Aihe: Line6 M5 / M9 / M13
1
discominister
20.01.2024 22:31:06
Löytyykö vielä tämän multiefektisarjan käytättäjiä? Jaa tässä mitkä efektit ovat olleet sinulle käyttökelpoisia. Näissähän on älytön määrä efektejä, mutta minulle tuntuisi että vain harva niistä on hyvä.

Itse omistan M5 ja pääosin tulee soiteltua puhtaalla soundilla pienellä kombolla, jolloin EQ ja komporessori ovat olleet hyviä työvälineitä. Aluksi tuntui, että kaikki purkin kompressorit ovat aika huonoja, mutta sitten löytyikin Boost Comp. M5 saa vain yhden efektin kerrallaan päälle, joten tuo Boost Comp on erittäin käyttökelpoinen, sillä siitä saa sekä kevyen kompressorin, kaksikanavaisen EQ:n, sekä kevyen overdriven samasta paikasta.
noon
22.01.2024 07:41:17

Mulla oli M5 ja taisin käyttää eniten tremolo, chorus ja semmosia efektejä ja ehkä joitain delay efektejäkin ja mun mielestä noi efektit oli tosi hyviä ja ymmärtääkseni noi samat efektit löytyy myös Helixistä.

Vähän aiheen ulkopuolelta. Laitteesta sai paljon käyttökelpoisemman tällaisella pienellä modilla:
https://muusikoiden.net/artikkelit/2134
McLeach
22.01.2024 11:26:43 (muokattu 22.01.2024 11:29:01)
Omistin pitkään M13sta. Kätevä laite kaikin puolin. Kaiuissa, viiveissä ja modulaatioissa ei mitään vikaa, toimivat reeneissä, studiossa ja keikoilla enemmän kuin hyvin. Mukavia soundeja.

Mutta sitten säröt ja filtterit oli ihan toinen juttu. En saanut ikinä mitään käyttökelpoista säröä irti, pientä tai isoa. Karmeeta sirinää. Filttereistä osa oli ihan kivoja, mutta kaikkia vaivasi levelin säädön puute. Ne meinaan boostasi kaikki ääntä niin selvästi, että oli mahdotonta käyttää livetilanteessa.

Lopulta M13 oli siis liian massiivinen kapistus vain kaikujen, viiveiden ja modulaatioiden käyttöön. Harmi, että helixit ovat menneet epäkäytännöllisempään suuntaan, eikä M13sta löydy oikeen uutta vaihtoehtoa. Uskoisin siis, että helixin säröosasto on hieman laadukkaampi.
Teijo
22.01.2024 12:03:14
Minulla oli kymmenisen vuotta M5 ja pääasiassa delay/Tape echo käytössä. Käyttämäni pitkä ja lyhyt delay oli helppo vaihtaa muistipaikoista ylös/alas. Jousikaikukin oli vertailukelpoinen Bossin pedaaleihin.

Ei tullut hyödynnettyä MIDI-ominaisuuksia ja loppujen lopuksi lopetin pedaalin käytön kun se oli turhan iso ja virtasyöppö nykyiseen lautaani.

Laite rupesi pätkimään parin vuoden käytön jälkeen. Syynä oli lattakaapeliliitin piirilevyjen välillä. Juotin kaikki pinnat suoraan piuhoilla ja purkki toimi OK sen jälkeen.
noon
22.01.2024 13:31:56

Stomp on mun mielestä tosi kätevän kokoinen laite ja sisältää kaiken mitä isompi Helixikin (softamielessä). Hintaahan näillä kyllä vähän on...

McLeach: Omistin pitkään M13sta. Kätevä laite kaikin puolin. Kaiuissa, viiveissä ja modulaatioissa ei mitään vikaa, toimivat reeneissä, studiossa ja keikoilla enemmän kuin hyvin. Mukavia soundeja.

Mutta sitten säröt ja filtterit oli ihan toinen juttu. En saanut ikinä mitään käyttökelpoista säröä irti, pientä tai isoa. Karmeeta sirinää. Filttereistä osa oli ihan kivoja, mutta kaikkia vaivasi levelin säädön puute. Ne meinaan boostasi kaikki ääntä niin selvästi, että oli mahdotonta käyttää livetilanteessa.

Lopulta M13 oli siis liian massiivinen kapistus vain kaikujen, viiveiden ja modulaatioiden käyttöön. Harmi, että helixit ovat menneet epäkäytännöllisempään suuntaan, eikä M13sta löydy oikeen uutta vaihtoehtoa. Uskoisin siis, että helixin säröosasto on hieman laadukkaampi.
McLeach
22.01.2024 17:35:42
noon: Stomp on mun mielestä tosi kätevän kokoinen laite ja sisältää kaiken mitä isompi Helixikin (softamielessä). Hintaahan näillä kyllä vähän on...

Kätevä se varmasti on, mutta livetilanteessa tuskin yhtä käytännöllinen, kun jalkakytkimiä tippunut matkanvarrella pois toistakymmentä. XL versiossakin melkein puolet. Ite vaan toivoisi, että jos laite pystyy tekemään kaiken maan ja taivaan väliltä niin sillä saisi iisisti sitten livenä korvattua ison laudan. Noh midillä varmasti tämäkin hoituu. Aika lähellä oli siirtyminen helixiin, mutta valikoiden ja jatkuvien bankkien selaus mopulta sai kääntymään perinteiseen miljoonan pedaalin lautaan.
Läpistö
22.01.2024 17:56:04

M5 on ollut laudassa about 9 kuulautta. Modulaatioita lähinnä käytän. On tullut toisen samanlaisen hankkimista delay- ja kaikukäyttöön. Ärsyttää vaan kun pitäisi samalla päivittää pedaalilaudan sähköt että jaksaisi antaa virtaa kahdelle m5:lle.
Vain paska voi kehittyä.
aristoteles666
22.01.2024 21:41:26

McLeach: Kätevä se varmasti on, mutta livetilanteessa tuskin yhtä käytännöllinen, kun jalkakytkimiä tippunut matkanvarrella pois toistakymmentä. XL versiossakin melkein puolet. Ite vaan toivoisi, että jos laite pystyy tekemään kaiken maan ja taivaan väliltä niin sillä saisi iisisti sitten livenä korvattua ison laudan. Noh midillä varmasti tämäkin hoituu. Aika lähellä oli siirtyminen helixiin, mutta valikoiden ja jatkuvien bankkien selaus mopulta sai kääntymään perinteiseen miljoonan pedaalin lautaan.

Line 6 HX Effects
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
McLeach
22.01.2024 22:19:06
aristoteles666: Line 6 HX Effects

Juu joku aivopieru kävi kun en tuota muistanut. Mutta tosiaan samat melkein puolet kytkimistä uupuu M13sta verrattuna.
noon
23.01.2024 09:33:53

Stompiin saa liitettyä ainakin pari lisänappia erillisellä pedaalilla mutta ei taida nappien määrä vastata M13 määrää.

McLeach: Juu joku aivopieru kävi kun en tuota muistanut. Mutta tosiaan samat melkein puolet kytkimistä uupuu M13sta verrattuna.
spedu ray
25.01.2024 11:51:55 (muokattu 25.01.2024 12:06:27)
Minun laudassa M5 on expressiopedaalin (Ernie Ball VP JR 25K) kanssa aktiivisessa käytössä. Stereoulostulolla. M5 on minulle aivan ylivoimainen hintalaatusuhteeltaan ja kruunaa esimerkiksi meikäläisen perinnehenkisen pedaalilaudan, jossa perus od/särö/fuzz-, reverb-, delay- ja tremolo-osastot ovat jo kunnossa. Yksistään M5 ei oikein riittäisi minulle, kun siitä saa vain yhden efektin kerralla. Midiohjaimella käyttö nousisi vielä uudelle levelille, kun efektin vaihto olisi salamannopeaa, jolloin livenä biisin sisälläkin voisi helposti vaihtaa M5:n tarjoamaa efektiä. Tämä kasvattaisi laudan kokoa, nykyään on jo ihan tapissa. Omissa kuvissa kuva tästä.

M5 on sopivan kokoinen peruslautaan, M9 tai M13 pompauttaa herkästi laudan koon jo tosi isoksi.

Expressiopedaali mahdollistaa mm. volume pedal, wah ja Whammy -käytön. Expressiopedaalia voi hyödyntää efektikohtaisesti oman maun mukaan: säädät ala-asennon asetukset ja ylä-asennon asetukset talteen ja poljet sitten niiden välillä. Eli kiva tällä säädellä vaikkapa delayn, kaiun, tremolon tai minkä tahansa määrää ja intensiteettiä.

Oma presettilista tässä. Olen nimennyt näitä esikuviensa mukaan, apuna olen käyttänyt Line6 -manuaalin presettilistaa. Oikeasti olen vähän lyhentänyt nimiä kun presetin nimen pituudelle on tietty raja. Laitteen käyttö on mielestäni näppärää ja helppoa kunhan malttaa asettaa ja nimetä presettilistan itselle sopivaksi. Netissä hyvät videot presettien tekemiseen. Laitoin joistain vähän asetuksiakin, jotka toimineet mun setissä:
1 Volume Pedal
2 Freeze (Auto Volume Echo -presetillä tehty: feedback melkein tapissa jolloin pystyy jäädyttämään esimerkiksi soinnun taustalle, mix about puolet, pituus 118ms, swell 70pros ja se vika about 25 pros)
3 Wah (Vetta paras)
4 Slapback Oilcan (Lo Res Delaysta väännetty lyhyt likasempi slap. Käytän yhdistettynä tavalliseen hieman eri mittaiseen slapbackiin, kaksi slappiä päällekkäin on tosi makee)
5 Synth (Synth O Matic, wave 6)
6 Harmonist
7 Fender Tube Spring Reverb (63 Spring)
8 5 Band Graph EQ (Graphic EQ)
9 Fender 65 Deluxe Reverb Tremolo (Opto Tremolo)
10 Leslie (exp. pedaalilla fast/slow -valinta) (Rotary Drm/Hrn)
11 MXR Phase 90 (Phaser)
12 Univibe (U-Vibe)
13 EBS OctaBass, oktaaveri (Bass Octaver)
14 Octave up (Pitch Glide +12)
15 Songbird TriChorus (aivan hervoton kalliin kuuloinen kasarichorus, aivan maaginen) (Tri Chorus)
16 EHX Q-tron (Tron Up, tällä saa sen Mayerin I don't trust myself in loving you -soundin straton kaulamikin kanssa, tonea vähän pois kitarasta: Freq 50%, Q 30%, LOW, LP 0%, MIX 75%)
17 Boss VB-2 Vibrato (Pitch Vibrato)
18 Digitech Whammy (Pitch Glide +12, tämä menisi siis myös tuolla 14 presetillä, pitääpä keksiä siihen uusi presetti :D )
19 Chamber Reverb (Chamber)
20 Boss CE-1 Chorus (Analog Chorus)
21 Boss RE-101 Space Echo (Multi-Head)
22 Auto swell (Auto Volume Echo) pituus 118, fdbk 0%, moddep 30%, swell 60%, mix 75%
23 MXR Dyna Comp -kompura (Boost Comp)
24 Particle Reverb (maaginen satojen eurojen kuuloinen reverbi)

Hyviä hetkiä efektien parissa!

Edelleen myös monet kovat soittajat käyttää näitä. Tom Bukovacilla on M9, Tim Piercellä M5, Tuoreessa Rig rundownissa https://youtu.be/AKw4yT8YsbA?si=Knol2mKaVYSGROc9&t=4591 kohdasta 1:16:30 Sadler Vaderin laudasta löytyy M5. Hänellä myös expressiospedu ja midiswitcherit kyljessä.
Isn't it weird that some small pets make doo doos that look just like the food they eat? I wish I had that talent. Put it back together just the way you found it - incredible. -John Mayer
discominister
25.01.2024 12:41:42
spedu ray: Minun laudassa M5 on expressiopedaalin (Ernie Ball VP JR 25K) kanssa aktiivisessa käytössä. Stereoulostulolla. M5 on minulle aivan ylivoimainen hintalaatusuhteeltaan ja kruunaa esimerkiksi meikäläisen perinnehenkisen pedaalilaudan, jossa perus od/särö/fuzz-, reverb-, delay- ja tremolo-osastot ovat jo kunnossa. Yksistään M5 ei oikein riittäisi minulle, kun siitä saa vain yhden efektin kerralla. Midiohjaimella käyttö nousisi vielä uudelle levelille, kun efektin vaihto olisi salamannopeaa, jolloin livenä biisin sisälläkin voisi helposti vaihtaa M5:n tarjoamaa efektiä. Tämä kasvattaisi laudan kokoa, nykyään on jo ihan tapissa. Omissa kuvissa kuva tästä.

M5 on sopivan kokoinen peruslautaan, M9 tai M13 pompauttaa herkästi laudan koon jo tosi isoksi.

Expressiopedaali mahdollistaa mm. volume pedal, wah ja Whammy -käytön. Expressiopedaalia voi hyödyntää efektikohtaisesti oman maun mukaan: säädät ala-asennon asetukset ja ylä-asennon asetukset talteen ja poljet sitten niiden välillä. Eli kiva tällä säädellä vaikkapa delayn, kaiun, tremolon tai minkä tahansa määrää ja intensiteettiä.

Oma presettilista tässä. Olen nimennyt näitä esikuviensa mukaan, apuna olen käyttänyt Line6 -manuaalin presettilistaa. Oikeasti olen vähän lyhentänyt nimiä kun presetin nimen pituudelle on tietty raja. Laitteen käyttö on mielestäni näppärää ja helppoa kunhan malttaa asettaa ja nimetä presettilistan itselle sopivaksi. Netissä hyvät videot presettien tekemiseen. Laitoin joistain vähän asetuksiakin, jotka toimineet mun setissä:
1 Volume Pedal
2 Freeze (Auto Volume Echo -presetillä tehty: feedback melkein tapissa jolloin pystyy jäädyttämään esimerkiksi soinnun taustalle, mix about puolet, pituus 118ms, swell 70pros ja se vika about 25 pros)
3 Wah (Vetta paras)
4 Slapback Oilcan (Lo Res Delaysta väännetty lyhyt likasempi slap. Käytän yhdistettynä tavalliseen hieman eri mittaiseen slapbackiin, kaksi slappiä päällekkäin on tosi makee)
6 Harmonist
11 MXR Phase 90 (Phaser)
12 Univibe (U-Vibe)
15 Songbird TriChorus (aivan hervoton kalliin kuuloinen kasarichorus, aivan maaginen) (Tri Chorus)
16 EHX Q-tron (Tron Up, tällä saa sen Mayerin I don't trust myself in loving you -soundin straton kaulamikin kanssa, tonea vähän pois kitarasta: Freq 50%, Q 30%, LOW, LP 0%, MIX 75%)
18 Digitech Whammy (Pitch Glide +12, tämä menisi siis myös tuolla 14 presetillä, pitääpä keksiä siihen uusi presetti :D )
22 Auto swell (Auto Volume Echo) pituus 118, fdbk 0%, moddep 30%, swell 60%, mix 75%

Edelleen myös monet kovat soittajat käyttää näitä. Tom Bukovacilla on M9, Tim Piercellä M5, Tuoreessa Rig rundownissa https://youtu.be/AKw4yT8YsbA?si=Knol2mKaVYSGROc9&t=4591 kohdasta 1:16:30 Sadler Vaderin laudasta löytyy M5. Hänellä myös expressiospedu ja midiswitcherit kyljessä.

Kiitos erinomaisesta postauksesta! Talteen laitettu toi sun present listaus ja plussa annettu.
Läpistö
26.01.2024 17:11:05

spedu ray: Minun laudassa M5 on expressiopedaalin (Ernie Ball VP JR 25K) kanssa aktiivisessa käytössä. Stereoulostulolla. M5 on minulle aivan ylivoimainen hintalaatusuhteeltaan ja kruunaa esimerkiksi meikäläisen perinnehenkisen pedaalilaudan, jossa perus od/särö/fuzz-, reverb-, delay- ja tremolo-osastot ovat jo kunnossa. Yksistään M5 ei oikein riittäisi minulle, kun siitä saa vain yhden efektin kerralla. Midiohjaimella käyttö nousisi vielä uudelle levelille, kun efektin vaihto olisi salamannopeaa, jolloin livenä biisin sisälläkin voisi helposti vaihtaa M5:n tarjoamaa efektiä. Tämä kasvattaisi laudan kokoa, nykyään on jo ihan tapissa. Omissa kuvissa kuva tästä.

1 Volume Pedal
3 Wah (Vetta paras)
6 Harmonist
11 MXR Phase 90 (Phaser)
12 Univibe (U-Vibe)

Kiitos! Täytyykin tsekata noita presettejä. Ei itseasiassa ole koskaan tullut kokeiltua niitä edes. Mä oon käyttänyt Line 6:n omaa ekspressiopedaalia mutta sen muovisuus ja lyhyt liikerata ovat alkaneet häiritsemään, täytynee harkita tuota Ernie ballia.
Vain paska voi kehittyä.
spedu ray
26.01.2024 21:39:58
Läpistö: Kiitos! Täytyykin tsekata noita presettejä. Ei itseasiassa ole koskaan tullut kokeiltua niitä edes. Mä oon käyttänyt Line 6:n omaa ekspressiopedaalia mutta sen muovisuus ja lyhyt liikerata ovat alkaneet häiritsemään, täytynee harkita tuota Ernie ballia.

Joo 24 presettiä sinne saa talletettua omalle listalle, tubesta löytyy tallentamisesta ja nimeämisestä hyvät videot. Mulla on ton ernie ballin kanssa ollu pieni epätarkkuus whammyn kanssa, eli ei ihan aina palauta tasan +12 jos enemmän veivaa ja joutuu asettaa sen raja-arvon uusiks. Muuten hyvin pelannu.
Isn't it weird that some small pets make doo doos that look just like the food they eat? I wish I had that talent. Put it back together just the way you found it - incredible. -John Mayer
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)