Aihe: Kielien kiinnityksestä..
1
Anti K. Perkele
21.01.2003 16:20:56
Tuli tuossa kielien vaihdon yhteydessä mieleeni että miten te pistätte kielet kiinni sinne lavan puoleiseen päähän? Ja onko olemassa jokin "etiketti" sääntö miten kielet pitäisi pistää kiinni? Tyhmä kysymyshän tämä on mutta kun jäi tonne harmaisiin aivosoluihin pyörimään tuollainen miete..
Gaines
21.01.2003 16:30:01
Tiedä noista etiketeistä...mutta:

Itselläni on Tokain Stratocasteri ja kielten kiinnitys tapahtuu omalta kohdaltani siten, että mittaan n. 4-5cm ylimääräistä ja katkaisen kielen valmiiksi.

Mulla on tuossa nuo perinteiset virityskoneistot, joissa on siis reikä ja hahlo siinä nupissa. Kieritän hahlon kaulan suuntaiseksi ja työnnän kielen lavan kärjen puolelta hahloon ja siihen reikään. Teen pienen kulman heti hahlon ulkopuolelle ja aloitan pyörittämään kampea (kun kitara on sylissä) alhaalta ylöspäin, jolloin kieli alkaa kiertymään oikealta vasemmalle sen nupin ympärillä.

Oikealla kädellä painan yleensä kieltä kevyesti siitä satulan edestä lapaa vasten, jotta kieli kiertyisi tasaisesti nupin ympärille.

Tuo koneisto on sen verran hyvin suunniteltu, ettei mitään pihtejä yms. tarvitse edes ohkaisempien kielien kiinnityksessä, tämä lienee kiinni tuosta hahlon leveydestä. Toisenlaisissa malleissa voivat olla hyvinkin tarpeelliset...Tämmöinen kapeampi hahlo yhdistettynä tuohon reikäsysteemiin lukitsee kyllä kielen erittäin hyvin, eikä ole vaaraa, että kieli luistaa pois paikaltaan. Kierroksia tulee vähintään kolme ja taitaa ohuimpiin kieliin tulla viisikin.

Toivottavasti tästä sai selvää.
Gaines
21.01.2003 18:27:08
Vastapäivään.
Ad libitum
21.01.2003 18:50:09
Päällystämättömät kielet olen pujottanut kahteen kertaan reiästä ennen kuin alan kiristämään kieltä. Sitten n.3 kierrosta kieltä siihen ymprille.
vale
22.01.2003 10:01:12
Itse kierrän niin että kieli mennee yläpulelta kerran ympäri ja loput alhaalta, jolloin se kieli jää sinne puristukseen ja pysyy näin paremmin vireessä. Tälläinen etiketti minulle on aloittelu aikoinani neuvottu ja se toimii.
Rock n' Roll is only way to DIE
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)