Ojankaivaja 09.01.2017 21:49:08 | |
---|
Moro! Osaisko viisaammat kertoa minkälainen efektipalikka kannattais ostaa jos haluaisi soitella heavy metallia otsikon vahvarilla? Vahvistimest lähtee kyllä hyvät soundit kevyempään rockiin, mutta jos haluaa jotain raskaampaa vedellä niin tuntuu ettei tuosta saa sopivaa soundia ei sitten millään. Olisiko joku efekti ratkaisuksi kun en haluaisi vahvaria mennä vaihtamaan? "meikäki panee sillai että muija on toisessa huoneessa ja yritän venyttää kikkeliä kovaa :)" -Kerpele |
phiit 09.01.2017 22:02:08 | |
---|
Ojankaivaja: Moro! Osaisko viisaammat kertoa minkälainen efektipalikka kannattais ostaa jos haluaisi soitella heavy metallia otsikon vahvarilla? Vahvistimest lähtee kyllä hyvät soundit kevyempään rockiin, mutta jos haluaa jotain raskaampaa vedellä niin tuntuu ettei tuosta saa sopivaa soundia ei sitten millään. Olisiko joku efekti ratkaisuksi kun en haluaisi vahvaria mennä vaihtamaan? Mikä tahansa overdrive: tube screamer, boss sd-1 jne ja johdannaiset. Joyon Vintage Overdrive lähtee 29e vaikka Verkkokaupasta ja ei häpeile esikuvaansa. ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ |
GiovanniDiRondo 09.01.2017 22:10:35 | |
---|
Voi muuten olla, että särö kannattaa laittaa efektilooppiin. Mulla on tuo 60w versio, ja säröpurkki ei ennen vahvistinta oikein toiminut. Se on analoginen transistorivahvistin ja etuastetta ajamalla ei välttämättä saa sitä parasta soundia. Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. |
Laulava Kylätohtori 09.01.2017 22:16:27 | |
---|
phiit: Mikä tahansa overdrive: tube screamer, boss sd-1 jne ja johdannaiset. Joyon Vintage Overdrive lähtee 29e vaikka Verkkokaupasta ja ei häpeile esikuvaansa. Komppia. Jos ei Tubescreamerilla lähde, niin se on miehessä vika. Itse suosittelen TS808:a, mutta myös Maxonin VOP-9 on loistava. Jäsen S0r0666 tekee huikeita klooneja, jos haluaa halvalla hyvää. Phiiin Joyost ei ole kokemusta, mutta epäilemättä ajaa asiansa (olisko tuo just ts808 klooni?). Yksi suosittu budjettimalli on Bad Monkey... Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. |
BugBadWolf 09.01.2017 22:21:54 | |
---|
Nepä ei nuo skriimerit toimi trankkupeleisä ihan samalla tavalla kuin putkihimmelien kanssa. Tarvitaan sellainen päristin, joka mallintaa jotakin vahvistintyyppiä. Eli halvasta päästä jojo/benton california mikälie (mesaa muka mallaa) tai jonkun muun valmistajan vastaavat. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
Laulava Kylätohtori 09.01.2017 22:25:54 | |
---|
BugBadWolf: Nepä ei nuo skriimerit toimi trankkupeleisä ihan samalla tavalla kuin putkihimmelien kanssa. Tarvitaan sellainen päristin, joka mallintaa jotakin vahvistintyyppiä. Eli halvasta päästä jojo/benton california mikälie (mesaa muka mallaa) tai jonkun muun valmistajan vastaavat. Ai, se oli trankkuvahvari. Mä olen aina ajatellut, ettei trankut mitään speduja tartte. Mulla oli joskus Valvestate 8080, enkä mä speduja käyttänyt. Eikä se olisi kyllä mitään muuttanut, vaikka olisinkin. Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. |
phiit 09.01.2017 22:27:22 (muokattu 09.01.2017 22:29:16) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Komppia. Jos ei Tubescreamerilla lähde, niin se on miehessä vika. Itse suosittelen TS808:a, mutta myös Maxonin VOP-9 on loistava. Jäsen S0r0666 tekee huikeita klooneja, jos haluaa halvalla hyvää. Phiiin Joyost ei ole kokemusta, mutta epäilemättä ajaa asiansa (olisko tuo just ts808 klooni?). Yksi suosittu budjettimalli on Bad Monkey... Joyo on juuriki TS808 klooni ja myös omasta mielestä parempi kuin Bad Monkey, vaikka kyllä sekin asiansa ajaa Ja mitä tulee overdrivea tai muutakaan röpötintä efekti looppiin niin jo idea kuulostaa liian perverssiltä, en suosittele :) kyllä nuo trankut toimii hyvin boostattuina kuin putkivehkeetkin, lähinnä joutuu vaan käyttämään pedaaleita cleanboosteina ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ |
Ojankaivaja 10.01.2017 11:13:37 | |
---|
Kiitos vastauksista. Mitö nyt noita ehdotuksia tsekkailin, niin kyllä tästä vahvarista samanlaiset säröt saa irti kuin noista erilisistäkin purkeista. Halu olisi saada enemmänkin heavy metal soundia jotta pääsisi frendin kanssa soittelemaan uutta metallicaa niin että soundi olisi edes sinnepäin. Vahvari itsessään muuten on aivan saatanan hyvä. "meikäki panee sillai että muija on toisessa huoneessa ja yritän venyttää kikkeliä kovaa :)" -Kerpele |
Savu 10.01.2017 12:13:48 | |
---|
Ojankaivaja: Kiitos vastauksista. Mitö nyt noita ehdotuksia tsekkailin, niin kyllä tästä vahvarista samanlaiset säröt saa irti kuin noista erilisistäkin purkeista. Halu olisi saada enemmänkin heavy metal soundia jotta pääsisi frendin kanssa soittelemaan uutta metallicaa niin että soundi olisi edes sinnepäin. Vahvari itsessään muuten on aivan saatanan hyvä. Friedman BE-OD. Torilla tavataan! |
TTV 10.01.2017 13:16:50 | |
---|
Savu: Friedman BE-OD. Tämä! Säröpedaaleilla (distortion) saa trankkuvehkeestä ihan laidasta laitaan hevimpää saundia. Pari edukasta ja hyvää ovat myös Electro Harmonics Metal Muff ja Digitechin TL-2 ja tietenkin Boss HM-2 kunnon ruåttipörinään. "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) |
BugBadWolf 10.01.2017 14:33:53 | |
---|
Lopulta tuon Orangen kanssa ongelmaksi jää kaiutin. Jos idea heavymmasta soundista on isomman, umpiperäisen komootin jytinä, ei ole olemassakaan sellaista purkkia jolla sen sieltä saisi. Joku bentonin 2 x 12 kiinanvintageilla saattaisi antaa sen puutuvan säväyksen. Niitä saa käytettynä alle parin satasen. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
RrRailo 12.01.2017 18:17:35 | |
---|
Overdriveillä onkin tarkoitus boostata vaffarin omaa säröä. Siihen esim. juurikin tuo Tubescreamer-johdannaiset ovat todella käytettyjä. Ojankaivaja: Kiitos vastauksista. Mitö nyt noita ehdotuksia tsekkailin, niin kyllä tästä vahvarista samanlaiset säröt saa irti kuin noista erilisistäkin purkeista. Halu olisi saada enemmänkin heavy metal soundia jotta pääsisi frendin kanssa soittelemaan uutta metallicaa niin että soundi olisi edes sinnepäin. Vahvari itsessään muuten on aivan saatanan hyvä. Sahaa. |
hallu 12.01.2017 18:46:31 | |
---|
BugBadWolf: Nepä ei nuo skriimerit toimi trankkupeleisä ihan samalla tavalla kuin putkihimmelien kanssa. Tarvitaan sellainen päristin, joka mallintaa jotakin vahvistintyyppiä. Eli halvasta päästä jojo/benton california mikälie (mesaa muka mallaa) tai jonkun muun valmistajan vastaavat. Minäpä kokeilin heittää trankun eteen sinulle ehkä hyvinkin tutun ehx englishmuffin ja kyllä se pelitti oikeinkin hyvin sekä kliinin kanavan että särökanavan edessä. En tiedä sen purkin sielun elämää enempää, mutta käsittääkseni mallinninta siinä ei ole. Se toisaalta saattaa olla enemmän tyypiltään etuvahvistin, en tiedä kun internetissä se luokitellaan yhtäällä preampiksi ja toisaalla overdriveriksi, minusta se tekee molempia. Mutta aloittajalle tiedoksi, että tämä spedu kyllä tuo semmoisen sirkkelin vahvarisi eteen, että jo on kumma jos ei hevit irtoa :-D Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
BugBadWolf 12.01.2017 20:37:03 | |
---|
hallu:...Se toisaalta saattaa olla enemmän tyypiltään etuvahvistin, en tiedä kun internetissä se luokitellaan yhtäällä preampiksi ja toisaalla overdriveriksi... Se on vähän molempia. Ajetaessa suoraan päätteeseen siitä puuttuu vähän alakertaa, mutta pelkäksi overdriveksi siinä on tehoa enemmän kuin tarpeeksi. Ei siis ihan kokonainen etunen (herkemmässä päätteessä ehkä sitkin), mutta ei pelkkä overdrivekaan. Sinänsä kuitenkin toimintaperiaate tässä yhteydessä on sama kuin noissa mallintavissa. Eli särö tuotetaan pääasiassa purkin sisällä. Muffinilla on kyllä mahdollista säröttää myös putkivahvistin kääntämällä leveliä isommalle. Siksipä sitä ei varmaan oikein onnistuta määrittelemään. Se, miten screamereita yleensä käytetään putkikoneiden kanssa, on toinen juttu. Niillä tavataan ajaa normaalia vahvempaa signaalia vahvistimelle, jolloin vahvistimen putket tekevät sen säröytymisen. Kyllä nuo screamerit gainia kääntämällä vähän itsekin yrittävät säröttää, mutta harvemmin se trankkupelin kanssa saman asian ajaa kuin putkikoneen kanssa. Ja varsin harvassa ovat ne trankkupelit, joiden klippaamista kärsii kuunnella. Yleensä säröytyvät varsin rumasti. Jotain vahvistinta mallintavia säröjä on enemmän kuin arvaisi. Box of Rock = plexi esimerkiksi. Siinä ei olla samalla tavalla digitaalisen mallinnuksen kanssa liikkeellä kuin vaikkapa Line6:n kapineisa. Mallinnetaan pikemminkin yksi säröytymistapa analogisemmin. Kampetta löytyy niin Marsu-, VOX-, Fender- kuin Mesa-maailmoihinkin. Se Muffin esimerkiksi on ihmeellinen yhdistelmä kumpaakin brittiä. Sävyt mieluummin VOXia, mutta räminät marsua. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |