Aihe: Ostin sit putkiradion.
1 2
Guitarfreak
25.08.2003 23:07:15 (muokattu 25.08.2003 23:08:48)
Löysin tuolta eräältä kirpparilta toimivan Helkama Radion putkiradion. Ja pitihän se kantaa kotiin :) kun irtosi edullisesti..

Ja nyt oon muutaman päivän soitellut PODista ratioon menetelmällä. (johtuen pienestä maadoitusongelmasta kun törkkää kitaran suoraan levari-sisäänmenoon, PODin kanssa ei oo sitä ongelmaa) Olen huomannut tiettyä soittohalua lisäävää hyväsoundisuutta ja hyvää soittotuntumaa. :) On sillä suuri ero jos vertaa edelliseen Pioneerin kotistereovaffariin. Tää radiohan toimii siis A-luokassa ja siinä on tasasuuntaus putkella. Tehoakin löytyy varmasti melkein 5W kun siellä on pääteasteessa tuo EL84 möyryämässä.

Nyt on sitten projektina pistää joku bypass-kytkin alkuperäiseen kaiuttimeen ja laittaa johdot pelkästään kitarakaappiin.. ;) Johan sitten rokki soi!! JA keikkatauoilla voi sit muun toiminnan lisäksi kuunnella radioo! ;)

EDIT: irrationaalisien lauseiden rationalisointi...
Kaikki on turhaa. Kaikki mitä ihminen yrittää on vain katoavaa turhuutta ajan virrassa. Kamat
Penasol
25.08.2003 23:33:16

Minäkin tahdon putkiradion! Joka toimii ja jossa on EL84!
"Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana."
Guitarfreak
25.08.2003 23:39:40

tähän pitää varmaan ostaa uudet putket kuiteski... Ekan kerran kun katsoin sisälle niin meinasi vallata epäusko mielen. "Voiko tuon näköiset putket enää toimia??" Olin kuitenki testannu jo aikasemmin toimivuuden... :P Näyttää siltä, et voi lähteä kiertoradalle ihan koska vain.
Kaikki on turhaa. Kaikki mitä ihminen yrittää on vain katoavaa turhuutta ajan virrassa. Kamat
PuNkKi
25.08.2003 23:40:55
onnea putkiradiolle kun kerta löysi uuden kodin :)
Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti.
sihvoh
25.08.2003 23:42:21

Keltaisessa pörssissähän noita myydään. Itse olen ostanut jo kolme ja viimeinen oli sopivan huonokuntoinen jotta sen viitsi purkaa. Kaksi muuta olivat niin hyvässä kunnossa että ne ovat satunnaisesti Guitarportissa kiinni ja osan aikaa radiona. Lämmin soundi kuulostaa myös radiona pirun hyvältä etenkin sopivissa biiseissä ;-) Vimosen radion ostaesssani tein loistavat kaupat saaden vielä ISON laatikon putkia 20 EUR hintaan - YES! (EL84, ECC81/82/83, EL34,6V6, jne.)

Katso joku Philipsin isolaatikkoinen malli. Itselläni olevista yksi on malli B6SF62A ja siinä on jo itsessään todella muhkea ääni omillakin kaittimilla joita on 2 kpl ja toinen vieläpä aika iso. Toisessa Helkamassa on tummenpi soundi mutta toisella kaapilla luultavimmin se olisi parempi.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Tubeman
26.08.2003 08:37:08
tähän pitää varmaan ostaa uudet putket kuiteski... Ekan kerran kun katsoin sisälle niin meinasi vallata epäusko mielen. "Voiko tuon näköiset putket enää toimia??" Olin kuitenki testannu jo aikasemmin toimivuuden... :P Näyttää siltä, et voi lähteä kiertoradalle ihan koska vain.

Vaikka putkissa on vuosien pölyt päällä,ne toimii.Itselläni on
putkiradiossa alkuperäisputket (tiedän radion historian..)
vuodelta 1955.... hyvin rokkaa.
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
Tubeman
26.08.2003 08:40:03
Keltaisessa pörssissähän noita myydään. Itse olen ostanut jo kolme ja viimeinen oli sopivan huonokuntoinen jotta sen viitsi purkaa. Kaksi muuta olivat niin hyvässä kunnossa että ne ovat satunnaisesti Guitarportissa kiinni ja osan aikaa radiona. Lämmin soundi kuulostaa myös radiona pirun hyvältä etenkin sopivissa biiseissä ;-) Vimosen radion ostaesssani tein loistavat kaupat saaden vielä ISON laatikon putkia 20 EUR hintaan - YES! (EL84, ECC81/82/83, EL34,6V6, jne.)

Katso joku Philipsin isolaatikkoinen malli. Itselläni olevista yksi on malli B6SF62A ja siinä on jo itsessään todella muhkea ääni omillakin kaittimilla joita on 2 kpl ja toinen vieläpä aika iso. Toisessa Helkamassa on tummenpi soundi mutta toisella kaapilla luultavimmin se olisi parempi.

Tuo Philipsi on Suomessa tehty,Helsingissä oli Vääksyntien ja Teollisuuskadun kulmassa Fenno-Radion tehdas joka teki nämä.Itselläni BSF552A.
Penasol
26.08.2003 09:00:42 (muokattu 26.08.2003 09:01:46)

Tuosta syystä juuri tahdon EL84- radion, jotta löytää helposti putkia tai voi käyttää omia putkia, jotka eivät ole vahvistimessa tällä hetkellä. Hmm... Ja tietysti jos panisi sen 4x12"- kaappiini kiinni. Hmm... Pitää käydä tänään kirpputorikierroksella.

Muokkaus: Ei kun perkele, eihän nämä Suonenjoen putkiradioita omaavat kirpparit ole tiistaina auki! Harmillista.
"Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana."
Hotakainen
26.08.2003 09:43:05
Sain oman philipsini aikoinaan viidellä eurolla. Hyvin rokkaa!
Mitähän tähänkin keksisi laittaa.
jPekka
26.08.2003 09:47:48

Katso joku Philipsin isolaatikkoinen malli.

Myös Saloran malleilla on hyvä maine. Creamsoundien pääteaste on kuulemma niistä mukailtu. Ainakaan omassa Salorassani ei ole mitään vikaa - paitsi loppuunkulunut EC92-putki radiopuolella, jollen en ole onnistunut löytämään seuraajaa.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
sihvoh
26.08.2003 10:33:35 (muokattu 26.08.2003 10:33:58)
Myös Saloran malleilla on hyvä maine. Creamsoundien pääteaste on kuulemma niistä mukailtu. Ainakaan omassa Salorassani ei ole mitään vikaa - paitsi loppuunkulunut EC92-putki radiopuolella, jollen en ole onnistunut löytämään seuraajaa.

Juu sinänsä kun noita on tutkinut niin kytkentä on aika samanlainen merkistä toiseen, etenkin noissa EL84 päättärillä tehdyissä. Pääteasteelle A -luokassa lienee aika vähän variaatioita kun osia on ainoastaan muutama.

Päätemuuntajan hyvyys ratkaisee yleensä sen miten hyvä soundi laitteetteesta lähtee. Tietysti putkien vaihdolla voi saada muutosta myös.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Blue Moon
26.08.2003 10:38:31

Täältä saattaa hyvinkin löytyä hyödyllistä tietoa suomen kielellä putkiradiosta vahvistinta kyhääville:

http://www.bmelectronics.tk/

Ja duunikaveri lupasi väsätä mulle kitaravahvistimen 50-luvun Blaupunktista! :-)
- It's been a long time coming -
Mikko Kankaanpää
26.08.2003 10:39:48

Myös Saloran malleilla on hyvä maine. Creamsoundien pääteaste on kuulemma niistä mukailtu. .

Itse olen tehnyt noita radiokitaravahvistimia useita. Muutama tilaaja on omistanut ennestään myös Creamsoundin ja sanonut että tekemäni radiovahvistin soundaa, samalla kaapilla tietysti, paljon paremmalta kuin Creamsound.-)

Mikko
Blue Moon
26.08.2003 11:01:21 (muokattu 26.08.2003 11:01:38)

Mikko: Itse olen tehnyt noita radiokitaravahvistimia useita---

Jaahas, mies itse, I suppose... Hyödyllistä tietoa noilla sun sivuillasi, kiitoksia! :-)
- It's been a long time coming -
Mikko Kankaanpää
26.08.2003 11:06:44

Mikko:

Jaahas, mies itse, I suppose... Hyödyllistä tietoa noilla sun sivuillasi, kiitoksia! :-)

Eipä kestä.

Täytyy vielä lisätä että älkää tuhotko hyväkuntoisia vanhoja radioita. Kirppareilta yms. löytyy kyllä rikkinäisiä ja ulkoisesti kärsineitä yksilöitä jotka sopivat täydellisesti kitaravahvistin muunnoksiin. Ei sitten tarvitse katua kun radiokeräilijä näkee vahvistimesi ja ilmoittaa että olisi voinut maksaa siitä 200 euroa radiona...

Mikko
sihvoh
26.08.2003 17:10:40
Täytyy vielä lisätä että älkää tuhotko hyväkuntoisia vanhoja...

Tuohon on pakko lisätä että ennen ostamista kannattaa avata radion takakansi ja katsoa sisäistäkin kuntoa. Mitä siistimpi, sen parempi. Omista ostoksistani viimeinen oli raato joka soveltui varauksin muunnokseen:

- Muuntajien pikieristys lohkeili pois
- Putkien kannat olivat surkeat
- Osa putkista puuttui
- Joku oli yrittänyt korjata sitä joskus

Tuo ei mitenkään rajoittanut sen hyödyntämistä, mutta oli kova työ putsata nuo muuntajat siitä lohkeavasta pikimönjästä, lakata suojalakalla ja maalata ne vähän siedettävämmiksi. Putkien kannat toivat hieman lisää kustannuksia. Lisäksi oli pakko vetää koko chassis puhtaaksi porakoneeseen liitettävällä teräsharjalla.

Jos laite toimii niin se vähentää yleensä näitä putsaustöitä oleellisesti. Tällainen toimimaton on vähän riskivalinta jos esim. muuntajat olisivatkin rikki niin eihän sillä tekisi juuri mitään. Muuten putkiradio on hyvä vaihtoehto koska siinä on runko ja koppa valmiina joten aikaa vievät metalli- ja puutyöt vähentyvät.
Mikko Kankaanpää
26.08.2003 17:58:06

Tuohon on pakko lisätä että ennen ostamista kannattaa avata radion takakansi ja katsoa sisäistäkin kuntoa. Mitä siistimpi, sen parempi. Omista ostoksistani viimeinen oli raato joka soveltui varauksin muunnokseen:

- Muuntajien pikieristys lohkeili pois
- Putkien kannat olivat surkeat
- Osa putkista puuttui
- Joku oli yrittänyt korjata sitä joskus

Tuo ei mitenkään rajoittanut sen hyödyntämistä, mutta oli kova työ putsata nuo muuntajat siitä lohkeavasta pikimönjästä, lakata suojalakalla ja maalata ne vähän siedettävämmiksi. Putkien kannat toivat hieman lisää kustannuksia. Lisäksi oli pakko vetää koko chassis puhtaaksi porakoneeseen liitettävällä teräsharjalla.

Jos laite toimii niin se vähentää yleensä näitä putsaustöitä oleellisesti. Tällainen toimimaton on vähän riskivalinta jos esim. muuntajat olisivatkin rikki niin eihän sillä tekisi juuri mitään. Muuten putkiradio on hyvä vaihtoehto koska siinä on runko ja koppa valmiina joten aikaa vievät metalli- ja puutyöt vähentyvät.

Minun kauttani on kulkenut ehkä parikymmentä rikkinäistä radiota eikä yhdestäkään ole muuntajat olleet rikki. Kannat ovat joskus olleet huonohkoja mutta aina käyttökelpoisia. Kun kannat maksavat vain 4 euroa kappale niin kannattaa ehkä uusia nekin.

Tietysti mitä paremmassa kunnossa radio sen helpompi siitä on saada vahvistin. Mutta liian hyvä kuntoiset kannattaa jättää radioiksi.

t. Mikko
sihvoh
26.08.2003 21:34:07
Minun kauttani on kulkenut ehkä parikymmentä rikkinäistä radiota eikä yhdestäkään ole muuntajat olleet rikki...

Tuo on ihan hyvä uutinen. Tämä mistä itse puhuin oli todella huonossa kunnossa. Se oli jossain autotallin vintillä pitkään ja muuntajat olivat tosi järkyttävän näköiset. Oli jännä paikka kokeilla toimivatko ne :-) Sulakkeet oli varattu jo valmiiksi mutta ne sitten kuitenkin pelasivat.
Tubeman
27.08.2003 09:14:16
Juu sinänsä kun noita on tutkinut niin kytkentä on aika samanlainen merkistä toiseen, etenkin noissa EL84 päättärillä tehdyissä. Pääteasteelle A -luokassa lienee aika vähän variaatioita kun osia on ainoastaan muutama.

Päätemuuntajan hyvyys ratkaisee yleensä sen miten hyvä soundi laitteetteesta lähtee. Tietysti putkien vaihdolla voi saada muutosta myös.

Yleensä monet putkiradiot pohjaavat päätevahvarinsa osalta
putkitehtaan datalehden esimerkkikytkentään,ehkä joku pieni säätö merkkikohtaisesti kuitenkin.
Tubeman
27.08.2003 09:15:05
Tuo on ihan hyvä uutinen. Tämä mistä itse puhuin oli todella huonossa kunnossa. Se oli jossain autotallin vintillä pitkään ja muuntajat olivat tosi järkyttävän näköiset. Oli jännä paikka kokeilla toimivatko ne :-) Sulakkeet oli varattu jo valmiiksi mutta ne sitten kuitenkin pelasivat.

Vanhat päätemuuntajat monesti eristepiki kuorrutuksella...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)