Aihe: Piezo-mikillä varustettu sähkökitara
1
KUNU
09.11.2006 16:59:15 (muokattu 13.11.2006 23:55:02)
Moro!

Tässä joulun jälkeen olisi tarkoitus hankkia uusi sähkökitara. Olen katsellut Music Manin JPM6 mallia, jossa on piezo kahden humpparin kaverina tallassa. Akustinen saundi olisi kiva lisä sähkökitaraan ja ainakin omaa korvaani miellyttää kovasti. Tosiaankin Music Manin Petruccin signature mallissa tuo piezo-mikki on, ja myöskin kun selaisin tuossa Thomanin sivuja niin eteeni sattui Ibanezin RG 1820 X GK jossa näytti olevan myös.
Onko muilla merkeillä vastaavan hintasia sähkökitaroita piezolla?

Jani Liimatainen Sonata Arcticasta on joskus(saattaa soittaa vieläkin) soittanut Ibanezin RG2120XTB mallilla, jossa on piezo mikki.
http://www.sonataarctica.it/images/ … pment/thumb/jani-reckoning_1024.jpg
Ja Petruccin Custom Ibanezissakin näyttäisi olevan piezo-mikki: http://www.ibanezrules.com/images/used_index/jpm_lacs/P1010080.JPG
Tuli tästä vain mieleeni, että itse laittaisin piezon(tai piezollisen tallan) jälkiasennuksena ostamaani kitaraan. Onko kukaan tehnyt vastaavaa sähkökitaralle? Miten onnistuu, ja onko tullut kalliiksi asentaminen?
Jos jälkiasennus toimii hyvin niin voisi kyllä itsekkin harkita asiaa vakavasti.

Hieman ääninäytettä Liimataisen soittamisesta piezo-mikillä: http://www.youtube.com/watch?v=mZNj … YJ8vNI&mode=related&search=
Kuten jo sanoin, ääni kuulostaa minun korvaani miellyttävältä ja tavallista cleania akustisemmalta.
tommiot
09.11.2006 17:01:30
Torilla on pyörinyt ihan säännöllisesti piezolla varustettuja RG:itä, katse sinnepäin.
joukov
09.11.2006 22:37:54
Kannattaa tehdä haku aiheesta.
"Paul Stanley: Live To Win - 10/10"
Christian
12.11.2006 21:12:47
Jani Liimatainen Sonata Arcticasta on joskus(saattaa soittaa vieläkin) soittanut Ibanezin RG560 mallilla, jossa on piezo mikki.
http://www.sonataarctica.it/images/ … pment/thumb/jani-reckoning_1024.jpg

IMO toi on RG2120XTB, ei RG560
panyy
12.11.2006 21:25:29
voisin tiedon janoani sammuttaa tässä ja kysästä et mitäs tomossella piezolla tehdään?
peace
Quu
12.11.2006 21:36:58

Schecterin C1-E/A:ssa on kanssa piezo tallassa... Se on sellainen kitara jota olen itse kuolannut kauan... Siihen kun vielä iskee P90:set, niin se on sitten siinä :)
http://www.schecterguitars.com/spec.asp?id=12

Toki tuo nyt on puoliakustinen, mutta silti...
juikka111
12.11.2006 21:56:17
voisin tiedon janoani sammuttaa tässä ja kysästä et mitäs tomossella piezolla tehdään?

Saat sähkiksestä akustisen kitaran tapaisen saundin.
Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä.
kimurantti1
12.11.2006 22:18:34
Saat sähkiksestä akustisen kitaran tapaisen saundin.

Tuossa olennainen sana on "tapainen". En ole toistaiseksi kuullut yhtäkään sähkökitaran piezomikkiä, joka kuulostaisi oikesti akustiselta. Sinne päin niillä kyllä kuulee. Jos haluaa oikean akustisen soundin, kannattaa ostaa akustinen. Ei mulla muuta. En mä toki sitä kiellä, etteikö sähkökitaroiden piezoillakin olisi oma paikkansa.
Antti90
13.11.2006 00:18:06

IMO toi on RG2120XTB, ei RG560

Kyllä, toinenkin ääni 2120XTB'lle.
Piezo on kyllä ihan vekkuli keksintö, mielestäni se kyllä ajaa akkarin työn keikkaoloissa sen verran hyvin että itse en veisi akustista keikalle jos omistaisin kitaran jossa piezot olisi.
KUNU
13.11.2006 00:29:28
Kyllä, toinenkin ääni 2120XTB'lle.
Piezo on kyllä ihan vekkuli keksintö, mielestäni se kyllä ajaa akkarin työn keikkaoloissa sen verran hyvin että itse en veisi akustista keikalle jos omistaisin kitaran jossa piezot olisi.

OK, minun moka(ultimate guitarin sivut antoivat väärää informaatiota). Juuri tuosta on itselläni tarkoituksena tuo, että sähkökitaralla on omasta mielestäni paljon helpompi soittaa, joten olisi mukava soittaa vain menemään sähkökitaralla akustista saundia kärsimättä soitettavuudesta.
Twinkle
13.11.2006 00:35:44
Schecterin C1-E/A:ssa on kanssa piezo tallassa... Se on sellainen kitara jota olen itse kuolannut kauan... Siihen kun vielä iskee P90:set, niin se on sitten siinä :)
http://www.schecterguitars.com/spec.asp?id=12

Toki tuo nyt on puoliakustinen, mutta silti...

onko missään muussa schecterissä piezoa kanssa? Tuo malli ei sinänsä viehätä, mutta piezolla varustettu kitara kyllä kiinnostaisi. Jos se olisi vieläpä schecteri niin olisi ihan jees.
faq1
13.11.2006 07:16:46
Millä menetelmällä piezo nokkii kitarasta äänen? Olen kuvitellut, että akustisessa se osaisi hyödyntää kaikukopan synnyttämää ääntä. Mutta entä piezo sähkökitarassa?
Quu
13.11.2006 08:27:21 (muokattu 13.11.2006 08:30:14)

onko missään muussa schecterissä piezoa kanssa? Tuo malli ei sinänsä viehätä, mutta piezolla varustettu kitara kyllä kiinnostaisi. Jos se olisi vieläpä schecteri niin olisi ihan jees.

Selaa niitä sivuja... Mä en pikaisella (mallinimien) vilkaisulla kyllä toista löytänyt.

Millä menetelmällä piezo nokkii kitarasta äänen? Olen kuvitellut, että akustisessa se osaisi hyödyntää kaikukopan synnyttämää ääntä. Mutta entä piezo sähkökitarassa?
Tietääkseni se menee akustisessa niin, että se noukkii sen äänen siitä tallasta, tallan allahan ne piezomagneetit on. Kait se sitten toimii samaan tapaan sähkiksessä.
Tämä nyt omilla puutteellisilla tiedoilla ja mututuntumalta :)
Viisaammat korjatkoon.
zzy
13.11.2006 14:32:58
Mulla on tommoinen rg2020xtb. lähtee ihan näppärät soundit piezosta. en tiedä miten on muilla valmistajilla toteutettu, mutta tossa on ainaki normi ja piezomikille omat ulostulonsa, eli voi kätevästi kehitellä jollai styrkkarilla järeet säröt ja toisesta ottaa piezon kanssa nätit puhtaat. Piezo on rg:ssä ainakin rakennettu lo pro edgen sisään. (tosin sillä tallalla onkin jo joku muu nimi mitä en nyt krapulaisena jaksa muistaa.)
sartzan
13.11.2006 16:50:32

Minä olen ymmärtänyt asian siten, että sähkiksessä tavismikit aiheuttavat magneettikentän, ja metalliset kielet siinä kentässä värähdellessään tuota magneettikenttää hämmentävät, ja tuon magneettikentän vaihtelun perusmikit sitten osaavat muuttaa jännitteeksi, eli parin lisätyövaiheen jälkeen ääneksi. Taino, jos pilkkua viilaa, niin ääneksi kai tuo muuttuu vasta elementissä... mutta kuitenkin.

Piezomikit eivät reagoi magneettikentän vaihteluun, vaan itseensä kohidstuvaan värähtelyyn. Toisin sanoen piezot muuttavat itseensä kohdistuneen mekaanisen värähtelyn tai puristuksen jännitteeksi ja sitä kautta ääneksi.

Saattoi mennä päin hiivattia, mutta yritetty on ainakin...:)
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
SG__
13.11.2006 16:54:02
Henkka M. Sun muistolles me soitetaan... 30.07.06
Antroid
13.11.2006 19:52:32
PRS Hollowbody tai Archtop. Noissa pitäis olla todella todella hyvä piezosoundi, joka kieli on säädetty erikseen summuuta. Halpoja kuin saippua, tietty.
zzy
13.11.2006 23:45:01
Minä olen ymmärtänyt asian siten, että sähkiksessä tavismikit aiheuttavat magneettikentän, ja metalliset kielet siinä kentässä värähdellessään tuota magneettikenttää hämmentävät, ja tuon magneettikentän vaihtelun perusmikit sitten osaavat muuttaa jännitteeksi, eli parin lisätyövaiheen jälkeen ääneksi. Taino, jos pilkkua viilaa, niin ääneksi kai tuo muuttuu vasta elementissä... mutta kuitenkin.

Piezomikit eivät reagoi magneettikentän vaihteluun, vaan itseensä kohidstuvaan värähtelyyn. Toisin sanoen piezot muuttavat itseensä kohdistuneen mekaanisen värähtelyn tai puristuksen jännitteeksi ja sitä kautta ääneksi.

Saattoi mennä päin hiivattia, mutta yritetty on ainakin...:)

Näin mäki asian oon ymmärtänyt, en mä nää mitään muutakaan syytä sille, että se piezo mikki tungetan nimenomaan sinne tallaan.
Vladi
10.03.2009 23:16:30
Nostetaas vaikka tämä, ei viitsi uutta aloittaa.

Kuinkas hyvin noita piezotalloja on saatavilla, saako lähes jokaiseen kitaraan vai rajoittuuko homma lespauleihin, stratoihin ja teleihin? Saako esim floikkatallaa piezolla?
Kyllä se siitä.
Henkka1000
10.03.2009 23:23:37
Olihan tuossa aiemmin maininta Edge-Prosta, jossa sisällä piezo. Tuon erikseen saatavuudesta en tosin osaa sanoa.
Olenko kotona, olenko kotona, olenko kotona vai oven takanako vai.. (Stam1na - Ovi)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)