Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 563 64 65 66 67299 300 301 302 303
Midrange
09.01.2013 10:24:55
balanced1: Soitinpuu on yleensä kevyttä ja mieti nyt vaikka 70-luvun lopun stratoja. Kauheita 5kg stratoja joihin ei todellakaan voinut yhdistää sanaa sustain tai hyvä resonointi.
Kaikki vahvasti resonoivat kitarat joita olen omistanut ovat olleet suht kevyitä.

Näin omatkin kokemukset. Ne painavimmat on olleet enemmän niitä "kuolleita puita" joissa soundi on ollut poissaoleva ja liian tumma.
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
TMik
09.01.2013 13:03:48
Kaikki on vieläkin hyvin 2008 standardin kanssa. Moneen kuukauteen en oo millään muulla soittanutkaan.

Kohta vielä paremmin kun vien sen korjaukseen ensi viikolla. Saavat repiä sen piirilevyn irti ja johdottaa perinteiseen tapaan. Samalla vaihdetaan neutrikin jakki ja mikkivalitsin tavallisiin switchcrafteihin.

Vieläkin ihmetyttää miksi on Gibsonin pitänyt hyvä kitara pilata paskoilla uudistuksilla : 6kk kesti päivittäistä käyttöä tuo jakki ja valitsin, nyt ne toimii vähän miten sattuu.

Asian vierestä :

Mitäs mieltä arvon raati on tuosta tallapalan korkeudesta? Mietiskelin että kokeilisin laskea sen ihan kiinni kanteen ja laittaisin kielet takaperin tulemaan siitä tallapalan päältä kuten monella tuntuu olevan tapana. Sustainiinhan tuon kai pitäisi ensijaisesti vaikuttaa mutta onko kukaan oikeesti kuullu (tai mitannu) mitään eroa soinnissa vai onko tämä lähinnä korvien välissä?
Spiral
09.01.2013 13:09:09

TMik: Saavat repiä sen piirilevyn irti ja johdottaa perinteiseen tapaan.

Onko tähän joku erityinen syy vai muuten vain?

Tuo jakin vaihto on käynyt itselläkin mielessä. Ja mikkien. Saattais kyllä riittää jos pistäis vain kliseisen SD JB tallaan.
Numb
09.01.2013 13:12:21

TMik: Mitäs mieltä arvon raati on tuosta tallapalan korkeudesta? Mietiskelin että kokeilisin laskea sen ihan kiinni kanteen ja laittaisin kielet takaperin tulemaan siitä tallapalan päältä kuten monella tuntuu olevan tapana. Sustainiinhan tuon kai pitäisi ensijaisesti vaikuttaa mutta onko kukaan oikeesti kuullu (tai mitannu) mitään eroa soinnissa vai onko tämä lähinnä korvien välissä?

Mulla on ollut molemmilla tavoilla, en ole kuullut eroa. Mutta en myöskään pidä itseäni ns. kultakorvana.

Tällä hetkellä kielet menevät flygarissa stopbarin yli kierrettynä, mutta lähinnä siksi, että niin ne olivat kun kitara mulle tuli.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
TMik
09.01.2013 13:26:48
Spiral: Onko tähän joku erityinen syy vai muuten vain?

Tuo jakin vaihto on käynyt itselläkin mielessä. Ja mikkien. Saattais kyllä riittää jos pistäis vain kliseisen SD JB tallaan.

Eipä oikeestaan, se levy on vaan risonut mua siellä alusta asti. Eihän noilla rokkijumalillakaan oo mitään piirilevyjä :) Ja kun nyt tuossa on ollut noita sähköongelmia ollut niin parempi kerralla laittaa kaikki kuntoon.
Gafa
09.01.2013 13:28:22
Asian vierestä :

Mitäs mieltä arvon raati on tuosta tallapalan korkeudesta? Mietiskelin että kokeilisin laskea sen ihan kiinni kanteen ja laittaisin kielet takaperin tulemaan siitä tallapalan päältä kuten monella tuntuu olevan tapana. Sustainiinhan tuon kai pitäisi ensijaisesti vaikuttaa mutta onko kukaan oikeesti kuullu (tai mitannu) mitään eroa soinnissa vai onko tämä lähinnä korvien välissä?

Enpä oikeen usko minäkään. Korvien väliin menee.

Ehkä jossain on ollu niin väljät ankkurit, että alas kiertäminen on jeesannut..
(Ehkä ainut tai halvin vaihtoehto?)

Enemmänkin vois luulla alasatulan materiaalin ja/tai massan/muodon vaihto vois sitä tehdä..
joku muu sikko
09.01.2013 13:33:15 (muokattu 09.01.2013 13:33:44)
balanced1: Mitä vittua se hauislihas kitaran kantamiseen vaikuttaa?. Niin ja kyllä, olen käynyt salilla jo 90-luvun alusta asti ja sillä nyt ei ole mitään tekemistä soittamisen kanssa taas. Idioottimaista puhetta.

Rauhoitu.
Suomi

Substantiivi
haba
(arkikieltä) hauis
(kuvaannollisesti) (lihas)voima

http://fi.wiktionary.org/wiki/haba
There is no school like "old school".
FensonGibder
09.01.2013 13:46:05
TMik:

demppaus voi tuntua erilaiselta ja käden nojaaminen osin tallan päällä ei enää onnistu - nämä lienee suurimmat erot.

Alkupään lespoissa oli kielet juuri näin, mutta päätyivät nopeasti nykyiseen malliin, palautteesta johtuen?
Riffi, nyt.
Numb
09.01.2013 13:54:10

FensonGibder: käden nojaaminen osin tallan päällä ei enää onnistu.

Nymmä en ummarra. Ihan samalla tavalla mulla on käsi tallan päällä riippumatta siitä kulkevatko kielet stopbarista suoraan läpi vai ympäri.
Arms
09.01.2013 14:53:45
Itselläni on Gibsonin 50's Tribute Studio, johon olen todella tyytyväinen. Säädätin sen ammattilaisella ja tuolloin siihen vaihdettiin myös uusi satula, kun oli G-kielen kanssa hieman vire ongelmia. Nyt kitara on ollut minulla vuoden ja se on ollut kyllä minulle mainio soitin. Mikrofoni-valitsin on muutamia kertoja pätkinyt, mutta ei ole ainakaan vielä hajonnut kokonaan.

Tuossahan on myöskin sähköt ns. piirilevyllä, kuten aikaisemmassa viestissä mainitussa Standardissa. Haluaisin omaan kitaraani mikkien puolitus mahdollisuuden. Onkohan ainut vaihtoehto laittaa kaikki sähköt uusiksi, vai löytyykö piirilevyllisiin malleihin jokin konsti puolitukselle? Nettiä olen moneen kertaan selaillut, mutta itse en ainakaan ole ratkaisua onnistunut löytämään.
Parempi liikaa, kuin liian vähän.
Numb
09.01.2013 15:00:44

Arms: Haluaisin omaan kitaraani mikkien puolitus mahdollisuuden. Onkohan ainut vaihtoehto laittaa kaikki sähköt uusiksi, vai löytyykö piirilevyllisiin malleihin jokin konsti puolitukselle?

On se mahdollista. Jos mikeissä on jo neljä johdinta, niin helpohkoakin. Jos kaksi, niin sitten menee askarteluksi kyllä.

Jos kaksi johdinta, niin näin: http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=702252

Jos neljä niin näin: http://www.smitspickups.com/coiltapping.htm
FastEddie
09.01.2013 15:10:58

Arms: Itselläni on Gibsonin 50's Tribute Studio, ...Tuossahan on myöskin sähköt ns. piirilevyllä, kuten aikaisemmassa viestissä mainitussa Standardissa. Haluaisin omaan kitaraani mikkien puolitus mahdollisuuden. Onkohan ainut vaihtoehto laittaa kaikki sähköt uusiksi, vai löytyykö piirilevyllisiin malleihin jokin konsti puolitukselle? Nettiä olen moneen kertaan selaillut, mutta itse en ainakaan ole ratkaisua onnistunut löytämään.

Tributeissa (kustannussyistä?) mikeiltä tullee ainosataan kaksi johdinta. Eli joudut hankkimaan uudet mikit ja potikat sekä tekemään sähköt aivan uusiksi.
"Rehab is for quitters"
fox
09.01.2013 15:32:01

Numb: On se mahdollista. Jos mikeissä on jo neljä johdinta, niin helpohkoakin. Jos kaksi, niin sitten menee askarteluksi kyllä.

Jos kaksi johdinta, niin näin: http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=702252

Jos neljä niin näin: http://www.smitspickups.com/coiltapping.htm

Useampi vuosi sitten kirjoittelin tuollasta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=3427674#p3427674

koskien Gibsonin vakiomikkien puolitusta. Ja soveltuu kyllä muunmerkkistenkin humpparien modaukseen.
Se on sillee, että jos sen kitaran johdotus ei sitä vaadi, niin tehtaan vakiomikit on noita "perus" kaapeloinnilla olevia, ihan kokoonpanoteknisistäkin syistä. Sitten jälkiasennusmikit (myös Gibsonin!) on useimmiten noita ns. 4+ -johdotuksella olevia.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Joees
09.01.2013 15:32:10
FensonGibder: demppaus voi tuntua erilaiselta ja käden nojaaminen osin tallan päällä ei enää onnistu - nämä lienee suurimmat erot.

Alkupään lespoissa oli kielet juuri näin, mutta päätyivät nopeasti nykyiseen malliin, palautteesta johtuen?

Niiden alkupään ruoskien talla olikin jotain aivan muuta kuin nykyinen TOM ja stoppari.

http://www.rumbleseatmusicsouthwest.com/52GibsonLesPaulGT.jpg

Tuollaisella ei se demppaaminen vissiin niin hyvin onnistu.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Arms
09.01.2013 15:32:23
Kiitoksia Numb ja FastEddie todella nopeista vastauksista!

Eli työläs operaatio on, jos puolituksen kitaraani haluan. Voipi olla, että jätän tekemättä.

Tulisipa Suomeen jossain vaiheessa myyntiin Les Paul Traditional Pro 2, jossa puolitus on jo valmiina. Kyseisestä kitarasta olevissa nettivideoissa kitara vaikuttaisi erittäin mainiolta vehkeeltä, ilmeisesti kyseinen kitara on kuitenkin myynnissä jenkeissä vain parilla eri soitinliikeketjulla.
Parempi liikaa, kuin liian vähän.
Jucciz
09.01.2013 16:29:31
TMik: Mitäs mieltä arvon raati on tuosta tallapalan korkeudesta? Mietiskelin että kokeilisin laskea sen ihan kiinni kanteen ja laittaisin kielet takaperin tulemaan siitä tallapalan päältä kuten monella tuntuu olevan tapana. Sustainiinhan tuon kai pitäisi ensijaisesti vaikuttaa mutta onko kukaan oikeesti kuullu (tai mitannu) mitään eroa soinnissa vai onko tämä lähinnä korvien välissä?

Hieman korjailua: tallapaloja on yleensä Gibsonissa kuusi ja ne liikkuvat tallan sisällä eteen- ja taaksepäin. Se, mitä kutsut tallapalaksi, on suomen kielessä nimeltään peräkappale (englanniksi "tailpiece"). Tarkemmin, kyseessä on yleensä Les Pauleissa yms. stopbar-peräkappale. Kielet tulevat aina tallapalan päältä - tai näyttäkääpä kitara, jossa tulevat tallapalan alta. ;)

Itse kysymykseen: omissa Gibsoneissani, joissa stopbar-peräkappale on, olen ruuvannut sen ihan kanteen kiinni, vaikka vedänkin kielet ihan normaalisti, eli en kiepauta niitä peräkappaleen ympäri, siis tällä tavalla:
http://jucciz.com/kuvia/kitarat/les_paul_59_reissue.jpg

Olen joltain taholta kuullut/lukenut, että rankalla tatsilla soitettaessa kieli saattaa hyppiä tallapalan urasta helpommin pois, kun kielen kulma tallan päässä on loivempi - eli juurikin tuolla wrap around -taktiikalla. Jyrkempi kulma pakottaa kieltä pysymään paremmin tallapalan urassa, ihan loogista. Ainakaan tuolla perinteisellä taktiikalla ei ole hyppimisongelmaa ollut. Varsinaista eroa sustainissa en stopbar:in eri korkeuksilla ole huomannut kun joskus asiaa olen pikaisesti testannut. Sen sijaan soittotuntumassa ja kielen pysymisessä tallapalan urassa eroja voi olla. Joku muu kertokoon, jos on enemmän kokemuksia.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Artist
09.01.2013 16:49:48 (muokattu 09.01.2013 16:50:58)
Jyrkkä kulma tallan ja stopbarin välillä voi aiheuttaa tune-o-matic tallan vääntymistä ajan mittaan, varsinkin paksuja kieliä käyttäessä, tämä on yksi syy miksi jotkut kielittävät wraparound-tyyliin stopbarin yli.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
TMik
09.01.2013 16:50:03 (muokattu 09.01.2013 16:57:05)
Juu no toi sustain hyppäs tuolta mylespaul foorumilta jossa spekuloivat tuota. Ehkä mä sitten vaan huvikseni kokeilen kumpi parempi.

Edit. Ja siis Jucciz se jyrkempi kulma ei millään voi pakottaa sitä kieltä. Ei vaan ole mahdollista.
Jucciz
09.01.2013 16:50:42
Artist: Jyrkkä kulma tallan ja stopbarin välillä voi aiheuttaa tune-o-matic tallan vääntymistä ajan mittaan, varsinkin paksuja kieliä käyttäessä.

Mielenkiintoista. Millaisessa ajassa? Löytyykö lisäinfoa/lähdettä aiheesta? Entä kuinka paksut kielet ovat "paksut"?
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Numb
09.01.2013 16:51:10

TMik: Ehkä mä sitten vaan huvikseni kokeilen kumpi parempi.

Oikea asenne. Ei tartte muitten selittelyä kuunnella :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)