Aihe: Peavey? Fender? H&K? -putkicombot
1
Anzzy
23.11.2006 13:26:58

Mielipiteitä ja kokemuksia näitten valmistajien putkicomboista?

Tällä hetkellä käytössä Peavey 50 classic. Kannattaako vaihtaa yksielementtiseen Hot rod deluxeen, tai Hughes & kettner edition tube 20th anniversaryyn?

Pop/rock/blues -tyyliseen triobändiin käyttöön keikoille ja harkkoihin.

Onko kokemuksia myös yksielementtisiin putkicomboihin liitetyistä lisäkaapeista? Toimiiko paremmin keikkatilanteessa / onko jopa pakollisia käyttää riittävän soundin saamiseksi?
Wahi
23.11.2006 14:20:52
Mitäs sitä nyt vaihtamaan jos tykkää.

Yli 30w (tai jopa 15w) putkipeleistä puhuttaessa lisäkaappi tuskin on hankittu volan takia. Lisäkaapin pitäisi tuoda vähän enemmän tukevuutta soundiin.
Jucciz
23.11.2006 15:22:03
Edition Tube soundaa tältä:
http://mp3.jucciz.com/editiontube/

Olen testannut vehjettä myös lisäkaapin kanssa ja hienosti pelaa silloinkin - suljettu kaappi toi soundiin jämäkkyyttä entisestään. Combo on käytännössä takaa suljettu (n. 2cm korkea avoin siivu kaapin alaosassa), joten botnea tulee aivan kivasti yksinäänkin.

Näitä oli joku aika sitten sattumoisin kolme kappaletta torilla hintaan ~400-500e: kaikki menivät melkoisen lyhyen ajan sisään, enkä ihmettele. Hintaisekseen erinomainen vehjes.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Vapour
23.11.2006 16:10:23

Olen testannut vehjettä myös lisäkaapin kanssa ja hienosti pelaa silloinkin - suljettu kaappi toi soundiin jämäkkyyttä entisestään. Combo on käytännössä takaa suljettu (n. 2cm korkea avoin siivu kaapin alaosassa), joten botnea tulee aivan kivasti yksinäänkin.

Näitä oli joku aika sitten sattumoisin kolme kappaletta torilla hintaan ~400-500e: kaikki menivät melkoisen lyhyen ajan sisään, enkä ihmettele. Hintaisekseen erinomainen vehjes.

Kysynpä tässä suoraan, kun olen taas kiertelemässä vahvistinta, kuin kissa kuumaa puuroa: Oletko testannut tuota orkesterin kanssa? Jos olet, niin osaatko arvioida headroomin riittävyyttä puhtaiila soitettaessa? Pieni saturaatio ja kompressio ei olisi pahasta, AC/DC sen sijaan olisi...
Ihmisillä, jotka pelkäävät menettävänsä kasvonsa, ei ole kasvoja, mitä menettää. -Allekirjoittanut.
Anzzy
23.11.2006 18:16:40

Kun sulla näytti olevan kokemusta tuon Peavey 50 classicin käytöstä, niin mitä pedaalia suosittelisit Peaveyn ja Straton väliin? Tarkoituksena olisi saada avattua ja vähän myös rankennettua säröjä. Olen koittanut Hot headia, mutta vähän on keinotekoisen kuuloset soundit lähteny..
leijona
23.11.2006 18:53:44
Kysynpä tässä suoraan, kun olen taas kiertelemässä vahvistinta, kuin kissa kuumaa puuroa: Oletko testannut tuota orkesterin kanssa? Jos olet, niin osaatko arvioida headroomin riittävyyttä puhtaiila soitettaessa? Pieni saturaatio ja kompressio ei olisi pahasta, AC/DC sen sijaan olisi...

Se riippuu paljon rumpalista ja musiikkityylistä, mutta se on siinä ja siinä, että riittääkö. Itse käytän tuon kanssa 2x12-kaappia ja ihan puhdasta soundia ei aivan saa..mutta toisaalta väännämme rokkia ja rumpalimme on melko kovakätinen.
Jucciz
23.11.2006 18:54:39
Osaatko arvioida headroomin riittävyyttä puhtaiila soitettaessa? Pieni saturaatio ja kompressio ei olisi pahasta, AC/DC sen sijaan olisi...

Riippuu teidän rumpalista. Rokkibändinkin kanssa tuo riittää, jos rumpali ei ole raivotautinen apina.

Kun sulla näytti olevan kokemusta tuon Peavey 50 classicin käytöstä, niin mitä pedaalia suosittelisit Peaveyn ja Straton väliin? Tarkoituksena olisi saada avattua ja vähän myös rankennettua säröjä. Olen koittanut Hot headia, mutta vähän on keinotekoisen kuuloset soundit lähteny..

Itsellä oli noitten välissä ainakin seuraavia:
Boss BD-2 Blues Driver
Boss OD-3 Overdrive
Boss SD-1 Super Overdrive
Mesa/Boogie V-Twin -putkietunen

Kaikki erilaisia, mutta kaikki toimivat. Muitakin varmaan oli, mutta kun ei enää muista...
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Vapour
23.11.2006 19:05:59
Riippuu teidän rumpalista. Rokkibändinkin kanssa tuo riittää, jos rumpali ei ole raivotautinen apina.

Heh, Kiitos tästä. Pitääkin käydä heittämässä pari banskua rumpalille...
Ihmisillä, jotka pelkäävät menettävänsä kasvonsa, ei ole kasvoja, mitä menettää. -Allekirjoittanut.
kimurantti1
23.11.2006 19:35:20 (muokattu 23.11.2006 19:42:03)
Pääsin vihdoinkin kokeilemaan Helsingin F-Musiikissa Edition Tubea, ja kyllä se ainakin minun odotukseni lunasti. Puhdas oli todella hyvä. Soundissa oli kivaa yläpään kilinää mukana, jota sai kitaran tonea pakittamalla kuitenkin hyvin tasoitettua. Särökanava kuulosti vähän erilaiselta kuin Jucciksen äänittämissä klipeissä. Siellä oli se puhtaasta kanavasta tuttu yläpään kihinä, joka toi kyllä kivaa särmää soundiin, muttei varmaan kaikkien soundimakuun uppoa. Tietysti kitara vaikutti asiaan paljon: Yamahan halpis RG vs. kalliimmat kitarat joilla Jucciz ilmeisesti näytteitä äänitteli.

Mökää laitteesta lähti särökanavalla aivan järjettömästi, ja volumea rullaamalla soundi puhdistui hyvin. Puhdasta kanavaa piti luonnollisesti pitää kovemmalla, mutta kyllä ihan puhdasta puhdasta kovemmallakin volumella saa, jos rumpali osaa edes hieman höllätä ranteista.

Suosittelen juurikin pop/blues/rock-menoon. Kyllä laitteesta lähtevällä särömäärällä rajumpaakin heviä soittaa, mutta soundin luonne oli mielestäni kallellaan vähän kevyempään musaan.

Fenderin putkicomboista osaan suositella vain Deluxe Reverbiä. Siinä on 22 wattia tehoa, mutta kovaäninen vahvistin sekin. Särökanavaahan laitteessa ei ole, joten jonkinlainen säröpedaali tarvitaan isompien säröjen tuottamiseen. Puhdas oli sitä mitä Fenderiltä odottaa saattaa - lähellä täydellistä. Tremolo ja kaiku on omaan korvaan luonnollisen ja miellyttävän kuuloisia. Soundi pysyy selkeänä eikä mene muhjuksi, vaikka vähän radikaalimpiakin asetuksia niissä käyttäisi.

Peaveyn Classic 30 -comboa en voi hyvällä tahdollakaan suositella. Soundista puuttuu yläpää lähes kokonaan. Puhdas on kyllä pehmeä ja ihan miellyttävä, mutta vähän tunkkainen juuri sen yläpään puutteen takia. Säröissa sama vika. Kompeissa toimii jotenkin, mutta mitään laulavaa leadia on aivan turha hakea. Vielä kun otetaan huomioon, kuinka värkkien laatu heittelee, en ainakaan minä harkitsisi moista, kun samassa hintaluokassa on em. Edition Tube.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)