaintoja tehnyt: transistorivahvistimet on Blakcstar ID60, Session sessionette 90, Randall (mallia en pannut merkille, mutta kombo se oli), Yamaha HS7 (studiomonitori), Macie (kulmamonitori livekäyttöön) ja putkivahvistimet Mesa Boogie mark IV, Mesa Boogie TA15, Fender Vibrochamp, Koch twintone. Se suhinan voimakkuus vaihtelee vahvistinyksilöissä ja jotkut pitää kääntää ihan täysille ennenkuin sen kuulee, mutta kaikissa trankuissa se on ollut ja se ei ole instrumentista lähtöisin koska olen kokeillut asiaa juurikin niin että mitään ei ole ollut vahvistimeen kytkettynä vaan ihan vaan vahvistimen taustakohinaa olen kuunnellut. Ei putkivahvistimetkaan täysin hiljaisia ole, mutta tuo mainittu "tuulen suhina " on loistanut niistä poissaolollaan. Se suhina voi putkivahvistimissa olla vain eri taajuudella jolloin siihen ei kiinnitä huomiota tms., mutta nimenomaan sitä asiaa tässä koitan selvittää, että onko tämä nyt se kuuluisa putkivahvistimen ja transistorivahvistimen ero? nimittäin tämä on ainoa asia tähän mennessä joka omien havaintojen mukaan näyttää seuraavan vahvistimen teknistä toteutustapaa (epäilen itsekin, että tämä voi olla virhepäätelmä ja siksi kysynkin muiden mielipidettä). Muutamia asiantuntemattoman maallikon mietteitä ja huomioita tästä asiasta. Ensin sellainen huomio, että Sessionette vahvistimessa kohina oli esillä kun sitä käytti kombon omalla etuvahvistimella, mutta suhina katosi kun kytki putkietuasteen suoraan efektilenkin paluuseen eli ohitti vahvistimen oman etuvahvistimen (tämä on siis kokeilemani havainto enkä yhtään tiedä mistä se johtuu). Olen pohdiskellut, että ilmiön takana voi olla transistorien pienempi koko (vahvistimen sisällähän kulkee kuitenkin samanlaiset tehot niin voisiko kyse olla pienemmän komponentin lämpökohinasta??? tms.). Tehoista tuli taasen mieleen, että vahvistimethan toimivat hyvin erilaisella hyötysuhteella kytkentätavasta riippuen (D-luokan jopa 90% hyötysuhde (vähän lämpöä pieni koko) A-luokan kytkentään (25% hyötysuhde paljon läpöä iso koko) ja kaikki siltä väliltä). Jospa vahvistinten signaalikohinasuhde on vaan jotenkin erilainen? en tiedä, mutta tämmöiä mietin. Sitä paitsi eikös arvostetuimmat hifivahvistimetkin ole putkivahvistimia? einakin proidilla on kotistereoissa putkiviritinvahvistin joka oli ihan perkeleen kallis.... ainakin aikanaan (en tiedä tehdäänkö niitä enää edes). Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)