Mäci 30.04.2006 12:56:32 | |
---|
Pitäisi saada Fenderin Hot Rodista hiukan kerrostaloystävällisempi ja Uraltonen Hot Mamaa olen katsellut.Edullinen ja luultavasti aika yksinkertainen rakentaa.Onko kokemuksia kyseisestä keinokuormasta? Sydän sois,vaan kun ei saa pelistä irti.-Johnny Winter- |
tommiot 30.04.2006 14:27:53 | |
---|
Ihan hyvä vehje. Parempi kuitenkin hommata oikean tehoiset laitteet oikeaan paikkaan. Ei tuolla esim 50 wattista putkimarsua 2x12" kaapilla saa kerrostaloystävälliseksi. |
Antti1 30.04.2006 15:00:28 (muokattu 30.04.2006 15:01:20) | |
---|
Mä joskus aiemmin täällä oon paasannut ton keinokuorman ideasta. Sen pääasiallinen tarkoitus ei mun mielestä ole saada parasta soundia kuiskausvolalla ulos, vaan auttaa se viimeinen silaus vaikkapa nauhoitustilanteessa kuuluviin. Hommaa kannattaa lähestyä siis tältä kantilta: mahdollisimman hyväsointiset kamat jo valmiiksi --> kunnolla volaa --> keinokuormalla lisätään vielä se kirsikka kakun päälle. Eli ei vedetä kuorman asetuksia tappiin asti, vaan kutitellaan päätettä muutaman desibelin verran sillä siinä vaiheessa kun paras soundi jo lähtee siitä vahvistimesta itsestään. Volaa pitää parhaaseen soundiin olla sen verran, että kaappi soi ja elementit liikkuvat, ikävä kyllä. Ero ei välttämättä ole yksinään hirvittävä, mutta loppupeleissä huomattavan suuri kuitenkin. Tälleen vältytään suurimmaksi osaksi myös siltä soundin tummumiselta ja muilta haittapuolilta, joita keinokuormat tuovat mukanaan. EDIT: Yksi käyttökohde on tietty kotisoittoa ajatellen mastervolan toiminnan rajoittaminen. Joissain laitteissa asennot on todella hiljaa --> liian lujaa. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
LaXu 30.04.2006 15:27:49 | |
---|
Tämä ei ole ihan halpa ratkaisu, mutta varsin toimiva. Keinokuorman line-outista viedään signaali erilliseen päätevahvistimeen, joka on kytketty kaappiin. Ei syö soundia läheskään niin paljon kuin pelkkä keinokuorma ja volan saa säädettyä just sille tasolle kun haluaa. Keinokuormat on mielestäni parempi jättää lavalle pikkasen volaa pudottamaan, tuo keinokuorman line-out -> päättäri -> kaappi taasen toimii kotikäytössäkin varsin hyvin. Tietenkin tuostakin vielä parempi on Power Scaling tai hyvä master volume. |
Speedfan 01.05.2006 10:16:03 | |
---|
Jos säästää edullisen/halvan päätevahvistimen, pilataanko soundi? |
SH1THEAD 01.05.2006 23:59:54 | |
---|
Itekkin olen tuon Peaveyn ohjaamista (trankku)päätteeseen miettinyt. Eikö tämä kuitenkin syö sitä dynamiikkaa ja lämpöä mikä tekee putkivahvistimen saundista niin hyvän? Ja miksi tuota keinokuormaa tarvitaan sitten edes tuohon väliin, miksi ei suoraan vaan tuohon päätteeseen? äsh :/ |
ReBeat 02.05.2006 00:32:25 (muokattu 02.05.2006 00:32:40) | |
---|
Itekkin olen tuon Peaveyn ohjaamista (trankku)päätteeseen miettinyt. Eikö tämä kuitenkin syö sitä dynamiikkaa ja lämpöä mikä tekee putkivahvistimen saundista niin hyvän? Ja miksi tuota keinokuormaa tarvitaan sitten edes tuohon väliin, miksi ei suoraan vaan tuohon päätteeseen? Keinokuorma siinä välissä mahdollistaa sen, että saadaan nimenomaan pääteputkien paahteista tammisuutta mukaan soundiin. Peavey 6505:stä voi toki vetää preamp outista signaalin erilliselle trankkupäätteelle, mutta silloin saataisiin vain putkietuastesoundia trankkupäätteellä höystettynä ja pääteputkien osuus jäisi soundista pois. Ja tuossakin tilanteessa Peavey pitäisi olla kuitenkin kytkettynä keinokuormaan, ellei nuppi itsessään sisällä jotain suojausta tilanteeseen jossa kaiuttimet eivät ole kytkettynä. Jos siitä nupista saa etuasteen signaalin ulos ilman että standby on ajoasennossa, niin sitten ei tarvitsisi olla suojausta eikä keinokuormaakaan. Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |