Aihe: Kaiuttimista lähtevä sirinä
1
LordWinter
27.04.2006 17:17:29
Nyt kun soittimien paikka siirrettiin toiseen huoneeseen niin heti alkoi kuulua sellaista sirinää kaiuttimista. Kun kitaran kieliin koskee se lakkaa, mutta niihin täytyy koskea koko kämmenellä. Kuka osais tokaista ratkaisun ongelmaan?
Well, I got this guitar and I am learning how to make it talk.
Gypsy
27.04.2006 17:20:10
Onko tässä uudessa huoneessa maadotetut pistorasiat? Entä edellisessä?
LordWinter
27.04.2006 17:22:48
Molemmissa on maadotettu jatkojohto.
Gypsy
27.04.2006 17:24:10
Molemmissa on maadotettu jatkojohto.

Jep, mutta sillä ei oo merkitystä onko jatkojohto maadotettu. Tolla jatkojohdon maadotuksella ei oo mitään virkaa jos ite pistorasia ei oo maadotettu.
LordWinter
27.04.2006 17:26:08
Jep, mutta sillä ei oo merkitystä onko jatkojohto maadotettu. Tolla jatkojohdon maadotuksella ei oo mitään virkaa jos ite pistorasia ei oo maadotettu.

Niin mutta se ei ookkaa se pointti vaan se sirinä.
Gypsy
27.04.2006 17:31:55 (muokattu 27.04.2006 17:44:06)

Joo mut kato mun pointti on se, että mullakin sirisee, mutta sitten kun tökkään laitteet keittiön rasiaan, joka on maadotettu, eipä enää niin sirisekkään.

Ja kun mä en kuitenkaan laitteita keittiön rasiassa yleensä pidä, niin mä vaan elän pienten sirinöiden kanssa.

Lisäys: Voisin tietysti laitattaa jokaisen rasian maadotetuks, mutta eipä huvita. Turvallisempaakin olis.
Gypsy
27.04.2006 19:51:35 (muokattu 27.04.2006 19:52:10)
Laitetaan nyt vielä sen verran, että sirinöitä ja kaikennäkösiä muita häiriöitä voi koittaa vähentää vaikka vuoraamalla kitaran sisälmykset foliolla. Samaten jos vahvistimen chassis on pohjasta auki, ei siis mitään metallilevyä siinä, niin levynlaittaminen saattaa auttaa.
Maiden01
28.04.2006 17:39:56
Mahtaako johtua vahvistimesta, jos vain yhdellä kitaralla sirisee, ja toisella ei sirise? Eli vika tod.näk. kitarassa? Mikä kitaran sirinään voi vaikuttaa, maadoitetut pistokkeet pitäisi olla joka huoneessa. Eli mahtaako johtua ihan kitaran sähköistä, vai voiko vika olla myös ympäristöstä johtuva, kun sirinää esiintyy vain yhdellä kitaralla?
hq
28.04.2006 17:45:28 (muokattu 28.04.2006 17:47:50)
Eli mahtaako johtua ihan kitaran sähköistä, vai voiko vika olla myös ympäristöstä johtuva, kun sirinää esiintyy vain yhdellä kitaralla?

Siinä tapauksessa ympäristössä on jokin häiriölähde, ja toisessa kitarassa on parempi häiriösuojaus kuin toisessa. Tai sitten siitä sirisevästä on maadoitusjohto jostain kohtaa irti.
Spasi
28.04.2006 18:30:36

Mulle tuli "sirinästä" mieleen tällainen, ehkä vähän offtopicin puolelle menevä, kymysys.

Eli onko tämä hyvinkin yleistä että jos kitarakaapin eteen pistää korvan suoraan kartion eteen niin ääni on sellaista terävää ei-niin-miellyttävää sirinää? Vai onko syy pelkästään siinä että kaappi on juuri behkun 4x12?
Rumpalia haetaan!
LordWinter
28.04.2006 19:11:16
Uskon jo itsekin sirinän johtuvan ei-maadoitetuista pistorasioista.
Jonte
28.04.2006 22:20:10

Voi vitu. Maadoitetut pistorasiat ja kunnollinen kitarapiuha poistavat sirinää 85 %.
Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas".
Henk
29.04.2006 08:34:47
Mahtaako johtua vahvistimesta, jos vain yhdellä kitaralla sirisee, ja toisella ei sirise? Eli vika tod.näk. kitarassa? Mikä kitaran sirinään voi vaikuttaa, maadoitetut pistokkeet pitäisi olla joka huoneessa. Eli mahtaako johtua ihan kitaran sähköistä, vai voiko vika olla myös ympäristöstä johtuva, kun sirinää esiintyy vain yhdellä kitaralla?

Jos sulla on Fender ja ongelma säilyy piuhoista huolimatta kitaran ja asentomuunteluista huolimatta: vie pajalle ja kehota alan miestä maadoittamaan mikit uudelleen. Eikä maksa paljoa!
Aki
29.04.2006 13:54:20

Perustavaa laatua oleva asia jäänyt mainitsematta. Eli yksikelaiset mikrofonit humisevat, hurisevat, sirisevät yms reilusti ja moninverroin enemmän kuin kaksikelaiset mikrofonit. Tämän takia jotkut kitarat surisevat enemmän kuin toiset.

Ja jos surina poistuu kieliin koskemalla, maadoitus toimii hyvin ja kaikki on kunnossa. Koskekaa jatkossakin kieliin kun soitatte.

Eli onko tämä hyvinkin yleistä että jos kitarakaapin eteen pistää korvan suoraan kartion eteen niin ääni on sellaista terävää ei-niin-miellyttävää sirinää?

Tuo ilmiö on normaalia, tunnettu nimellä "suuntaavuus". 4x12" kaappi on reilusti suuntaavampi kuin esim 1x12".
Pikajippo: Lätkäise teipistä merkit (esim rasti) kaiuttimen suojaverkkoon jokaisen kaiutinelementin keskikohdan kohdalle. 5cm Jesse on hyvä teippi.
Hifistelyjippo:
http://www.webervst.com/blocker.html
Neppimise
29.04.2006 20:05:18
Itsekkin olen kärsinyt edellämainitusta suuntausongelmasta. Vaffarina Engl fireball ja kaappina engl 412ss. Eteen soundi on hirmuista sirinää eikä sitä kyllä mielellään kuuntele, sivuille hunajaa. Pitänee koittaa rakennella jonkinnäköistä kapistusta siihen elementin "kupin" eteen. Ensimmäisenä mieleen tulee että leikkaisi omenakennosta yhden omenan kupin irti ja kiinnittäisi sen elementin eteen ristikkoon. Omenakennojen kupit ovat likimain täsmälleen samankokoisia kuin elementin keskiö. Materiaali kennoissa on samantyylistä pehmoista ainetta mitä kaiuttimissa tuntuu olevan. Ei kukaan vastaavaa ole tehnyt?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)