Aihe: Kitara Jenkeistä: Tokai Goldstarsound
1
Dr. Muff
22.06.2004 18:03:15
Terve,

Ajattelin kirjoittaa selostuksen suorittamastani hankinnasta. Toivottavasti tästä on apua jollekkin jos pohdinnassa on kitaran hankinta kauempaa, tai ehkä jopa Tokain hankinta.

Pari kuukautta sitten iskin silmäni www.ebay.com :issa huudettavana olleeseen vuoden 1984 Tokai Goldstarsoundiin, joka on kopio 60-luvun alun Fender Stratocasterista. Kevyt leppäbody vaahterakaulalla jossa ohut ruusupuuotelauta. Väri on Dakota Red, nitro-viimeistelyllä. Kitara oli myyjän mukaan ST-65, ei ainkaan halvempi ST-50, joissa mikit on U- tai V- merkinnällä ja tässä VI, jotka ovat näistä yleisesti parhaimpina pidettyjä. Tämä ei siis ole varsinaisesti ns. Lawsuit-ajan kitara vaan vuotta myöhäisempi. Tokaihan muutti ilmeisesti Fenderin painostuksesta 7okai-spaghettilogon erilaiseksi, mutta headstockin muoto on silti identtinen Fenderin kanssa. Vuodesta 1985 lähtien Amerikassa Tokain stratokopsut ovat olleet erilaisella, rumemmalla lavalla.

Voitin huutokaupan, joskaan hintavaraus ei ylittynyt. Jonkun aikaa pohdittuani otin yhteyttä suoraan myyjään. Myyjänä oli San Diegolainen kitarakauppa nimeltä Jeffs Guitars. Mm. uutisryhmistä luin paljon kehuvia kommentteja ko. liikkeestä joten minulla ei ollut epäilyksiä myyjän suhteen, olihan heillä myös lähes 1000 myytyä tuotetta ebayssä. Asiakaspalvelu oli erinomaisen hyvää ja kohteliasta, toisin kuin useasti Suomessa. Hinta tuntui posti- ja tullauskulujen kanssa järkevältä joten kauppoihin päädyin. Olen lukenut ja kuullut Tokain Stratokopioista, erityisesti vanhoista 80-luvun peleistä pelkkää hyvää, joten uskalsin ostaa ko. kitaraa kokeilematta. Kuvissa kitara näytti oikein hyväkuntoiselta.

Maksun suoritin paypal:in kautta luottokortilla, se onnistui helposti ja varmasti. Kurssi oli jonkun verran huonompi, eli vetivät vähän välistä. Toimitusajaksi Brian lupasi 7-10päivää. Tottahan siinä nyt minun tuurillani kauemmin meni. 21arkipäivää myöhemmin sain GLS:ltä kirjeen jossa kerrottiin että minulla on odottamassa tullausta vaativa paketti. Päädyin suorittamaan tullauksen itse, koska he veloittavat toimenpiteestä 25euroa. Minulle se on liikaa, koska sattumoisin minulla oli mahdollisuus hoitaa tullaus itsekin. Tullissa käynnin jälkeen minulla oli todistus jolla sain kitaran lunastettua. Tullivirkailija jätti huomioimatta rahdin, vaikka siitäkin olisi pitänyt tulli ja arvonlisävero maksaa. Näin kulut pysyivät hyvin kurissa. Kitara oli erinomaisesti pakattu isoon pahvilaatikkoon. Kitara oli kääritty pusseineen kuplamuoviin ja laatikko oli vielä täynnä rouhetta.

Kotiin päästyäni äkkiä paketti auki ja tutkailemaan ostosta. Alkuvaikutelma oli hiukan jotain muuta kuin olin kuvien perusteella odottanut. Kitara oli likainen ja kolhuja oli jonkun verran. Kitara on sen näköinen, että sillä on joku todella soittanut, mutta merkkejä huonosta käsittelystä ja paiskomisesta ei ole. Nauhoissa jonkun verran kulumaa, mutta ei mitään radikaalia. Talla ja tallapalat ruosteen peitossa, jokunen korkeudensäätöruuvi jumissa ja jokunen kokonaan irti ja poikittain. Yksi viritin rikki, satula hieman irti, volumepotikka ei toiminut juurikaan, jakki paskana (rätisi kovasti) ja kytkin huono. Soundi oli uusillakin kielillä jotenkin tukkoinen ja ala-E soi kuin märkä sukka. Mikit vaikuttivat tumppusilta.

Ei muuta kuin kitara atomeiksi ja paskat pois. Tallapalat öljykylpyyn ja öljyä myös tallaan. Öljyn ja santapaperin avulla ruosteet ja urat pois sekä tallapaloista että tallasta. Myös jumiutuneet korkeudensäätöruuvit rupesivat yhteistyöhön, osan jouduin vaihtamaan, koska kuusiokolot olivat pyöristyneet. Viritystapin sai korjattua kotikonstein, rasvauksen ja puhdistuksen jälkeen Deluxe-virittemet paljastuivat hyviksi ja jämäköiksi ilman välystä. Jakin vaihdoin ja volumepotikkakin rupesi avauksen ja puhdistuksen ynnä pienen säätämisen jälkeen toimimaan kuin ihmisen mieli, ellei jopa paremmin. Kaulankin irrotin ja totesin liitoksen hyvin jämäkäksi. Kitara kasaan, talla tukevasti kanteen kiinni, kielten korkeudet kohdalleen ja intonaatio myös. Johan rupesi pelittämään. Ja ulkoasukin on nyt erittäin siisti.

Soundi on erittäin stratomainen ja kitara soi akustisesti moitteettomasti, kuin kello! Mikrofonit tuottavat erittäin hyvät vintagesratikkasoundit. Tallamikkikään ei ole sieltä riipivimmästä päästä vaan heleä, väliasennoissa erittäin kiihottava quak ja kaulamikkisoundi sitä ehtaa itteään. Kitara pitää vireen myös kammetessa, osittain johtuen uusitusta satulasta joka on ilmeisesti Graphtechin Trem-Nut tai vastaava mallia liukas. Kaula on hienosti tummunut ajan myötä, luoden arvokkaan yleisvaikutelman ja kaulan profiili on eritäin mukava 60-luvun stratoista tuttu. Esimerkiksi Mark Knopfler -signaturessa on hyvin samanlainen ellei jopa identtinen kaula. Kytkimen ja todennäköisesti myös potikat vaihdan routtausten vuorauksen yhteydessä ja mikit aion vahata hallitsemattoman kierron ehkäisemiseksi. Mikkejä en vaihda vaikka se aluksi kävikin mielessä, ovat hyvät.

Loppujen lopuksi olen erittäin tyytyväinen hankintaani, olisi monelta osin voinut huonomminkin käydä. Suosittelen kyllä lämpimästi harkitsemaan jos mieli tekee erittäin hyväsoundista ja mukavasoittoista stratoa. Mielestäni saisi aika paljon litoa valuuttaa tiskiin jos meinaa kaupasta saada uuden vastaavantasoisen soittimen.
Viikon linkkivinkki: http://www.hut.fi/~jparkkar/Demi/
kulmahiomakone
22.06.2004 21:20:42
Flunssaa. Kiroilitko kovasti laatikon avattuasi?
Ostan EL84 pääteputkella varustetun putkiradion, toimivan tai rikkinäisen.
JLM
23.06.2004 09:58:18

Kitaroiden säätämisestä vähemmän tietävälle/pitävälle tuollainen ruljanssi olisi varmaan vetänyt kylmän hien otsalle moneen kertaan.

Onnee uuden kitaran johdosta vaan :)
HS
23.06.2004 10:15:37
Terve

Terve :)

Hyvä hyvä! Ja onnea uudelle soittimelle.
dragon
23.06.2004 13:47:51
Ihan mielenkiinnosta, että paljonko se loppuhinta sitten oli?
Dr. Muff
24.06.2004 12:21:57 (muokattu 24.06.2004 12:24:34)
Kiroilitko kovasti laatikon avattuasi?

En oikeastaan. Hetken en voinut muuta kuin olla hymyilemättä. Joskus ennenkin ole törmännyt tilanteeseen jossa kitara ei mun hyppysissä soi kun säädöt on päin helevettiä yms. Tossa oli vielä viat näkyvissä mistä ajattelin huonon soundin johtuvan ja ei pienet käytön jäljet mua pelota. Uskottavamman näköinen se vaan on.

Ei ne hommat mitä tolle tein olleet mitään aikaa tai suurta osaamista vaativia vaan mukavaa ajanvietettä.=) Apua moisiin löytyy täältä varmasti, jos joku on samanlaisen urakan edessa. Tokihan jos itse ei halua tehdä niin kitarakorjaaja varmaan pikkusummalla(max50e) puunauksen hoitaa tai vaikka minä jos Turun suunnalla tarvetta olisi..
Viikon linkkivinkki: http://www.hut.fi/~jparkkar/Demi/
Tomtom
24.06.2004 13:00:55
Saapas nähdä kuinka käy mun lentoween kohdalla, jota odottelen malttamattomana jenkeistä. Samoin ebaystä ostettu ja moittettomilla spekseillä. Tällaisissa tapauksissa on tietty aina aikamoinen riski, mutta mikäli yksilö on puiltaan kunnossa ja mahdoliset probleemit on tuolla säätö/puhdistuspuolella, niin tästähän selviää esimerkin mukaisesti pienellä vaivalla.

Itse käytän kaikki kitarat saman tien säädätyksessä "tohtorilla". Lähes kaikki olen ostanut käytettynä ja esim. Gretschin saksan ebaystä. Ennen säätöjä aika kökkönen alkuperäisillä kielillä jne. Säätöjen jälkeen (mulle) täydellinen.. Kävisipä Veen kanssa yhtä hyvä tuuri..
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)