Aihe: Suosituksia ja kokemuksia halpis SG mallisista kitaroista
1 2
MIKL_128
08.11.2022 03:02:02
Moikka,

Tiedän että tuo otsikkoni nostaa ihmisiä barrikaadeille huutamaan " ÄLÄ OSTA HALPAA KOPIOTA!" mutta pyydän teitä rauhoittumaan ja lukemaan miksi haluan teidän käytännön kokemuksia näistä.

Itse olen soittanut 26v kitaraa vaihtelevalla innolla ja omalla seinällä roikkuu Gibson SG, Yamaha FS720S ja yksi Harley Bentonin "lespaul" mikä on ainoa kokemukseni kopio kitarasta ja kun ostin sen oli ainoat miinukset virityskoneiston surkeus ja nauhojen viimeistely mutta 136€ hintaan oli ihan odotettavissakin jotan tämän kaltaista. Tämä kopio lespa on melko painava ja koska olen hommaamassa keskimmäiselle pojalleni (6v) ensimmäistä kitaraa haluaisin kuulla teidän mielipiteitä ja kokemuksia näistä halvoista SG mallisista soittimista.

En halusiai ostaa mitää 7/8 kokoista soitinta vaan normaalikokoisen ja pojan ainoa toive on että se on "sama kuin isin gibsoni". Noh, en ajatellut laittaa tonnia pojan ensisoittimeen mikä todennäköisesti unohdetaan sateeseen ulos tai bussiin joten suunnitelmissa on joko ostaa Thomanilta se rakennus-sarja ja tehdä hänelle oma "SG" tai sitten jos jollain olisi hyviä kokemuksia näistä halvoista niin olisin erittäin kiitollinen. Tiedän että niihin todennäköisesti pitää tehdä itse jotain viimeistelyjä kuten tuohon omaan "lespaani" ja se ei ole ongelma mutta olen eniten huolissani soittimen painosta. Jos pienen miehen koko voima menee siihen että kannattelee kaulaa sukeltamasta on vaikea opetella sormien motoriikkaa ja en halua että ensi soitin on niin kelvoton paska että menee innostus soittamiseen sen takia.

Toki jo joku haluaa myydä minulle alle 400e oikean Gibsonin SG:n niin asia ratkeaa sillä. =)

Eli siis tiivistelmänä etsin 6v pojalleni SG mallista kitaraa ja näistä eri malleista kaipaisin käyttökokemuksia tai jos jollain on hyvin perusteltu väite miksi en ensisoittimeksi tätä mallia hommaisi niin kuuntelen mielelläni.

Kiitos jo etukäteen.

-Mikko-
basisti1971
08.11.2022 06:48:36
Moi.

MIKL_128: Moikka,

En halusiai ostaa mitää 7/8 kokoista soitinta vaan normaalikokoisen ja pojan ainoa toive on että se on "sama kuin isin gibsoni". Noh, en ajatellut laittaa tonnia pojan ensisoittimeen mikä todennäköisesti unohdetaan sateeseen ulos tai bussiin joten suunnitelmissa on joko ostaa Thomanilta se rakennus-sarja ja tehdä hänelle oma "SG" tai sitten jos jollain olisi hyviä kokemuksia näistä halvoista niin olisin erittäin kiitollinen.

Kovinkaan kummoista omistuskokemusta nykypäivän halpis SG mallisista ei ole kertynyt koska lähinnä olen LP-orientoitunut, mutta useammallakin bändikaverilla on ollut Epin 400 sarjalaisia jotka ovat olleet hintaisiksiin (käytettyinä) aivan julmetun loistavia soittimia.
Keveitäkin ovat olleet mitä noita mielenkiinnosta testasin, tosin Tokain perinteisesti valmistettuihin Japsi-LP:ihin tottuneelle ihan mikä tahansa tuntuu kevyeltä ;).
Se ovatko nuo halpiksia on eri asia, luultavasti eivät ole.

Vaikka mun mielestä aivan loistava isän ja pojan yhteisprojekti rakennussarjasta ensi-instrumentin kasaaminen olisikin, tuohon lähestymistapaan sisältyy aika paljon sudenkuoppia jotka pahimmoillaan tappavat orastavan innostuksen niin instrumenttirakenteluun kuin soittamiseenkin.
Onnistuessaan tietysti aivan ylivoimainen lähestymistapa kaikilla osa-alueilla.

Harley Bentonista ei ole kokemusta kuin bassopuolelta, mutta jo mainitsemiasi viimeistely- ja säätötarpeita lukuunottamatta olen kyllä ollut todella tyytyväinen.

MIKL_128: Tiedän että niihin todennäköisesti pitää tehdä itse jotain viimeistelyjä kuten tuohon omaan "lespaani" ja se ei ole ongelma mutta olen eniten huolissani soittimen painosta. Jos pienen miehen koko voima menee siihen että kannattelee kaulaa sukeltamasta on vaikea opetella sormien motoriikkaa ja en halua että ensi soitin on niin kelvoton paska että menee innostus soittamiseen sen takia.

Nykymarkkinatilanteessa viimeistelyjä ja etenkin säätöjä joutuu tekemään liki kaikkiin instrumentteihin koska niistä säästäminen on kaikkein helpointa.
Jos pojan saa ymmärtämään kuinka helppoa säätäminen loppujen lopuksi on, ja kuinka suuri merkitys hyvillä sädöillä on soittotuntumaan, on se soittoharrastuksen jatkoa ajatellen jo enemmän kuin puoli voittoa.

T:Samuli
BurningSensation
08.11.2022 07:21:10

Epiphone SG G-400 eli se liimakaulainen malli on ihan ok soitin. Käytettynä 200e kieppeillä. Mulla oli joskus yksi ja kyllä sillä hyvin treenit soitti. Vähän kaulapainoinenhan se oli, mut istualtaan ei ongelmaa ja hihnatappia voi siirtämällä voi korjata tämän ongelman.
Gaines
08.11.2022 07:40:36 (muokattu 08.11.2022 07:42:59)
Ostin pari vuotta sitten Kitarapajalta Epiphone SG G-400 Korina -mallin vuodelta 1999, hinta oli 350€.

Kyseessä on vuosituhannen vaihteessa tehdyistä korinarunkoisista malleista. Kevyt kuin mikä, jopa niin kevyt että on lievästi kaulapainoinen. Kaulan profiili on paksuhko omaan nro 8-9 käteen, mutta on mainio tuntumaltaan. Alnico Classic humbuckerit, mahonkikaula, otelauta ruusupuuta, kullanväriset osat. On osoittautunut oivaksi soittopeliksi, joskin konehuone täytyisi käydä läpi ja uusia ainakin piuhat ellei potikoita myöden. Siellä hintataso eniten näkyy.
Sydän lyö ja parta kasvaa.
Mho
08.11.2022 08:33:08 (muokattu 08.11.2022 08:34:21)
Mulla oli SG "tyylinen" LTD Viper400 ja sen myynti on sapettanut yllättävänkin paljon. Meni duunikaverille joka laittoi eteenpäin ja katuu sitä myös. 400-sarja ei paljoa poikkea tonnisesta, voin suositella. G400 Epiä kävin kokeilemassa, kaula oli aika halko Viperiin verrattuna ainakin.
Icy-Sun
08.11.2022 08:51:37
Käytetty Epi g400 tai käytetty korealainen Tokai käynee halpiksesta ja varsin asiallisia ovat.
Ochmo
08.11.2022 09:21:57
Tämän syksyn kuntopuntarissa mulla on ollut Vintage VS6 Reissued ja Epiphone G-400 Pro. Molemmat loistavia vaihtoehtoja hintaluokassaan; suht kevyitä, helppoa saada hyviin säätöihin (matala action, hyvä intonaatio) ja ennen kaikkea hyvä soundisia. Lähemmäs aitoa asiaa soundillisesti ja fiilikseltään pääsee Vintage. Tämä jäi taloon Epin jatkaessa matkaa. On jotenkin niin lähellä aitoa asiaa kuin olla voi, kunhan ei headstockia tuijota.

Täältä voimakas suositus Vintagelle. Ikävä kyllä näissäkin on hinta pompsahtanut napakasti ylöspäin viime aikoina, mutta edelleen hinta/laatu kohtaavat. Väittäisin, että kantaa paljon kauemmas kuin vain ensikitaraksi.
staa-staa-stidi-staa
Swayne
08.11.2022 10:07:31
Ostin veljenpojalle, joka on saman ikäinen 3/4 kokoisen soittimen, kun oikea soitin olisi ollut tuon ikäiselle ollut liian suuri.

Itselläni on ollut kokemusta Epin SG kitaroista. Ihan hyviä ne ovat soittamisen aloitteluun. Voihan niitä sitten päivitellä vaikka uusilla mikeillä. Itselleni on jäänyt 66 Pro malli pysyväksi. Ehkä mitä voisit tarkastella on kaulan paksuus. Tuossa omassa SG:ssä on aika paksu kaula mistä pidän, mutta se voisi olla kuusivuotiaalle aivan liian paksu.
fxb
10.11.2022 07:09:07
bentonin dc kit vois olla yks mahdollinen saa just sen väriseksi kuin haluaa maalata tai jättää maalaamatta jne. ite tilasin tuossa joku aika sitten se oli täysi susi aspan kanssa selvittelin asiaa niin lähettivät kokonaan uuden(joka oli hyvä). kuvien perusteella eli ei tarvinnut edes takaisin lähettää molemmissa todella hyvä kaulojen viimeistely nauhojen osaltas ja muutenkin., omistin myös gibsonin sg:n tribute muistaakseni, sukelti todella rajusti ja siinä oli se F# deadspot, ottaisin mieluummin bentonin kitin näin jälkikäteen katsottuna. sukeltaa varmasti tuo hb kin jos vaihdan laadukkaampaa viritintä mutta toistaiseksi en näe sille tarvetta
trih
10.11.2022 13:16:49
Suosittelen Epiphonea käytettynä. Välillä näkyy järkihinnoilla liikkuvan. Sitten on tietysti vielä LTD:n Viper-sarja josta voi saada käytettynä pulttikaulaisen version melko edukkaasti.
Guildfinger
10.11.2022 14:08:54
Torille ilmestyi näköjään ihan sievä Epiphone Les Paul 1996. Onkohan tuo liian painava pienemmälle soittajalle, vaikka ei SG olekaan?!
Taistelu tylsää tavismaailmaa vastaan jatkuu.
mpekkanen
10.11.2022 14:18:39
Kannattaako 6 vuotiaalle ostaa normaalikokoista kitaraa? Jos kitara on liian iso, niin se voi jäädä soittamatta, vaikka olisi muuten hyvä.
Metalkallo
10.11.2022 15:23:01
Epiphone SG varmasti se paras laatu-soundi-hinta suhteessa oleva SG kopio. Paras halppis mun mielestä SG kopioista Tokain SG-43, mutta toki hintavampi kuin Epiphone.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Rämppy
10.11.2022 19:49:22
Mun mielestä Vintage -merkkiset kannattaa tsekata. Hyviä arvioita ovat saaneet siellä täällä. Mullakin on yksi sg-kopsu, joka on erinomainen. Kunnon puista ja osista asiallisesti tehty. Tietysti varsinkin edullisemman hintaluokan vehkeissä laatu voi vaihdella yksiköittäin.
Tulin, näin, soitin.
Kefiiri
10.11.2022 19:55:44 (muokattu 10.11.2022 20:09:56)
mpekkanen: Kannattaako 6 vuotiaalle ostaa normaalikokoista kitaraa? Jos kitara on liian iso, niin se voi jäädä soittamatta, vaikka olisi muuten hyvä.

Jos mallin täytyy olla SG niin juniorimalleja ei liene kauheasti tarjolla? Itse kyllä etsisin vanhan japsikopion jossa kaula usein on "peremmällä" rungossa niin että kitaran kokonaispituus on junioriystävällisempi. Säätämällä niistäkin saa ihan soitettavia.

Ajattelin että ihan heittämällä löytyy pari tuollaista M.netin torilta mutta ei nyt ollut.
Ja tietysti tahtoo kaiken maailman Morriksienkin hinnoissa olla Japanin lisää nykyään...

Yksi kiintoisa J&D SG oli Tori.fi:ssä, mutta sellaisten painosta ei tiedä kuten ei Harley Bentonienkaan. Hirmu painava ei passaisi junnukitaran olla.
En ole musiikin asiantuntija.
mpekkanen
10.11.2022 20:44:35 (muokattu 10.11.2022 20:46:25)
Kefiiri: Jos mallin täytyy olla SG niin juniorimalleja ei liene kauheasti tarjolla? Itse kyllä etsisin vanhan japsikopion jossa kaula usein on "peremmällä" rungossa niin että kitaran kokonaispituus on junioriystävällisempi. Säätämällä niistäkin saa ihan soitettavia.

Ajattelin että ihan heittämällä löytyy pari tuollaista M.netin torilta mutta ei nyt ollut.
Ja tietysti tahtoo kaiken maailman Morriksienkin hinnoissa olla Japanin lisää nykyään...

Yksi kiintoisa J&D SG oli Tori.fi:ssä, mutta sellaisten painosta ei tiedä kuten ei Harley Bentonienkaan. Hirmu painava ei passaisi junnukitaran olla.

Kyllä Epiphonelta saa ainakin 7/8 kokoisen SG:n, jossa skaala pari tuumaa normaalia Gibsonia lyhyempi. Thomannin hinta näyttää olevan power playerille 277€
Kefiiri
10.11.2022 20:50:19 (muokattu 10.11.2022 20:50:42)
Vai oliko Power player? Semmoinen tosiaan löytyi.
Muokkasitkin jo :D
En ole musiikin asiantuntija.
Swayne
11.11.2022 10:16:46 (muokattu 11.11.2022 10:17:17)
mpekkanen: Kannattaako 6 vuotiaalle ostaa normaalikokoista kitaraa? Jos kitara on liian iso, niin se voi jäädä soittamatta, vaikka olisi muuten hyvä.

Tätä asiaa korostaisin. Oma veljenpoika on normikokoinen ja eivät tuon ikäisillä kädet ole aikuisten kokoiset. Ei varmaan soittohaluja lisää, jos ei saa kämmentä kaulan ympäri.
PIM
11.11.2022 11:41:20
Mites olis vaikka Squerin Mini-Jazzmaster? Sopisi varmasti paremmin kuusivuotiaan mittasuhteisiin kuin standardikokoinen SG.

https://www.thomann.de/intl/fender_squire_mini_jazzmaster_mn_ow.htm
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Painajaismainen
11.11.2022 17:50:38
Kurkkasin torin läpi hakusanalla "SG" ja tämä tuli vastaan: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1777038

Jos toi on lapselle liian iso ja kömpelö, iskä saa varmasti tuosta hupia irti koko rahalla. :) Uskoisin, että tarpeen tullen myös helppo hävittää pois samaan hintaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)