Ostin pari viikkoa sitten mnetin kautta kyseisenlaisen nupin, eilen kävin ostamassa sille marshall 1960A kaapin. Molemmilla kerroilla testattaessa mitään vikaa ei ilmennyt kummassakaan. Tänä aamuna kytkin vahvistimen päälle, se toimi normaalisti. Laitoin DODin YJM pedaalin väliin, irtosi mukavat liidit hijaisellakin volalla. Laitoin nupin standby:lle ja menin käymään yläkerrassa. Tulin takaisin parin minuutin kuluttua, laitoin standby:n pois päältä, mutta mitään ääntä ei kuulunut alkaessani soittaa. Ihmettelin tätä, ja laitoin nupin standby:lle. Irrotin pedaalista kitaraan tulevan piuhan(olen joutunut kolvaamaan sen useasti) koska arvelin sen menneen lopullisesti käyttökelvottomaksi. Liitin piuhan(hyvän) suoraan kitarasta vahvistimeen. Ei vieläkään mitään. Kääntelin volapotikkaa ja vaihdoin mikkiä. Yht'äkkiä ääni palasi asteittain vahvistimeeni, kesti muutaman sekunnin, ja hävisi taas(tämä kuulostaa itsestäni siltä, kuin putki ottaisi viimeisen henkäisynsä ja rikkoutuisi). Olen ymmälläni. Etuasteputket oletettavasti toimivat, kaikissa loistaa oranssia valoa. Pääteputkissa ilmeisesti hehkut toimivat, keskellä on ohut oranssina hehkuva osa, samoin putken alapäässä. Toinen putki hehkuu hieman sinistä valoa molemmilta puolilta ja toinen vain toiselta, tai sitten putki heijastaa toisen putken valoa. Jos laitteen päällä ollessa käännän master volumen täysille, kaapista kuuluu huminaa(joten kaappi on oletettavasti aivan kunnossa) mutta ei mitään muuta. Apua kaivataan, sillä en näistä putkijutuista ymmärrä paljoakaan. Miten voisin testata, onko pääteputket toiminnassa, vai onko vika jossain muualla. Kiitos neuvoista jo etukäteen. Janne E-Doorisen tiluttaminen ei ole vastoin monien parempaa käsitystä sen sivistyneempää kuin A-Harmonisen mollin tiluttaminen. -Minä itse |
Sinisellä hehkulla putkissa ei ole mitään vakavaa merkitystä. Parhaiten voit testata putken ehjyyden kopauttamalla sitä virrat vahvistimessa, standby pois päältä (soittoasennossa) ja volume nollissa (!) lyijykynän puuosalla kevyesti. Mikäli kaiuttimesta kuuluu ääni, on putki silloin vetämässä viimeisiään ja on uuden ostamisen aika. So sweet the hour, so calm the time,
I feel it more than half a crime,
When Nature sleeps and stars are mute,
To mar the silence ev'n with lute. |