![]() 28.09.2017 21:44:35 | |
---|---|
Olin (viitisen vuotta sitten) vasta varmaan vuoden verran soitellut kitaraa, kun oli pakko hankkia jostain käytetty Recto. No eihän sieltä sitä The Recto-soundia mun osaamisella irronnut. Myöhemmin tajusin, että se soundi on pitkälle kiinni myös siitä, että on Recto-kaappikin. Sattumalta tulin hankkineeksi Recton kaveriksi myös Stileton (DeuceII), joka onkin ollut se vahvistin, jolla olen tehnyt lähes kaikki nauhoitukseni, sen mitä olen niitä nyt noin kolmen vuoden ajan värkkäillyt. Recto on jatkanut matkaansa jo aikaa sitten. The Recto -soundia en enää edes hae, vaan kuljen omia polkujani luoden soundeja tietyn vakiintuneen pohjasoundin päälle pedaaleilla, jotka ovat niin ikään pitkälle jo vakiinnuttaneet asemansa laudassani. Roland GR-55 -kitarasyntikka mulla on käytössä melkein kaikissa tekeleissäni. Alla linkittämäni tekele alkaa "cleanilla" pohjasoundillani (tite clean, gain klo 10, master klo 11, 100 W) + Digitech Supernatural. Myöhemmin stereokuvaan rinnalle hiipivät särösoundit on tehty sen päälle, pedaaleilla (samaan aikaan päällä) Digitech TL-2 Metal Distortion ja MI Audio Tubezone Overdrive + Eartquaker Devices Ghost Echo. https://www.youtube.com/watch?v=c0KMobixwuE Lisäksi käytän loopissa MXR:n 10-band eq-pedaalia sekä ISP Technologies Decimator II G-String noise gatea. Kaappina on yleensä ja nytkin Two Notes Torpedo Live -keinokuormasta ENGL 4 x 12" -mallinnos mikitettynä Beyerdynamic M160 -mallinnoksella. Tämä kattaus tässä siis myös "cleanissa". Eipä ole ollut pitkään aikaan tarvetta millekään uudelle kitararoinalle. Joskus nauhoitan vaihtelun vuoksi Fender Machetella ja muutama maukas fuzz-pedaalikin löytyy, kun en minäkään jaksa aina sitä mustinta metallia veivata. Silloinkin pohjasoundi löytyy Stiletosta. "Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours." | |
![]() 20.11.2017 12:58:00 | |
Muutaman vuoden tauon jälkeen on taas sähköisen kitaran soittokärpänen puraissut joten kirjaillaanpa nyt pitkästä aikaa tännekin jotain. 1.) Nuorempana tuli harrastettua kamakierrätystä oikein urakalla mutta sitten menikin pari-kolme vuotta ilman kitaravahvistinta. Hiwattin nuppi ja kaappi toki autotallissa odottelevat stadionkiertuetta. Noin puolitoista vuotta sitten hankin sulovileeninä mnetin torilta Mesa/Boogien 50.caliber-combon, kun halvalla sai. Ajattelin, että siinähän mulle on vahvistinta loppuelämäksi vaikken ollut koskaan minkäänlaista mesaa enkä boogieta kokeillut. Pakko olla hyvä koska Mesa. Netti toki kertoi monenlaista ja soundinäytteitä löytyi ihmeteltäväksi. Ensimmäinen testikerta vahvarilla oli hämmentävä: nappuloiden toimintalogiikka oli aivan erilainen kuin aiemmissa laitteissani ja hyvältä kuulostavia soundeja ei millään meinannut löytyä. Ohjekirjan lukeminen ja parin etuasteputken vaihtaminen auttoi, puhdas kanava alkoi kuulostaa hyvältä, lead-kanava sirisi ja pörisi. Kokeilin Hiwattin 4x12 kaapin kautta ja se avasi vanhan liiton metalli/hevisoundimaailman. Sirinä ja pörinä vaihtui ärhäkäksi ja erottelevaksi särösoundiksi. En kuitenkaan löytänyt tässä ketjussa aiemminkin kaipailtua "reunasäröä". Se ei vaan toiminut. Kokeilujen jälkeen vahvistin palveli yhdellä swing-keikalla ja yhtenä "nauhoittelu"viikonloppuna. Muun ajan se makaili joutilaana. Pari viikkoa sitten tarjosin sitä vaihtokaupan välineeksi mutta leadkanavan soundi ei miellyttänyt kauppakumppania. Koska kauppaa ei syntynyt päätin antaa Mesalle vielä mahdollisuuden. Kääntelin nappuloita, vaihtelin putkia, kokeilin eri kaiutinyhdistelmiä ja efektipurkkeja. Lopullinen avain onneen oli yksinkertainen: vaihdoin v1-putkeksi Siemensin E81CC:n ja se oli siinä. Lead-kanava alkoi toimimaan pienemmällä säröllä mutta gainia jäi kuitenkiin riittävästi varastoon, jos joskus sattuu tarvitsemaan. 50.caliber+ osoittautui pirullisenvaikeaksi säädettäväksi mutta hyvä tuli.Clean-soundi ei ole mielestäni aivan perinteisten Fenderien tai Voxien veroinen mutta riittävän hyvä. Lead kanavasta saa nyt säröä laidasta laitaan ja särön luonne miellyttää itseäni: sopivasti ärhäkkää räkäisyyttä ja ennenkaikkea selkeyttä isollakin gainilla. Voin kuvitella, että toimisi bändin kanssa hienosti, puuttuu vain bändi. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että tätä en myy, ehkä. Mielessä on käynyt combon muuttaminen nupiksi, mutta saa nähdä jaksaako alkaa askartelemaan. 2) Vanhat Markit alkoivat kiinnostaa, ehkä joskus sellainen... Mitä vanhempi sitä vanhempi. | |
![]() 20.11.2017 16:58:03 | |
jarmo vh: ................ 2) Vanhat Markit alkoivat kiinnostaa, ehkä joskus sellainen... Joo sä voisit tykätä semmoisesta. Niiden sisällä nimittäin asuu se Fenderkin joten ei jää kliinistä kiinni se homma. Samoin reunasäröt löytyy jokaiselta kanavalta.... tosin lead-kanava on aika napakka alapäästään. Se kakkoskanava on vähän veltommalla alapäällä, joten siitä irtoaa sitä vähän perinteisempää särömeinikiä paremmin. Mulla on siis mark IV, mutta onhan sekin kohta kolkyt vuotta vanha rakkine :-). Käsittääkseni markit ovat kaikki aika lähellä toisiaan soundipoliittisesti eli mark V mark III tarjoilee myös samankaltaista osastoa. Markit on vähän kuin turboahdettuja Fendereitä. Toinen mikä saattaisi sulle pudota on tuo TA 15, mutta siitä saattaisi sulle paremmin toimia se TA30 koska se on vähän isompi (headroomia nääs). Se on soundeiltaan hyvin perinteinen, mutta mesamaista ärhäkkyyttä siitä löytyy vaikka ei mättösäröjä tarjoilekaan. Kirjoitin artikkelin siitä jos sellainen kiinnostaa https://muusikoiden.net/artikkelit/2108 . Muista mesoista mulla ei ole kokemusta kuin TA 15, mark IV ja mark V, mutta itse olen tykännyt ja markit on helppoja säätää, kun itse en ole onnistunut niistä huonoja soundeja edes löytämään (tää on makuasia ja kyllä täällä löytyy läjäpäin porukkaa jotka eivät ole alkuunkaan samaa mieltä asiasta). Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 20.11.2017 17:19:45 (muokattu 20.11.2017 17:22:36) | |
jarmo vh: Muutaman vuoden tauon jälkeen on taas sähköisen kitaran soittokärpänen puraissut joten kirjaillaanpa nyt pitkästä aikaa tännekin jotain. ... En tiedä Caliberin ruuvien sijoittelusta mut oman Mark III kombon sisälmykset vaihdoin nuppikoteloon (jonka ostin täältä käytettynä) ja se oli parasta sille vahvarille :) Henk koht noi persaukiset vekottimet ei sytytä ;) Myöhemmin sit luukutin myös Markin menemään mut välillä kutittais hankkia Mk IV... Lelut kallistuu - äijät rapistuu | |
![]() 20.12.2017 15:45:53 (muokattu 20.12.2017 15:47:19) | |
Guitarfreak: En tiedä Caliberin ruuvien sijoittelusta mut oman Mark III kombon sisälmykset vaihdoin nuppikoteloon (jonka ostin täältä käytettynä) ja se oli parasta sille vahvarille :) Henk koht noi persaukiset vekottimet ei sytytä ;) Myöhemmin sit luukutin myös Markin menemään mut välillä kutittais hankkia Mk IV... No niin, tuli sitten askarreltua Caliberille uusi koti (itselle joululahjaksi). Kun sattui vaneria olemaan, niin tein myös 1x12 kaapin Mesan Widebody-malleja mukaillen. Tuli siis mätsäävä setti vai kuinka sitä sanotaan? Ulkonäkö koheni ja soundikin muuttui tietenkin paljon paremmaksi. Olen tyytyväinen, onneksi en myynyt laitetta toisaalle. Tarina Mesa/Boogien kanssa siis jatkuu. (Kuva omissa kuvissa, jos kiinnostaa) Mitä vanhempi, sitä vanhempi. | |
![]() 20.12.2017 17:14:44 | |
jarmo vh: No niin, tuli sitten askarreltua Caliberille uusi koti (itselle joululahjaksi). Kun sattui vaneria olemaan, niin tein myös 1x12 kaapin Mesan Widebody-malleja mukaillen. Tuli siis mätsäävä setti vai kuinka sitä sanotaan? Ulkonäkö koheni ja soundikin muuttui tietenkin paljon paremmaksi. Olen tyytyväinen, onneksi en myynyt laitetta toisaalle. Tarina Mesa/Boogien kanssa siis jatkuu. (Kuva omissa kuvissa, jos kiinnostaa) Ompa upeaa duunia. Mietin itsekin, että paljonkohan maksaisi teettää tuolle mark IV:le uusi kotelo..... ja kuka niitä tekisi. Näin joskus torilla myytävänä mark kombokotelon parilla huntilla, mutta ei taida teettämällä lähteä ihan sillä. Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 20.12.2017 17:41:03 (muokattu 20.12.2017 17:41:30) | |
Itselläni myös löytyy 50. caliber+. Siitä on ilmeisesti 2 versiota: 6L6 päätteellä ja el84 päätteellä, itselläni el84 versio. Mielessä ollut myös vahvistimen ja kaapin erottaminen, niin tulisi ehkä käytettyä laitetta bänditrreneissä. Kokemukseni mukaan tuota pitää luukuttaa tosissaan, että se soundaa hyvälle. Normivolyymeillä laite on tumppu omaan makuuni. | |
![]() 20.12.2017 18:25:06 | |
Aakoo: Itselläni myös löytyy 50. caliber+. Siitä on ilmeisesti 2 versiota: 6L6 päätteellä ja el84 päätteellä, itselläni el84 versio. Mielessä ollut myös vahvistimen ja kaapin erottaminen, niin tulisi ehkä käytettyä laitetta bänditrreneissä. Kokemukseni mukaan tuota pitää luukuttaa tosissaan, että se soundaa hyvälle. Normivolyymeillä laite on tumppu omaan makuuni. Mulla on 6l6-versio. Olen samaa mieltä luukuttamisesta, paremmalta soundaa, kun tarpeeksi laittaa painetta pääteputkille. Kotitestien perusteella masterien ollessa n. nelosella alkaa vahvistin tuottaa parastansa. Metelikin on jo melkoinen, muttei liene kohtuuton. (paitsi kotiin) Hallu: Parilla satasella voi olla vaikeaa löytää tekijää kotelolle, vaikka se ei sinänsä laatikkoa kummempi olekaan. Materiaaleihin livahtaa helposti yllättävän iso summa. Itsellä meni tolexiin, etukankaaseen, kulmapaloihin, ruuveihin ja kahvoihin vähän päälle satanen. Vanerit mulla oli parvekerempan ylijäämää mutta kyllähän niihinkin jokunen euro menee. Mitä vanhempi, sitä vanhempi. | |
![]() 20.12.2017 19:37:07 | |
Moro! Täytänpä tätäkin ketjua keskinkertaisilla jorinoillani, kun aiheena on ajankohtainen... Taannoin elikkäs liki kahdeksan vuotta sitten hankin Nomad 55 -combon. Nomadit lienevät parjatuimpia Mesan tuotteitta ikinä, mutta minä tuosta tykkäsin. Pari vuotta sen kanssa oli yhteiseloa, kunnes jotain muuta. Ajankohtaiseksi tämän tekee se, että aivan hetki sitten sovin kaupat Nomad 45 -nupista, tosin joulukiireiden ja -lomien vuoksi varsinainen tavaran haltuunotto siirtyi tammikuulle. Saas nyt nähdä, miten aika on mullannut kuistit. Speksithän ovat kohdallaan. JuSu "I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing."
-Charles Bukowski | |
![]() 20.12.2017 21:16:09 | |
Tuli joululahjaksi hankittua Hollannista Mesan Mark V -combo 40-V juhlamalli. Tämä kyseinen malli on puisella kuorella ja renkailla. Erikoisemman tästä tekee se, että 40-v mallin pohjalta on teettänyt sitten Saksalainen musiikkiliike oman 60-v juhlamallin. Noita olivat tilanneet 6kpl ja ovh järkyttävät 6850€. Kieltämättä puukuorineen vahvistin on vaikuttavan näköinen. Laite on kuin 'pakasta' vedetty, kun ollut ilmeisesti vain olohuoneessa edellisellä omistajalla. Kotelossa on helmiäisupotuksia ja Boogie logokin helmiäistä. Omaan makuun jopa liian 'bling'. Säädettävää on niin paljon, että joululomalla vasta ehtii paneutua ominaisuuksiin. Mesan Mark - sarja on siis lähellä sydäntäni, edelleen. | |
![]() 21.12.2017 08:42:56 | |
Huh, pakko antaa plussaa Maxillarekselle :D Minkä sormet heittää, sen wahi peittää | |
![]() 21.12.2017 11:25:39 | |
maxillaris: Tuli joululahjaksi hankittua Hollannista Mesan Mark V -combo 40-V juhlamalli. Tämä kyseinen malli on puisella kuorella ja renkailla. Erikoisemman tästä tekee se, että 40-v mallin pohjalta on teettänyt sitten Saksalainen musiikkiliike oman 60-v juhlamallin. Noita olivat tilanneet 6kpl ja ovh järkyttävät 6850€. Kieltämättä puukuorineen vahvistin on vaikuttavan näköinen. Laite on kuin 'pakasta' vedetty, kun ollut ilmeisesti vain olohuoneessa edellisellä omistajalla. Kotelossa on helmiäisupotuksia ja Boogie logokin helmiäistä. Omaan makuun jopa liian 'bling'. Säädettävää on niin paljon, että joululomalla vasta ehtii paneutua ominaisuuksiin. Mesan Mark - sarja on siis lähellä sydäntäni, edelleen. Kuvakuvakuva! More is less. | |
![]() 21.12.2017 13:45:04 | |
Laulava Kylätohtori: Kuvakuvakuva! Pistän omiin kuviin illlalla. | |
![]() 21.12.2017 14:51:11 | |
Caliber 50+ mulla oli parikytä vuotta, 6L6 putkisena. Toimi ihan ok, ja oli sitten meidän solistilla vähän aikaa lainassa, kunnes meni eteenpäin n. vuosi sitten eteenpäin. Oli mulla studio preamppikin, mutta se lähti muutamaa kuukautta aiemmin eteenpäin.. No miksi: mulla on AC30 TV Blue Creme, ja varalla Echolette BS40....niitten eteen vintage tubescreamereita jos tarttee. En soita isoilla säröillä, kuten pari kolme vuotta sitten, että sillai. Olin kyllä Mesamies, vaikka halpismesalla ajelin.. Caliberin case kyllä jäi mulle, jos joku sellaista kaipaa...uudet pyörät ja ManU tarra Kapa | |
![]() 21.12.2017 15:47:13 | |
maxillaris: Tuli joululahjaksi hankittua Hollannista Mesan Mark V -combo 40-V juhlamalli. Tämä kyseinen malli on puisella kuorella ja renkailla. Erikoisemman tästä tekee se, että 40-v mallin pohjalta on teettänyt sitten Saksalainen musiikkiliike oman 60-v juhlamallin. Noita olivat tilanneet 6kpl ja ovh järkyttävät 6850€. Kieltämättä puukuorineen vahvistin on vaikuttavan näköinen. Laite on kuin 'pakasta' vedetty, kun ollut ilmeisesti vain olohuoneessa edellisellä omistajalla. Kotelossa on helmiäisupotuksia ja Boogie logokin helmiäistä. Omaan makuun jopa liian 'bling'. Säädettävää on niin paljon, että joululomalla vasta ehtii paneutua ominaisuuksiin. Mesan Mark - sarja on siis lähellä sydäntäni, edelleen. Erittäin asiallista toimintaa! Kuvien lisäksi paikalle odotellaan torin katkeria hintapoliiseja : D -Kenneth | |
![]() 21.12.2017 15:57:26 | |
maxillaris: Tuli joululahjaksi hankittua Hollannista Mesan Mark V -combo 40-V juhlamalli. Tämä kyseinen malli on puisella kuorella ja renkailla. Erikoisemman tästä tekee se, että 40-v mallin pohjalta on teettänyt sitten Saksalainen musiikkiliike oman 60-v juhlamallin. Noita olivat tilanneet 6kpl ja ovh järkyttävät 6850€. Kieltämättä puukuorineen vahvistin on vaikuttavan näköinen. Laite on kuin 'pakasta' vedetty, kun ollut ilmeisesti vain olohuoneessa edellisellä omistajalla. Kotelossa on helmiäisupotuksia ja Boogie logokin helmiäistä. Omaan makuun jopa liian 'bling'. Säädettävää on niin paljon, että joululomalla vasta ehtii paneutua ominaisuuksiin. Mesan Mark - sarja on siis lähellä sydäntäni, edelleen. Ei helvetti. :D En allekirjoita. | |
![]() 21.12.2017 18:47:52 | |
maxillaris: Tuli joululahjaksi hankittua Hollannista Mesan Mark V -combo 40-V juhlamalli. Tämä kyseinen malli on puisella kuorella ja renkailla. Erikoisemman tästä tekee se, että 40-v mallin pohjalta on teettänyt sitten Saksalainen musiikkiliike oman 60-v juhlamallin. Noita olivat tilanneet 6kpl ja ovh järkyttävät 6850€. Kieltämättä puukuorineen vahvistin on vaikuttavan näköinen. Laite on kuin 'pakasta' vedetty, kun ollut ilmeisesti vain olohuoneessa edellisellä omistajalla. Kotelossa on helmiäisupotuksia ja Boogie logokin helmiäistä. Omaan makuun jopa liian 'bling'. Säädettävää on niin paljon, että joululomalla vasta ehtii paneutua ominaisuuksiin. Mesan Mark - sarja on siis lähellä sydäntäni, edelleen. Just jees! Minunkin tarina Mesojen parissa ei ole vielä valmis....on taas alkanut Gasittaa hommata Mark sarjalainen...jälleen kerran. Jospa nyt sitten säilytän sen tulevan ns. pitopelinä. Loop-kaapelitkin nimettynä vielä olen säästänyt jotta saan haluamani kombinaatiot "Loopin kautta päälle". Mark IV kaasuttais eniten. Tuttu peli ominaisuuksineen. Katkennut kieli ei ehjäksi muutu. | |
![]() 21.12.2017 18:51:13 | |
maxillaris: Pistän omiin kuviin illlalla. Jumankekka, onpa hieno Mesa :-). Pikkuisen taitaa olla liian fiini laite keikkabussiin, mutta himassa taitais jo emäntäkin hyväksyä tuolaasen söpöliinin :-D . Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 21.12.2017 18:52:08 | |
hevikukko: Just jees! Minunkin tarina Mesojen parissa ei ole vielä valmis....on taas alkanut Gasittaa hommata Mark sarjalainen...jälleen kerran. Jospa nyt sitten säilytän sen tulevan ns. pitopelinä. Loop-kaapelitkin nimettynä vielä olen säästänyt jotta saan haluamani kombinaatiot "Loopin kautta päälle". Mark IV kaasuttais eniten. Tuttu peli ominaisuuksineen. Mua kaasuttaisi mark III lisäksi se mesan snakeskin markki. Osta sää semmonen ja myy se sitten mulle halvalla :-) Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 21.12.2017 19:45:12 | |
Omista mesoistani 'erikoisin' ja ns. Karuin on Rockett44 - nuppi. EL84- pääte ja vain muutama säädin koko vahvistimessa. Contour-painikkeella soundi muuttuu "scoopiksi". Ilmeisesti valmistajan halvimpia ja lyhytaikaisimpia vahvistimia markkinoilla. Olikohan mesan foorumillakin 1. Taso kirjoitusten määrään viitaten nimeltä 'Bottle rocket'..heh hallu: Mua kaasuttaisi mark III lisäksi se mesan snakeskin markki. Osta sää semmonen ja myy se sitten mulle halvalla :-) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)